جاباما
۷۴۶۳۳۰
۶ نظر
۸۰۶۳
۶ نظر
۸۰۶۳
پ

از حسین منافق تا حسن سوگلی؛ همه پسران آیت الله جنتی

زمانی که آیت‌ا... جنتی در پاسخ به سوالی درباره فرزندانش گفت: «پسرم نجاری دارد و نان حلال را او می‌خورد»، بسیاری دانستند منظور او حسن است. اما چرا آیت‌ا... از آوردن نام حسین، علی و محمد خودداری کرد؟

روزنامه آرمان - مطهره شفیعی: زمانی که آیت‌ا... جنتی در پاسخ به سوالی درباره فرزندانش گفت: «پسرم نجاری دارد و نان حلال را او می‌خورد»، بسیاری دانستند منظور او حسن است. اما چرا آیت‌ا... از آوردن نام علی و محمد خودداری کرد؟ این سوال هنوز در ذهن بسیاری هست.

از حسین منافق تا حسن سوگلی؛ همه پسران آیت الله جنتی

برخی خانواده‌های سیاسی هستند که هیچگاه نام و عملکرد آنها از اذهان فراموش نمی‌شود و در هر دوره‌ای می‌توان نام آنان را به عنوان مثال در موضوعات مختلف ذکر کرد. یکی از این خانواده‌ها، خانواده جنتی است. خانواده‌ای که در دوره‌های پس از انقلاب تا به امروز در اداره کشور نقش داشتند. پدر خانواده یعنی آیت‌ا... احمد جنتی را در این مقطع بیش از همه به عنوان دبیر شورای نگهبان می‌شناسند و در هر برهه انتخاباتی نام او در بررسی صلاحیت‌ها بیش از همیشه شنیده می‌شود. هر چند او اخیرا در گفت‌وگویی عنوان داشته بود‌: «این‌ها کاسه و کوزه‌ها را سر من می‌شکنند؛ در شورا دوازده نفر هستند و من یک دوازدهم هستم، اما با من تسویه حساب می‌کنند.» گرایش‌های جنتی به اصولگرایان نزدیک است که البته به سبب جایگاهش از نمایان کردن این نزدیکی سیاسی به آنها خودداری می‌کند، اما واضح می‌گوید که تعداد دوستانش در جریان اصلاح‌طلب محدود است!

حسین؛ علی و محمد فراموش؟

از حسین منافق تا حسن سوگلی؛ همه پسران آیت الله جنتی
«حسین جنتی»

یک موضوع قابل تامل در زندگی آیت‌ا... جنتی وجود دارد و آن حذف کلامی نام برخی از فرزندان است. او ۴ پسر داشت. دیده‌بان نوشته است: «محمدحسین جنتی فرزند آیت‌ا... جنتی است که از سال‌های پیش از انقلاب به عضویت سازمان مجاهدین خلق در آمد. از آنجا که پس از اعلان جنگ مسلحانه سازمان منافقین علیه جمهوری اسلامی، برخورد با آنان در دستور کار قرار گرفته بود، برخورد با افرادی مانند محمدحسین جنتی نیز از همین موارد بود؛ اما، آیت‌ا... جنتی هیچ دخالتی در این امر نکرد و در نتیجه فرزند وی در درگیری کشته شد». اکنون علی، محمد و حسن در قید حیات هستند که آیت‌ا... جنتی از میان این ۳ برادر تنها نام حسن آورد و تمایلی نداشت درباره دیگران سخن بگوید.

صراحت لهجه

یکی از ویژگی‌های آیت‌ا... جنتی صراحت لهجه اوست. بر همگان عیان است که او دل خوشی از مواضع و رفتارهای علی جنتی ندارد؛ یک نمونه آن به زمانی باز می‌گردد که حسن روحانی از علی جنتی به عنوان وزیر ارشاد دولت یازدهم نام برد. در آن مقطع بود که علی در مورد واکنش پدرش گفت: «نظرشان این بود که وزارت ارشاد مشکلات فراوانی دارد و اگر به وزارتخانه دیگری می‌رفتم، بهتر بود.» هر چند علی جنتی به خوبی به این تفاوت دیدگاه‌های خود با پدر آشناست، چرا که در همان مقطع وقتی از او سوال شد: «با پدر مشورت نکردید؟» پاسخ داد:‌ «خیر مشورت نکردم. اطلاع دادم.»

صراحت ویژگی علی است که ظاهرا در ژن خانوادگی آنهاست، چنان‌که وقتی از او درباره تاثیرپذیری از پدر سوال می‌شود بدون تعلل می‌گوید: «من شخصا بيشتر تحت‌تأثير شهيد بهشتي بودم. در دبيرستاني تحصيل مي‌كردم كه ايشان مؤسس‌ آن بودند، دبيرستان دين و دانش.» البته بی‌اطلاع گذاشتن پدر از فعالیت‌های علی جدید نیست و حتی در زمان پیش از انقلاب هم او برخی موضوعات را با پدر در میان نمی‌گذاشت چنان‌که در مورد برگزاری جلسات سیاسی پیش از انقلاب گفته است: «شرایط ‌طوری بود که نمی‌شد با کسی صحبت کرد. حتی پدر من خبر نداشت که من چه‌کار می‌کنم.»

اما در نهایت علی پسر آیت‌ا... جنتی است و او را به‌رغم تفاوت دیدگاه مورد احترام قرار می‌دهد، چنان‌که چندی پیش در اینستاگرامش نوشت:‌ «آیت‌ا... جنتی یکی از نوادر روحانیت است. علیرغم اختلاف نظر عمیق و فاصله زیادی که در بینش سیاسی و نوع نگاه به مسائل کشور با همدیگر داریم؛ افتخاردارم که فرزند شخصیتی پارسا، زاهد، وارسته و عمیقا باورمند به ارزش‎های اسلامی هستم. از زمانی که خود را شناخته‌ام تا امروز ایشان را مقید به تهجد و شب زنده‌داری و تضرع به درگاه خداوند یافته‌ام و آنچه را به عنوان وظیفه تشخیص داده با تمام توان بر آن پای فشرده است، اگرچه با مخالفت‌های فراوان و گاه ضدیت و دشمنی رو‌به‌رو شده است. بی‌رغبتی به دنیا و ساده‌زیستی از ویژگی‌های کم نظیر ایشان است. برای ایشان احترام زیادی قائلم».

از حسین منافق تا حسن سوگلی؛ همه پسران آیت الله جنتی

سکوت پدر درباره محمد

محمد جنتی تفاوتی با علی دارد. او تمایلی ندارد که نام خود را به عنوان فرزند آیت‌ا... جنتی پررنگ کند و علی هم درباره این برادرش می‌گوید: ‌«برادر کوچک‌ترم محمدآقا در زمان رژيم گذشته چندان علاقه‌اي به ورود به جريانات مبارزاتي از خود نشان نمي‌داد.» حسن جنتی هم درباره این برادرش توضیح می‌دهد:«محمد هم در سازمان تبلیغات تهران مشغول است. او قبلا در کارهای برقی مشغول بود و ۳۰ سال است رها کرده و رفته سازمان تبلیغات.» نکته قابل توجه آنجاست که آیت‌ا... جنتی در رزومه خود دبیری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را دارد. بنابراین محمد هم مسیر پدر را طی می‌کند، اما آیت‌ا... چندان تمایلی به مطرح کردن این پسر خودش ندارد، پس ترجیح می‌دهد کماکان ناشناخته بماند.

حسن؛ سوگلی آیت‌ا... جنتی

از حسین منافق تا حسن سوگلی؛ همه پسران آیت الله جنتی

اما آیت‌ا... جنتی پسری به نام حسن دارد که می‌توان او را سوگلی پدر نامید چنان‌که وقتی درباره فرزندانش از او سوال می‌شود چنین پاسخ می‌دهد: «پسرم نجاری دارد و نان حلال را او می‌خورد» و در مورد تصور مردم مبنی بر اینکه فرزندان مسئولان دارای پست و سمت هستند، گفت: «خوشحالم بابت شغل پسرم، چه کسی گفته پسرم باید حتما اداری باشد». جنتی مرزبندی میان خود و حسن با محمد و علی را اعلام کرده است چنان‌که علی و محمد دارای پست‌های اداری بوده و هستند و تنها حسن است که اینگونه نیست. حسن جنتی اما مرزی میان خود و برادرانش قائل نیست وسال 94 درباره تعاملاتش با علی گفته بود: «کم و بیش. بالاخره سال به سال یکی دو مرتبه تماس می‌گیرند یا اگر اصفهان بیایند می‌بینم‌شان.

ما هم بریم تهران می‌بینم‌شان. او مشغول کارش هست و ما هم مشغولیم.» علی جنتی درباره این برادر می‌گوید: «برادر ناتني من، حسن آقا درحال ‌حاضر در اصفهان زندگي مي‌کند و چندان علاقه‌اي به کار سياسي نداشت. ايشان يک سال از من کوچک‌تر است و از ابتدا در اصفهان نزد پدربزرگ‌مان رفت و همان‌جا ماند. خيلي علاقه‌اي به درس‌خواندن هم نشان نمي‌داد.» آیت‌ا... جنتی هر گاه به اصفهان سفر می‌کند در منزل محمد می‌ماند و شاید همین سبب شده تا او را بیش از دو پسر دیگرش دوست داشته باشد. آیت‌ا... جنتی یک نوه به نام محسن هم داشت که تحت نظارت حاج آقای جنتی تربیت شد. یک روز در بسیج مشغول گشت زنی بود که توی یک تصادف کشته شد. حدود ۱۵ سال سن داشت.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مرتضی

      کاری به نظرات آقای جنتی که مخالف ندارم اما واقعا در بین رفتار مسئولین با فرزندانشان و اقازاده ها توی کشور یک نمونه هستند
      40 سال بیشترین مسئولیت ها را داشته اما در مقابل فرزند مخالفش که کشته شده هیچ اعتراضی نکرده
      کدام فرزندان مسئولین درجه دو و سه الان نجار هستند؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو باباااااااا

      • بدون نام

        ساده زیستی یعنی این اقاهاو افازاده توجه کنند

      • بدون نام

        پرت و پلا نگو عمو جان
        حداقل به شعورخودت احترام بگذار

    • محمد

      خداییش دم حاج اقا گرم...راهش درسته...پسرش راه کج میرفت کشتنش بعد از عوامل اطلاعات سپاه قدردانی کرده بود بابت اینکه عده ای منافق و دشمن رو متوقف کرده بودند...اما الان همه فامیلای دولت جاسوسن باز هم روحانی داره طرفداری میکنه...یه مرگی هم هست....قیامتی هم هست

    • بدون نام

      نوه اش در جریان حمله بسیجیها به خانه منتظری در قم وقتی بالای پشت بام خانه او رفته بود دچار برق گرفتگی شد و افتاد پایین و مرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج