۷۹۸۳۸۶
۲۵ نظر
۵۰۱۲
۲۵ نظر
۵۰۱۲
پ

نماینده کارگران:

سُفره کارگران نصف شد

نماینده کارگران با اشاره به اینکه قطعاً دولت باید در شرایط تحریم، سهم بیشتری را به مزدبگیران و اقشار ضعیف جامعه پرداخت کند گفت: اگر بخواهیم آمار بانک مرکزی از تورم سال ۹۷ را لحاظ کنیم، مزد تعیین شده تنها ۳۳ درصد از هزینه ها را پوشش می دهد.

خبرگزاری تسنیم: محمدرضا تاجیک، رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران در گفت و گویی با اشاره به اینکه مناسب ترین زمان برای افزایش دستمزد همین امروز است گفت:اگر بخواهیم نگاه عاقلانه و منطقی داشته باشیم؛ مناسب‌ترین زمان برای افزایش دستمزد، همین امروز است.

کارفرمایان بیش از همه اقشار جامعه از جهش تورمی و شوک ارزی سود کرده‌اند، البته هزینه‌هایشان افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برخی از آنها که نتوانستند مواد اولیه تهیه کنند و ورشکسته شده‌اند گفت: این دسته کارفرمایان و البته تمام تولیدکنندگان در محصولاتشان افزایش هزینه را جبران کرده اند.

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه کارفرمایان همواره با همین استدلال‌ها به مذاکرات مزدی می‌آیند، گفت: آن‌ها از آنجا که بهای تورمِ تولید افزایش یافته است از کاهش قدرت خرید خود صحبت می کنند. اما ما فعالان کارگری معتقدیم تنها کارگران هستند که به معنای واقعی قدرت خریدشان کم شده است.

افرادی که از تورم آسیب می‌بینند، مزدبگیران هستند؛ یعنی کسی که پایان ماه مبلغی ناچیز به حسابش می‌ریزند تا صرفاً برای کار کردن زنده باشد و نه بیشتر. پس تاکید داریم که بهترین زمان برای جبران کاستی‌ها، همین امروز است؛ نه فردا.

وی بیان کرد: در حال حاضر مزد سال ۹۷ تنها ۳۷درصد از هزینه‌های سبد معیشت کارگران را پوشش می‌دهد. اگر بخواهیم که آمار بانک مرکزی از تورم را در سال ۹۷ در سبد معیشت لحاظ کنیم، مزد تعیین شده تنها۳۳ درصد از هزینه‌های سبد معیشت کارگران را پوشش می‌دهد.

تاجیک گفت: چه آن زمان که قیمت سبد معیشت خانوارهای کارگری ۲ میلیون و ۶۴۵هزار تومان تعیین شد و چه حالا که سبد معیشت با توافق هر سه گروه به ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان افزایش یافت؛ کارفرمایان می‌گفتند که دولت خود باید جبران مافات کند، نه ما.

وی ادامه داد: مطمئناً این کلام درستی نیست و خود کارفرمایان باید نسبت به کارگران خود پاسخگو باشند و سهمِ افزایش درآمدشان را بپردازند. با توجه به اینکه افزایش سهم کارگری بازهم در قیمت تمام شده پایین می‌آید یعنی اگر به قولی۷ درصد، ۸ درصد، ۹ درصد و حتی اگر ۲۰درصد باشد با توجه به افزایش قیمت‌ها سهم مزد کارگر در هزینه‌های تمام شده به ۵ درصد می‌رسد.

البته این نتیجه‌گیری براساس ارزیابی کارفرمایان است، اما طبق ارزیابی ما به کمتر از ۵درصد می‌رسد. به هر صورت وضع مثل گذشته نیست و کارگروه مزد شورای عالی کار هر لحظه آماده است تا محاسبات خود را به‌روز کند.

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که صندوق بین‌المللی پول پیش بینی تورم ۴۰ درصدی را در سال ۹۸ داده است، آیا در این شرایط افزایش حتی ۱۰۰ درصدی مزد می‌تواند پاسخگوی هزینه‌های سرسام آور زندگی باشد، گفت:

توجه داشته باشد که حتی اگر تورم ۴۰ درصدی وارد اقتصاد شود این تورم را باید در هزینه‌های سبد معیشت محاسبه کرد نه اینکه گفت ۴۰درصد باید به حداقل دستمزد تعیین شده اضافه شود!

در تعیین دستمزد معیار، تورم هزینه‌های اقلام سبدِ معیشتِ خانوارهایِ کارگری است. البته این نکته را باید اضافه کنم حتی اگر ۱۰۰درصد افزایش دستمزد را داشته باشیم؛ بازهم نسبت به هزینه‌های سبد معیشت، عقب هستیم و کارگران هر روز فقیر‌تر می‌شوند.

وی می‌افزاید: قطعاً دولت باید در شرایط تحریم، سهم بیشتری را به مزدبگیران و اقشار ضعیف جامعه پرداخت کند؛ چراکه همین حالا اگر به هر سوپر مارکتی در شمال یا جنوب شهر تهران یا هر شهر دیگری سر بزنید، می‌بینید که قیمت یک بطری شیر در عرض چند ماه ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

توجه کنید که شیر جزئی جدا نشدنی از سبد مصرفی خانواده‌هاست. درحالت کلی قیمت تمام اقلام افزایش یافته است. جای تأسف دارد که با وجود اینکه نمایندگان دولت هزینه‌های سبد معیشت را در شورای عالی کار تایید کرده‌اند، بازهم هیچ اقدام جدی برای جبران مافات انجام نمی‌دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      علی برکت الله این بود حق وحقوق کارگران وزحمتکشان این مملکت که تمام زجر و مشکلات اقتصادی این مملکت روی دوش اونهاست.

    • بدون نام

      نصف مگه مانده بگید جمع شده ...

    • خوزستان

      کارگر تو ایران یعنی بدبخت بدون حامی

    • بدون نام

      چطورنصف شدهمه خوراکیهاچهاربرابرشده سفره باید۱/۴شده باشه

    • بدون نام

      ای وای ۰۰۰

    • وروجک@@@

      نصف که هیچی@@@ازاین سینی استیل گردها شد@@مثل دهه 60همه دوباره تویک ماهیتوبه غذامیخورند@@ البته بگم اصلاکاری به مملکت نداره...اصلا@@ما هوس کردیم برگردیم به آن دوران...@@

    • بدون نام

      سلام ، ای برادر دیگه هیچ کس بفکر کارگران و حقوق بگیران کارگری نیست وقتی پای صحبت مبشود جناب روحانی باچرب زبانی وعده و وعید به مردم میدهدولی وقت عمل گوشی ناشنوا، چشمی نابینا وقلبی سنگ دارند !!!. میخواهم بدانم شب چطور‌ می خوابی درحالی که میلیونها کارگر زن وبچه هاشون گرسنه وپدر شرمنده خانواده اش سر ببالین میگذارند وبدان امید که شاید یکی از قولهای حاج اقا به مرحله اجرا بیاید ولی افسوس وصد افسوس که سیر یادش گرسنه نیست!!!!.

    • بدون نام

      سفره کارگران نصف شد
      حالا شد ۱/۳
      حالا۱/۴
      شد۱/۵
      کسی هم کاری میکنه
      فقط حرف و وعده
      کی بفکر کارگراس

    • بدون نام

      جان به کمتر به کارگران گیر بدید بزار به حال خودشان باشن حرفشو میزنید که چی وقتی کاری نمیکنید نصفدنشده فدا تموم شده

    • بدون نام

      خدا امواتت را بیامورده. الان قشر ضعیف کارگران هستن الان مردم واقعا فشار بهشون امده. باید الان بهشون توجه بشه. نه تا چهار ماه دیگه.

    • بدون نام

      قربون آدم فهیم هر چندروز ی پیام بابت مسئله به این مهمی خبر میدین ممنونتم هستیم خوب ما هم که دستمون تو خرجه چاره داری یا فقط شاهد خبر دادنید و این وضعیت زن بچه های مسلمان هم وطنته چطوری شبتون صبح میکنید چطور از خدا عدالتتون دم میزنید یادمون باشه هرکسی با این شعار اومد قبولش کردیم فاتح شرف ناموس انسانیت باید برای اون جامعه خوند. نسل بعدی حواست باشه ما گفتیم توهم بشنو این پندو

    • علی

      سفره ای مگه هست . کارگر یه لقمه سرپایی هم نمیتونه بزنه
      معلم مملکت هم همچنین 1200 به معلم حقوق میدن خاک بر سر این مملکت بکنند

    • بدون نام

      بد بخت تر از کارگر نداریم کمنرین حوق میگیرند خواهشن همین امروز به فکر باشید فردا دیره

    • علی

      بقران دیگه سفره ای در کار نیسسسسسست

    • بدون نام

      سفره کار گران صفر شد نه نصف

    • آ زاد

      سبد معیشت آ قا زادهها ،،جیب دزدهای بیت المال،پر باشه !کارگر زنده باشه که مثل ربات کار کنه کافیه

    • بدون نام

      خودمون میدونیم توروخدا یه چاره ایی بکنید
      ما فقط پول خوردو خوراک داریم
      الان دوماه دندون درد امانم وبریده شوهرم میگه مگه من میرم دزدی نمیتونم خرج دندونات وبدم
      تازه دخترم هم بهمن میره دانشگاه نمیدونم چه خاکی به سرم بریزم .دوتا پسر دبستانی هم دارم
      کی میدونست روز وروزگارش به اینجا میرسه
      کاش تو ایران نبودم
      کاش به دنیا نمی آمدم

    • بدون نام

      خدا ازتون نگذره برید بخورونید به یمن و عراق

    • بدون نام

      نصف چیه صفر شد
      شرکتای خصوصی پول ندارن
      باید بریم با کلی استرس و بد رفتاری هایی که باهامون میشه
      کار کنیم.بعد حقوقمون هم ندن.یا نصف حقوق بدن.اونم چه حقوقی
      حقوقی که اداره کاری هست یعنی ۱میلیون دویست هزار تومان
      که اینم کلی ازش کم میشه تا شاید ۱ میلیون دستمون رو بگیره که اینم بهمون نمیدن.دلتون خوشه.کی میتونه بدون پول با یه خانواده زندگیش رو ادامه بده.هیچکس هم به هیچکس نیست.اینو که نوشتم خارج از ایران نیست یکی از شهرای بزرگ ایران هست.یعنی شیراز

    • ژاسمن

      سالهاست سفره ای نبوده که نصف بشه

    • بدون نام

      یک ذره وجدان هم بد نیست
      اون کارفرما یک لحظه خودشو جای کارگر بزاره
      با این تورم و گرونی،، واقعا بی انصافیه که حقوقشون کم باشه و همون حقوق کم هم،، دیر به دیر بهشون بدند،، یا کارفرماشون فراری باشه!

      چقدر شرمنده زن و بچه شون باید باشن

      آه و اشکشون اتشی به پا میکنه که دامن همه رو از ریز و درشت ، میگیره

    • amir _lo

      نصف که خوبه باید کلاه مونو بندازیم بالا ،محو شده .از پس خوردیم تخم مرغ فکر کنم همین روزها مثل مرغ تخم بذارم .ناشکری نمیکنم خداروشکر هزاران هزار بار شکر که حداقل تخم مرغ میتونم برای زن وبچه هام بخرم .گوشت که اصلا بچه هام نمیدونن چیه ،از مرغ هم فقط تخمش دیدن با پاهاش .روزی که پای مرغ میخرم بچه ها ذوق میکنن

    • amir _lo

      نصف که خوبه باید کلاه مونو بندازیم بالا ،محو شده .از پس خوردیم تخم مرغ فکر کنم همین روزها مثل مرغ تخم بذارم .ناشکری نمیکنم خداروشکر هزاران هزار بار شکر که حداقل تخم مرغ میتونم برای زن وبچه هام بخرم .گوشت که اصلا بچه هام نمیدونن چیه ،از مرغ هم فقط تخمش دیدن با پاهاش .روزی که پای مرغ میخرم بچه ها ذوق میکنن

    • مهدی

      ۴ ماهه حقوق نگرفتم بچه ۸ ماهه دارم پوشک ۹۰۰۰۰ لعنت بر مسولین

    • بدون نام

      من کارگر نیستم ولی باید بگین سفره کارگر صفر شد خجالت والا گناه دارن مگه شما مسلمان نیستید به داد این کارگرا برسین خدا همه ی کارگرا را توفیق بده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج