جاباما
۸۰۳۴۴۵
۴ نظر
۱۵۴۴۲
۴ نظر
۱۵۴۴۲
پ

راهنمای استفاده از متروی تهران

سیستم حمل و نقل مترو یکی از بزرگترین شبکه‌های درون شهری در تهران است که با داشتن ۷ خط که در حال حاضر ۶ خط آن فعال است توانسته بسیاری از نقاط تهران را به یکدیگر وصل کند و کمک بسزایی به مسافرت‌های درون شهری در سال‌های اخیر کرده است.

وب‌سایت الی گشت: سیستم حمل و نقل مترو یکی از بزرگترین شبکه های درون شهری در تهران است که با داشتن ۷ خط که در حال حاضر ۶ خط آن فعال است توانسته بسیاری از نقاط تهران را به یکدیگر وصل کند و کمک بسزایی به مسافرت های درون شهری در سال های اخیر کرده است. نخستین خط متروی تهران میدان صادقیه را به شهر کرج وصل می کرد. پس از آن ایستگاه های مختلف افتتاح شد و متروی تهران گسترش پیدا کرد.

در حال حاضر برنامه های کاربردی و نقشه های راهنمای بسیاری طراحی شده اند که به مسافران در سفرهای درون شهرشان کمک کند، از همین رو ما هم در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت قصد داریم یک راهنمای استفاده از مترو تهران را خدمتتان ارائه دهیم تا بیشتر با این شبکه ی حمل و نقل شهری آشنا شوید.

راهنمای استفاده از متروی تهران

معرفی خطوط متروی تهران

خطوط متروی تهران و حومه

در این قسمت از راهنمای استفاده از مترو تهران می خواهیم درباره خطوط متروی تهران و حومه صحبت کنیم؛ شبکه ی متروی تهران دارای ۷ خط ریلی است که در حال حاضر ۶ خط آن فعال می باشد. البته خطوط فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی به عنوان خطوط فرعی متروی تهران، افتتاح شده و قابل استفاده اند.

راهنمای استفاده از متروی تهران

خط ۱: خط تجریش - کهریزک

شاید طولانی ترین خط متروی تهران تجریش - کهریزک باشد که از شمال تهران آغاز می شود و در جنوب تهران به پایان می رسد. این خط مترو با رنگ قرمز در نقشه ی متروی تهران نمایش داده شده و در ایستگاه شهید بهشتی با خط ۳، در ایستگاه دروازه دولت با خط ۴ و در ایستگاه میدان امام خمینی با خط ۲ تعویض خط دارد. از خط یک همچنین می توانید برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی و شهر پرند استفاده کنید. این خط ۳۹ کیلومتر طول دارد و مجموع زمان مسافرت در خط یک در حدود ۷۲ دقیقه است.

  • شروع ساعت کاری: ۰۵:۳۰
  • اتمام ساعت کاری: ۲۲:۳۰

خط ۲: خط صادقیه - فرهنگسرا

شاید بتوان گفت شلوغ ترین خط متروی تهران خط صادقیه - فرهنگسرا است که با رنگ آبی پررنگ در نقشه ی متروی تهران نشان داده شده و این خط از ایستگاه صادقیه شروع می شود و به سمت ایستگاه فرهنگسرا وصل شده است. این خط در ایستگاه های شادمان و دروازه شمیران با خط ۴، ایستگاه نواب صفوی با خط ۶ و امام خمینی با خط ۱ تعویض خط دارد. مسافرت در خط ۲۵ کیلومتری صادقیه به فرهنگسرا در حدود ۴۷ دقیقه طول می کشد.

  • شروع ساعت کاری: ۰۵:۳۰
  • اتمام ساعت کاری: ۲۲:۳۰

خط ۳: خط قائم - آزادگان

خط آبی کمرنگ یا خط قائم به سمت آزادگان از دیگر خطوط شبکه متروی تهران است که جنوب تهران را به شمال وصل می کند. این خط در ایستگاه شهید بهشتی با خط ۱، ایستگاه تئاتر شهر با خط ۴ و ایستگاه مهدیه با خط ۶ تعویض خط دارد. مسافت خط سه، ۳۳ کیلومتر است و قطارهای مترو این راه را در زمان ۶۳ دقیقه طی می کنند.

  • شروع ساعت کاری: ۰۵:۳۰
  • اتمام ساعت کاری: ۲۲:۳۰

خط ۴: خط ارم سبز - شهید کلاهدوز

دیگر خط متروی تهران ایستگاه ارم سبز به سمت شهید کلاهدوز است که با رنگ زرد در نقشه نشان داده شده است. در ایستگاه دروازه دولت با خط ۱، ایستگاه های دروازه شمیران و شادمان با خط ۲ و تئاتر شهر با خط ۳ تعویض خط دارد. لازم به ذکر است که از این خط می توانید به سمت فرودگاه مهرآباد هم بروید. مسافت خط چهار، ۲۱ کیلومتر است و ۴۳ دقیقه طول می کشد تا یک نفر از ایستگاه ابتدایی به ایستگاه انتهایی برسد.

راهنمای استفاده از متروی تهران

  • شروع ساعت کاری: ۰۵:۳۰
  • اتمام ساعت کاری: ۲۲:۳۰

خط ۵: خط صادقیه - گلشهر

خط سبز یا همان خط ۵ در متروی شهر تهران که دو نقطه ی صادقیه - گلشهر را به هم وصل کرده می باشد. این خط در ایستگاه ارم سبز با خط ۴ و ایستگاه صادقیه با خط ۲ تعویض خط دارد. خط پنج، ۴۵ کیلومتر طول دارد و در مجموع زمان مسافرت در این خط در حدود ۵۷ دقیقه است.

  • شروع ساعت کاری: ۰۵:۰۰
  • اتمام ساعت کاری: ۲۱:۳۰

قطارهای سریع السیر گلشهر به صادقیه و برعکس

قطارهای سریع السیر یکی دیگر از مواردی است که سفرهای درون شهری و برون شهری را به اندازه یک چشم بر هم زدن کرده است. بعضی از قطارهای خط ۵ به صورت تندرو از کرج به تهران و برعکس حرکت می کنند. این قطارها ساعت حرکت مشخص و دقیقی دارند و مسافران می توانند زمان رفت و آمدشان را با آنها تنظیم کنند.

خط ۷: خط نواب صفوی - مهدیه

خط بنفش در نقشه ی متروی تهران مربوط به مسیر نواب صفوی تا مهدیه می شود. این خط که از ایستگاه نواب صفوی آغاز می شود با گذشتن از ایستگاه های رودکی، کمیل، بریانک و هلال اهمر به ایستگاه مهدیه می رسد. این خط در ایستگاه نواب صفوی با خط ۲ و در ایستگاه مهدیه با خط ۳، خط عوض می کند. مسافت فعلی این خط، ۱۰ کیلومتر است و طی کردن آن ۱۰ دقیقه زمان می برد.

  • شروع ساعت کاری: ۰۵:۳۰
  • اتمام ساعت کاری: ۲۲:۳۰

خط فرودگاه مهرآباد

خط های فرودگاهی سفرهای برون شهری را برای مسافران بسیار آسان تر کرده و این خود از جمله کمک های شایان شبکه متروی تهران است. خط فرودگاه مهرآباد، خط فرعیِ خط ۴ متروی تهران است که از ایستگاه بیمه انشعاب پیدا می کند و دو ایستگاه دارد. ایستگاه های پایانه ۱ و ۲ فرودگاه مهرآباد و پایانه ۳ و ۴ فرودگاه مهرآباد که امکان دسترسی به بخش های مختلف این فرودگاه را برای شما فراهم می کند. مسافت این خط ۲.۵ کیلومتر است و زمان مسافرت آن ۵ دقیقه برآورد شده است.

  • شروع ساعت کاری: ۰۵:۳۷
  • اتمام ساعت کاری: ۲۲:۳۰

خط فرودگاه امام خمینی و شهر پرند

یکی دیگر از خط های فرعی که در شبکه متروی تهران، خط فرودگاه امام خمینی می باشد. این خط ۱ متروی تهران از ایستگاه شاهد-باقرشهر انشعاب می گیرد. این خط شامل ایستگاه های نمایشگاه آفتاب، واوان، فرودگاه امام خمینی و شهر پرند می شود. طول این خط ۳۱ کیلومتر است و طی آن به ۳۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

  • شروع ساعت کاری: ۰۶:۱۰
  • اتمام ساعت کاری: ۲۰:۴۵

انواع بلیت های مترو

بیت های تک سفره

اگر زیاد از مترو استفاده نمی کنید می توانید از بلیط های تک سفر با دو سفر که رفت و برگشت بتوانید از آن استفاده کنید را نیز تهیه کنید.

راهنمای استفاده از متروی تهران

  • تک سفره داخل شهری ۱۰٫۰۰۰
  • تک سفره حومه ۱۰٫۰۰۰
  • تک سفره فرودگاه امام خمینی(ره) ۷۵٫۰۰۰

بلیت الکترونیک یا ezPay

اما اگر شما برای سفرهای درون شهری خودتان از مترو زیاد یا بهتر است بگوییم هر روز از مترو استفاده می کنید، حتما یک بلیت الکترونیک تهیه کنید، چرا که در هزینه های شما بسیار تاثیرگزار خواهد بود. مسافرانی که از این کارت ها استفاده می کنند تا بیش از ۶۰ درصد می توانند در هزینه های سفر خود نسبت به افرادی که کارت بلیت تک سفره می خرند، صرفه جویی کنند.

راهنمای استفاده از متروی تهران

ﮐﺎرت ﺑﻠﯿﺖ ﻣﺒﻠﻎ دار- ﻓﺮودﮔﺎه اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ(ره)

ﺑﺮای ﻣﺴﺎﻓﺮﯾﻦ ﻓﺮودﮔﺎه اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﯽ (ره) ﮐﻪ از ﮐﺎرت ﺑﻠﯿﺖ ﻣﺒﻠﻎدار اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﻣﺒﻠﻎ ﮐﺴﺮ ﺷﺪه از ﻣﻮﺟﻮدی ﮐﺎرت ﺑﺪون ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻃﯽ ﺷﺪه ۷۵٫۰۰۰ رﯾﺎل ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

ﮐﺎرت ﺑﻠﯿﺖ ﻣﺒﻠﻎ دار- ﺣﻮﻣﻪ

ﺑﺮای ﻣﺴﺎﻓﺮﯾﻦ ﺣﻮﻣﻪ (ﻣﺴﺎﻓﺮﯾﻨﯽ ﮐﻪ در ﯾﮑﯽ از اﯾﺴﺘﮕﺎﻫﻬﺎی ﮔﻠﺸﻬﺮ،ﮐﺮج،ﻣﺤﻤﺪ ﺷﻬﺮ، اﺗﻤﺴﻔﺮ و ﮔﺮﻣﺪره اﻗﺪام ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ورود ﯾﺎ ﺧﺮوج ﻣﯽﻧﻤﺎﯾﻨﺪ)ﻣﺒﻠﻎ ﮐﺴﺮ ﺷﺪه از ﻣﻮﺟﻮدی ﮐﺎرت ﺑﺪون ﻣﺤﺪودﯾﺖ ﻣﺴﺎﻓﺖ ﻃﯽ ﺷﺪه ۱۰٫۰۰۰ رﯾﺎل ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

هزینه تهیه کارت اعتباری بلیت مبلغ دار

راهنمای استفاده از متروی تهران

موارد استفاده از کارت بلیت الکترونیک

  • این کارت های مدت دار الکترونیک برای استفاده از اتوبوس های درون شهری در تهران نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند.
  • از دیگر موارد استفاده کارت بلیت الکترونیک، پرداخت هزینه پارکومترها برای پارک خوردروی تان است.
  • از دیگر خدمات این کارت، پرداخت هزینه های تاکسی های ایستگاه های مختلف مترو است. شما با استفاده از کارت بلیت الکترونیک تان می توانید در زمان سوار یا پیاده شدن، هزینه تاکسی را با استفاده از کارت بپردازید. در حال حاضر این خدمت تنها محدود به تاکسی هایی است که در خطوط مترو فعالیت می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بامزی

      عزیزم ما بلدیم چه جوری از مترو استفاده کنیم، شما برو یه گزارش از خرابی های مترو بعد از تحریم ها تهیه کن. تو همین یه ماه اخیر 5 بار مترو خط 3 خراب شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به تو چه بقیه دوست دارن

    • بدون نام

      منم یک بار سوار مترو شدم خراب شد

    • بدون نام

      تو میدونی نسل جدیدتر شاید ندونه گزارش مفیدی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج