۸۰۵۴۳۱
۱۸ نظر
۵۰۳۸
۱۸ نظر
۵۰۳۸
پ

جنجال حسنا جلیل؛ زن ۲۵ ساله افغان

حسنا جلیل ۲۵ ساله، دیروز به عنوان معاون «استراتژی و پالیسی (سیاست)» در وزارت داخله (کشور) افغانستان انتخاب شد. او نخستین زنی است که به این مقام رسیده است و پیش از این سمت سرپرستی «ریاست تحلیل، ارزیابی و پالیسی (سیاست)» وزارت معادن و نفت افغانستان را بر عهده داشت.

وب سایت فرادید: حسنا جلیل ۲۵ ساله، دیروز به عنوان معاون «استراتژی و پالیسی (سیاست)» در وزارت داخله (کشور) افغانستان انتخاب شد. او نخستین زنی است که به این مقام رسیده است و پیش از این سمت سرپرستی «ریاست تحلیل، ارزیابی و پالیسی (سیاست)» وزارت معادن و نفت افغانستان را بر عهده داشت. حسنا جلیل، فارغ التحصیل دانشگاه آمریکایی افغانستان در دوره کارشناسی ارشد رشته اداره و تجارت است.

جنجال حسنا جلیل؛ زن ۲۵ ساله افغان

همانطور که از جامعه محتاط و محافظه کار سنتی افغانستان بر می‌آید، انتصاب جلیل به معاون سیاسی وزارت کشور افغانستان با واکنش شدیدی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد. به طوری که گزارش واکنش‌ها به این انتصاب را بی‌بی‌سی روز گذشته در صفحه نخست خود به طور ویژه پوشش داد.

در این گزارش آمده است که منتقدین او، خانم جلیل را برای این پست «جوان و بی تجربه» خواندند. آن‌ها می‌گویند او تجربه نظامی ندارد و این پست باید به یک نظامی سپرده می‌شد. موافقان او، اما از تعیین یک زن و یک جوان در این پست استقبال می‌کنند و می‌گویند بسیاری از عالی‌ترین مقام‌های نظامی در عرصه نظامی تحصیل نکرده اند.

شماری از زنان نیز انتقاد مخالفان او را «زن ستیزانه» خواندند، اما شماری دیگر گفته اند، بحث برابری جنسیتی نباید باعث پوشاندن انتصابات اشتباه دولت شود. شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این نظرات در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که در افغانستان زن ستیزی به فرهنگ تبدیل شده است و تنها طالبان مانع مشارکت زنان در قدرت نیستند. او به طور مثال از پارلمان افغانستان یاد کرد که به نامزدان زن در پست‌های وزارت و عضویت در دادگاه عالی و حتی ریاست پارلمان رای نداده بودند.

او نوشت: «متاسفانه بعد از اعلام معاونت وزارت داخله (کشور) شاهد برخی واکنش‌ها در فضای مجازی هستیم. این واکنش‌ها نشان می‌دهد که هنوز برخی از هموطنان ظرفیت‌های عظیم خلق شده در بخش منابع بشری را در افغانستان درک نکرده اند. بهتر است زود قضاوت نکنیم!»

جنجال حسنا جلیل؛ زن ۲۵ ساله افغان

با وجود این هم، بسیاری از کاربران در زیر پست او به انتقادهایشان ادامه دادند. آقای مرتضوی در پاسخ به یکی از این انتقاد‌ها نوشته: «اگر حسنا جلیل دختریک رهبر قومی یا زورمند می‌بود حالا فضای مجازی شاعرانه و مملو از مدیحه می‌شد. برای ما عادت شده است اول سوال می‌کنیم از کدام قوم است؟ بعد از کدام ولایت، بعد توسط چه کسی معرفی شده و... آیا وقت آن نرسیده است تا به این روش‌ها خاتمه داده شود؟»

در همین حال پایگاه «افغان پیپر» که خود را شبکه اطلاع رسانی افغانستان معرفی کرده است، روز گذشته در مطلبی تند و به دور از نزاکت با عنوان «یک دختربچه به جای یک استاد نظامی!» نوشته است: «یک دختربچه محصل در رشته تجارت چه سنخیتی با معینیت پالیسی و استراتژی وزارت داخله دارد که به این سمت منصوب شده است؟ شاید پشتون بودن، تثبیت وفاداری به سفارت آمریکا، خوش زبانی، خوشرویی و...».

افغان پیپر، پایان بندی عجیبی برای این مطلب دارد: «شاید در کشور ما قحطی آدم باسواد و با تجربه آمده است که از یکسو دست به دامن طالبان می‌شوند که بیایند و در حکومت شریک شوند و پست‌های مهم را اشغال کنند و از سوی دیگر پسر‌ها و دختر‌هایی که باید برای رسیدن به مدارج عالی در حال تحصیل باشند را به مراکز مهم اداری راهنمایی می‌کنند و در مقام‌های معاونت وزیر و دیگر پست‌های مهم و حساس دولتی می‌گمارند. ولی ایک واقعیت انکارناپذیر وجود دارد که باید بپذیریم و آن اینکه این حکومت به لطف آمریکایی ها، بچه بازی شده است و اکثر تصمیم‌ها و کار‌های این حکومت بچگانه است حتی اگر از افراد مسن سر بزند! و کسی به عواقب این تصمیم‌های نادرست و بچگانه توجه ندارد، چه رسد به بهبود وضعیت این سرزمین و آینده فرزندان ما در این کشورا نمی‌خواهم یکبار دیگر به ناهنجاری‌های سیاسی و نظامی و اجتماعی و... اشاره کنم که تکرار مکررات است، اما شما بگویید که کجای این مملکت درست است که انتخاب وزرا و معینیت هایشان درست و اصولی باشد؟»

جنجال حسنا جلیل؛ زن ۲۵ ساله افغان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چقدر از خوندن متن های ذکر شده از مقامات و روزنامه های افغانستان لذت بردم چه فارسی زیبایی حیف از خودمان که این قدر سمت عربی غش کردیم معینیت به جای معاون - زورمند - منابع بشری و ...
      جالب تر این که در ایران ما پسر 25 ساله بدون پشتوانه آقازادگی و ژن خوب هم چنین پستی نمی گیرد چه برسد به دختری به این سن!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشون اقازاده امریکا بوده راحت پست میگیره تو ایرانم تحصیلکرده های امریکا راحت پست میگیرند

      • بدون نام

        افغانستان دارای پیشینه تاریخی وفرهنگی غنی میباشد ومردمانش نیز در اصل به برابری زن ومرد معتقدن در حد اروپا اما ....طالبان جلوی پیشرفت افغانی ها را گرقته

      • بدون نام

        در کشورهای مردسالار و پدرسالار اگر هم به زنی پست و مقام بدهند در بیست سالکی می دهند و از بیرون هم هدایتش می کنند.وقتی به بلوغ و تجربه در کارش رسید بازنشستش می کنند.لابد فکر کردند زن اندرونیه که در بیست سالگی جوانه و در چهل پنجاه سالگی پیر و از رده خارج و باید زن تازه به جاش گرفت!

      • بدون نام

        اصلا آدم بیست و پنج ساله مناسب مشاغل بالا نیست مگر استثنا باشه .درستش اینه که باید کم کم تجربه اندوزی کنه و مثلا در چهل سالگی به این پست برسه و در پنجاه سالگی به پست وزارت یا ریاست جمهوری.ولی در کشورهای مردسالار یه مشت دختر بیست سی ساله رو وارد سیاست می کنند به عنوان تزئینات!!!فکر کردند حرمسراست لابد!

      • بدون نام

        در کشورهای مردسالار مردها هر چی مسن تر بشن قدرتمندتر میشن و زنها هر چی مسن تر بشن بی قدرت تر. این اتفاق حتی در حوزه سیاست هم داره رخ میده.دخترهای جوان رو مسئول می کنند و کمی بعد هم غیب میشن و سر و کله دخترهای تازه پیدا میشه!!! به ندرت زن میانسالی در قدرت وجود داره .کمی فکر کنید!

    • بدون نام

      تحصیلکرده های امریکایی که خود امریکا برای دست یابی به اهدافش بهشون پست میده مهم نیست تجربه و علم نداشته باشه

      پاسخ ها

      • رضا

        به منطق نزدیکتر

      • بدون نام

        منتقدین او، خانم جلیل را برای این پست «جوان و بی تجربه» خواندند. آن‌ها می‌گویند او تجربه نظامی ندارد و این پست باید به یک نظامی سپرده می‌شد...................حالا انگار اینهمه افراد با تجربه نظامی که در راس امورن تونستن کار مثبتی انجام بدن؟؟؟

      • بدون نام

        این زنها به همون سرعت که اومدند و جنجال کردند هم غیب میشن.انگار بازیچه اند.چند تا زن میانسال و مسن قدرتمند در کشورهایی مثل ایران و افغانستان وجود داره؟ همه چهره های سرشناش سیاسی پیرمردند!!!

    • بینام

      نه اشتباه برداشت نکنین این دختر خانم فقط توی دانشگاه که اسمش آمریکایی هست درس خونده .دست نشانده آمریکا نیست

    • بدون نام

      جالبه که حتی در افغانستان هم آزادی های اجتماعی از ایران بیشتره. تو پروتکلهای سیاسی ایران هست که همه مسولان باید چادری باشن! یعنی اجبار در عقاید شخصی تا این حد شدیده

    • پری

      چرا اینقدر پیره اگه ۲۵ ساله هست؟من شنیدم افغانستانیا سنشون رو نمیدونن و اکثرشون شناسنامه ندارن.اینم حتما سنشو نمیدونسته همینجوری گفته و شناسنامه گرفته.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت نگو.
        کجاش پیره؟

      • بدون نام

        پیر؟!!!!!! زنهایی که هنوز دارند ار روی ظاهر همجنسهاشون رو قضاوت می کنند! بعد من دارم حرص می خورم چرا زنهای قدرتمندی در کشورهای عقب مونده نیست.وقتی زنهای این کشورها مثل تو هستند دیگه چه شکایتی!!!

    • بدون نام

      توصیه میکنم رمان نه رو بخونید میفهمید اینا چجوری به منصب میرسن

    • بدون نام

      زن ستیزی اینه که این زنها بازیچه و عروسک اند.هرگز قدرتی برای همجنسهاشون ایجاد نمی کنند و به همون سرعت که اومدند محو میشن.زن ستیزی یعنی همه قدرت دست پیرمردهاست و هر از چندی با چند تا زن جوان ظاهر قدرت رو تزئین می کنند...

    • بدون نام

      کاربر 20 : 14 تو افغانستان همه تاریخ تولد خودشون رو میدونن و سجل دارن که همون شناسنامه شما میشه اما شما انتظار نداشته باش کسی که تمام زندگیش تو جنگ 40 ساله که هنوز هم معلوم نیست کی میخواد تموم بشه از دست داده برات ثانیه و ساعت و...تولدش رو بگه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج