جاباما
۹۲۲۳۰۵
۵ نظر
۵۰۷۸
۵ نظر
۵۰۷۸
پ

اگر شب‌ها کمتر از ۷ ساعت بخوابید...

همه ما بار‌ها شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که باید خواب شبانه‌مان را تا ۷ و یا ۸ ساعت حفظ کنیم. در این میان، اما برخی از افراد به دلیل مسائل مختلفی ساعات کمتری را صرف خواب شبانه‌شان می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که خواب شبانه کمتر از ۷ ساعت باعث بروز و رخ دادن اتفاقات بسیاری در بدن ما می‌شود که شاید حتی از وجود آن‌ها بی‌خبر هستیم.

برترین‌ها: همه ما بار‌ها شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که باید خواب شبانه‌مان را تا ۷ و یا ۸ ساعت حفظ کنیم. در این میان، اما برخی از افراد به دلیل مسائل مختلفی ساعات کمتری را صرف خواب شبانه‌شان می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که خواب شبانه کمتر از ۷ ساعت باعث بروز و رخ دادن اتفاقات بسیاری در بدن ما می‌شود که شاید حتی از وجود آن‌ها بی‌خبر هستیم. در این مطلب همراه ما باشید تا کمی بیشتر در این رابطه صحبت کنیم.

بسیاری از ما در طی شب به اندازه کافی نمی‌خوابیم و این موضوع تأثیرات قابل‌توجهی بر سلامت روزانه و البته طولانی‌مدت ما خواهد داشت. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته‌اند از سلامت روان گرفته تا نحوه ذخیره چربی در بدن، همه و همه می‌توانند تحت تأثیر خواب غیر کافی قرار بگیرند.

اگر شب‌ها کمتر از ۷ ساعت بخوابید...

به خوبی اثبات شده است که خواب کافی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به شدت کاهش دهد. علاوه بر این خواب به اندازه در طی شبانه‌روز می‌تواند در ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل دیابت نوع ۲ و هم‌چنین چاقی نیز تأثیرگذار باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از عواقب خواب کم در طی شب آن است که حتی بعد از صرف یک وعده شام سنگین و پرچرب، هم چنان احساس سنگینی نمی‌کنید و دست به پرخوری می‌زنید!

کارشناسان هنوز به طور مشخصی نمی‌دانند که چرا خواب غیر کافی می‌تواند تا به این حد مهم باشد، اما غالباً این موضوع را نیز می‌افزایند که این استرس‌های ناشی از کار نیستند که باعث کمبود خواب ما در طی شب می‌شوند، بلکه این کمبود خواب است که باعث بروز استرس در وجود افراد می‌گردد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که امروزه درصد بالایی از مردم کمتر از ۷ ساعت در طول شب می‌خوابند و این موضوع نسبت به سال‌های پیش تشدید شده است. بر اساس این تحقیقات امروزه تقریباً ۳۱ درصد از افراد درگیر خواب غیر کافی هستند، اما این موضوع تا ۸ سال آینده می‌تواند به ۳۶ درصد نیز برسد.

باید گفت که نتایج و عواقب حاصل از عدم خواب کافی در طی شب در زنان و مردان تقریباً به شکل یکسانی بروز می‌کنند و جنسیت تأثیری در تفاوت آن‌ها ندارد، اما در برخی از شغل‌ها و حرفه‌ها و با توجه به تفاوت شرایط زندگی در افراد، این عواقب می‌توانند کاهش و یا افزایش پیدا کنند.

چه کسانی کمترین میزان خواب را در طی شبانه‌روز دارند؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که تفاوت میزان خواب در طی شب در شغل‌های مختلف بسیار متفاوت است، برای مثال ۴۵ تا ۵۰ درصد از افرادی که در حوزه‌های مراقبت‌های بهداشتی و درمانی فعالیت دارند، پلیس‌ها و کارکنان ارتش و... از کمبود خواب رنج می‌برند.

این عدد در رابطه با افرادی که در حوزه حمل‌ونقل، جابه‌جایی مواد و همین‌طور مشاغل تولیدی فعالیت دارند می‌تواند به ۴۱ درصد کاهش پیدا کند. ساعت‌های طولانی و غیرمنظم کاری در این حرفه‌ها تأثیر چندانی در عدم وجود خواب کافی در آن‌ها ندارد، اما می‌تواند فرآیند کاری‌شان را سخت‌تر کند.

اگر شب‌ها کمتر از ۷ ساعت بخوابید...

امروزه پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دستگاه‌ها و وسایل الکترونیکی باعث شده است که مردم در طی شب به جای آنکه در زمان مناسبی به خواب بروند، وقت خود را با کار کردن با این وسایل پر می‌کنند. طبیعی است که افزایش این روند باعث شکل‌گیری تدریجی استرس در محیط کار و شیوع بیماری‌های مزمن متأثر از کمبود خواب خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که عدم وجود خواب کافی در طی شب می‌تواند بر طرز فکر و البته واکنش افراد، چه در کوتاه‌مدت و چه درازمدت تأثیر بگذارد. این موضوع می‌تواند به مرور باعث کاهش هوشیاری و اختلال در حافظه افراد نیز بشود.

متأسفانه اگر بخواهیم صادقانه بگوییم حقیقت این است که خواب کم می‌تواند تأثیری خیلی بیشتر از تصورات ما بر روی روحیه‌مان داشته باشد. این موضوع با تشدید خود می‌تواند در بروز اضطراب مزمن، افسردگی و حتی توهم نیز تاثیر بگذارد.

علاوه بر روح تأثیرات خواب کم در طی شب می‌تواند بر جسم شما نیز به طور کامل نمایان شده و در بروز دیابت، چاقی، فشارخون بالا، سیستم ایمنی ضعیف، عدم میل جنسی و... نقش داشته باشد.

کمبود خواب حتی می‌تواند خود را در زندگی کودکان نیز نشان دهد. بررسی‌ها حاکی از آن است که کودکانی که از کمبود خواب در طی شب رنج می‌برند غالباً دچار اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه خواهند شد.

اگر شب‌ها کمتر از ۷ ساعت بخوابید...

کار با وسایل الکترونیکی نیز می‌تواند خواب شما را مختل کند!

یکی از متداول‌ترین دلایلی که در بروز کمبود خواب در طول شب تأثیرگذار است استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی و تماس مستقیم با صفحه نمایش آنهاست. تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر، تلویزیون و... همه و همه به مرور زمان می‌توانند در الگو‌های خواب ما تأثیرات منفی عمیقی از خود باقی بگذارند.

توصیه ما این است که تا دو ساعت قبل از ساعت خواب خود این وسایل را کنار بگذارید و اصلاً به سراغشان نروید. علاوه بر این تنظیم ساعت نیز می‌تواند به طور مشخصی به شما یادآوری کند که زمان خوابتان فرا رسیده و آن را پشت نیندازید. طبیعتاً استفاده از وسایل الکترونیکی علاوه بر تأثیرات منفی خود می‌تواند در چنین مواردی نیز تأثیرات مثبتی به همراه داشته باشد.

منبع: healthline

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دكتر محي الديني

      خواب كم و دير خوابيدن منجر به سرطان ميشود ! برخي از افراد شايد ٧ ساعت هم بخوابند ولي اين ٧ ساعت در تايم غير مفيد شب هست يعني از ساعت ٣ صبح به بعد كه اين هم ، مانند نخوابيدن به جسم صدمات جبران ناپذيري وارد ميكند

    • setareh

      نه والا یه 12 ساعتی خوابیم فقط :(

    • ساراازاصفهان

      تو بیست و چهارساعت حدودن پنج ساعت میخابم

      پاسخ ها

      • ضحا

        من برعکس به خودم تشرنزنم 12ساعتم میخابم بدون اینکه بفهمم دوروبرم وهمه دنیا
        چه خبره...طوری میخابم انگارمردم....خواب چیز خوبیه به آدم آرامش میده علت آروم بودن خودمم همینه..انقدکه دوروریام میخان منفجربشن من عین خیالم نیست...

      • ضحا

        چه خوب...دورووریای من کم میخابن اعصاب وآرامشم ندارن...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج