adexo3
۱۲۰۶۷۱۱
۵۵ نظر
۱۵۲۵۵
۵۵ نظر
۱۵۲۵۵
پ

حرف گوش نکن‌ترین پدیده این روزهای ایران

دستور معاون وزیر به قیمت‌ها برای بازگشت به سال گذشته طی یک‌شب، واکنش‌ افکار عمومی را برانگیخت.

برترین‌ها: دستور معاون وزیر به قیمت‌ها برای بازگشت به سال گذشته طی یک‌شب، واکنش‌ افکار عمومی را برانگیخت.

قیمت کالاهای اساسی از دستورات سکان‌داران اقتصادی حسابی سرپیچی می‌کنند. دو روزی می‌شود که دستور کاهش بهای اجناس از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارتی‌ها صادرشده، اما قیمت‌ها همچنان می‌تازند.

حرف گوش نکن‌ترین پدیده این روزهای ایران

نگاهی به قیمت کالاهای اساسی گویای فاجعه تورم در هفته‌های اخیر است که حسابی شدت گرفته؛ برنج به حدود 110هزار تومان رسیده، هر کیلو راسته گوسفندی به 280هزار تومان پا گذاشته و سیب‌زمینی به ازای هر کیلو 20هزار تومان وارد سبد خرید می‌شود.

روزنامه همدلی در این خصوص در مطلبی با عنوان «چماق پلاستیکی بالای سر قیمت‌های سرکش» نوشت:

* افزایش عجیب کرایه حمل‌ونقل نیز قابل‌توجه است که به میزان 25درصد نسبت به قبل رشد کرده. در این میان اما واکنش سکان‌داران اقتصادی به این افزایش قیمت‌ها قابل‌توجه است که در چند روز گذشته با واکنش‌های مختلفی از سوی اذهان عمومی همراه شده. دو روز پیش بود که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «هرگونه افزایش قیمت کالایی که امسال صورت گرفته، همین امشب اصلاح شود و به قیمت سال قبل برگردد.»

* دستور عباس تابش اما برای بازگرداندن قیمت‌ها به سال قبل؛ آن‌هم طی یک‌شب، از نگاه اذهان عمومی و در کل هر فردی که کوچک‌ترین درکی از علوم اقتصادی ندارد، عجیب بود و واکنش برانگیز؛ «هر کسی با حداقل سواد اقتصادی به‌خوبی می‌داند که این دستور نامعقول و نشدنی است؛ پس چرا صادر می‌شود؟»

* واکنش‌ها به چنین دستورات بی‌سرانجام و البته رشد عجیب قیمت‌ها در سال جاری، از آنجایی شدت گرفته که اواخر سال گذشته رئیس‌جمهور، وعده ریشه‌کنی فقر تا پایان سال گذشته را داد. رئیسی در اواخر سال گذشته، ضمن اشاره به فقر مطلق در کشور گفته بود: «از استانداران انتظار داریم نسبت به ریشه‌کن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنند و نگذارند این موضوع به سال 1401 برسد.» سؤالی که اذهان عمومی را درگیر کرده این است، اقتصاد یک کشور چگونه می‌تواند با چماق بالای سر مدیریت شود.

حرف گوش نکن‌ترین پدیده این روزهای ایران

* نتیجه این برخوردهای دستوری با اقتصاد البته بارها مشاهده‌شده و نه‌فقط قیمت‌ها به شکل سابق بازنگشته که با شیب تندتری هم به راه خود ادامه داده است. به نظر می‌رسد وضعیت اقتصاد کشور درصورتی‌که با همین فرمان پیش برود تا پایان سال فاجعه‌بارتر هم خواهد بود. این را می‌توان از مالیات بر صادرات، افزایش قیمت سوخت و خوراک، قطعی برق و گاز صنایع، افزایش حقوق و دستمزد بدون کنترل تورم و در نهایت قیمت‌گذاری دستوری به‌خوبی فهمید.

* هر بار قیمت بالا و پایین می‌شود، برخی دولت‌ها تپش قلب می‌گیرند و سریع برای کنترل نوسان دست به دامان تعیین دستوری قیمت می‌شوند. عراق، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، روسیه و افغانستان ازجمله کشورهای همسایه ایران هستند که در گذشته سیاست کنترل قیمت را بارها امتحان کرده اما مسئله اینجاست که این اقدام دولت‌ها، معمولاً یا نتیجه‌ای نداده یا فقط در کوتاه‌مدت تا حدودی اثربخش بوده و در درازمدت، آسیب‌های جدی به اقتصاد وارد کرده است.

* برخی می‌گویند فشارهای شدید سیاسی در پشت ‌پرده، ریشه این دستورات عجیب است. در این میان اما برخی نیز به نگاه سطحی سکان‌داران اقتصادی به مدیریت کشور اشاره‌کرده و ریشه این‌چنین دستوراتی را نبود تجربه فعالیت‌های اقتصادی مدیران می‌دانند. عده‌ای هم در این میان دست به مقایسه احزاب زده و نحوه مدیریت اقتصاد از سوی روسای جمهور اصلاح‌طلب و اصول‌‌‌گرا را دست‌مایه نقدهای خود قرار داده‌اند.

* قیمت کالاهای اساسی اما بی‌توجه به نقدها یا دستورات سکان‌داران اقتصادی، هر روز قله‌های جدیدی را فتح کرده و فقر در ایران رنگ‌وبوی جدی‌تری به خود می‌گیرد. سازمان تأمین اجتماعی چند ماه پیش گزارش داد که دست‌کم ۳۰درصد از جمعیت ایران، اکنون زیر «خط فقر» زندگی می‌کنند. آمارهای غیررسمی اما می‌گویند که این بخش از جمعیت ایران به ۵۰درصد از کل جمعیت کشور می‌رسد، یعنی چیزی در حدود ۴۲میلیون نفر ایرانی. هر چه هست، پیش‌بینی‌های ترسناک درباره فاجعه تورم سال جاری از مدت‌ها پیش بود که شنیده می‌شد، در این میان اما انگشت اشاره مسئولان به‌سوی قیمت‌ها و دستور به شکستن نرخ‌ها تمامی نداشت.

* سال گذشته در حالی ابراهیم رئیسی دستور ریشه‌کنی فقر در طول دو هفته تا پایان 1400 را داد که یک عضو کمیسیون صنایع گفته بود: «برای فقر و گرانی شدید و ابرتورم تاریخی ایران در سال 1401 آماده باشید، وضعیت معیشتی مردم نسبت به وضعیت فعلی بسیار بدتر از آنچه فکرش می‌کنیم، خواهد شد.»

حرف گوش نکن‌ترین پدیده این روزهای ایران

* یکی دیگر از نماینده‌ها هم پیش‌بینی عجیبی از افزایش قیمت محصولات پروتئینی کرده بود: «حذف دلار 4200تومانی در سال 1401 قیمت مرغ و تخم‌مرغ را 50 تا 70درصد افزایش می‌دهد. حالا دیگر خط فقر به گفته کارشناسان به بیش از 15میلیون تومان رسیده و این در حالی است که در قانون بودجه سال جاری قشر حقوق‌بگیر با دریافتی ماهانه 5میلیون تومان در ماه نیز باید مالیات بدهند.

* پیش‌ازاین که دغدغه اذهان عمومی بیشتر بر ماجرای افت ناگهانی و شدید بورس معطوف شده بود، حالا بر همین فقر و افزایش قیمت‌ها متمرکزشده. هر چه هست، سال‌هاست اقتصاد ایران از معضل دستوری بودن رنج می‌برد. در این میان قیمت‌گذاری دستوری، کنترل قیمت یا تعیین دستوری قیمت، به‌عنوان ساده‌ترین روش کنترل تورم و نرخ فروش  شناخته می‌شود که در مقابل شیوه قیمت‌گذاری محصولات در بازار رقابتی قرار دارد. در این شیوه با نظارت دقیق روی نرخ کالاهای اساسی و بررسی فیلترهای دولتی، قیمت تعیین می‌شود.

* همچنین در درازمدت شرکت‌ها از مسیر تولید خارج می‌کند. نتیجه چنین سیاست‌گذاری رشد پایین بهره‌وری و اتلاف گسترده منابع و در نهایت عدم بهبود رفاه اجتماعی است. در این میان آنچه مسلم است این نوع برخورد باقیمت‌ها والزام واجبار به پایین بودن نرخ کالاها، نه‌تنها در روند طبیعی بازار تأثیری ندارد، بلکه ازنظر متخصصان دانش اقتصاد به چماقی کاریکاتوری و پلاستیکی می‌ماند که به نشانه تهدید به قیمت‌های سرکش محصولات و کالاهای ضروری نشان داده می‌شود. 

حرف گوش نکن‌ترین پدیده این روزهای ایران

* در این میان نکته جالب این است که روزنامه جوان، از روزنامه‌های پیش‌روی اصولگرا و از حامیان سیدابراهیم رییسی نیز نسبت به برخورد دستوری دولت با معضل گرانی، انتقادات تندی را مطرح کرده است. روزنامه جوان در شماره روز پنجشنبه هفته‌ پیش نوشت: «رییس‌جمهور دیروز اعلام کرد، دستگاه‌های نظارتی پشت پرده گرانی‌های اخیر را بررسی و دلایل آن را شناسایی کنند. اگر گرانی‌ها علتش «پشت‌پرده» است یعنی این پشت‌پرده است که دارد مدیریت می‌کند نه دولت‌ها.

* روزنامه رسالت نیز چند روز پیش در یادداشتی با اشاره به عملکرد دولت نوشت: «در مورد مسائل خُرد و روزمره، علی‌رغم تلاش‌های فراوان و البته تحقق برخی تفاوت‌ها به‌نسبت دولت قبل، اما برآیند توفیق در این قسمت، نامطلوب و ضعیف است. مردم بیش از رشد فروش نفت، رشد قیمت‌ها را لمس کرده‌اند و بیش از افزایش حقوق‌ها، افزایش نرخ خدمات را تجربه کرده‌اند.

* به عقیده کارشناسان، اقتصاد ایران با انکار و مختل کردن نظام قیمت‌گذاری دچار مشکلات فراوان شد و این نظام دستوری قیمت‌گذاری عامل اصلی وضعیت موجود کشور است. به گفته بسیاری از کارشناسان این نظام قیمت‌گذاری، در میان‌مدت باعث ازبین‌رفتن فضای رقابتی شده و انگیزه افزایش تولید را از تولیدکننده سلب می‌کند. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      ایننننننه ، تند سریع انقلابی. لوکوموتیر روشن شده

    • ناشناس

      أين قيمت ها كاذب غير واقعي وخياليه حبابی با افزايش قيمت ها دامن ميزنند دشمنان جامعه ايراني أند وتروريست اقتصادي

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چی زدی

    • ناشناس

      مملکت داری شده لوس بازی مگه دستوریه اخه....

    • ناشناس

      اخه چرت گفت جو گرفتش

    • ناشناس

      لحن طرز گفتنش معلوم بود سواد نداره شب همه جا تعطیله نیتش درست بود اجراش مسخره اس

    • ناشناس

      قیمت ها باید برگردند به سال قبل
      هرچه سریعتر
      این خواسته همه ملت ایران اسنت
      باید دستور را اطاعت کنند

    • ناشناس

      مکه اقای رئیس جمهور به حرف مردم گوش می کند
      که مردم به حرف رئیس‌ جمهور گوش کنند

    • ناشناس

      دولت انقلابی خخخخخخخ

    • ارش

      منتخب دستوری انتخاب شده ۵ درصدی همینه

    • ناشناس

      خيلي زوده دولت رييسي رو بشناسيم ! دولت شعار و سركار گذاشتن ملت ! چقدر افراد اين دولت به روحاني تاختند تا مردم رو از انتخابات نااميد كنند و خودشون بيان روي كار ! خب بسم الله حالا اومديد ! برنامه چي داريد ؟

    • ناشناس

      ما که گفتیم همتی

    • کاظمی

      اتفاقابیسوادنیستند ازعمداینطوری می‌کنند چون مافیای قیمت گذاری پشت پرده این اقدامات است وصددرصدسودبه جیب خودشان یعنی مسئولین واردمیشه

    • مانا

      دقیقاً،متاسفانه این قبیل کارها و فرمایش‌ها خود نه تنها نشان از بی تدبیری و بی خبری برای امور کشور بلکه نشان دهنده‌ی عجز سیستم ایشان برای اداره‌ی مملکت می‌باشد... لااقل نمیتوانید استعفا بدین

    • ناشناس

      بابا مملکت وله. دولت هیچ کارس. مافیا داره مملکت داری میکنه

    • ناشناس

      همش بازی و سرکاری هست!!

    • مهدی

      هنوز صبح نشده که آخه.منظورش صبح محشر بوده

    • Gol Yasss

      سال بعد میگیم یاد دولت روحانی بخیر

    • چرا که نه...

      اثرات بی کفایتی مداوم مسولین...
      هرچقدر بیکفایتی تر، تورم بیشتر.

    • بی نام

      مسئولین مدیران دولت مردان کجاهستن خودشون زندگی نمیکنن خرید نمیرن زندگی نمیکنن

    • ناشناس

      حالا که اینقدر دستورات رئیس جمهوری میتونه رو قیمتها تاثیر بزاره و کاهش بده خوب عزیز دلم شما که دستور دادی ، چیزی ازت کم میشد میگفتی قیمتها برگرده به سال ۱۳۶۰ ، بخدا دعات میکردیم ، مهربون و دلسوز و مدیر و مدبر و اقتصاد دان کی بودی تو اخه عزیزم

    • ناشناس

      باشه یه ملت نشستن تا اون دستور بده بعد همه بگن اطاعت!
      یکم فکر کن خدایی کجا سیر میکنید شماها

    • ناشناس

      برنامه چی میخواستی دیگه؟؟!!
      300درصد رفته رو قیمت همه چیز از وقتی دولت تحویل گرفته!
      اینم تازه اولش

    • رابین هود

      یه جوری میگن که دستور دادن قیمت‌ها برگرده که هیچکس ندونه فکر میکنه رضا شاه همچین دستوری رو داده

    • ناشناس

      برترینها بیشتر بنویس از این گرونیها بیچاره شدیم حرفهای رییسی نمک بروی زخم مردمه تشکر برترینها

    • خدا

      لیاقت این مردم همینه،دفعه دیگه بگن 2 سری باید رای بدین یکی بادست چپ و یکی با دست راست ،،صبح زود میرن که خلوت باشه زیاد اذیت نشن !!!!

    • ناشناس

      اقتصاد دستوری نیست

    • ناشناس

      ی روزی کله کردم من از عالم مستی تو هم به دل گرفتی دل ما رو شکستی

    • ناشناس

      من اگه کاره ای بودم کل تیم اقتصادی رو از کشورهای صاحب سبک استخدام میکردم

    • ****Reza#sss****

      چاره کار فقط خود مردم هستنند باید به زور هم شده حق رو گرفت

    • ناشناس

      بابا دست از سر این مردم بیچاره و گرفتار بردارید
      فقر،بدبختی،بی پولی،گرفتاری،شرمندگی زن و بچه،و ....... تا چه زمان
      بخدا دیگه خسته شدیم
      من بعد از ۳۲ بازنشسته شدم،۹ سال هم بازهم کار کردم،یعنی بعد از نزدیک به چهل سال کار هنوز هم باید فقر مطلق داشته باشم
      اون هم در مملکتی که پول نفت و گاز و معادنش سر به فلک میزنه
      انصاف نیست

    • ناشناس

      مگه به رای مردمه؟!!!!!!!!!!!!
      مردم فقط سیاه لشگر جلوی دوربینن تو روز انتخابات

    • یه ایرانی

      پیاده شو با هم بریم انقلابی خخخخ

    • بی نام

      یک مشت بیسواد شدن مسؤل یک شبه قیمت ها بیاد پایین فیلم تخیلی زیاد دیدن خخخ وقتی دستمزد 50درصد افزایش میدید مجوزها چند برابر شده چه توقعی هست

    • ناشناس

      آفرین

    • ناشناس

      یه چهار ،پنج نفرو درس عبرت کنند بقیه هم حساب دستشون میاد

    • ناشناس

      بفکر مردم باشین باحرف که کسی بالا وپایین میشه نه قیمتها پایین میاد با ۱۵۰۰۰۰ تومان هم دردی دوا نمیشه باید از اساس درست بشه اقایون دولتمرد

    • ناشناس

      اگر نشدیم ونزوئلا هر چی خواستن بگین حالا هی اینبر واونبر بپرید از ای ساخه به اون شاخه ابنجوری هیچی درست نمیشه اقایون ؟؟؟؟؟

    • قوخازواره

      روحانی یادت بخیر

    • قوخازواره

      ای دل غافل مشکل اینجاست تصمیمات کلان راهمان چهارپنج نفرمیگیرن خیلی پرتی عمو

    • ناشناس

      روبنائی وبا فریبکاری وبدون پشتوانه حرف ودلیل نیاورید درست واساسی ومستدل ،با ادله محکم نا بازور بگوئید قیمتها به سال قبل برگردد که این دستور یک نوع سیاه نمائی برای مردم است ولی کارائی ندارد

    • ناشناس

      دمه مردم دهه شصت گرم
      یادش بخیر کسی لنگ چیزی نبود
      اگه تو خونه ای مثلا روغن نبود، می رفتیم یک قاشق از همسایه می گرفتیم و کار همو راه می انداختیم
      الان چی؟
      طرف بخاطر اینکه نتوانسته مدل ماشینش رو بالاتر ببره به زمین و زمان دشنام می ده!!!

    • ناشناس

      ۱۳:۱۲
      همونی که تو می زنی؟

    • اردشیر

      خسته نشدین از شعار و فریب

    • اردشیر

      شعار نیرنگ و فریب
      دستاورد این دولت

    • ناشناس

      امیدوارم نابود بشین

    • ناشناس

      خلایق هرچه لایق خدا کند از این بدتر شود تا این مردم بی سواد قدر بدانند

    • مرتضی ۶۰

      کجا هستن اونهایی که میگفتن گرونی ها فقط گردن روحانی هستش و به رییسی ۶ ماه فرصت بدید همه چیز رو درست میکنه

    • مرتضی ۶۰

      درود

    • ناشناس

      کنترول کشور از دست دولت خارج
      شده است

    • علی

      قیمت ماشین رو ببین اگر لطف کنی یک فرمان کاهشی بدید دمت گرم

    • ناشناس

      نمی دانم چرا صداسیماخجالت نمی کشد با وزرائ و معاونان وزرا کاو با سرمایه داران دلالان همکاری و اینهارو به مردم نشان هم می دهند ..رادیوتلویزن خون رو تعطیل کنیدخیلی خوبه که....

    • ناشناس

      اره همش حبابه منم حبابم سوزن بزنی میترکم...

    • ناشناس

      اره دیدین چی شد تمام چیزا گرون شد اصلا به برجام کار نداره که امضا نشده ...همش گردن دستور جناب ریس جمهور هست بابا ول کنید تو رو خدا ریس جمهور رو یک کلام بیان بگید تمام گرانیها گردن سیاست خارجه هست ...

    • سحر

      همین الانم میگم خدا پدرومادر روحانی رو بیامرزه....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج