اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۳۴۸۴۷
۱۲۸ نظر
۱۵۵۳۱
۱۲۸ نظر
۱۵۵۳۱
پ

فرزند آوری در ایران اجباری می‌شود

قانون جوانی جمعیت همچنان مورد انتقاد کارشناسان است. اگرچه این قانون با هدفی درست تدوین و تصویب شده است اما رویکرد و نگاه تدوین‌کنندگان این قانون به نظر می‌رسد نه‌تنها با واقعیات جامعه همخوانی ندارد، بلکه از همین قانون نه‌چندان کامل نیز تنها مفادی مورد توجه قرار گرفته‌اند که با برخوردهای سلبی و پلیسی همراه هستند.

هم‌میهن: معاون امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی ضمن تشریح جزئیات دستورالعمل جدید سقط قانونی تاکید کرده است که شرط ورود به کمیسیون سقط، تشخیص قطعی بیماری یا ناهنجاری از سوی پزشک دارای صلاحیت است. این‌که مادری ادعا کند تحت تأثیر اشعه بوده و یا دارویی خاص در زمان بارداری مصرف کرده به‌هیچ‌عنوان منجر به صدور مجوز نمی‌شود.

فرزند آوری در ایران اجباری می‌شود

کارشناسان تاکید می‌کنند که مشکل اصلی نرخ باروری در کشور سقط جنین نیست بلکه شرایط نامطلوب کشور است و تا زمانی‌که ریشه‌عدم تمایل زوجین به فرزندآوری حل نشود، این سخت‌گیری‌ها تاثیری در افزایش جمعیت کشور نخواهد داشت.

قانون جوانی جمعیت همچنان مورد انتقاد کارشناسان است. اگرچه این قانون با هدفی درست تدوین و تصویب شده است اما رویکرد و نگاه تدوین‌کنندگان این قانون به نظر می‌رسد نه‌تنها با واقعیات جامعه همخوانی ندارد، بلکه از همین قانون نه‌چندان کامل نیز تنها مفادی مورد توجه قرار گرفته‌اند که با برخوردهای سلبی و پلیسی همراه هستند.

از سوی دیگر این قانون به‌جای اینکه دنبال راهکار بنیادین برای افزایش نرخ رشد جمعیت و کاهش تقاضای بارداری باشد به‌دنبال حل کردن صورت مسئله و از بین بردن راه‌حل‌های مردم برای پیشگیری از بارداری یا انصراف از ادامه بارداری است. این درحالی‌ست که ریشه‌عدم علاقه مردم به بارداری را باید مشکلات اقتصادی، فشارهای اجتماعی و سیاسی و نگرانی آن‌ها از آینده فرزندان خود دانست. به هر روی اگرچه در قوانین کشور همواره سقط جنین با مانع مواجه بوده است اما سقط جنین درمانی موضوعی بوده است که توسط قانون‌گذار پیش‌بینی و تجویز شده است و در قانون جوانی جمعیت و دستورالعمل ماده ۵۶ آن سقط جنین درمانی با سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های بیشتری همراه شده است.

در همین راستا، روز گذشته آسیه جعفری، معاون امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی درباره جزئیات دستورالعمل جدید سقط قانونی و بررسی این موارد در پزشکی قانونی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «بر اساس ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سازمان پزشکی قانونی مسئول تشکیل پرونده برای این متقاضیان است و پزشک سازمان متولی بررسی مستندات و تکمیل آن‌هاست. درخواست‌های ارجاعی به این سازمان در صورت داشتن شرایط لازم و بنا به تشخیص کارشناس پزشکی قانونی به کمیسیون ویژه سقط ارجاع می‌شود. این کمیسیون متشکل از قاضی، پزشک متخصص متعهد و پزشک قانونی متخصص است که تقاضای فرد در این کمیسیون بررسی و رأی نهایی در مورد آن توسط قاضی کمیسیون صادر می‌شود.»

او همچنین تاکید کرده است: «در صورت احتمال وجود ناهنجاری یا احتمال بیماری مادر که تشخیص هیچ‌کدام قطعی نشده باشد، امکان صدور مجوز و حتی ارجاع پرونده به کمیسیون وجود ندارد. در واقع شرط ورود به کمیسیون سقط، تشخیص قطعی بیماری یا ناهنجاری از سوی پزشک دارای صلاحیت است. این‌که مادری ادعا کند تحت تأثیر اشعه بوده و یا دارویی خاص در زمان بارداری مصرف کرده به‌هیچ‌عنوان منجر به صدور مجوز نمی‌شود، مگر آن‌که وجود ناهنجاری جنین احراز و اثبات شده باشد. ضمن آن‌که هر نوع بیماری مادر حین بارداری نیز تهدیدکننده جان او نخواهد بود و در این‌صورت منجر به صدور مجوز نخواهد شد.»

با توجه به اظهارات اخیرالذکر جعفری به نظر می‌رسد در تدوین این قانون از متخصصان روانشناسی و جامعه‌شناسی بهره گرفته نشده است که اگر چنین اقدامی صورت گرفته بود، تدوین‌کنندگان آن به‌خوبی می‌دانستند که اگر برای تصمیمات مرتبط با بارداری مردم جوی ناامن ایجاد کرده و زوجین این اطمینان خاطر را نداشته باشند که در صورت برخورد با هر گونه مشکل در حوزه بارداری یا احتمال وجود ناهنجاری در جنین خود می‌توانند اقدامات مقتضی را انجام دهند قطعاً تمایلی با فرزندآوری نداشته و چنین ریسکی را نخواهند پذیرفت.

سقط جنین، مشکل کاهش نرخ باروری نیست

ناهید خداکرمی، متخصص مامایی و عضو سابق شورای شهر تهران با تاکید براینکه سقط جنین عمل بسیار شنیعی است که هیچگاه آزاد نبوده است، گفت: «در جهان و ایران همواره قوانینی برای سقط جنین وجود داشته است. زیرا سقط جنین به معنای کشتن یک انسان است فرقی هم نمی‌کند این انسان یک‌روزه باشد یا چندماهه. بنابراین عملی مذموم است. اما آنچه امروز براساس اجرای قانون جوانی جمعیت در حوزه سقط جنین می‌گذرد به نظر می‌رسد کمی غیرمعمول است.»

او با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد آمار و ارقامی که درباره سقط جنین گفته می‌شود مبنای مشخصی ندارد و منطبق با واقعیت نیست، ادامه داد: «اگر فرض کنیم که سقط غیرقانونی افزایش یافته است، در مقابل نباید فراموش کرد که ممنوعیت یا سخت‌گیری دراین حوزه باید همزمان با کاهش تقاضای سقط باشد به این معنا که باید بارداری برنامه‌ریزی‌شده ترویج داده شود. زیرا تقاضای سقط ناشی از بارداری برنامه‌ریزی نشده یا حاملگی ناخواسته است. در واقع اگر زوجی براساس برنامه‌ریزی خودشان برای فرزندآوری باردار شوند هرگز متقاضی سقط نخواهند بود. بنابراین خانواده‌ها باید به روش‌های پیشگیری از بارداری هم دسترسی داشته باشند.»

خداکرمی افزود: «متاسفانه آنچه امروز در کشور ما رخ داده، این است که متمولین به راحتی به وسائل پیشگیری از بارداری دسترسی دارند و آنگونه که بخواهند برای فرزندآوری خود برنامه‌ریزی می‌کنند. اما خانواده‌های بی‌بضاعت از دسترسی به خدمات کنترل بارداری محروم شده‌اند درحالی‌که دسترسی رایگان به لوازم پیشگیری از بارداری مانعی برای فرزندآوری نیست و حتی ترس از بارداری ناخواسته و سقط جنین را کاهش می‌دهد.»

خداکرمی با اشاره به اینکه مادری که به دلایل اقتصادی یا شرایط خانوادگی می‌خواهد فاصله بین بچه‌هایش مناسب باشد در مواجهه با بارداری ناخواسته ممکن است به‌دنبال سقط جنین باشد، بیان کرد: «گرچه معمولا تیم درمان سعی در راضی کردن این افراد برای نگهداری از جنین می‌کند اما گاه فرد چاره‌ای ندارد به جز اینکه به سقط روی بیاورد.

بنابراین در کنار تشویق خانواده‌ها به باروری، وظیفه نهادهای مسئول است که ازدواج و فرزندآوری و بچه‌دار شدن را با در دسترس قرار دادن امکانات زندگی و خدمات سلامت باروری برای خانواده‌ها تسهیل و حتی جذاب کنند. اما باید به این موضوع نیز توجه شود که نباید هیچ خانواده‌ای را به باردار شدن وادار کنیم. قطع خدمات پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشت به‌معنای آن است که عده‌ای به بارداری اجباری یا ناخواسته وادار می‌شوند. در چنین شرایطی افراد به‌دنبال تقاضای سقط می‌روند.»

او با اشاره به تلاش برخی دستگاه‌ها برای مچ‌گیری از ماماها یا متخصصین جراحی زنان در خصوص سقط جنین گفت: «مشاهده شده است افرادی بیمارنما از طرف نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی یا در برخی شهرها از طرف دادسراها به مطب‌ها اعزام می‌شوند و آن فرد که بیمار باردار تقلبی است، سعی می‌کند با اصرار و تطمیع ماما یا پزشک او را راضی به سقط جنین کند، اگر متخصص فرد بیمارنما را راهنمایی کند یا برایش دارو تجویز کند، او را دستگیر می‌کنند یا اگر دارویی در مطب داشت محل کسب‌وکار او را پلمب می‌کنند. یعنی با استفاده از روش تطمیع یا برانگیختن احساس همدلی با بیمار تقلبی مچ‌گیری می‌کنند. این درحالی است که باید برخوردها براساس قوانین باشد و مجازات‌ها با جرم تناسب داشته باشند و حفظ آبرو و حیثیت حرفه‌ای مدنظر قرار گیرد.»

این مدرس دانشگاه با تاکید براینکه در حال حاضر اجرای بندهای ترویجی قانون جوانی جمعیت کمرنگ است، افزود: «یکی از مباحث مهم برای میل به باروری مجدد و انگیزه باروری، حال خوب مادر در حین بارداری و زایمان است. داشتن مامای همراه و ترویج زایمان طبیعی نیز از جمله این مباحث هستند.

متاسفانه کمتر به حمایت عاطفی و احساسی و روانی مادر باردار توجه می‌شود و بیشتر به‌سراغ برخوردهای پلیسی و امر و نهی هستیم تا جذاب کردن باروری و زایمان، حتی به انتخاب مادر برای انتخاب عامل زایمان یا مامای همراه هم احترام گذاشته نمی‌شود. به‌عنوان مثال برای گزارش کار خود در اجرای قانون جوانی جمعیت عنوان می‌کنند که یک یا دو مطب مشکوک به سقط جنین را تعطیل کرده‌اند درحالی‌که بعد از بررسی موضوع مشخص می‌شود مرکز مورد نظر تنها دارو یا وسیله‌ای را داشته است اما اقدام به سقط جنین نکرده است.»

او اضافه کرد: «همه ما وظیفه داریم برای بهبود نرخ باروری در کشور چاره‌اندیشی کنیم. این چاره‌اندیشی تنها از طریق برخورد و ممنوعیت و بگیر و ببند انجام نمی‌شود، بلکه باید به لحاظ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی تدبیری بیندیشیم. گرچه نقش نظام سلامت در این حوزه بسیار مهم است اما نباید برای بهبود نرخ باروری فقط وزارت بهداشت یا متخصصان زنان و ماماها تحت فشار قرار گیرند بلکه با در دسترس قرار دادن امکانات و توجه به نیروی انسانی مراکز بهداشتی و تشویق آنان می‌توان نتیجه بهتری کسب کرد. موضوع کاهش رشد جمعیت یا افزایش تقاضای سقط جنین موضوعاتی چندبعدی هستند. اگر به این مسئله به‌صورت جامع نپردازیم و به نظر کارشناسان سلامت باروری و مامایی توجه نشود، نتیجه نخواهیم گرفت.»

این متخصص مامایی با تاکید براینکه توجه ما باید به ریشه کاهش نرخ باروری باشد، افزود: «سالانه بیش از ۱۵۰ هزار جوان نخبه در حال مهاجرت از کشور هستند و میلیون‌ها دلار سرمایه خارج می‌شود. شرایط کشور باید برای ماندگاری، اشتغال و تشکیل خانواده و فرزندآوری جوانان جذاب باشد. در واقع برای سقط جنین چندین نفر را مورد تحقیر و تنبیه قرار می‌دهیم درحالی‌که برای مهاجرت جوانان به ثمر رسیده‌مان هیچ اقدامی نمی‌کنیم.

این درحالی‌ست که تمام فشار سیستم برای اجرای قانون جوانی جمعیت و بهبود نرخ باروری بر دوش زنان کشور است. ولی در بسیاری از موارد این مردان هستند که بچه نمی‌خواهند و همسر خود را وادار به سقط جنین می‌کنند. راهکار اما مجازات پدر یا مادر متقاضی سقط جنین نیست، بلکه باید هدف ما کاهش تقاضای سقط جنین باشد.»

او تاکید کرد: «کاهش این تقاضا با بهبود روابط بین‌المللی کشور، مسائل اقتصادی، بهبود شرایط سیاسی و اجتماعی برای دختران و پسران مرتبط است. اگر می‌خواهیم شاهد بهبود نرخ باروری در کشور باشیم باید مدیریت کشور را با سلیقه نسل جوان منطبق کنیم. متاسفانه از ستاد جمعیت تا سایر ارگان‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز به این موضوع بی‌تفاوت هستند. بیشترین فشار نیز به وزارت بهداشت وارد می‌شود. درحالی‌که این وزارتخانه تنها مجری بخشی از سیاست‌های مربوط به این قانون است.»

خداکرمی درباره تفاوت‌های دستورالعمل قبلی و فعلی سقط جنین گفت: «در قانون قبلی ابتدا غربالگری جنین انجام می‌شد و اگر نتیجه غربالگری به لحاظ بروز سندروم داون یا سایر مشکلات ژنتیکی مثبت بود، فرد با مراجعه به پزشکی قانونی مجوز سقط درمانی را دریافت می‌کرد. اما امروز باید یک قاضی نیز در این خصوص نظر دهد این درحالی‌ست که تعداد پرونده‌ها در دستگاه قضایی کشور زیاد است. از طرف دیگر امروز غربالگری جنین به جز در موارد خاص، جرم‌انگاری شده است درحالی‌که این اقدام حق مادر و خانواده است.»

او با بیان اینکه من با اجباری بودن غربالگری برای همه موافق نبودم و قانون قبلی در این زمینه نیز چندان جالب نبود، اضافه کرد: «اما این حق مادر است که اگر بخواهد اقدام به غربالگری کند یا زوجی که بخواهند بین فرزندان‌شان فاصله‌گذاری مناسب داشته باشند با مانعی مواجه نشوند. اما به نظر می‌رسد ما به‌دنبال تولید جرم و مجرم هستیم تا اقدامات ترویجی برای حل مسئله.

امروز راهکار کاهش نرخ باروری و رشد جمعیت راضی نگه داشتن نیروی انسانی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند مانند ماماها. همچنین باید شرایطی ایجاد کنیم که مردم از فرزندآوری رضایت داشته باشند. به نظر می‌رسد استفاده از روش‌های سلبی پاشنه آشیل افزایش جمعیت است.»

سوق یافتن ممنوعیت سقط‌جنین به سمت سقط‌های درمانی

سیمین کاظمی، جامعه‌شناس و پزشک نیز به هم‌میهن گفت: «واقعیت این است که ممنوعیت سقط جنین مسئله‌ای جدید نیست اما نکته آن است که پیش‌تر قانون اجازه سقط‌های ضروری را داده بود. یعنی قانون اجازه سقط‌های درمانی که با هدف نجات نوزاد و مادر انجام می‌شود یا اگر جنین دچار ناهنجاری‌هایی بود که قابلیت حیات نرمال را نداشت. اما در حال حاضر ممنوعیت سقط جنین به سمت سقط‌هایی می‌رود که به دلایل پزشکی است. این تصمیم‌گیری‌ها برای سلامت زنان و نسل آینده خطرناک هستند.»

او ادامه داد: «در خصوص آمار سقط جنین نیز کمی اغراق می‌شود و به‌صورت تخمینی بیان می‌شود که در واقع این آمارها قابل اتکا نیستند. نکته دیگر آن است که ممنوعیت و سخت‌گیری بیش از اندازه نسبت به سقط جنین نمی‌تواند جمعیت را افزایش دهد. سقط جنین موضوعی است که قدمت آن به تاریخ فرزندآوری بشر است. در نتیجه نمی‌توان آن را با جرم‌انگاری از این عمل ممانعت کرد. هر قانونی نیز در این زمینه تصویب شود سقط جنین وجود خواهد داشت.»

این جامعه‌شناس با بیان اینکه این قوانین تنها دسترسی زنان متعلق به طبقه کم‌درآمد را به سقط جنین سالم و بهداشتی کم می‌کند، افزود: «پزشکان و ماماهایی که این عمل را انجام می‌دهند، با تشدید ممنوعیت‌ها و سخت‌گیری‌ها دست به افزایش قیمت می‌زنند و در واقع این فقرا هستند که از عهده پرداخت این هزینه‌ها بر نمی‌آیند و سلامت‌شان به خطر می‌افتد. این افراد مجبور می‌شوند بدون کمک مراکز درمانی دست به سقط جنین بزنند یا اینکه به افراد غیرمتخصص و غیرپزشک مراجعه کرده و سلامت خود را با خطر مواجه کنند. نتیجه واضح افزایش ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های سقط جنین همین نکته است. اما اینکه این سخت‌گیری‌ها تاثیری در افزایش جمعیت داشته باشد تفکری اشتباه است.»

کاظمی تاکید کرد: «ممنوعیت‌هایی که وجود دارد، امکان برنامه‌ریزی خانواده را از بین برده است. یعنی زوجین باید بتوانند برای فرزندآوری خود برنامه‌ریزی کرده و به وسایل پیشگیری از بارداری دسترسی داشته باشند تا در وقت مقتضی و زمانی‌که آمادگی جسمی و روحی و اقتصادی و فرهنگی داشته باشند تصمیم به فرزندآوری بگیرند. اما وقتی دسترسی به این وسائل نباشد و آموزش‌ها کنار گذاشته شود و سقط جنین نیز ممنوع شود امکان برنامه‌ریزی برای فرزندآوری توسط خانواده‌ها نیز وجود نخواهد داشت. این وضعیت ازدواج و فرزندآوری را به شرایطی محاسبه‌ناپذیر برده و افراد را باعدم قطعیت در این حوزه مواجه می‌کند. این مسئله اضطراب‌آور است اما سیاست‌گذاران کنونی ما متوجه نیستند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جوان

      مسئولین چون چند برابر مردم معمولی حقوق میگیرند و در آسایشند شعار فرزند آوری بیشتر میدن پس گول نخورید چون هیچکس از شما حمایت نخواهد کرد.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دهه شصتی ها دیگه چی میگن این وسط؟ دوره شما گذشته .سن و سالتون از چهل رد شده.مملکت پدر و مادر جوان میخواد

      • ناشناس

        دقیقا.بیشتر دهه شصتی ها بچه دار شدند و نیمه اول شصت که بچه هاشون بزرگ هم شدند

    • ناشناس

      واقعا به فکر افزایش جمعیت و فرزند آوری هستین که نیستین
      فکری به حال اقتصاد و معیشت مردم بکنید با این وضعیت گرانی مسکن وکالاهای مورد نیاز سفره مردم و صدها چیز دیگر
      هیچ جوانی به فکر ازدواج نیس چه برسد به فرزند آوری
      شما که از ما بهتر می دونید محض یادآوری و گوشزد بود

    • حسینی

      هم میهن به درد نخور

    • ناشناس

      طرف که کارمنده ووضع مالی خوبی داره وهمه حوزه میتونه وام بگیره براش مشکل نیست که فرزند بیاره یا نیاره ولی افراد بی بضاعت هستن که از فرزند اوری میترسم که بیشتر افراد جامعه هم افراد مردم عادی هستن به فکر اینا باشین ن کارمند دولت.که بدونه کمک دولت هم میتونن فرزند بیارن حامی مستضعفین وقشر کم در آمد مردم باشین

    • ناشناس

      تو، شرایط اقتصادی و روحی روانی ملت را مثل زمان گذشته درست کن آن موقع مجبور میشی حتی جلوی فرزند آوری را بگیری

    • ناشناس

      من و امثالِ من که ثمرهء عشق بودیم ، اینِ حال و روزمون ، وای به حالِ فرزندِ اجباری...

    • ناشناس

      توجه به نیازهای جامعه در قانونگذاران وجود نداره
      فقط به دنبال ارائه راه حل های سلبی هستن

    • ناشناس

      شما تا رفاه مردم رو درست نکنید هیچی درست نمیشه سعی کنید بفهمید

    • ناشناس

      بجای این همه ولخرجی اقتصاد را درست کنید همه بجای دوتا ده تا بجه میارن ولی متاسفانه همه چیز گرونه گرونه گرونه من توی این دوتا بچه موندم‌

    • ناشناس

      خرجشو کی میدهد؟

    • ناشناس

      زن نمیتونیم بگیریم اصلا

    • ناشناس

      ما خودمون اینجا بیچاره و بدبخت شدیم چرا باید یکی رو هم به دنیا بیاریم که اونم بدبخت بشه

    • ناشناس

      شغل مناسب. خانه. وام ازدواج. فرزند آوری

    • ناشناس

      😁

    • ناشناس

      فک کردن همه مثل خودشون کلید خزانه دستشونه

    • ناشناس

      شرایط زندگی رو آسون کنید چشم بچه هم میاریم با حقوق ۸تومن

    • ناشناس

      بچه بیارید بچه مگه جوجس خرج نمیخاد ؟؟بخدا جوجه هم خرجش زیاده نمیتونیم

    • ناشناس

      بسیاری از دهه شصتی ها هنوز ازدواج نکردند ...

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دهه شصتی ها دیگه وقت فرزندآوری شون گذشته‌.دیگه بچه بزرگ دارند و باید داماد عروس بیارند

    • ناشناس

      بسیاری از دهه شصتی ها هنوز خوشبخت نشدند...

      پاسخ ها

      • ناشناس

        .خوشبخت ترین نسل دهه شصتیها بودند دهه هشتاد هم اقتصاد درست بود هم آزادی‌ها نسبت به قبل بیشتر بود

    • ناشناس

      با این پول ووحقوق فرزند آوری قیمت گوشت و مرغ بچه هزینه داره شیر خشک و پوشک بقیه مواردش هم پیشکش

    • ناشناس

      اول فقط خدمت سربازی ، اجباری بود

    • ناشناس

      با این گرانی و بیکاری

    • roya

      وقتی نمیتونیم خودمون در شرایط فعلی خوب زندگی کنیم و در نیازهای روز مره ماندیم دیگه بچه واسه چیه؟فرزند یکی از آرزوهاییه ک باید قیدشو زد

    • ناشناس

      فرزند اوری اجباری نیازنیست ای کاش یه نفرپیدامی شدجوانهای که اشغال جمع می کندشبهابیابان می خوابداین راجمع اوری می کردمااصلابه بچه نیازنداشتیم

    • ناشناس

      چرا ارزان سازی و حل معیشت مردم اجبار نیست

    • ناشناس

      شما شکم همین تعداد رو سیر کنید

    • ناشناس

      تاجلوموادمخدرگرفته نشودفرزنداوری نمیشه چراچون خیلی جوانهادنبال موادمیردموادباعث میشه خانواده پاشیده شود

    • E

      بیاید به جای این کارهای بیهوده وام بلا عوض به مبلغ 700 میلیون به زوجین جوان بدید جمعیت چند برابر میشه

    • ناشناس

      با هفت میلیون حقوق کارگری اخه کدوم بی عقلی بچه دار میشه

    • ناشناس

      باکدوم شغل واینده کاری اخه

    • ناشناس

      کشوری هیچ آینده ای نداری انتظار فرزند آوری توهمی بیش نیست

    • ناشناس

      از 6 صبح تا 9 شب تو شرکت کارگری میکنم خرج یک فرزن رو نمیتونم دربیارم
      ای کاش اول تلاش کنید سفره مردم رو بخصوص قشر کارگر رو از این هم کوچیک نکنید بعدش این مسخره بازیها رو دربیارین.

    • ناشناس

      اقتصاد رو درست کنید تا مردم بچه بیارن وقتی خودم نمیتونیم شکم رو پر کنیم

    • ناشناس

      دیگه هیچکی ازدواج نمیکنه
      همه سر عقل اومدن

    • ناشناس

      مردم دارن ازگشنگی میمیرند بچه میخوان چکار

    • ناشناس

      تا اقتصادکشوردرست نشه دیگه مردم گو ل این دولت رانمی خورند. ماخودمان فقیرهستیم نه زن میخایم نه بچه.

    • ناشناس

      بااین حرفهابه جایی نمیرسید...

    • ناشناس

      اول بایددرایران موادمخدرازبین برودتاجونهاگرفتارنشودکه بتواواندزندگی کندتافرزنداوری شروع شود

    • ناشناس

      اول به فکر کار وخانه باشید بدبه فکربچه آوری

    • م س

      ماهیانه به هر خانواده ۵۰ میلیون یارانه پرداخت کنید به جا یه بچه ۱۰ بچه بیارین

    • ناشناس

      کوتاه فکرها.خیلیها به خاطر اینکه غربالگری حذف شده و ترس از بچه مشکل دار دارن بچه دار نمیشن و صد البته مسائل اقتصادی.

    • ناشناس

      ۹۰درصدنبودفرزندفقط باعث مخدرهست چون هیچ کس امیدبزندگی ندارد

    • ناشناس

      بیمه که ندارم
      شغل درست و حسابی که ندارم.
      خونه ندارم
      ماشین ندارم
      35سالمه زن ندارم
      پول ندارم

    • ناشناس

      باکدام.مواد.غذایی.مرغ.گوشت.گوسفند.

    • مل مل

      بچه دارچی بشیم من11ساله عروسی کردم خرجم نمیرسه برم دکترخوبی کارگریم پولم ندارم ..کسی ام جوابگونیس هرازمایشی ک بخای انجام بدیم خداتومن هزینشه خواهشاشرایط مردمم درنظربگیریدبعدحرف بزنید

    • ناشناس

      با این اقتصاده دربه داغون

    • پیروز

      شما اقتصاد رو درست کن اون خودش حل میشه

    • ناشناس

      اخه با این گرونی چطور آدمی فرزندم بیار خودمون کم تو بدبختی قلط میزنیم

    • ناشناس

      پول شده بی ارزش همه قیمت ها هم رفته بالا یه دونه کره شده ۲۰ هزار تومان قدیما با ۲۰ هزار تومان خونه میخریدن

    • ناشناس

      خخخخخخخخ

    • ناشناس

      با چه زبانی مردم به شما بگوید نان شب را ندارد

    • ناشناس

      سلام ۵ساله ازدواج کردم آرزومه بچه داشته باشم ولی هزینه هازیادن نمیرسیم اگه راهی سراغ داریدبهمون بگیدتابتونیم صاحب بچه بشیم همسرم کارگره نمیرسه ازپس مخارج برنمیایم مستاجرم هستیم

    • ناشناس

      یعنی هنوز امیدوارید که مشکلات اقتصادی حل شه؟؟؟

    • ناشناس

      سوالی برام پیش اومده ..من مبتلا به ام اس هستم اگر ناخواسته باردار شوم هم نمیتونم سقط کنم

    • ناشناس

      درود بر شما

    • ناشناس

      دهه شصت خودش بدبخت شد دیگه نمیزاره بچه اش بدبخت بشه همون یدونه کافیه!! تو این گرونی مگه میشه بچه اورد! تو همه چی مردمو بدبخت کردن

    • علی

      فقط روش های ممنوع کردن انجام میدهند اما دارو های مربوط به فرزند اوری که نمیان به قیمت دولتی ارائه که نمیدن خب دولتی بشه

    • نظری

      با فرزند آوری ما بزرگترین گناه رو در حق بچه میکنیم ما بزور از خرج مخارج خودمون بر میاییم وای به حال اینکه بچه دار بشیم با وضعی که یه پوشاک شده ۱۸۰ هزار اونم برا مصرف ۴ روز مگه دیونم؟؟!!

    • ناشناس

      ختم کلام تورم و معیشت مردم رو درست کنید اینقدر بچه میارن که خودتون بگید بسه
      الان جوونا جرات ازدواج کردن ندارن بچه بمونه پیشکش

    • ناشناس

      فرزند اوری
      با این وضع مملکتشون

    • ناشناس

      هیچکس نمی تواند در شوون زندگی دیگران دخالت کند خلاف منشور سازمان ملل است

    • ناشناس

      شما انهایی که هز نیه دانشگاه دادند ببرید سر کار بعد تبلیغ فرزند اوری اجباری کنید مگر مردم مغز خر خوردند

    • ناشناس

      ی خونه برای هر بچه بدن من شاید شاید دومی رو بیارم

    • ناشناس

      باید هم اجباری کنن ...5ماهه واسه وام ازدواج ثبت نام کردم هنوز جواب نیومده.خودم روانی شدم شرمنده حرفهای دخترم شدم

    • ناشناس

      شما به فکر این تورم باشید یارو داده از گرسنگی میمیره تو دم از فرزند اوری میزنی

    • ناشناس

      بر گدایان مملکت اضافه میشود🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    • ناشناس

      به مسجرها خانه بدین من خودم یه بچه دارم باز بیارم خانه ندارم پول ندارم چی

    • وطنم ایران..

      چند سال پیش خدمت مامایی رفتیم که از حال جنین باخبر بشیم و دکتر به دروغ گفت که بچه نارسایی مغزی داره و باید سریع سقط بشه تا بزرگتر نشده..الان بچم ۴سالشه و واقعا اگه بدونم از کجا میشه شکایت کرد پیگیری میکنم چون دیگه نمیتونستیم بچه دار بشیم..آخه برا پول چه جور میتونن اینجور کاری انجام بدن؟

    • ناشناس

      نه به فرزند آوری در این گرانی و تورم اقتصادی و بیش از ۶۰ درصد مردم زیر خط فقر مطلق هستند

    • ناشناس

      چرا هزینه ازمایش و سونو گرافی رایگان نمیکنن بعد میگن بچه بیارید آدم پیشمون میشه خدا خیرتون نده

    • ناشناس

      اقتصاد رو درست کنید

    • سمانه محمدی

      من خودم کارمندبهداریم وقتي جلسه‌ فرزندآوری داریم میگن حقوقمون بدین تابچه بیاریم

    • ناشناس

      مسؤلین کشور ما آدم رو یاده قهوه تلخ میندازه

    • ناشناس

      واقعا نمیدونم چی بگم

    • ناشناس

      وقتی جوانها آینده نمی ببنند حتی فکر ازدواج نمی کنن چه برسه فرزند بیارن جوانها رو افسرده کردند

    • ناشناس

      تابه گداها اضافه شده بابا بسه دیگه

    • ناشناس

      خونه ومخارجشون بده وز ایمان رایگان کنند

    • ناشناس

      یک راه حل جواب ده براتون میدم دیگرهیچ هزینه ای نکنید وصددرصدهم جواب میده.تنهاراه حل برای فرزندآوری این مونده که برای نوزادی که متولد می شودتاسن ۱۸سال حقوق ماهانه باتوجه به نرخ تورم اختصاص دهید که مشکل اقتصادی برای سرپرست نداشته باشد.انوقت دقت کنیدهرخانواده بجای۲تا یا ۴تافرزند۱۰فرزندبه جامعه تحویل خواهندداد.

    • ناشناس

      سلام

    • ناشناس

      طرف مجردو بد بخت ازدواج کنه دو نفر بدبختند خوب برای جی نفر سوم بود بخت کنه

    • ناشناس

      سلام عزیزان خود خدا تعهد کرده که رزق شما در اسمانهاست ولی قبول نداریم باید خودمان خدجش را فراهم کنیم مگر تمام پرندگان و درندگان رزق می دهیم ؟

    • ناشناس

      واقعا

    • ناشناس

      گوشت کیلویی ۵۰۰
      مای بیبی ۳۰۰
      شیر خشک...
      بقیه اقلام‌ بماند..
      با چه رویی از ملت فرزند میخوایید

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مای بیبی : سیصد ؟؟ خداییش دروغ میگید یه کوچولو دروغ بگید . ما هم مصرف کننده ی پوشکیم . کجا سیصده ؟ گرونترین مدل مای بیبی که مدل شورتی هست ، صد و هفتاد ، هشتاده

    • ناشناس

      یه کلام چه قدر رو دارن خجالت بکشید من خودم ۴تا بچه دارم شب وروز خجالت همشون موندم تو خرج خوردنشون موندیم

    • ناشناس

      معيشت و هزینه آموزش ، اشتغال ، مسکن چه کسی تضمین میکند؟
      چون مشخص نیست.
      کسی ازدواج نمیکند و فرزند نمی آورد.
      اگر هم بیارند. فقط یک ارث خور

    • ایرانی

      خدایی چه فکری میکنید
      گذشته از مستأجری و بدبختی زن باردار در مدت بارداری باید حسابی تغذیه بشه که بتونه یه بچه ی سالم و جون دار بدنیا بیاره
      با این اوضاع قیمتها زن بیچاره باید فقط هوا بخوره تا بچه ی بیچاره تر و مریض بدنیا بیاره...
      بی فکری هم حدی داره بخداااااااااااااا.......

    • ناشناس

      تواین گرونی بچه بیارن بدبخت کنن

    • ناشناس

      شما ۸۵ میلیون نفرو نمی تونید جمع و جور کنید همه رو به فلاکت و بدبختی کشیدید بعد چطور دم ار ازدیاد جمعیت میزنید

    • علی

      یک ویزیت ساده با نخسه که چند تا ویتامین نوشته بود شد یک میلیون الان از داروخانه گرفتم دفتر چه هم که کشکه. حالا خدا رو شکر بچه سالمه خدا به داد اونا برسه که بچشون بیمارستان هست یا بیماری خاصی داره حالا در نظر داشته باشین این یک درصد از هزینه کودکه ما هیچ گونه حمایت ندیدیم با این وضعیت اقتصادی

    • فاطمه

      الان قشر مستضعف فرزند آوری می‌کنند قشر مرفه به فکر آرامش وآسایش شون هستند تازاد و ولد

    • ناشناس

      گل گفتی

    • ناشناس

      حالا که فرزنداوری اجباری میشه الاقل وام فرزنداوری رازود بدیدچرامن که وام میخوام یک سال بایدروصف بمونم

    • ناشناس

      من خودم تو خرج خودم و خانوادم موندم کاری هم ندارم چطوری دوباره یه بچه هم بیاریم

    • احمد

      افغانیاروبیرون کنین جای خودمونم نیست چه برسه به تولیدمثل کنیم!

    • ناشناس

      یارانه ها رو نفری یک تومان بزنید لااقل

    • ناشناس

      یه بچه بیار همش درست میشه

    • ناشناس

      بچه آینده میخواهد شغل میخواهد خانه ورفاه اجتماعی میخواهد متاسفانه دولت ازعهده وتامین اینها خارج است مردم دارن می بینند ولی مسئولین چشم خورا بسته اند نمی بینند

    • دارا

      همه چیز اجباری

    • وحید میرزابیگی

      لامصب شرایط اروپا رو درست کردین،همه زندگی رویایی داریم فقط بچه کمه که هیچکس نمیاره بخدا داریم خجالت می‌کشیم از مسعولین.

    • ناشناس

      خب کاری نداره دولت وام یک ملیاردی بلا عوض بده
      همه جوانان ازدواج کنند بچه دار شوند

    • ناشناس

      الان هرکسی میبنی میگه تواین گرونی یچه واسه چیه مردم فکرش میکنن بچه ای بزار پیش دبستان چند میلیون هزیتش میشه

    • ناشناس

      ما که بچه دار نمیشم ولا هنوز یه بار اقدام نکردبم بریم دکتر واقعآ هزینه دارو درمان نداریم

    • ناشناس

      دولت بایدبه هرمستاجر۱میلیارددپول بده باس هرفرزندوصاحب خانه هم ۵۰۰ملیون تومان فرزنداوری رشدچندبرابرمیش وصدهامیلیاردلار به جز ملیونها شعلامون اشغال کردن بیکار ۱۵مالیون جوان به خاطراینهانمی تونن ازدواج کنن بیکاری فقر وبلالا۵ملیون هم نازاداریم به خاطرهزینه هاشون نمیتونن

    • میرزا کوچیک خان

      مسئول محترمی که نیاز به ضامن نداری یه روز برو بانک بگو وام فرزند آوری میخوام ببین باهات چیکار میکنن یعنی بیزار از وامتون

    • ناشناس

      چندسال قبل فرزند سوم که به دنیا میومد جریمه داشت بیمه نداشت کوپن نمیدادن خیلی چیزای دیگه

    • ناشناس

      فرزندان دهه شصت اقل امکانات رو هم نداشته و ندارند

    • ناشناس

      زحمتش به عهده آنان که یک شبه راه صد ساله رفتند

    • ناشناس

      غلط بکنیم

    • ناشناس

      احسنت

    • ناشناس

      فردا والدین این فرزند مسیول هستند نه اون مقام پشت صندلی

    • ناشناس

      چرا همه باید مثل هم فکر کنند ؟؟؟!!!!!!!!!

    • ناشناس

      دوست عزیزی که از زندگی کارمندای دولت خبر نداری لطفا قضاوت بی جا نکن!!!
      تمام زندگی یه کارمند هم پر از بدهی و وام و قرضه
      تمام ما مردم گرفتاریم
      تمام اموال و حق ما دست غارتگرانه
      پس فکر نکن کارمندا دارن خوش میگذرونن

    • ناشناس

      انصافا حال بچه ای رو دارم که بزرگ شده و بهش گفتن این پدر و مادرت نیستن
      این ایرانی که به ما میگفتن اینی نیشت که الان داریم توش نفس میکشیم
      حیف این مردم که قدرشون و ندونستید

    • هادی سعیدی

      با حمایت کدوم دولت که همچی براش مهمه الا وضعیت مردم حرف مفت زیاد میزنن مردم دیگه دم به تله اینا نمیدن خوب شناختن با کیا طرفن

    • ناشناس

      دولت باید به هر زوجینی ۲ میلیارد تومان پول نقد و مجانی بدهد تا خواهان بچه شوند

    • ناشناس

      بچه بیاریم ک بره تو سطل آشغالی ضایعات جمع کنه تا بتونه شکمشو سیر کنه بچه بیاد تو این دنیا چیکار کنه

    • ناشناس

      نه بابا خوب شد گفتی که دهه شصتی ها پیر شدن وگر نه جاهل از دنیا میرفتیم😂

    • ناشناس

      عروس و داماد زندگی تازه ایی را استارت میزنند ۱ _ آیا این زوجین خونه دارند ۲ _ آیا حقوق بگیر هستند ۳ زندگی جدیدی که تشکیل دادند چقدر بدهکار هستند ۴ _ ماهیانه چقدر اجاره خونه میدهند و خرج یکماهشون چقدر است ؟ آیا قانون گذار در نرخ اقلام خوراک و پوشاک و مواد غذایی دخیل هست وآیا اطلاع دارد از حقوق ماهیانه یک کارگر که چقدر دریافتی دارد ؟ و ...... سقط جنین در مرحله آخر و یا در ردیف اخر هستش

    • ناشناس

      متاسفانه دولت گوشش را به حرف های مردم بسته و مردم هم کاری به کار چنین دولتی ندارند و برای سخنان مسولانش تره هم خرد نمی کنند چون به درک و عقلانیتى رسیده اند که دیگر عمل مسولان را
      می خواهند نه حرف!

    • shahsavari na

      تنگ دستیم این مسخره بازی زشته در نیارید بعد هم فکر کنم هر کی این فکر کرده یه تخته کم داره به خاطری مردم از جایی دیگه است که نمیتونن متحل و خونه دار و فرزند دار بشن شما برید دنبال اصل قضیه مال مردم را بدهید برای خودشان تا چنین جایی

    • سلطان حسین خان

      اگرشدیدمثل امارات بعدبگید،بچه فقط همین

    • عاصمی

      با کدوم وضعیت ثابت پزشکی واقتصادی ورفاهی خجالت بکشید

    • دنیا

      ما ک کارمندیم خونه هم داریم ماشین هم داریم تو خرج و مخارج دوتا بچه موندیم، چطور مردم رو تشویق ب فرزند آوری میکنن.... فکر می‌کنید بچه خودش بزرگ میشه والا نععع... با این حقوق و این شرایط اجتماعی اقتصادی و سیاسی اصلا بچه آوردن اشتباه محضه اشتبااااااه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج