اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۵۱۲۷۳
۲ نظر
۱۵۴۵
۲ نظر
۱۵۴۵
پ

حقیقتی که نشان می‌دهد آزادی بیان ایران از آمریکا بیشتر است!

انتشار نتایج نظرسنجی بنیاد حقوق فردی و بیان(فایر) که چند روز پیش منتشر شد به‌خوبی نشان از وضعیت آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا دارد.

روزنامه جام جم در مطلب تازه اش بیان کرده در دانشگاه های آمریکایی اعم از دانشگاه «هاروارد» آزادی بیان وجود ندارد. باتوجه به اخراج سریالی اساتید از دانشگاه ها در ایران، این مطلب مورد توجه قرار گرفته.

این روزنامه نوشته: انتشار نتایج نظرسنجی بنیاد حقوق فردی و بیان(فایر) که چند روز پیش منتشر شد به‌خوبی نشان از وضعیت آزادی بیان در دانشگاه‌های آمریکا دارد.

حقیقتی که نشان می‌دهد آزادی بیان ایران از آمریکا بیشتر است!

نتیجه ابتدایی که البته کارشناسان این حوزه آن را هولناک خوانده‌اند این است که در حال حاضر قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی آمریکا یعنی هاروارد از نظر آزادی بیان بدترین است. شان استیونز، مدیر بخش نظرسنجی و تحلیل بنیاد فایر به نیویورک‌پست می‌گوید در این رتبه‌بندی دانشگاه هاروارد در جایگاه صفر قرار گرفت و امتیاز تجمیعی آن در واقع منفی ۱۰.۶۹است! او‌می‌گوید: «من فکر کردم غیرممکن است که رتبه یک دانشگاه به زیر صفر برسد اما آنها دانشمندان تحریم شده زیادی داشته‌اند. هاروارد از هر ۹ استاد و محقق خود، هفت‌نفر را به خاطر چیزی که گفته یا نوشته بودند، توبیخ کرده است.» 
البته که تصفیه دانشگاهی در آمریکا محدود به هاروارد نیست و تنها در یک فقره آماری استخراج شده مشخص شده است که در یک فهرست بلندبالا از اساتید اخراجی ۸۴ نفر از اساتید آمریکایی در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ به بهانه‌های مختلفی از جمله مخالفت با رژیم صهیونیستی و هولوکاست یا ضدهمجنسگرایی و ضدآتئیست (بی‌خدایی) یا حتی به خاطر یک توییت طنز اخراج شده‌اند. جالب اینجاست که اخراج این اساتید اغلب بی‌هیچ بازتاب و جریان‌سازی رسانه‌ای بوده و یک اظهار‌نظر، توییت یا صحبت مخالف مذاق جریان مسلط حاکم در آمریکا موجب‌شده تا این اساتید از تدریس در دانشگاه کنار گذاشته شوند.  مدیر بخش نظرسنجی فایر هم این اتفاق را نگران‌کننده خوانده و گفته است: «این نگران‌کننده است که برخی از بدترین مؤسسات بر‌اساس این نظرسنجی، تأثیرگذارترین دانشگاه‌های آمریکا هستند از جمله هاروارد، جورج تاون، نورث وسترن و دارتموث.» دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا، دانشگاه کارولینای جنوبی در کلمبیا، دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی‌سی و دانشگاه فوردهام در شهر نیویورک در پنج رتبه آخر این فهرست قرار دارند. دانشگاه کلمبیا در نیویورک سال گذشته بدترین دانشگاه از نظر آزادی بیان بود اما این بار در رتبه ۲۱۴ قرار گرفت. در مجموع ۲۴۸‌کالج و دانشگاه در این رتبه‌بندی در نظر گرفته شدند.  به گفته فایر، این رتبه‌بندی بر‌اساس قوانین و مقررات بیان و واکنش به خواسته‌ها برای رفع این محدودیت‌ها انجام شده است. همچنین یک نظرسنجی از ۵۵ هزار دانشجو نشان داد که ۵۶ ‌درصد نگران تبعات سخنانی بودند که بیان کرده بودند، در حالی که ۲۷‌درصد معتقد بودند استفاده از خشونت برای متوقف کردن سخنرانی در محوطه دانشگاه در برخی شرایط قابل‌قبول است اما با کنار هم گذاشتن برخی از داده‌های آماری در رابطه با این دانشگاه‌ها مشخص می‌شود که آنها همه‌چیز را فدای ثروت می‌کنند از جمله آزادی بیانی که خود را مدعی اجرای آن در جهان می‌دانند. 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      شماراستگو ترین وبهترین هستید

    • ناشناس

      نه امریکا راستگو ترین و بهترینه خخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج