اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۶۹۲۷۴
۵۳۱
۵۳۱
پ

یکی از وحشتناک‌‏ترین لحظات تاریخ مدرن

برنی سندرز، چهره شاخص طیف چپ حزب دموکرات آمریکا، در تازه‌ترین مصاحبه خود تاکید کرد: «اسرائیل باید کشتار کور مردم بی‌گناه را متوقف کند»

هم میهن: برنی سندرز، چهره شاخص طیف چپ حزب دموکرات آمریکا، در تازه‌ترین مصاحبه خود تاکید کرد: «اسرائیل باید کشتار کور مردم بی‌گناه را متوقف کند». وی در گفت‌وگو با شبکه ام.اس.ان.بی.سی گفت: «چیزی که اکنون داریم می‌بینیم یکی از وحشتناک‌ترین لحظات در تاریخ مدرن است». سندرز در ادامه این مصاحبه با وجود اشاره به آنچه «حق» ادعایی اسرائیل در «دفاع از خود» خواند، عنوان کرد: «اما کاری که آنها اکنون به شکلی کور انجام می‌دهند، اینکه اردوگاه‌های آوارگان را بمباران می‌کنند، آمبولانس‌ها را هدف قرار می‌دهند، هزاران مرد و زن و کودک بی‌گناه را می‌کشند، این نقض قوانین بین‌المللی بوده و غیرقابل‌قبول است». او ادامه داد: «باید این روند متوقف شود. می‌دانید ایالات متحده آمریکا 8/2میلیارد دلار را در هر سال به اسرائیل می‌دهد. حالا اگر آنها بگویند این پول را نمی‌خواهند، خوب است. اما درحالی‌که آنها پول ما را می‌گیرند، بایدن می‌خواهد به آنها حتی پول بیشتری بدهد، آنها باید تصدیق کنند که نباید به ارزش‌های آمریکایی، به چیزهایی که ما به آنها پایبندیم، به چیزهایی که این جهان به آن پایبند است، توهین کنند. من نظر خودم را چند هفته پیش گفتم؛ بفهمید که هم‌اکنون ما باید یک وقفه در بمباران داشته باشیم».

من نظر خودم را چند هفته پیش گفتم؛ بفهمید که هم‌اکنون ما باید یک وقفه در بمباران داشته باشیم». سندرز اضافه کرد: «ما باید با فاجعه انسانی وحشتناکی دست‌وپنجه نرم کنیم. منظورم این است که آنها هیچ آب، هیچ غذا و هیچ سوختی ندارند. بیمارستان‌ها بمباران شده‌اند. این یک فاجعه تمام‌عیار است. ما در آستانه مشاهده کشتار ده‌ها نفر دیگر هستیم، درحالی‌که صدها هزار نفر آواره شده‌اند. آنها به کجا می‌روند؟ خیلی از آنها در شرایط بیش از حد پرجمعیت در تاسیسات سازمان ملل ساکن هستند». این سناتور شاخص دموکرات در پایان گفت: «ما به یک فاجعه انسانی نگاه می‌کنیم. آمریکا پول‌های خیلی زیادی را صرف اسرائیل کرد. آنها به وضوح حق دفاع از خودشان را دارند اما بچه‌های فلسطینی به همان اندازه بچه‌های اسرائیلی،‌ به همان اندازه بچه‌های آمریکایی مهم هستند. این کشتار کور مردم بی‌گناه را متوقف کنید».
این اظهارات، چندمین واکنش صریح سندرز به اقدامات اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه است که وارد چهارمین هفته خود شده است. او در پی بمباران بیمارستان المعمدانی در نوار غزه با پایگاه خبری هیل گفت‌وگو کرد و این بمباران را «جنایتی توصیف‌ناپذیر» خواند و گفت: «این جرایم و جنایات توصیف‌نشدنی باید همین الان متوقف شود. شلیک و پرتاب بمب‌ها و موشک‌ها باید از هر دو طرف متوقف شود و کمک‌های گسترده بشردوستانه باید سریعاً به غزه برود و گروگان‌ها باید به آغوش خانواده‌های خود برگردند». سندرز همچنین در یک موضع‌گیری دیگر محاصره غزه توسط اسرائیل را «نقض جدی قوانین بین‌الملل» دانست و گفت: «هدف قرار دادن غیرنظامیان یک جنایت جنگی است و مهم نیست که چه کسی انجامش داده است. محاصره غزه و بستن آب و غذا و سایر موارد لازم به غزه نقض جدی حقوق بشر است و جز آسیب رساندن به غیرنظامیان بیگناه کاری نمی‌کند».

از خانواده یهودی تا منتقد اسرائیل

سندرز که طی دو دوره اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای کاندیداتوری از سوی حزب دموکرات خیز برداشت، اما بار اول در رقابت‌های درون‌حزبی مغلوب هیلاری کلینتون شد و بار بعد، میدان را به جو بایدن واگذار کرد. او اخیراً حمایت رسمی خود را از نامزدی مجدد بایدن از سوی حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۴ اعلام کرده است. بااین‌حال، سندرز که گرایش‌های چپ‌گرایانه و حقوق‌بشری جدی‌تری نسبت به طیف‌های محوری حزب دموکرات دارد، منتقد جدی سیاست‌های حمایتی دولت جو بایدن از اسرائیل به‌ویژه از زمان حاکم شدن ائتلاف راست‌افراطی به رهبری بنیامین‌نتانیاهو بوده است. مواضع انتقادی سندرز درباره حمایت‌های آمریکا از راستگرایان اسرائیلی، درحالی است که او یک یهودی‌تبار است. او در سال ۱۹۴۱ در محله بروکلین نیویورک در خانواده‌ای یهودی متولد شد. پدرش از یهودیان مهاجر لهستانی و مادرش اهل نیویورک بود و بسیاری از بستگان‌شان را در جریان هولوکاست از دست داده بودند. بااین‌حال، این سوابق خانوادگی مانع از آن نشده که سندرز چشم خود را بر خشونت‌ها و نابرابری‌هایی که اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها روا می‌دارد، ببندد. چنان‌که در اوایل سال ۲۰۲۳ در مصاحبه‌ای با شبکه سی.بی.اس، به نقد سیاست‌های دولت راستگرای اسرائیل پرداخت و گفت: «من بسیار نگران کارهایی که بنیامین‌نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و برخی از متحدان او در دولت انجام می‌دهند و اتفاقاتی که ممکن است برای مردم فلسطین رخ دهد، هستم». وی خاطرنشان کرد: «من فکر می‌کنم آمریکا میلیاردها دلار به اسرائیل کمک می‌کند و فکر می‌کنم که ما باید محدودیت‌هایی را برای آن وضع کرده و بگوییم، شما نمی‌توانید یک دولت نژادپرست را اداره کنید. شما نمی‌توانید به راه‌حل دوکشوری پشت کنید. شما نمی‌توانید مردم فلسطینی را در آنجا تحقیر کنید. شما نمی‌توانید این کار را انجام دهید و سپس به آمریکا بیایید و درخواست پول کنید». سندرز البته میان مواضع صریح خود علیه نتانیاهو با مواضع بایدن و دولت دموکرات او مرزبندی قائل شده و گفته بود که کاخ سفید درباره این مسئله با او در تماس نبوده است. او در واکنش به این گفته که دولت بایدن در انتقاد از نتانیاهو احتیاط به خرج داده، به‌صراحت گفت: «من در این زمینه احتیاط به خرج نمی‌دهم».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج