۱۳۸۰۲۳۱
۲۴۹
۲۴۹
پ

رپورتاژ آگهی

دلایل علائم درد در دوران عادت ماهانه + راهکارهای کاهش درد پریود

برای مهار دردهای قاعدگی نیز راهکارهایی وجود دارد که شما در خانه نیز می‌توانید آنها را انجام دهید. یکی از این راهکارهای مهم، تغییر در برنامه غذایی و تغذیه سالم است.

عادت ماهانه یک برنامه روتین در هر ماه خانم‌ها است که در بسیاری از مواقع، با درد همراه می‌شود. درد در دوران پریود یک اتفاق کاملا طبیعی است که در اثر انقباضات رحم رخ می‌دهد. طیف این دردها در هر خانمی متفاوت است و بسیاری از خانم‌ها، درد کم و بسیاری دیگر دردهای شدیدی را تجربه می‌کنند. برای مهار دردهای قاعدگی نیز راهکارهایی وجود دارد که شما در خانه نیز می‌توانید آنها را انجام دهید. یکی از این راهکارهای مهم، تغییر در برنامه غذایی و تغذیه سالم است. برخی از مواد غذایی، خواص مسکن گونه دارند که در این دوران برای کاهش دردهای پریود به شما کمک می‌کند.

دلایل درد شدید در دوران پریود

 دلایل علائم درد در دوران عادت ماهانه + راهکارهای کاهش درد پریود

همان‌طور که می‌دانید، دوره قاعدگی در اثر ریختن لایه محافظ رحم رخ می‌دهد. در واقع، هر ماه رحم برای آمادگی بارداری، یک لایه محافظ می‌سازد و اگر در آن ماه، لقاح انجام نشود، آن را ضعیف و خون تبدیل می‌شود. خون باقی مانده نیز به شکل پریودهای ماهانه از راه واژن خارج و دفع می‌شود. سیکل پریود تقریبا هر ۲۱ الی ۲۸ روز اتفاق می‌افتد که در خانمی، متغیر است. در طول خونریزی یا چند روز قبل از شروع پریود، برخی از خانم‌ها درد پریود را تجربه می‌کنند. این درد در اثر انقباض رحم رخ می‌دهد که به آن کرامپ‌های قاعدگی نیز می‌گویند.

دردهای پریود معمولا در بخش‌های شکم، پایین شکم، کمر و ران‌ها احساس می‌شود. وجود این دردها تا میزان مشخصی طبیعی است و جایی برای نگرانی وجود ندارد؛ ولی اگر میزان درد شدت پیدا کرده و فرد قادر به انجام کارهای روزانه‌اش نباشد، باید به پزشک مراجعه کند. چرا که برخی از دردهای شدید پریود، مربوط به بروز بیماری‌هایی از جمله التهاب لگن، آندومتریوز، کیست تخمدان و تنگی رحم می‌شود. تشخیص این بیماری‌ها به عهده پزشک است و معمولا با درمان این بیماری‌ها، می‌توان درد پریود را کاهش داد.

تغییر تغذیه کاهش درد پریود

 دلایل علائم درد در دوران عادت ماهانه + راهکارهای کاهش درد پریود

همان‌طور که اشاره کردیم، اگر درد پریود شما منشا مشخصی داشته باشد و به بیماری خاصی مربوط باشد، باید توسط پزشک درمان شود. در این مواقع، معمولا درمان‌های دارویی شروع می‌شود و داروها به کاهش درد پریود کمک می‌کنند. در مقابل، اگر دردهای پریود شما دلیل خاصی ندارد و شدت آن هم زیاد نیست، می‌توانید از راهکارهای خانگی مانند تغییر در تغذیه استفاده کنید. با مصرف برخی از گیاهان، غذاها و مواد غذایی، درد پریود کاهش می‌یابد و تحمل آن ساده‌تر می‌شود.

به طور کلی، بدن در دوران پریود به منیزیم، آهن و دیگر ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز دارد. چرا که میزان زیادی از آنها را از طریق خون در دوران پریود از دست می‌دهد و آنها باید از طریق تغذیه جبران شوند. تغذیه این دوره باید فاقد چربی باشد. تا جای ممکن، مصرف چربی‌ها را کم کنید و به جای آن، سبزیجات و میوه تازه مصرف کنید. مواردی مانند الکل، کافئین، نوشابه، غذاهای شور و تند، فست فود و غذاهای کنسروی مصرف نکنید. اگر دچار گرفتگی عضلات می‌شوید، حتما مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

آب

احتمالا شما هم درباره نقش آب در بدن شنیده‌اید. به طور کلی، توصیه می‌شود که همه افراد، روزی ۸ لیوان آب مصرف کنند. کمبود آب نه تنها سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد، بلکه روی زیبایی و درخشندگی پوست و موها نیز تاثیر می‌گذارد. در دوران پریود، مصرف آب را خیلی جدی‌تر بگیرید. آب به کاهش درد و از بین رفتن نفخ شکم در این دوران کمک می‌کند. بهتر است که در این دوران آب ولرم یا گرم بنوشید و آب خنک را کنار بگذارید.

دارچین

دارچین یک ماده مسکن است و کاهش انقباضات رحمی کمک می‌کند. اگر درد زیادی را در دوران پریود تجربه می‌کنید، برای مهار دردهای قاعدگی، چای دارچین یا دمنوش دارچین مصرف کنید.

زنجبیل

زنجبیل نه تنها باعث کاهش ترشح هورمون‌های درد بدن می‌شود، بلکه سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد و از بروز علائم افسردگی و خستگی در این دوران جلوگیری می‌کند. زنجبیل را می‌توانید به صورت دمنوش مصرف کرده یا در چای و غذاهای خود بریزید. 

 دلایل علائم درد در دوران عادت ماهانه + راهکارهای کاهش درد پریود

رازیانه

رازیانه یک مسکن برای دردهای قاعدگی است. بهتر است مصرف این گیاه را از دو الی سه روز قبل از شروع پریود آغاز کنید تا دردهای پریود شما کاهش پیدا کند.

جعفری

همان‌طور که اشاره کردیم، مصرف میوه و سبزیجات تازه یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که باید در برنامه غذایی دوران پریود قرار گیرند. جعفری یکی از همین سبزیجاتی است که نه تنها به سلامتی بدن کمک می‌کند، بلکه درد پریود را نیز کاهش می‌دهد و یک مسکن درد محسوب می‌شود.

مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب

اسیدهای چرب در تخم مرغ، ماهی، انواع مغزیجات و آجیل وجود دارد. با مصرف این مواد غذایی می‌توانید به مهار دردهای قاعدگی خود کمک کنید.

شکلات تلخ

اگر در دوران پریود دچار گرفتگی عضلات و ماهیچه‌ها می‌شوید، شکلات تلخ مصرف کنید. شکلات تلخ یک میان وعده سالم و طبیعی است که باعث آزاد شدن ماهیچه و کاهش درد پریود می‌شود.

مراجعه به پزشک

احتمالا برای شما سوال است که دقیقا چه زمانی باید برای دردهای پریود به پزشک مراجعه کنیم؟ دردهای قاعدگی طیف وسیعی دارند و در هر فردی، به یک شکل خودشان نشان می‌دهند. به طور معمول، این دردها در نواحی زیر شکم، کمر و ران‌ها هستند و شدت آنها نیز به قدری نیست که فرد قادر به انجام کارهای روزمره‌اش نباشد. حتی بسیاری از خانم‌ها، با وجود دردی که دارند، می‌توانند ورزش کنند و درد خود را کاهش دهند. رعایت بهداشت قاعدگی نیز اهمیت بالایی در این دوران دارد که با استفاده از پدهای بهداشتی تافته، قابل دستیابی است.

دقیقا زمانی که درد پریود شما به قدری باشد که برای کمی استراحت و انجام کارهای روزمره به قرص‌های مسکن نیاز داشته باشید، باید به پزشک مراجعه کنید. استراحت در دوران پریود خوب است ولی اینکه شما ۷ روز پریود را مجبور به استراحت باشید، غیرطبیعی است. پس، در این مواقع، مراجعه به پزشک را جدی بگیرید. چرا که ممکن است دلیل این دردهای شدید، وجود یک بیماری نهفته در شما باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج