اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۷۳۳۱۱
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

مهمترین‌ عوامل ‌سرطان در ایران

ایـــران بزرگ‌ترین مصرف‌کننــــده تـــریاک دنیاست. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: نقش این ماده در بروز سرطان قطعی است، همچنین مصرف چای د‌اغ و سمومی مانند نیترات که در برخی آب‌ها و مواد غذایی هست، ‌نیز سرطان‌زا هستند.

همشهری آنلاین: ایـــران بزرگ‌ترین مصرف‌کننــــده تـــریاک دنیاست. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: نقش این ماده در بروز سرطان قطعی است، همچنین مصرف چای د‌اغ و سمومی مانند نیترات که در برخی آب‌ها و مواد غذایی هست، ‌نیز سرطان‌زا هستند.

رضا ملك‌زاده با بيان اينكه در مجموع شيوع سرطان در كشور از متوسط جهاني كمتر است، افزود: سرطان معده شايع‌ترين سرطان و سپس مثانه، پروستات، روده‌بزرگ و ريه در مردان و در زنان پستان، روده‌بزرگ، ريه، مري و معده است و كشور ما در ابتلا‌ به سرطان رتبه چهارم را در منطقه دارد. متوسط جهاني بروز سرطان در سال ۱۸۲در ۱۰۰ هزار است كه آمار ايران ۱۳۴در ۱۰۰هزار گزارش شده است.

معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت با اشاره به تحقيق انجام شده در شمال ايران و شمال آسيا گفت: مشخص شده كه بيشترين سرطان را در سال ۱۳۴۹در ۲ شهر گنبد‌كاووس و تركمن‌صحرا در ايران ‌داشته‌ايم. در‌واقع اين دو شهر بيشترين شيوع سرطان مري و معده را داشته‌اند. البته پژوهشي در استان گلستان نشان داد در ۱۰سال گذشته مرگ‌ومير بر اثر سرطان مري فقط ۲۲درصد بوده و ۵۰درصد مرگ‌ها به‌دليل سكته‌هاي قلبي بوده بنابراين بسياري از افراد قبل از سرطان بر اثر سكته مي‌‌ميرند.

وي مهم‌ترين علل سرطان مري در‌ چنين مناطقي را نوشيدن چاي داغ، مسائل ژنتيك، مصرف مواد دخاني به‌ويژه ترياك دانست و گفت: در گذشته ۱۸درصد افراد بالاي ۴۰سال روزانه ترياك مصرف مي‌كردند درحالي‌كه مصرف سيگار ۱۲درصد بوده است. ترياك در انواع سرطان‌ها نقش دارد. البته علل سرطان در همه جاي دنيا يكسان نيست. پايين بودن وضعيت بهداشت دهان و دندان نيز عامل مهمي در ابتلا به سرطان‌هاي مري و معده در ايران است.

معاون وزیر بهداشت با بيان اينكه افزايش طول عمر، كنترل عفونت‌ها، كاهش مرگ نوزادان و تغيير سبك زندگي باعث افزايش بروز سرطان در كشور است، گفت: ‌۵۰درصد سرطان‌ها قابل پيشگيري و ۵۰درصد قابل درمان است. عوامل مهمي كه مي‌توان در پيشگيري از سرطان آنها را شناخت مصرف سيگار، قليان و ترياك است. اگر به درستي به مردم گفته شود كه ترياك طول عمر را به شدت كاهش مي‌دهد، مي توان باعث كاهش مصرف آن شد.

وي همچنين چاقي را از دلايل ديگر ابتلا به سرطان دانست و افزود: ۶۵تا ۷۰درصد ايراني‌ها اضافه وزن دارند كه اين موضوع در ابتلا به سرطان روده‌بزرگ، سينه و پروستات نقش دارد. همچنين مصرف ميوه و سبزي در كشور كم‌است از طرفي مصرف آجيل بي‌نمك در پيشگيري از سرطان نقش دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمید لک نژاد

      آدم دقیقا نمیدونه چه خاکی بر سر کنه از دست سرطان و تورم البته ... آب هم سرطانزا شده و کمتر آبی پیدا میشه که نیترات نداشته باشه ....بنظرم دانشمندا باید برای چنین چیزهایی بفکر پادزهر باشند بهتره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج