adexo3
۲۱۵۳۶۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تعقیب خانه به خانه مرغ ها در مازندران

آنفلوآنزای مرغی در یکی از روستاهای مازندران خبرساز شده است. سازمان جهانی بهداشت حیوانات نیز شیوع آنفلوآنزای مرغی اچ ۱۵ ان ۱، ویروس مشترک انسان و طیور را در روستای نوگردان آمل مازندران تایید کرده است.

تعقیب خانه به خانه مرغ ها در مازندران





روزنامه هفت صبح: آنفلوآنزای مرغی در یکی از روستاهای مازندران خبرساز شده است. سازمان جهانی بهداشت حیوانات نیز شیوع آنفلوآنزای مرغی اچ 15 ان 1، ویروس مشترک انسان و طیور را در روستای نوگردان آمل مازندران تایید کرده است.

خبرگزاری مهر ترجمه بیانیه منتشر شده سازمان جهانی بهداشت حیوانات که براساس اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی ایران تنظیم شده بود را به نقل از خبرگزاری رویترز به این شکل منتشر کرده است:

«این ویروس روز جمعه در یکی از روستاهای مازندران شروع شده است. این ویروس 17 پرنده از 25 پرنده مشکوک به بیماری در این محل را از پا درآورده است و 8 پرنده باقیمانده نیز معدوم شدند.»

بررسی های هفت صبح در سایت سازمان جهانی وزارت بهداشت حیوانات مشخص کرد که اطلاعات مربوط به ویروس آنفلوآنزا در شمال ایران را مهدی خلج، رییس سازمان دامپزشکی کشور به این سازمان گزارش کرده است. در این گزارش نیز اعلام کرده اند ویروس آنفلوآنزا مرغی روز جمعه، 22 خرداد در روستای نوگردان آمل مازندران شناسایی شده و در روز 25 خرداد، 25 مرغ مشکوک شناسایی شده اند. اطلاعات اعلام شده در این سایت نیز به تایید موسسه انستیتوی رازی درآمده است.

با وجود آنکه این اطلاعات به شکل گزارش کامل برای سازمان جهانی بهداشت حیوانات فرستاده و منتشر شده است اما تقریبا مسئولان در این زمینه به شکل واضح و کامل حاضر به بیان اطلاعات نیستند و شاید از واهمه بازتاب های غیرقابل کنترل آن؛ تمایل دارند. ماجرا را در حالت سکوت پیش ببرند.

زارع نژاد، رییس روابط عمومی وزارت بهداشت نیز در گفتگویی به این نکته اشاره کرد: «وجود آنفلوآنزای مرغی در میان چند مورد از طیور شمال کشور دیده شده که تحت کنترل هستند. تمام تلاش ها بر این است شیوع محدود آنفلوآنزای مرغی کنترل شده و به انسان منتقل نشود. وزارت بهداشت نیز تمام تلاش خود را می کند تا پیشگیری های لازم در این زمینه را انجام دهد و تا این لحظه نیز موفق عمل کرده است.»

در ادامه می توانید اطلاعاتی که در این زمینه منتشر شده است را بخوانید.

مردم تا اطلاع ثانوی از مرغ فروشان سیار خرید نکنند... مرغ زنده هم نخرند

تلفات غیرعادی طیور بومی در یکی از روستاهای استان مازندران، سازمان دامپزشکی را دست به کار کرد تا قرنطینه ای برای جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوآنزای طیور به دیگر مناطق کشور ایجاد کند و اعلام کرد: «مردم از خرید طیور زنده که مهمترین منبع شیوع این بیماری است، جدا خودداری کنند.»

در حالی که متولیان بخش های کشاورزی و دامپزشکی مازندران هنوز اطلاعات دقیقی از شیوع این بیماری نمی دهند اما در روزهای اخیر اکیپ هایی از سوی جهاد کشاورزی، دامپزشکی، هلال احمر، بخشداری، شبکه بهداشت و نیروی انتظامی برای معدوم کردن مرغ های مشکوک به بیماری به روستاهای مازندران می روند که براساس بررسی های صورت گرفته و گزارش های مردمی با توجه به اینکه مازندران 40 درصد جوجه یکروزه کشور را تولید می کند، آنفلوآنزا در برخی شهرستان های استان گزارش شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه در گفتگو با مهر با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی از بیماری مرغ و آنفلوآنزای مرغی در گلوگاه گزارش نشده است، گفت: «از طریق دامپزشکی و شبکه بهداشت، اطلاع رسانی مناسب در این زمینه انجام شده و نظارت و کنترل دائمی از مرغداری ها انجام می شود.»

اسماعیل پور فلاح گفت: «با توجه به اجرای طرح مبارزه با شیوع این بیماری مرغی، همکاری لازم توسط مرغداران با ماموران دامپزشکی و شبکه بهداشت انجام می شود.»

هزار قطعه مرغ مشکوک معدوم شدند

صبح سه شنبه پس از اعلام نتیجه مثبت آزمایشات از نمونه های ماکیان محلی در مرغداری های سنتی و خانگی، روستای بندپی بخش مرکزی نوشهر، چهار اکیپ با مشارکت جهاد کشاورزی، دامپزشکی، هلال احمر، بخشداری مرکزی، شبکه بهداشت و نیروی انتظامی به روستای بندپی نوشهر اعزام شدند. عملیات انهدام ماکیان و مرغ های محلی توسط این اکیپ ها آغاز شده و روستای بندپی در قرنطینه کامل قرار گرفته است و یکی از دامپزشکان اداره دامپزشکی نوشهر اعلام کرد: «علت شیوع این بیماری بیشتر توسط خودروهای حامل پرندگان محلی که از شهرهای شرق استان برای فروش به شهرهای غرب استان و نوشهر می روند است و با توجه به سرعت سریع شیوع آنفلوآنزای پرندگان در این روستا، اقدامات اولیه برای پاکسازی و قرنطینه روستاهای همجوار روستای بندپی نوشهر نیز آغاز شده است و هنوز میزان و آمار خسارت ماکیان و خسارت روستاییان از این بیماری مشخص نیست.»

اداره بهداشت منطقه نیز اعلام کرده است در روزهای اخیر چند نمونه آنفلوآنزای مرغی در روستاهای بندی و نجارده مشاهده شده که متاسفانه از طریق مرغ فروشان سیار آمل و بابل به منطقه سرایت کرده است. اداره بهداشت نوشهر تاکید کرده است مردم تا اطلاع ثانوی از مرغ فروشان سیار خرید نکنند و کشتار گروهی طیور در مرغداری های خانگی را سریعا به مرکز بهداشت محل اطلاع دهند.

طبق اعلام جهاد کشاورزی مازندران تاکنون چهار کانون مشکوک به بیماری در روستاهای بابل و آمل شناسایی شده است و گزارش های اولیه از معدوم شدن هزاران قطعه مرغ مشکوک به ویروسی خاص در یکی از روستاهای مازندران خبر می دهد.

از تماس با پرندگان تلف شده خودداری کنید

دکتر محمد مهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه هیچ مورد انسانی از آنفلوآنزای پرندگان در کشور مشاهده نشده، در مورد اقدامات وزارت بهداشت در زمینه کنترل این بیماری و جلوگیری از انتقال آن به انسان گفت: «بلافاصله پس از اعلام تلفات پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی ساری و بابل وارد عمل شدند و کل منطقه و کسانی که با این پرندگان در تماس بودند، تحت مراقبت قرار گرفته و داروی پیشگیری و آموزش های لازم به آنها داده شد.»

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه کسانی که در تماس با این پرندگان بودند تا 14 روز تحت نظارت ما هستند، گفت: «اگر علائمی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در این افراد مشاهده شود، حتما اقدامات لازم صورت خواهد گرفت. در حال حاضر سیستم در وضعیت آماده باش قرار گرفته و ما با سازمان دامپزشکی همکاری می کنیم؛ به این صورت که اگر مواردی از تلفات پرندگان مشاهده کنیم، توسط سیستم مراقبت های بهداشتی اولیه وزارت بهداشت به سازمان دامپزشکی اطلاع داده می شود و بالعکس.»

گویا در پاسخ به اینکه آیا جای نگرانی در خصوص انتشار این بیماری در کشور وجود دارد، گفت: «ما همه اقدامات لازم را انجام می دهیم و با توجه به تجربیاتی که از سال های گذشته داریم، سعی می کنیم چنین اتفاقی نیفتد.»

لطفا نکات بهداشتی رعایت شود

رییس اداره بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه اقدامات لازم و انجام شده به اطلاع مردم استان مازندران و بخصوص کسانی که در آن محل قرار گرفته اند، خواهد رسید؛ افزود: «از مردم می خواهیم که از تماس با پرنده ای که تلف شده، جدا خودداری کنند و بخصوص به کودکان آموزش دهند که چنین کاری انجام ندهند. همچنین اگر موردی از تلف شدن پرندگان مشاهده کردند حتما به مسئولان بهداشتی محل یا مسئولان دامپزشکی اطلاع دهند. همچنین کسانی که با پرندگان در تماس هستند یا به بازارهای فروش پرندگان مراجعه می کنند، باید نکات بهداشتی که مهمترین آن شستشوی دست هاست را رعایت کنند.»

مرغ های بیمار خریداری و معدوم شدند

باقرزاده رییس اداره دامپزشکی قائمشهر می گوید: «تا این لحظه در قائمشهر هیچ گونه موردی مبنی بر وجود آنفلوآنزای مرغی گزارش نشده است و تمام نمونه های بررسی شده هم منفی بودند.»

دلاور حیدرپور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان اینکه بیماری پرندگان در حال کنترل است، گفت: «به محض مشاهده تلفات غیرمتعارف آن را گزارش خواهیم کرد.»

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با پانا نیز گفت: «آزمایشات میدانی و بازدیدهای به عمل آمده خوشبختانه با کمک شورای تامینی استان، فرمانداران و نیروی انتظامی، این بیماری در کانون های شناسایی شده، کنترل و تمامی مرغ های آلوده خریدار و معدوم گشت و تاکنون مورد جدیدی گزارش نشده است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج