adexo3
۲۶۴۴۰۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم:

دولت در حذف یارانه پردرآمدها تعلل نکند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا دولت باید نسبت به حذف یارانه پردرآمدها تعلل کند و حرکت سریع نداشته باشد، چرا خانواده‌های متوسط به بالا باید یارانه دریافت کنند؟

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا دولت باید نسبت به حذف یارانه پردرآمدها تعلل کند و حرکت سریع نداشته باشد، چرا خانواده‌های متوسط به بالا باید یارانه دریافت کنند؟

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم ظهر امروز در نشست بسته اقتصادی و خروج از رکود که در دانشگاه مفید قم برگزار شد با اشاره به بسته اقتصادی اظهار کرد: در مقدمه این بسته گفته شده که شرایط تورم و تحریم‌ها سبب شده فروش نفت کاهش پیدا کند، البته شاهد کاهش قیمت بین‌المللی نفت نیز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این دو عامل درآمد دولت ناشی از نفت را به شدت کاهش می‌دهد، کاهش بودجه عمومی به نفت فرصت است، اگرچه فشارهایی به همراه دارد، بنابراین باید کاری کرد که کسب و کار بخش خصوصی در جامعه رشد پیدا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زمینه‌هایی که سبب شده دولت این سیاست‌ها را انتخاب کند، گفت: یکی از مشکلات تنگناهای مالی است و از سویی دیگر با کمبود تقاضا مواجه هستیم.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه معوقات از مشکلات دیگری بوده که سیستم بانکی با آن روبه‌رو است، گفت: معوقه شدن بدهی دولت به بانک‌ها، بنگاه‌ها به بانک‌ها و بدهی پیمانکاران به بانک‌ها مورد توجه قرار گرفته است، دولت بنا را بر این گذاشته است که با انتشار اسناد خزانه بخشی از بدهی خود را به بنگاه‌ها و پیمانکاران بدهد تا پیمانکاران بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: این سیاست‌ها برای کوتاه‌مدت تا حدی قابل قبول است، این بسته متناسب با آغاز دولت است و به دنبال آن باید کارهای اساسی‌تر و بلندمدت شروع شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت‌های گذشته با نگاه کوتاه‌مدت عمل کردند و اثر بلند مدت این اقدامات به زیان اقتصاد ملی بود، بنا بود منابع صندوق توسعه ملی مشوق تولیدکنندگان باشد و منابع مالی را به صورت ارزی دریافت کنند و با تولید و گسترش کسب و کار به صورت ارزی به توسعه ملی بازگردانند.

وی با اشاره به پرداخت عیدانه گفت: این میزان پول برای خانواده‌ها تاثیر اندکی داشت ولی برای اقتصاد ضرر هنگفتی بود که ناشی از نگاه کوتاه مدت بود تا مردم از شرایط تنگنا خارج شوند.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: اگر امروز دولت اقدامی کرده و بسته سیاست اقتصادی ارائه می‌کند تا در کوتاه‌مدت مشکلی را حل کند، ولی بلافاصله باید برنامه بلندمدت را ارائه دهد، زیرا خروج از رکود برنامه کوتاه مدت نیست.

وی خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد اشتغال و درآمد مربوط به بخش صنایع کوچک است، در حالی که صنعت متوسط و کوچک در شرایط وخیمی به سر می‌برد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تاسف از مشاهده برخی از شهرک‌های صنعتی گفت: در این شهرک‌ها سرمایه‌های عظیمی روی زمین قرار گرفته، سوله ایجاد شده و ماشین‌آلات نصب شده، برخی اوقات شهرک خاموش است که این امر ناراحت‌کننده است زیرا نیازمند سرمایه در گردش هستند.

اصلاح در مصرف سوخت

وی با اشاره به اجرای طرح‌های صرفه‌جویی انرژی گفت: باید به صورت میان مدت این برنامه اجرا شود و اصلاح انرژی و روش‌ها صورت گیرد. کارخانجات نیازمند استفاده از روش‌هایی هستند که مقدار مصرف گاز و برق را کاهش دهد.

مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: اکنون گازوئیل مصرف بالایی دارد، زیرا کاروان حمل و نقل فرسوده است و با فناوری قدیمی کار می‌کند که مقدار مصرف را افزایش می‌دهد بنابراین باید اصلاح در سیستم حمل و نقل بار و مسافر داشته باشیم و مقدار مصرف انرژی را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط کشاورزی و صنعت و معدن به عنوان رکن دیگر موجود در بسته اقتصادی گفت: کشاورزی باید مورد حمایت قرار گیرد، بر اساس آخرین نرخ رشد برای ۶ ماهه نخست سال ۹۴ بخش مهمی از این نرخ برای بخش کشاورزی است و در بخش صنعت معدن رشد منفی داشتیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: منابع پولی باید بیشتر در اختیار بانک‌ها و بنگاه‌ها قرار گیرد که البته به مراقبت دقیق نیاز دارد و وام‌ها و مصرف منابع نیازمند نظارت است.

وی تاکید کرد: چرا باید اجازه دهید که منابع به سمت موسسات غیرمجاز برود که همچنان در حاشیه امن هستند و کسی با آنها برخورد نمی‌کند، بانک مرکزی باید در این زمینه نظارت کند، چرا این موسسات ایجاد شده و در نطفه جلوی فعالیت آنها گرفته نشده و اکنون برخی ۲۰۰ شعبه در کشور دارند.

مصباحی‌مقدم ضمن ابراز تاسف گفت: در دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها همچنان رشوه و فساد مالی حاکم بوده و این وضعیت شامل رشوه‌های کلان است.

وی با بیان اینکه امروز بانک‌ها بنگاه‌داری می‌کنند گفت: این بنگاه‌داری‌ها سبب شده که با تزریق منابع به آنها، این منابع را به بنگاه ها تزریق می‌کنند، البته مجلس قانون‌گذاری کرد که طی سه سال این بنگاه‌ها واگذار شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تشدید اقدامات ساماندهی موسسه‌های اعتباری غیرمجاز از مواد اشاره شده در بسته است البته باید به گونه‌ای باشد که زمینه برای شکل‌گیری موسسات مالی غیرمجاز فراهم نشود.

وی خاطرنشان کرد: دولت ۵ هزار میلیارد تومان در سال جاری به بانک مرکزی بابت تامین نقدینگی یارانه‌ها بدهکار شده که تا پایان سال باید تسویه شود.

مصباحی‌مقدم عنوان کرد: باید این مسئله به صورت ریشه‌ای حل شود، چرا دولت باید نسبت به حذف پردرآمدها تعلل کند و حرکت سریع نداشته باشد، چرا خانواده‌های متوسط به بالا باید یارانه دریافت کنند.

وی یادآور شد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها که سال ۸۸ تصویب شده، آمده است که ۳۰ درصد درآمد به تولید هدایت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت می‌خواهد تحریک تقاضا کند، گفت: رکود ریشه کمبود تقاضا است، به دلیل آنکه شرایط رکودی است، قدرت خرید و تقاضا کاهش پیدا کرده است، بنابراین دولت می‌خواهد با تزریق نقدینگی تقاضا ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: سود سپرده‌ها نقطه آغاز اشکال است، از سوی موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها تضمین می‌شود که سود پرداخت شود، اگر بنا است این سود به صورت قطعی به سپرده‌گذاران پرداخت شود، از نظر شرعی سود پول بوده و حرام است.

مصباحی‌مقدم عنوان کرد: این امر سبب می‌شود کارخانجات تعطیل شده و به سوی سیستم بانکی بروند، در نتیجه اقتصاد ملی دچار بحران بزرگ می‌شود.

وی عنوان کرد: باید نرخ بهره بین بانکی مطابق با دنیا مانند یک درصد یا نیم درصد باشد تا سرمایه‌گذاران بتوانند آن را تامین کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسته اقتصادی دولت در اقتصاد مقاومتی تاثیر نداشته است، گفت: اصل اقتصاد مقاومتی درون‌زایی است و این درون‌زایی جدی گرفته نشده است، زمانی اقتصاد مقاومتی شکل می‌گیرد که ظرفیت‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج