اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۷۰۰۲۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

علت تساوی‌های مکرر در مسابقات شنای المپیک

امروز سه اسطوره ورزش شنا یعنی «مایکل فلپس»، «چاد لی کلوس» و «لاسلو چه» شنای ۱۰۰ متر پروانه را با زمانی یکسان به پایان رساندند و مدال نقره به هر سه نفر اهدا شد. دیشب نیز «سیمونه مانوئل» و «پنی اولکسیاک» همین وضعیت را برای مدال طلای ۱۰۰ متر آزاد تجربه کردند.

وب سایت دیجیاتو - حمید مقدسی: امروز سه اسطوره ورزش شنا یعنی «مایکل فلپس»، «چاد لی کلوس» و «لاسلو چه» شنای ۱۰۰ متر پروانه را با زمانی یکسان به پایان رساندند و مدال نقره به هر سه نفر اهدا شد. دیشب نیز «سیمونه مانوئل» و «پنی اولکسیاک» همین وضعیت را برای مدال طلای ۱۰۰ متر آزاد تجربه کردند.
علت تساوی‌های مکرر در مسابقات شنای المپیک

حتماً برای شما نیز این سؤال پیش آمده که با وجود سیستم های زمان سنج نوین که قادرند تا چند میلیونیم ثانیه را به دقت اندازه گیری کنند، چرا فدراسیون بین المللی شنا (FINA) از آنها استفاده نمی کند و دقت اندازه گیری را به هزارم ثانیه ارتقاء نمی دهد؟

برای پاسخ به این سؤال، باید بگوییم در واقع FINA قبلاً چنین اقدامی را تجربه کرده. در سال 1972 «گونار لارسون» توانست «تیم مک کی» از آمریکا را در شنای مختلط 400 متر با اختلاف 0.002 ثانیه شکست دهد، اما پس از آن شورای حاکم بر مسابقات شنا یک رقم معنادار از زمان اندازه گیری شده را حذف نمود.

برای توضیح این اقدام، لازم است بدانید در استخر 50 متری مخصوص المپیک و بر اساس رکوردهای کنونی برای طی این مسافت، شناگران قادرند حدود 2.39 میلیمتر را در زمان یک هزارم ثانیه طی نمایند. همچنین قوانین FINA برای استخرهای استاندارد، تا 3 سانتیمتر اختلاف در طول هر لاین را مجاز می شمارد، که حدوداً 10 برابر بیشتر از مسافت طی شده در بازه زمانی 0.001 ثانیه است.

با این حساب اگرچه می توان زمان را با دقت هزارم ثانیه یا بیشتر سنجید، اما نمی توان تضمین کرد که شناگر برتر مسافتی مشابه با دیگر رقبایش را پیموده یا خیر. همچنین از نظر مهندسی، ساخت استخرهای بتنی با استانداردی سختگیرانه تر از مقدار یاد شده، عملاً ناممکن خواهد بود، ضمن اینکه طول استخر بسته به دمای محیط، دمای آب و حتی حضور شناگران در آن تغییر خواهد کرد.

بنابراین اگرچه تکنولوژی اجازه زمان سنجی دقیق تر را به برگزارکنندگان مسابقات می دهد، اما در این صورت احتمال بروز بی عدالتی در نتایج به دست آمده وجود دارد و بنابراین FINA هنوز به دقت صدم ثانیه بسنده می کند.

گفتنی است محاسبات محتاطانه فوق در مواردی که همه ورزشکاران از پیست یکسان استفاده می کنند (مانند بابسلد یا لُژسواری) ضرورتی ندارد و زمان سنجی این مسابقات با دقت هزارم ثانیه صورت می گیرد، اگرچه در این زمینه نیز باید مواردی همچون سرعت کم صوت و فاصله محل اعلام فرمان شروع تا خود ورزشکار را نیز در نظر گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج