اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۴۴۷۱۱
۵۰۱۷
۵۰۱۷
پ

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان:

نظام آموزشی کشور پوسیده است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: حضور عناصر نامطمئن و مخالف امام(ره) و نظام در دانشگاه فرهنگیان ممنوع است و البته به حمدالله جایگاهی هم ندارند.

خبرگزاری فارس: حجت الاسلام والمسلمین دادگر در دومین روز از دوازدهمین اجلاس سالانه سراسری سرپرستان پردیس ها، مراکز آموزشی عالی و مدیران استانی دانشگاه فرهنگیان ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت مسعود پیامبراعظم(ص) و امام صادق(ع)، آزادسازی حلب، هفته وحدت حوزه و دانشگاه و همچنین قرار گرفتن در آستانه نهم دی ماه روز بصیرت، اظهار داشت: دغدغه ها و پرسش های مدیران و مسئولان پردیس ها و مراکز تابعه دانشگاه از مدیران ارشد دانشگاه، حاکی از جدیت، دغدغه، هوشمندی و آینده نگری برای دانشگاه بوده و امیدوارم با جدیت مضاعف مدیران، خداوند موفقیت بیشتری را در این عرصه خدمتگزاری جهت حل مشکلات عنایت فرماید.

وی به بیان احادیثی از پیامبر اکرم(ص) اشاره داشت و گفت: رعایت انصاف، رعایت مساوات با برادر دینی و همواره به یاد خداوند بودن از خصلت های انسان مومن است.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر به تبیین ویژگی های محبوب ترین مومنان نزد خداوند پرداخت و عنوان کرد: کسی که خود در راه اطاعت خدا و خیرخواه امت باشد و در عیب های خود تفکر کند و آن را اصلاح نماید و نیز کسی که بداند و عمل کند و به دیگران نیز بیاموزد، در زمره این گروه قرار می گیرد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: نکاتی که ذکر شد و بیان می شود با توجه به نیازهایی است که در عرصه خدمتگزاری در این دانشگاه باور ماست و مبتنی بر نیاز در دانشگاه درک شده و انتظار داریم و امیدوارم به لطف الهی وجهه همت مدیران و کارشناسان در صف و ستاد دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.

وی گفت: در قران کریم به دو صراط اشاره شده است؛ دو راه، که یک راه "صراط مستقیم" است و با ۴۳ بار تکرار مورد تاکید بوده البته این کلمه با تعابیر دیگری مانند سبیل الله و ...آمده است که گویای همین راه حق است و عبارت از راه روشن ، راه بندگی خدا، راه انبیا و راه دین اسلام، راه مومنین است والبته راه میانه نیز معنا می شود. یعنی افرادی که این راه را انتخاب می کنند علاوه بر دنیا، آخرت نیز در معادلات سعادت طلبانه آنها مورد توجه است و بلکه آخرت در نظر آنها اصالت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر افزود: راه دیگر مربوط به افرادی است که دنیاگرایی و اشرافی گری و رفاه طلبی همه وجودشان را پر کرده است و زندگی دنیا را بر آخرت ترجیح می دهند؛ تردید نکنند که خداوند این افراد را هدایت نمی کند و طبق بیان قطعی الهی در آخرت نیز جزو زیانکاران خواهند بود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اینکه همواره از خداوند توفیق درک صراط مستقیم را درخواست نماییم، اظهار داشت: ما با مساله و مسئولیت تربیت دانشجو معلمان مواجه هستیم و بر این موضوع واقف هستیم و یقین داریم که بالاخره همه ما از دنیا خواهیم رفت و تنها حسنات و خوبی ها باقی می ماند که این خوبی ها و تجربیات ماندگار اگر با اخلاص باشد، انسان های منصف فراموش ننموده و از آنها بهره خواهند گرفت. پس تلاش نماییم تربیت این جوانان دانشجومعلم واقع بینانه باشد.

وی در ادامه با بیان تمثیلی به ضرورت اجتناب از ظلم به دیگران اشاره و بیان کرد: انسان تا به کسی ظلم نکند دچار دردسر و مشکل در دنیا و آخرت نمی شود. بنابراین باید از ظلم اجتناب کرده و عمر مخاطبان را تلف نکرد و همواره باید به این مساله توجه داشت که با مجاهدت و تلاش، اخلاص، اخلاق مداری، گره مشکلات کارها باز خواهد شد و همت خود را بر تربیت خروجی با کیفیت و معتقد و ملتزم به این باور ها و عقلانیت مستند به وعده های قطعی بنماییم و بدانیم خداوند به انسان تا وسع و توانش نرسد، تکلیف نمی کند و اگر تکیفی واجب شد حتما وسعش را داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر به بیان حدیثی از امام رضا (ع) پرداخت و عنوان کرد: کسانی از جهنمیان با سر به جهنم پرتاب می شوند و اینها افرادی هستند که با زبانشان توصیفاتی می کنند اما خلاف آن عمل می کنند و در برخی احادیث آمده که اینها عالمان و مسئولین هستند.گرچه امام رضا علیه السلام جهنم اصلی را حسرت می دانند یعنی افراد می بینند که حرف های خوبی زدند و برای دیگران مفید بوده ولی خودشان عمل نکرده اند. ما و شماها مسئولیت سنگینی در پیشگاه الهی داریم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: هویت ما تشیع یک عنصر بسیط نیست بلکه ما معتقد به هویت مرکب از چند عنصر یعنی ترکیبی از انسانیت ، اسلامیت و تشیع هستیم.

وی اظهار داشت: در عنصر انسانی به تعبیر امام علی(ع) توجه کنیم که فرمودند انسان ها همسانان ما در آفرینش هستند، حقوق و واجباتی دارند؛ نظام حقوق بشر اسلامی که ساز و کار عقلانی و منطبق بر متون اسلامی است تعیین کننده مرزهای تعاملی و حقوقی ما با سایر انسان هاست و در عنصر اسلامیت نیز اسلام دین جهانی است و قبله واحد، شهادتین، توحید و نبوت معاد از اشتراکات مسلمین است. البته تفاوت های علمی و اعتقادی داریم و عناصر هویتی دیگری هم یقینا دخیل است مثل فرهنگ، قومیت و ... که اینها در درجه دوم است.

وی در ادامه این مبحث افزود: در عنصر تشیع نیز اختلاف نظر ها، اجتهادات، گرایش های مختلف فرهنگی و سیاسی و غیره را می توان با همدلی و وحدت و پیدا کردن اشتراکات و حفظ اصول و عقاید به تقریب دست یافت؛ نکته قابل توجه این است که مسلمین باید وحدت اسلامی را در فرایند تربیت دینی مورد توجه قرار دهند و اگر این همه اشتراکات هویتی مورد توجه قرار گیرد، دشمنان اسلام و مسلمین استفاده اختلاف برانگیز را به آن نائل نخواهند شد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: مسلما کارکرد تشیع ایجاد عقلانیت دینی است و بدون تردید عقلانیت هویت گوهر شخصیت فرد و اجتماع است و سیاستمداران و شیاطین فاسد اختلاف افکن، دشمنان اسلام هستند و به سیاست تفرقه مذهبی و قومیتی دامن می زنند.

وی با اشاره به پیروزی ملت و ارتش سوریه و مقاومت در برابر تروریسم تکفیری، داعش، آزاد سازی و فتح حلب گفت: اینها یکی از فرصت های خوب را برای جهان اسلام رقم زده و چنین پیروزی نتیجه مقاومت است.

وی با اشاره به راهبرد ایران در منطقه خاورمیانه قبل از انقلاب که در طول راهبرد آمریکا بوده است، گفت: امروز راهبرد جمهوری اسلامی و انقلاب در این منطقه در عرض راهبرد آمریکاست و بلکه موفقیت و تاثیر ایران در معادلات منطقه آمریکا را به شدت نگران کرده است و با این پیروزی حلب، زنگ خطر جدی تر برای اسرائیل به صدا در آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر تأکید کرد: قطعا انقلاب اسلامی بزرگترین و عالی ترین نعمت الهی بعد از عصر ائمه بوده و نیز نعمت بزرگی برای ایران در طول تاریخ بوده است. بی شک خداوند متعال را بابت وجود این نعمت و نیز رهبری فقیه و حکیمی اینچنین آینده نگر در ایران اسلامی باید همواره شکرگزار باشیم.

وی در ادامه گفت: نهم دی ماه روز بصیرت پیش روی ماست و همواره نباید این روز فراموش شود چرا که در چنین روزی مردم با همدلی و وحدت در مقابل شرایطی که دنیا طلبان و قدرت طلبان برای رسیدن به مقاصدشان در جامعه فتنه ۸۸ را ایجاد کردند و نظام اسلامی را در معرض خطر قرار دادند؛ ملت بصیر ایران اسلامی با وحدت کلمه به صحنه آمدند و از نظام و آرمان های انقلاب اسلامی حمایت کردند و با بیعت مجدد خود توانستند بدخواهان و نااهلان و دشمنان را مایوس نمایند و هر ساله نیز در قالب های گوناگون ازجمله ۲۲ بهمن با حضور گسترده خود در شهرهای گوناگون حمایت و وحدت را به رخ دشمنان انقلاب می کشانند.

وی گفت: هرجا که حوزه و دانشگاه به کمک ملت و نظام آمدند، تعالی و رشد جامعه را شاهد بوده ایم و سعادت و کمال جامعه رقم خورده است و این روند باز هم میسر است. البته باید توجه داشت که نگاه سکولاریستی غربی و یا نگاه سکولاریستی متحجر مانع تعامل حوزه و دانشگاه است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: حضور عناصر نامطمئن و مخالف امام (ره) و نظام در دانشگاه فرهنگیان ممنوع است و البته به حمدلله جایگاهی هم ندارند.

وی افزود: یکی از نشانه های وحدت حوزه و دانشگاه، وجود و حضور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بوده که باید از این ظرفیت با همدلی و خوشبینی استفاده کرد. البته باید به مفهوم و محور وحدت توجه کرد که مجموعا به اقدام و عمل بیشتری نیاز داریم و باید با کار پژوهشی از اندیشه حوزه و دانشگاه در جامعه بهره بیشتری گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر در ادامه ضمن تشکر از پژوهشگران و اهل قلم و نویسندگان بیان کرد: جایگاه رفیع پژوهش و قلم (ن والقلم و مایسطرون ) و نقش آن ایجاب می نماید برنامه ریزی ها و حمایت ها معطوف به پژوهش برای ارتقای کیفیت آموزش نماییم نه پژوهش را برای پژوهش؛ چرا که پژوهش مبنای مشروعیت آموزش در دانشگاه است و کارکرد آموزش را ارتقا می دهد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در بخش بعدی عنوان کرد: اکنون ما در نظام آموزش عالی تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان علاوه بر رهنمود های مهم امام خمینی(ره) و امام خامنه ای مدظله العالی، اسنادی همچون سند تحول بنیادین، سیاست های کلی حاکمیتی ابلاغی مقام معظم رهبری، نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، اساسنامه دانشگاه، اساسنامه نهاد، سند راهبردی دانشگاه را داریم که لازم است همه مدیران این اسناد را به دقت مطالعه و انتظارات نظام را به خوبی دنبال نمایند.

وی گفت: نظام آموزشی کشور پوسیده و مبتنی بر حافظه محوری بوده و حتی علیرغم تاکیدات دلسوزان نظام از جمله رهبر معظم انقلاب، هنوز اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته است و نیاز به تحول جدی و اقدامات عملی برای تحقق سند تحول بنیادین دارد. لذا نقش استادان دانشگاه فرهنگیان در ایجاد گفتمان تحول بنیادین و آسیب شناسی وضعیت موجود در آموزش و پرورش مغفول است.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر با استناد به برخی تمثیل ها به نقل از مرحوم آیت اله انصاری همدانی(ره)در ادامه گفت: مخاطبان خود را دوست داشته باشیم چرا که آنها گوهرند و در حق آنها دعا کنیم چون در دل آنها محبت به پیامبر(ص)و امیرالمومنین و امام حسین علیهم السلام است و در انجام وظایف نسبت به این دانشجومعلمان نباید کوتاهی کرد و کارها را نباید به طور ناقص انجام و تحویل داد، چرا که وظایف و تکالیف خطیری بر عهده شماست.

وی بیان داشت: امروز دانشگاه فرهنگیان با تکیه بر میراث فاخر تجربه ۱۰۰ ساله تربیت معلم و باور عمیق به فرهنگ و تمدن اسلامی در تلاش است تا با برنامه ریزی و جهاد و تداوم و ارتقای کمی و کیفی آن رسالت عظیم تربیت معلم طراز جمهوری اسلامی را بر دوش بکشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: تردیدی نیست که شکل گیری تمدن نوین اسلامی در پرتو هدایت صحیح نسل آینده است و دانشگاه فرهنگیان مفتخر است که از حمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی برخوردار است و این حمایت، مسئولیت مدیران و استادان دانشگاه را مضاعف نموده است. قطعا پیش از توسعه کمی بیش از هر نیاز دیگر احتیاج به باور عمیق دارد و از طرفی نیز نیازمند به اجتهاد در تعلیم و تربیت هستیم.

وی در ادامه با اشاره به منظومه آموزشی و معماری برنامه درسی دانشگاه به اهمیت و جایگاه دروس تعلیم و تربیت اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از نگرانی های بنده وضعیت و شرایط ارائه این دروس است چرا که گزارش هایی در زمینه استفاده از استادان کم صلاحیت و یا فاقد صلاحیت رسیده و این نوع مواجهه با این دروس را ظلم فاحش به تربیت معلم می دانیم.

وی ادامه داد: از ۱۹واحد دروس تعلیم و تربیت اسلامی، ۱۲ واحد مربوط به تعلیم و تربیت و هفت واحد آن مربوط به تربیت دینی است که در این حوزه نگرانی هایی جدی وجود دارد. طبعا لازم است حوزه معاونت آموزشی دانشگاه هر چه سریع تر از ارایه بی کیفیت و ضعیف این دروس جلوگیری نماید و تکلیف ساماندهی و استانداردهای آنها را با استفاده از تجربیات استانداردسازی دروس معارف اسلامی روشن نماید، چون تاخیر موجب آفت است و ادامه این شرایط هدف و فلسفه این دروس را با چالش مواجه وحتی به ضد خودش تبدیل نماید.

مسئول نهاد و مدیرگروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان گفت: دروس معارف اسلامی ۱۶ واحد است یعنی تقریبا یک دهم واحدهای درسی دوره کارشناسی است و این حجم بسیار بالایی است چرا که اولا همه دانشجومعلمان باید این دروس را بگذرانند و ثانیا ساختار فعلی گروه باتوجه به گستره کشوری نیاز به تمرکززدایی دارد. گرچه ساختار آن ابتدا با اهتمام مدیریت و معاونت آموزشی دانشگاه و همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و تصویب شورای دانشگاه فرهنگیان و ایجاد معاونت بصورت ابلاغ انشایی تاسیس شد منتها با همکاری مناسب در دانشگاه و تصویب هیات امنا در هر پردیس، پست معاونت در ساختار قرار گرفته که اقدام بسیار رهگشایی است.

وی افزود: بزودی حکم انتصاب معاون مدیر گروه معارف در هر پردیس صادر و ابلاغ می شود و ان شاءالله همزمان طرح ایجاد ساختار گروه معارف در هر استان با ترکیب مدیر و معاون و کارشناس گروه همانند سایر گروه های آموزشی ناظر به ضرورت ارتقای کیفیت و تعمیق معارف دینی و کسب شایستگی های لازم آماده شده و در حال پیگیری است که پس از تصویب شورای دانشگاه به هیات امنای دانشگاه جهت تصویب ارسال خواهد شد. طبعا کارکرد گروه معارف اسلامی دانشگاه (سازمان مرکزی ) متناسب با مباحث کلان گروه و تصویب در مجاری قانونی تغییر وضعیت خواهد یافت.

حجت الاسلام والمسلمین دادگر مدیرگروه معارف دانشگاه فرهنگیان سراسرکشور افزود: همکاری مناسب در اجرای طرح آموزش نیاز محور دروس معارف اسلامی به منظور پاسخ به نیاز و مساله دانشجو معلمان و مشارکت آنها در مباحث همچنان از اولویت های ما در نحوه ارائه دروس معارف اسلامی بوده وصرفا استادانی که دوره آموزش و بالندگی این شیوه را گذرانده اند مجاز به اقدام بر اساس این شیوه آموزشی هستند و انتظار می رود همچنان این شیوه را مد نظر قرار دهند. انتظار این است که ارزشیابی تدریس استادان را از طریق معاونان مدیر گروه معارف جدی گرفته و در عملکرد و ادامه همکاری استادان مدنظر قرار گیرد.

وی از ساماندهی و تشکیل هسته پژوهشی در گروه معارف اسلامی دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: امکان ارائه ایده های پژوهشی و اولویت های پژوهشی از این طریق فراهم شده و در همین راستا پنج فصلنامه دارای امتیاز علمی- پژوهشی طبق گرایش های پنج گانه دروس معارف در دانشگاه معارف اسلامی که در قم استقرار دارد آمادگی چاپ مقالات استاندارد استادان معارف را دارد؛ همچنین سه مجله علمی - پژوهشی در پژوهشگاه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز این امکان فراهم است تا مقالات علمی- پژوهشی استادان معارف و سایر استادان رشته های تخصصی در حوزه علوم انسانی دانشگاه در زمینه های مطالعات معرفتی، مدیریت و فرهنگ در دانشگاه اسلامی را به چاپ برساند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: بار اصلی آموزش در دروس معارف به عهده اساتید حق التدریس بوده که با تدابیر لازم سیر نزولی پیداه کرده ولی فاصله بسیار فاحش بوده و ضرورت و اهتمام نسبت به جذب هیأ علمی باید سرعت بیشتری داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج