اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۸۷۶۴۴
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

آخرین وضع پرونده رأی‌اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو

سرنوشت آرای «بی‌طرف»

امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: کماکان پیگیر بازشماری آرای بی‌طرف هستیم مطهری، نایب‌رئیس مجلس: پرونده بازشماری آرا بسته شده است.

علیرضا کیانپور در روزنامه شهروند نوشت: امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: کماکان پیگیر بازشماری آرای بی‌طرف هستیم مطهری، نایب‌رئیس مجلس: پرونده بازشماری آرا بسته شده است.
چهار روز پس از اعلام نتایج رأی‌اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، هنوز این پرونده مفتوح است و در این وضع بلاتکلیف، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری هم دیروز از ادامه پیگیری موضوع رأی‌اعتماد وزیر پیشنهادی نیرو یعنی تنها یار بازمانده روحانی از حضور در دولت دوازدهم صحبت کرده است. صحبتی نه‌چندان روشن و تا حدودی متناقض با آن‌چه یک روز پیش از آن، از سوی برخی نمایندگان عضو فراکسیون امید و در ادامه اعضای هیأت‌رئیسه مجلس بیان شده بود.
به‌ نظر می‌رسد فارغ از آن‌که هیأت‌رئیسه مجلس مثلا در نخستین جلسه علنی هفته بعد، دست به اقدامی به هر تفسیر پرهزینه بزند و با اعلام تغییر نظر قبلی مجلس، از دستیابی حبیب‌الله بی‌طرف به حد نصاب آرای لازم برای وزارت خبر دهد و چه آن‌چنان که به احتمال قوی اتفاق خواهد افتاد، رئیس جلسه علنی روز دوشنبه هفته آینده از افزایش چند رأی به آرای وزیر پیشنهادی نیرو سخن بگوید و در عین ‌حال تأکید کند که این تعداد برای وزارت بی‌طرف کافی نیست.
آن‌چه مسلم است، رفتار چند نماینده در شمارش آرا به هجمه‌های پس از حواشی ایجاد شده برای نمایندگان در این روزها، افزوده خواهد شد. نمایندگانی که قرار است وکیل صادق و پشتیبان امین ملت باشند اما طی این روزها خبرهایی حاشیه‌ای درباره برخی از آنها از جمله رایزنی‌های نامتعارف، توافق‌های خاص و استفاده از روش‌های مغایر با سوگند نمایندگی منعکس شده‌است.
همچنین مسائلی از جمله اظهارنظر برخی نمایندگان موافقِ فلان وزیر در جایگاه مخالف، با هدف هدردادن فرصت مخالفت کارشناسی از سوی مخالفان حقیقی بود، در طول جلسات رأی‌اعتماد نیز مکرر مورد انتقاد برخی دیگر از همین نمایندگان قرار گرفت.
با این ‌حال اظهارنظر روز گذشته حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری مبنی بر این‌که دولت کماکان پیگیر بازشماری آرای بی‌طرف بوده و قرار است این مهم در هیأت‌رئیسه مجلس انجام شود.
در شرایطی بار دیگر احتمال وزیرشدن بی‌طرف را زنده کرد که روز سه‌شنبه در حاشیه آخرین جلسه علنی هفته‌ جاری مجلس، برخی اعضای اصلاح‌طلب کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس همچون علی‌اصغر یوسف‌نژاد و عبدالرضا‌ هاشم‌زایی از تلاش در راستای اقناع هیأت‌رئیسه جهت بازشماری آرای برخی وزرای پیشنهادی همچون عباس آخوندی و حبیب‌الله بی‌طرف به خبرگزاری‌ها خبر داده و در ادامه گفته بودند احتمالا ۶ رأی به آرای بی‌طرف اضافه می‌شود اما این تعداد برای وزارتش کافی نخواهد بود.
با وجود این ، لازم است این مسأله از تریبون رسمی مجلس به اطلاع عموم مردم برسد و پیرو این اظهارات، برخی اعضای هیأت‌رئیسه مجلس ازجمله اکبر رنجبرزاده نیز تأیید کردند بازشماری آرا صورت‌ گرفته اما نتیجه همان است که بود‍!
رنجبرزاده همچنین از بازشماری آرای محمدجواد آذری جهرمی نیز خبر داده و با اشاره به اضافه‌شدن یک رأی به آرای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایسنا گفته است: از نظر ما یکی از آرا که به‌عنوان مخدوش لحاظ شده بود، می‌توانست رأی موافق لحاظ شود که بر این اساس تعداد آرای آذری جهرمی هم با یک رأی افزایش به ۱۵۳ می‌رسید اما به ‌هر حال تشخیص هیأت داوران در این مورد مخدوش‌بودن آن یک رأی است.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با تأکید بر این‌که شک و شبهه‌ای در آرای وزرای پیشنهادی وجود ندارد، می‌گوید: با بازشماری صورت‌گرفته تغییری در نتیجه رأی اعتماد وزرای نیرو و ارتباطات ایجاد نشده است.
همزمان اما در حالی‌که نمایندگان این‌ طور استدلال می‌کنند که با توجه به آن‌که بی‌طرف تنها ۶ رأی باطله داشته و برای وزارت حداقل نیاز به ۱۱رأی بیشتر، افزایش آرای باطله به رأی‌اش، او را وزیر نخواهد کرد، آرای عباس آخوندی نیز توسط هیأت‌رئیسه بازشماری شد و آن‌چنان که مسعود پزشکیان، رئیس جلسه علنی روز سه‌شنبه از تریبون صحن اعلام کرد، آرای وزیر راه‌و‌شهرسازی ۱۰رأی بیشتر از آن‌چه ابتدا اعلام شد، است و او با ۱۹۸ رأی وزیر راه‌و‌شهرسازی دولت دوازدهم خواهد بود؛ نه ۱۸۸رأی! حال آن‌که بنابر اعلام اولیه، آرای باطله آخوندی تنها یک رأی بوده و با این حساب طبیعتا این ۱۰رأی جدید، نه صرفا از آرای باطله، که از آرای مخالف و ممتنع به آرای موافق افزوده شده است.
از دیگرسو اما علی مطهری در اظهارنظری مشابه رنجبرزاده، با بیان این‌که پرونده بازشماری آرا بسته شده، به خانه ملت گفته است: این‌گونه نیست که بازشماری آرا ادامه داشته باشد.
نایب‌رئیس مجلس همچنین دلیل این سردرگمی در اعلام نتیجه شمارش وزرا که قاعدتا نباید تا این حد دچار پیچیدگی می‌شد را این‌طور تشریح کرده است: سبکی که تمامی آرا در یک برگه رأی باشد، برای نخستین‌بار اجرایی شد؛ بنا بر این شمارش آرا در این دوره تا حدودی متفاوت بود و شاید کمی در شمارش آرا نیز تعجیل شد.
اما درنهایت در نتایج آرا تغییری ایجاد نشده است. بماند که این اظهارات صریح نیز هنوز برای برخی نمایندگان قانع‌کننده نبوده و هستند چند نفری که همچنان معترض‌اند و بعضا مدعی می‌شوند که اختلاف تعداد آرای اعلامی و واقعی بی‌طرف بیش از این ۵، ۶ رأی بوده است.
بی‌شک همین چند رأی بیشتر و کمتر می‌تواند وزیری را از عرش به فرش بکشد و از فرش به عرش، اما در شرایطی که این چند روز محور یکی از مهمترین اخباری بود که درباره عملکرد برخی نماینده‌ها مطرح می‌شد و حال بعضی معترضان خطای صورت‌گرفته در مورد آرای بی‌طرف و آخوندی را ناشی از ابطال عمدی آرا، نه اشتباه سهوی می‌دانند، به‌ نظر می‌رسد چه بی‌طرف وزیر می‌شد و چه همان بی‌طرف می‌ماند، زیرپا ماندن اصول به‌ مراتب مهمتر از فرش تا عرش این وزارت‌ها و صدارت‌ها باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج