اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۹۳۱۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

تمهیداتی برای مهار رشد نقدینگی

به پشتوانه استحکام اقتصادی و افزایش قابل توجه ذخایرِ ارزی و طلای کشور در سال‌های اخیر و همچنین افزایش موجودی حساب صندوق توسعه ملی، می توانیم با وجود سیاه نمایی های دشمنان خارجی و بعضاً ناآگاهان داخلی جلوی هرگونه کاهش ارزش پول ملی را بگیریم.

خبرگزاری ایسنا: به پشتوانه استحکام اقتصادی و افزایش قابل توجه ذخایرِ ارزی و طلای کشور در سال‌های اخیر و همچنین افزایش موجودی حساب صندوق توسعه ملی، می توانیم با وجود سیاه نمایی های دشمنان خارجی و بعضاً ناآگاهان داخلی جلوی هرگونه کاهش ارزش پول ملی را بگیریم.

دکتر محمود بهمنی در جریان دیدار رییس جمهور و هیأت وزیران با مقام معظم رهبری، با ارائه گزارش جامعی از تحولات اقتصادی کشور با اشاره به این که در حال حاضر، ایران از نظر ذخایر گازی رتبه دوم و مجموع ذخایر نفت و گاز رتبه اول جهان را در اختیار دارد، گفت: به همین دلیل دشمنان، چشمِ طمعِ خود را از کشور بر نمی‌دارند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: به پشتوانه استحکام اقتصادی و افزایش قابل توجه ذخایرِ ارزی و طلای کشور در سال‌های اخیر و همچنین افزایش موجودی حساب صندوق توسعه ملی، می توانیم با وجود سیاه نمایی‌های دشمنان خارجی و بعضاً ناآگاهان داخلی جلوی هرگونه کاهش ارزش پول ملی را بگیریم.

رییس شورای پول و اعتبار ضمن تاکید بر این مهم که افزایش ذخایر ارزی و طلای کشور در چند سال اخیر، نقطه اتکای بانک مرکزی در مقابله با تحریم‌ها و مقاومت در برابر فشارهای بین‌المللی بوده است، افزود: با همه قدرت اقتصادی ایران امروز، دشمنان خارجی با ایجاد جوّ روانی، کاهش ارزش پول ملی کشور را هدف گرفته‌اند.

بهمنی عملکرد بانک مرکزی و شبکه بانکی طی سالهای اخیر را علیرغم مواجهه با مجموعه‌ای از محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی خارج از کنترل سیاستگذاران پولی و مالی موفق ارزیابی و خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در سالهای اخیر موفق شد با تغییر سبد ارزی و تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر میلیاردها دلار سود نصیب کشور کند. در همین راستا، پورتال ارزی و مرکز مبادلات را ایجاد و مدیریت کرده تا با ثبت و کنترل دقیق اطلاعات بر مصرف ارز ، واردات و صادرات کاملاً تحت نظر قرار گیرد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: کاهش۲۷.۵ میلیارد دلاری بدهی‌های خارجی بالفعل و بالقوه کشور، علیرغم تحریمها و فشارهای اقتصادی بر بانک مرکزی در چند سال اخیر در شرایطی که بدهی‌های کشورهای منطقه به طور متوسط بیش از ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیارد دلار است موفقیت بزرگی برای کشور است.

رییس شورای پول و اعتبار اظهار کرد: بدهی‌های ارزی از رقم حدود ۴۱.۸۵۳ میلیارد دلار به ۱۴.۱۷۱ میلیارد دلار کاهش یافته است و این امر، قدرت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد.

وی با اشاره به رشد ۱۷۶درصد سرمایه بانک مرکزی گفت: سرمایه بانک از رقم ۱۱۲۰۰میلیارد ریال در سال ۱۳۸۶ به رقم ۳۱۰۰۰میلیارد ریال در پایان سال ۹۰ رسید و در سال جاری این رقم به ۴۰.۰۰۰ میلیارد ریال بالغ خواهد شد.

بهمنی در ادامه، مهمترین علل افزایش نقدینگی را افزایش قیمت ارز و افزایش نقدینه خواهی تولید در کشور عنوان کرد و افزود:واحدهای تولیدی که ارز خود را با نرخ ۱۲۲۶۰ ریال تأمین می‌کردند امروز باید با نرخ روز اعلامی از سوی بانک مرکزی تامین کنند لذا به نقدینگی بیشتری (حدوداً ۲برابر) نیاز دارند تا بتوانند همانند گذشته به فعالیت تولیدی خود ادامه دهند.

رییس کل بانک مرکزی سپس به تمهیدات این بانک در اواخر سال گذشته برای مهار نقدینگی از طریق انتشار اوراق مشارکت، پیش فروش سکه و کاهش بدهی بانکها اشاره کرد و گفت :به این ترتیب توانستیم رشد تورم را در ۳۰.۵ درصد و نقدینگی را در ۳۰.۸ درصد مهار کنیم و از ابتدای سال جاری نیز تمهیداتی برای مهار رشد نقدینگی مد نظر قرار گرفته است.

رییس شورای پول و اعتبار، ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و ایجاد سازمان نظارتی در استان ها جهت نظارت هرچه بیشتر بر بازار پول و ساماندهی موسسات اعتباری را از دیگر اقدامات مهم بانک مرکزی برشمرد و افزود: در سه سال گذشته شرکت های تعاونی اعتبار، صرافیها، موسسات اعتباری و صندوقهای قرض الحسنه ساماندهی شدند.

وی همچنین افزود: پس از سالها تلاش، صندوق ضمانت سپرده‌ها تاسیس شد تا دیگر سپرده‌گذاران نگران امنیت سپرده‌های خود در بانکها و موسسات اعتباری نباشند.

وی انتشار ایران چک بانک مرکزی برای سهولت پرداخت نقدی ، مقابله با خلق پول ، بومی سازی و تأمین مطلس سکه‌های رایج در داخل و قطع وابستگی به خارج را از جمله اقدامات مهم سالهای اخیر بانک مرکزی در حوزه پرداخت بیان کرد و ضرب ابتکاری کوچکترین سکه طلای ضرب شده در جهان(سکه های طلای گرمی) و برخوردار از ویژگیهای امنیتی را از دیگر اقدامات مهم بانک مرکزی برشمرد.

بهمنی در ادامه با اشاره به رشد چشمگیر نظام های پرداخت و بانکداری الکترونیک طی این سالها اظهار کرد: ایجاد سامانه‌های متعدد و توسعه ابزارهای پرداخت، سبب شده است شاخص‌های پرداخت الکترونیک بهبود یابد و در حال حاضر، ایران رتبه برتر منطقه را در اختیار دارد و به استانداردهای جهانی نزدیک شده‌است.

رییس کل بانک مرکزی در پایان ابراز امیدواری کرد در سال حماسه اقتصادی با کاهش تاثیر عوامل بیرونی و فشارهای درونی شاهد تعدیل نرخ ارز، نرخ تورم، کاهش شکاف درآمدی طبقات ضعیف جامعه و کاهش انتظارات تورمی و بهبود شاخص‌های اساسی اقتصاد باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج