adexo3
۶۱۷۱۶۷
۱۲ نظر
۵۰۰۷
۱۲ نظر
۵۰۰۷
پ

تحلیلی بر مراسم «روز کوروش» و نگاه ملی

محمدرضا نسب‌ عبداللهی در روزنامه شرق نوشت: چندسالی است که شماری از ایرانیان، هفتم آبان به پاسارگاد می‌روند و با گردآمدن در اطراف آرامگاه کوروش، یاد این پادشاه بزرگ ایرانی را‌ گرامی ‌می‌دارند. در سال‌های اخیر این مراسم با برخی برخوردها مواجه شده است.

محمدرضا نسب‌ عبداللهی در روزنامه شرق نوشت: چندسالی است که شماری از ایرانیان، هفتم آبان به پاسارگاد می‌روند و با گردآمدن در اطراف آرامگاه کوروش، یاد این پادشاه بزرگ ایرانی را‌ گرامی ‌می‌دارند. در سال‌های اخیر این مراسم با برخی برخوردها مواجه شده است.
ظاهرا این تصور وجود دارد که ریشه نام‌گذاری روز کوروش در خارج از کشور بوده، اما برخلاف این تصور، ریشه نام‌گذاری روز کوروش از داخل ایران بوده و نه خارج از کشور.
در سال ۱۳۸۴ که بحث آبگیری سد سیوند مطرح شد، شماری از ملی‌گرایان و باستان‌شناسان در ایران، از جمله دکتر پرویز ورجاوند با همراهی برخی افراد دیگر کمیته‌ای را به نام «کمیته نجات پاسارگاد» با هدف جلوگیری از آبگیری سد سیوند راه‌اندازی کردند.
سد سیوند روی رودخانه پلوار در محل تنگه بلاغی در شمال شیراز ساخته شده است.
تنگه بلاغی محل عبور جاده باستانی پادشاهی هخامنشی به طول ۱۸ کیلومتر است که پاسارگاد را به تخت‌جمشید و شوش متصل می‌کرده. دکتر ورجاوند و سایر فعالان و دوستداران میراث فرهنگی معتقد بودند که آبگیری این سد باعث ازبین‌رفتن این مسیر تاریخی و همچنین پاسارگاد می‌شود.
به همين منظور جمع پيش‌گفته برای جلب توجه دنیا به پاسارگاد و خطر آبگیری، در سال ۱۳۸۴ هفتم آبان را «روز کوروش بزرگ» نامیدند. کوروش زعیم، عضو جبهه ملی ایران، دراین‌باره می‌گوید که کمیته نجات پاسارگاد به پیشنهاد دکتر پرویز ورجاوند تأسیس شده است. او می‌گوید در هفتم آبان ١٣٨٦ به درخواست دکتر ورجاوند به آرامگاه کوروش رفته و درخصوص لزوم ملی‌شدن روز کوروش سخنرانی کرده است. درواقع پیشنهاد روز کوروش از سوی سلطنت‌طلبان نبوده، بلکه از سوی ملی‌گرایان داخل کشور، از جمله دکتر ورجاوند در سال ١٣٨٤ بوده است.
برهمین‌اساس ریشه نام‌گذاری هفتم آبان به‌عنوان روز کوروش، اولا داخلی است و دوما ارتباطی به سلطنت‌طلبان هم ندارد. هرچند ممکن است سلطنت‌طلبان در این سال‌ها از مراسم روز کوروش سوءاستفاده کرده باشند، همچنان که از خیلی از مراسم‌های دیگر هم ممکن است به‌نفع خودشان استفاده کنند. سلطنت‌طلبان از نوروز و چهارشنبه‌سوری و روز حافظ و ... هم برای مطرح‌کردن خودشان استفاده می‌کنند، اما هیچ‌گاه نمی‌توان گفت چون سلطنت‌طلبان از این مراسم به نفع خودشان استفاده کرده‌اند، باید با نگاه ديگري این مراسم‌ها را به چالش کشید.
از سال ۱۳۸۷ به‌بعد شمار شرکت‌کنندگان در مراسم هفتم آبان به‌تدریج افزایش پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۳۹۵ این رقم افزایش چشمگیری یافت. نخستین‌بار در سال گذشته شماری از شرکت‌کنندگان در این مراسم به دلیل سردادن برخی شعارها بازداشت و به حبس از شش ماه تا هشت سال محکوم شدند. راه برون‌رفت از این وضعیت چیست؟ آیا باید مانع ابراز علاقه ایرانیان به پیشینه تاریخی‌شان شد؟

به نظر می‌رسد ایرانیان باید بتوانند به پیشینه تاریخی خود افتخار کنند و یاد کوروش، یکی از صلح‌طلب‌ترین پادشاهان ایرانی، را ‌گرامی ‌بدارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایرانیان به دنبال هویت از دست رفته خود هستند این حق ماست که یاد کوروش را گرامی بداریم

    • بدون نام

      خب مبدع در ایران یا خارج از کشور مهم این هست افتخار یک کشور را زنده کرده اند و صد البته دیگران مفاخر ایران را مانند مصدق و امیر کبیر و ..... کماکان در غربت ماندن

    • بدون نام

      صحیح است..

    • علی

      روزنامه شرق معلومه از کجا آب میخوری مثل همیشه اراجیف و آرزوهایتان را در قالب مقاله مینویسید.

    • بهرام

      اینقدر کوروش کوروش تکنید کدام کوروش ؟همانی که صهیونیستها و یهودیها غالب ما کرده اند یا همان منشور یا لوح گلی جعلی که معلوم نیست به چه زبانی است .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متاسفم

      • جبار

        واقعا تا شخصتهای دینی و مذهبی بزرگی چون مالک اشتر و مختار سقفی اینهارو داریم که انقدر خدمت کرده اند چه جایی برای امثال کوروش و داریوش بت پرست هست؟؟؟؟

    • یا علی حیدر کرار

      پیشینه تاریخی من به کوروش و امثال اینها برنمیگردد من کوروش نمیشناسم.کوروشی که در هیچیک از اسناد و کتابها و حتی شاهنامه فردوسی و حافظ و سعدی و ...یکبار نامش نیامده است.خودمان را گول نزنیم

    • امیر

      چرا باید به کوروش افتخار کرد... در ضمن کوروش و تاریخسازی جعلی و خرافات مربوط بهش دوران پهلوی به مغز مردم تزریق شد... شما با این حرفها نمیتونید واقعیت رو عوض کنید

    • بدون نام

      دروود بر کوروش بزرگ که دنیا وتاریخ شناسان بزرگ هم به او افتخارمیکنند.درودبرکوروش وایرانیان..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدوم کوررش یه تاریخ جعلی به ماغالب کردن ما ایرانیها هم همیشه در چنین مواقع جوگیر چرا خودتون گول میزنید

    • بدون نام

      کورش بود و هست و خواهد ماند کورش اریای اصیل بود شما چی عرب

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج