اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۴۷۱۶
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

سینمای ایران را چه کسانی مدیریت کردند؟

حجت‌الله ایوبی سیزدهمین مدیری است که پس از پیروز انقلای اسلامی ایران سکاندار حوزه سینما می‌شود.

خبرآنلاین: حجت‌الله ایوبی سیزدهمین مدیری است که پس از پیروز انقلای اسلامی ایران سکاندار حوزه سینما می‌شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و هنر با وزارت علوم ادغام شد و عملا سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه فرهنگ و هنر به وزارت علوم سپرده شد. وزارت اطلاعات و جهانگردی نیز تغییر نام پیدا کرد شد وزارت ارشاد ملی.

با حضور عبدالمجید معادیخواه در راس وزارت ارشاد، حوزه فرهنگ و هنر نیز از وزارت علوم منفک شد و به وزارت ارشاد بازگشت و نام این وزارتخانه تبدیل شد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

معاونت سینمایی در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی زیر مجموعه وزارت علوم بود و بعدها به وزارت ارشاد منتقل شد. این معاونت که مسئول سیاستگذاری، تولید، نظارت در سینمای ایران بود در طول ۳۵ سال گذشته حضور ۱۲ معاون وزیر را تجربه کرده است.

از این تعداد ۴ معاون سینمایی کارگردان بوده‌اند و در سابقه کاری خود پیش از تکیه زدن بر صندلی معاونت سینمایی، فیلم‌هایی را تولید کرده‌اند.

حسین ترابی، محمدعلی نجفی، زنده یاد سیف‌الله داد و جواد شمقدری چهار معاون وزیری هستند که از سینما به وزارت ارشاد رفته‌اند.

دربین معاونان سینمایی پس از انقلاب، فخرالدین انوار با حدود ۱۰ سال معاونت بیشترین عمر مدیریت در این حوزه را داشته و کمترین عمر مربوط به کمال حاج سید جوادی است که فقط چند ماه این سمت را در اختیار داشته است.

این معاونت در زمان جواد شمقدری به سازمان سینمایی تبدیل شد و حالا حجت‌الله ایوبی هم سیزدهمین معاون سینمایی وزارت ارشاد است و هم دومین مدیری که در کسوت رئیس سازمان سینمایی قدم به ساختمان بهارستان می‌گذارد.

ایوبی در نخستین گفت و گوی خود با رسانه‌ها پس از دریافت حکم ریاست سازمان سینمایی گفته که «سعی می‌کنیم تمام حرف‌های نشنیده را بشنویم و سپس با اتکاء به خرد جمعی و با کمک از نظر بزرگان صنعت سینمای ایران، درباره‌ی مسائل تصمیم بگیریم.»

او درباره حاشیه‌های امروز سینمای ایران و همچنین شکاف بین طیف‌های مختلف فعال در حوزه سینما به ایسنا گفته: «ما آمده‌ایم که به سینماگران کمک کنیم. بنده بر این باور هستم که حد سینمای ما نیست که این همه مشکل و حاشیه داشته باشد. واقعا این حاشیه‌ها در حد قد و قواره و سطح سینمایی ایران نیست.»

معاونان سینمایی وزارت ارشاد

نام

بیوگرافی / سمت های پیشین

زمان مسئولیت

وزیر

حسین ترابی

۱۳۱۵ سبزوار، فارغ التحصیل سینما، تلویزیون و رادیو از دانشکدهٔ هنرهای دراماتیک. فیلمسازی را سال ۱۳۴۹ در مرکز سینمایی وزارت فرهنگ و هنر با ساخت فیلم کوتاه«مجلس سرچشمه» آغاز کرد. مستند معروف «تو آزادی» از ساخته های این کاگردان است

از پیروزی انقلاب تا سال 1358

حسن حبیبی (وزیر علوم)

محمدعلی نجفی

متولد ۱۳۲۴ اصفهان، دانش‌آموختهٔ کارشناسی ارشد شهرسازی و معماری از دانشگاه ملی. فعالیت هنری خود را با کارگردانی نمایش «سربداران» در حسینیه ارشاد شروع کرد. او از جمله موسسان «آیت فیلم» بود و نخستین اثر سینمایی اش را سال 1358 با نام «جنگ اطهر» کارگردانی کرد.

از سال 1358 تا سال 1359

علی شریعتمداری (وزارت علوم)

مهدی کلهر

فرزند میرزا عبدالعلی تهرانی و برادر آقا مرتضی تهرانی و مرحوم آقا مجتبی تهرانی از وعاظ برجسته تهران.

از سال 1359 تا 1362

عباس دوزدوزانی، عبدالمجید معادیخواه و سید محمد خاتمی

کمال حاج سیدجوادی

---

چند ماه در سال 1362

سید محمد خاتمی

فخرالدین انوار

متولد سال 1326، از موسسان «آیت فیلم». او پس از انقلاب سمت‌هایی چ.ن مدیر گروه فیلم و سریال و مدیر شبکه اول را به عهده داشت.

از سال 1362 تا سال 1372

سید محمد خاتمی و علی لاریجانی

مهدی فریدزاده

متولد سال 1335 در مشهد متولد شد. سال 1356 در دانشگاه مشهد در رشته ادبیات فارسی به تحصیل پرداخت. فیلمسازی را پس از گذراندن یک دوره آموزشی در سینمای آماتور جوانان در سال 1352 آغاز کرد. پس از انقلاب اسلامی، همکاری با سیمای جمهوری اسلامی را با فعالیت در گروه اجتماعی شبکه اول شروع کرد و سپس مسئولت واحد جنگ را پذیرفت. او مدیر شکه یک سیما هم بود.

از سال 1372 تا سال 1374

علی لاریجانی و مصطفی میرسلیم

عزت الله ضرغامی

متولد ۱۳۳۸ دزفول،

فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته مهندسی عمران از دانشگاه امیر کبیر و مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت. او

در دههٔ شصت با سپاه پاسداران و نیروی انتظامی همکاری داشت.

از سال 1374 تا سل 1376

مصطفی میر سلیم

زنده‌یاد سیف‌الله داد

متولد ۱۳۳۴ در خرمشهر، وفات ۱۳۸۸ تهران، تهیه‌کننده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایرانی. بنیان‌گذار موسسه سینمایی «سینا فیلم» و کارگردان فیلم هایی چون «بازمانده» و «کانی مانگا». از سال 1374 تا سال 1376 ریاست هیئت مدیره خانه سینما را برعهده‌داشت.

از سال 1376 تا سال 1380

عطاءالله مهاجرانی

محمد حسن پزشک

قائم مقام شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، مدیر شبکه دو سیما، مدیر عامل بنیاد فارابی.

از سال 1380 تا سال 1381

احمد مسجدجامعی

محمد مهدی حیدریان

متولد سال 1340، فارغ التحصیل طراحی جامدات از دانشگاه خواجه نصیر طوسی،

گذراندن دوره‌های عمومی و تخصصی فیلمسازی و فیلمبرداری حرفه‌ای سینما، مدیر کل همکاری‌های سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل نظارت و ارزشیابی امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر عامل سیما فیلم، مدیر شبکه جهانی جام جم.

از سال 1381 تا سال 1384

احمد مسجد جامعی

محمدرضا جعفری جلوه

متولد سال 1338 در تهران، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مدیریت شبکه سراسری صدا، مدیریت شبکه دو، چهار، شبکه اول،معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی.

از سال 1384 تا سال 1388

محمدحسین صفارهرندی

جواد شمقدری

متولد ۱۵ دی ۱۳۳۸ مشهد، کارگردان و فیلمنامه‌نویس، فارغ‌التحصیل مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی. مدیریت محراب فیلم، عضو مشورتی شورای فیلمنامه حوزه هنری، سیما فیلم، مرکز سینمای تجربی و انجمن سینمای دفاع مقدس، کارگردانی فیلم «طوفان شن»

از سال 1388 تا سال 1392

سیدمحمد حسینی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج