اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۱۱۰۵۳
۱۴ نظر
۵۰۱۴
۱۴ نظر
۵۰۱۴
پ

مسوولان از صفر شدن نرخ باروری زنان ایرانی تا سه سال آینده خبر می‌دهند

ایران بدون رشد فرزندآوری تا سال ۱۴۰۰

آمارها، زیاد خوش‌خبر نیستند، حتی گاهی متناقض‌اند. به‌ویژه وقتی خبر از افزایش و کاهش جمعیت می‌دهد. درست مثل این آخری که بیشتر از خبرهای نگران‌کننده، دربردارنده هشداری جدی است. هشداری برای آنان که هنوز خانواده‌هایشان دو نفره باقی‌مانده است. هشداری که می‌گوید تا سه سال آینده و با تداوم روند کنونی فرزندآوری، نرخ باروری زنان ایران به صفر می‌رسد.

روزنامه صبح نو : آمارها، زیاد خوش‌خبر نیستند، حتی گاهی متناقض‌اند. به‌ویژه وقتی خبر از افزایش و کاهش جمعیت می‌دهد. درست مثل این آخری که بیشتر از خبرهای نگران‌کننده، دربردارنده هشداری جدی است. هشداری برای آنان که هنوز خانواده‌هایشان دو نفره باقی‌مانده است. هشداری که می‌گوید تا سه سال آینده و با تداوم روند کنونی فرزندآوری، نرخ باروری زنان ایران به صفر می‌رسد.

این یعنی در دهه‌های آینده ایران با بحران جمعیت روبه‌رو می‌شود. به‌ویژه این‌که هرم سنی ایرانیان با شیب تندی به سمت کهنسالی در حرکت است. مشکل ناباروری و نگرش به آن، زندگی زوجین را با انواع آشفتگی‌های هیجانی مواجه می‌‌کند به گونه‌ای که در بسیاری از مواقع رفتارهای تکانشی، افسردگی، احساس درماندگی، اضطراب، تشویش و باورهای منفی نسبت به خود در افراد نابارور به‌وجود می‌آید. ناباروری علاوه‌بر آنکه یک نقص در سلامت فرد است، بار اجتماعی سنگینی نیز برای زوج نابارور، به‌ویژه زنان دارد.

ایران بدون رشد فرزندآوری تا سال ۱۴۰۰

سه‌میلیون زن نابارور

آقای بشیر خالقی، نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آمارهای مطرح شده درباره زنان نابارور در کشور، به خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «هم اکنون در کشور بیش از سه میلیون زن نابارور داریم، هرچند که نمی‌توانیم به این آمار استناد کنیم چراکه بسیاری از خانواده‌ها به خاطر برخی از موضوعات به پزشک مراجعه نمی‌کنند.» او با بیان اینکه علت‌های متعددی در ناباروری زنان دخالت دارد، می‌افزاید:

«باروری در زنان از زمان تخمک‌گذاری معمولاً در سن 13 تا 45 سالگی آغاز می‌شود و زمانی که عمل فیزیولوژیک در خانم‌ها اتفاق نمی‌افتد مشکلاتی برای آنها ایجاد می‌شود.» نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به دنبال رفع مشکلات زنان نابارور در کشور هستیم، تصریح می‌کند: به‌دلیل اینکه آمار زنان نابارور در کشور بالاست به همین منظور وزارت بهداشت و درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی مراکزی در جهت حل علت ناباروری در کشور دایر کرده تا بتواند ناباروری در کشور را درمان کند.

اثرات محصولات تراریخته

آقای خالقی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات ناباروری معمولاً مولتی فاکتوریال هستند، می‌گوید: افزایش سن، عوامل ژنتیک، استرس‌های روحی، مصرف بسیاری از غذاها و محصولات تراریخته و همچنین هورمونی در عدم‌باروری دخالت دارند به همین دلیل باید راهکار مناسبی در جهت برطرف کردن این موضوع مهم اتخاذ شود. او با بیان اینکه در خصوص رفع مشکل ناباروری اعتبارات چند هزار میلیاردی در وزارت بهداشت و درمان در نظر گرفته شده است، بیان می‌کند: در خصوص بودجه مشکلی در کشور برای رفع ناباروری نداریم. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرزند‌آوری جزو طبیعت و غرایز انسانی است، تاکید می‌کند:

فرزند تکمیل‌کننده عواطف انسانی است، به همین منظور زندگی بدون فرزند برای خانواده‌ها قابل تحمل نیست و آنها در زندگی آرامشی ندارند. نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: در بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین شهرهای بزرگ ایران تمایل به بچه‌دار شدن بسیار پایین آمده یا کاملاً از بین رفته است به همین منظور امیدوارم به روزگار کشورهای اروپایی دچار نشویم چراکه این‌گونه مشکلات زیادی برای جامعه به‌وجود خواهد آمد. آقای خالقی با بیان اینکه شرایط اقتصادی در فرزندآوری دخیل نیست، می‌گوید: معتقدم مشکلات اقتصادی دلیل خوبی برای عدم فرزند‌آوری نیست چراکه در کشور آفریقا با وجود زندگی کپری و سوء‌تغذیه شدید شاهد افزایش فرزندآوری در خانواده‌ها هستیم.

ایران بدون رشد فرزندآوری تا سال ۱۴۰۰

نرخ رشد باروری صفر می‌شود

آقای اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری سه میلیون زوج نابارور در کشور ناباروری را عاملی مؤثر در کاهش نرخ موالید می‌داند و می‌گوید: اگر نرخ باروری به وضعیت فعلی پیش رود تا سال ۱۴۰۰ نرخ رشد باروری زنان به صفر خواهد رسید. بر اساس آمارهای مسوولان وزارت بهداشت طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، سن زنان ۱۵‌میلیون خانوار بین ۱۵ تا ۴۹ سال بود که ۲۰‌درصد این خانواده‌ها نابارور بودند.او با هشدار نسبت به اینکه ساختار سنی کشور در حال پیشروی به سمت پیری است، ناباروری را عاملی مؤثر در کاهش نرخ باروری می‌داند و می‌افزاید:

اگر به‌دنبال رشد جمعیت و فرزندآوری در کشور هستیم باید حمایت‌های بیمه‌ای و اقتصادی مناسبی را از زوج‌های نابارور داشته باشیم. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری توجه نمایندگان به حمایت بیمه‌ای از ناباروری در برنامه ششم، تصریح می‌کند: در بودجه‌۹۷ اعتباری بسیار اندک پیش‌بینی شده و امکان پوشش زوج‌ها را ندارد؛ به همین دلیل نیاز است اعتبارات کافی در بودجه سالانه برای درمان ناباروری در نظر گرفته شود زیرا هزینه درمان ناباروری بسیار سرسام‌آور بوده و این موضوع مهم‌ترین چالش زوج‌های نابارور است.

هزینه‌های تولد

این نماینده مردم در مجلس دهم، از کمبود مراکز تخصصی درمان ناباروری در کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید: تجهیز و افزایش مراکز درمانی و پوشش بیمه‌ای بر اساس سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب باید در دستور کار وزارت بهداشت قرار گیرد. آقای سلیمی با انتقاد از اینکه حمایت‌ها از زوج‌های نابارور به هیچ‌وجه کافی نیست، تاکید می‌کند: برای رشد جمعیت و پیشگیری از پیری جمعیت دولت و خیرین باید در حمایت از زوج‌های نابارور گامی جدی بردارند. نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی افزایش سن ازدواج، آلودگی هوا و میزان سرب موجود در هوا، تغذیه نامناسب، توسعه شهرنشینی و تغییر شیوه زندگی را در ناباروری مؤثر می‌داند و یادآور می‌شود:

متاسفانه در گذشته ۷۰‌درصد جمعیت در روستاها ساکن بودند و ۳۰درصد در شهرها اما در‌حال‌حاضر این موضوع برعکس شده است، برای رشد جمعیت باید بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال در دستور کار دولت قرار گیرد و از سویی حمایت‌ها به‌ویژه حمایت بیمه‌ای از زوج‌های نابارور افزایش یابد. با وضعیت کنونی و مشکلات عدیده‌ای که در حوزه اقتصادی وجود دارد، کاهش تعداد تولد در سال‌های آینده می‌تواند کشور را با مشکلات جدی‌ در زمینه تأمین نیروی انسانی مواجه کند. از این‌رو به نظر می‌رسد این دولت است که باید با اتخاذ سیاست‌های راهبردی ضمن کمک به کاهش مشکلات زنان نابارور و همچنین ترغیب زوج‌های جوان به فرزندآوری تلاش کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سرزمینی که کسی از هیچ نظر امنیت نداره وتامین نیست و امیدی به آینده نیست بچه آوردنش چیه

    • بدون نام

      ای بسوزه پدر این شیب ملایم که یک دفعه شده شیب تند

    • ناشناس

      متاسفانه شرایط مملکت حوری که یک جوون تو اوج جوونی احساس پیری میکنه

    • مصطفی

      بچه نیارین

    • بدون نام

      بچه آوردن یا نیاوردن ربط صدرصد به پول نداره !کاملا به حوصله و اعصاب و سلامت روان پدر و مادر بستگی داره ،

      نمونه هم که زیاده ،اینهمه خانواده های ثروتمند از جمله بازیگران و پزشکان و فوتبالیست ها ،خیلی هاشون بچه نمی خوان چون حوصله و وقت ندارند ،فکر می کنند جلوی پیشرفتشون رو می گیره .


      اروپاییها که در رفاه اند بچه ندارند .

      هندی های فقیر و افریقایی ها بچه زیاد دارند ،هندی ها آدمهای شاد و امیدواری اند .،برعکس ایرانیهای نا امید تنبل و غرغرو .

    • م

      متاسفام برای این نماینده ای که انگار تو این کشور زندگی نمی کنه و از شرایط اقتصادی کشور خبر نداره، ایشون برای مردم کشورش ارزش قائل نیست و بجای سعی در فراهم کردن شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه، فرزند آوری در هر شرایط ( حتی زندگی کپری) را صلاح می دونند.

    • بدون نام

      من فراوووون آدم می شناسم که اصلا مشکل مالی ندارند اما علاقه ای به بچه دار شدن ندارند ،بچه وقت و حوصله می خواد ،از خود گذشتگی می خواد .

    • بدون نام

      تو اين شرايط حماقت محضه كسي فرزند بياره ...........

    • بدون نام

      ازدواج نیست بچه از کجا بیاد ؟!!!!! داریم مقطوع النسل میشیم

    • بدون نام

      متنفرم از کسایی که فک میکنن اومدن تا بچه دارشن و بزرگش کنن تا بمیرن
      بدون در نظر گرفتن شرایط محتمل برای زندگی بچه و خودشون و سر احساسات و خودخواهی محض بچه میارن ولی صلاحیت تربیت بچه رو ندارن و توقع بیجا دارن از تربیتی که کردن ک بچشون چرا بهترین نشده و جالبه بعضی وقتا پدر مادرا از بچه هاشون جوری حرف میزنن انگار ک هیچ وقت بچشون رو ندیدیم و نشناختیم...

      واقع گرا باشیم، بچه دار شدن خیلی خوبه ولی زمانیکه بدونی میتونی مسئولیت یک نفر رو داشته باشی و درست هدایتش کنی

    • بدون نام

      وضع اقتصادی جوانان را خوب کنید تا جوانان فرزند به دنیا ببیاورند.

    • رضا

      بچه خوبه ولی بچه بیاری هر شب بره دزدی از بیکاری بدرد نمیخوره شما جوابگوی جمعیت ۱۰۰ میلیون نفری باشید
      جمعیت ۱ میلیارد نفر نمیخواد .... بعدش ایران بمب هیدروژن
      و بمب های نوترونی سامانه دفاعی لیزری اسلحه لیزری بسازه
      فعلا از جمعیت واجب تره چون هر لحظه احتمال حمله دشمنان به اسلام هست چون خدا همیشه دشمن داشته

    • رضا

      پدر و مادر در مقابل پسر بالای ۱۸ سال وظیفه ندارن مرد سالم باید کار کن حتی اگر سخت باشه .... دخترم بالای ۱۸ سال تا ۳۰ سال میتونه ازدواج کن یا صیغه کن اگرم کار میکرد که خوب کار میکنه دیگه هیچ اجباری رو اینکه ۵ تا بچه بیار طرف نیست میتونه ۱ دونه بیاره میتونه نیاره میتونه بره صیغه کن
      ولی جمعیت ایران قبل از اینکه به ۱۰۰ میلیون برسه
      از نظر علم از نظر اب از نظر برق از نظر تکنولوژی و لوازم خانگی با کارکرد خورشیدی باید کار بشه وگرنه به مشگل اساسی میخوریم

    • حسین

      قبل از اینکه جمعیت به ۱۰۰ میلیون برسه روی چند بخش باید کار بشه.... بخش اقتصادی بخش اشتغال زایی ....
      مبارزه با مواد مخدر .... تصفیه و صرفه جویی اب اشامیدنی..
      استفاده از لوازم خورشیدی و کارایی خورشید در صنعت
      ساختن یک بمب که اژانس انرژی اتمی دیگه جرات حمله و تحریم نداشته باشه رسیدگی به شهر فضای سبز وضعیت جاده ها اسفالت ها زباله های شهری بازیافت ها برای داشتن یک جمعیت ۱۰۰ میلیونی و ابر قدرت شدن به همه این ها بصورت شبانه روزی باید رسیدگی کرد حتی امریکایی ها هم یک زمانی این روزهای سخت رو داشتن که الان شدن این چیزی که میبینید به نظر من یک فرزند و دو فرزند کافیه دیگه 3 فرزند قدیمی شده به ازای هر دو مرگ دو فرزند چون 1فرزند رشد جمعیت رو منفی میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج