اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۳۹۹۹۴
۷ نظر
۵۰۰۳
۷ نظر
۵۰۰۳
پ

سریع‌القلم: توقع برجامی ظریف و روحانی اشتباه بود

مشاور سابق روحانی با اشاره به توقعات بیش از حد دولت از برجام، گفت: وزارت خارجه به گونه‌ای وانمود کرد که انگار با برجام همه مسائل حل خواهد شد و این اشتباه بود.

خبرگزاری فارس محمود سریع‌القلم که در زمان ریاست حسن روحانی بر مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری، مشاور وی بود، اخیراً درباره برجام اظهارنظر کرده است.

بخشی از حرف‌های سریع القلم به شرح زیر است:

* همزمان با مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی، فضایی در کشور ایجاد شد که می‌گفت اگر برجام شکل بگیرد، تحریم‌ها برداشته می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی فوراً شروع می‌شود و همه مشکلات حل خواهد شد. این تصور از برجام از ابتدا اشتباه بود.

* ساده‌انگارانه بود که تصور می‌کردیم اگر در مسئله هسته‌ای با آمریکا توافق کنیم، آمریکایی‌ها اعم از خزانه‌داری و کاخ سفید و کنگره آمریکا دیدگاه‌شان را نسبت به ما تغییر می‌دهند و تحریم‌ها تخفیف پیدا می‌کند، این دیدگاه رومانتیک شاید ناشی از فقدان شناخته آمریکا بود.

* حدود بیست سال است که این تخیل در دستگاه دیپلماسی ما وجود دارد که می‌توانیم اروپا را از آمریکا جدا کنیم. این نشان‌دهنده این است که ما مطالعات را جدی انجام نداده‌ایم که بفهمیم سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) چه تشکلی است و نمی‌دانیم که اقتصاد، سیاست، امنیت و فرهنگ اروپا و آمریکا چقدر به هم پیوسته است.

* عمده گشایشی که در برجام قرار بود تحقق پذیرد متوجه آمریکا است و اگر آمریکا از آن خارج باشد، بقیه اعضا نقش بنیادی ندارند. به یک معنا ما به نقطه صفر در مشکلات ایران و آمریکا بازگشته‌ایم و اگر از تحریم‌ها صحبت می‌شود، ناشی از این وضعیت است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رفیعی نسب

      بله صفر اشتباه هست کار اینا ولی همه چیرربط میدن به برجام

    • کاوشگر فضایی

      اگر اشتباه بود پس بیخود کردید مملکت رو 5 سال نابود کردید ....

    • بدون نام

      در نظر اینان برجام معجزه الهی بود.

    • بدون نام

      واقعا آقای مشاور لیبرال روحانی ۵ ۶ سال پیش ۴ سال پیش که جور دیگه‌ای میگفتی خوشکل

    • 2018

      آمریکایی ها از دوره اوباما تا الان نقشه های برجامی رو طبق نقشه طی کردن الانم دارن نتیجه میگیرن کم کم ازش . این ما هستیم که تو کشورمون دو دستگی داریم و حرفمون یکی نیست .

    • بدون نام

      همه , بعد از مرگ سهراب , نظریه پرداز , اگاه به مسائل روز دنیا , امریگا شناس , قانون شناس , دانا ,......,میشوند. دکی جون اصلا"تو تا به الان , دیدگاه خاصی داشته ای ؟ یا تو هم بله قربان گو بوده ای مثل سایر نون به نرخ روز خورها .

    • ایرانی

      مثل اینکه یادتون رفته که مملکت لب پرتگاه بود و برجام به دادش رسید. حالا اگه آمریکا زده زیر قولش این دلیل بد بودن آمریکاست نه بد بودن برجام! متاسفانه خیلی ها اینو تشخیص نمیدن!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج