اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۹۹۰۲۴
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

ویژگی های منحصر بفرد باستانی پاریزی

یادداشت اختصاصی دکتر سیّد صادق سجادی معاون پژوهشی و دبیر شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی به مناسبت درگذشت استاد باستانی پاریزی چهره ی ماندگار گروه تاریخ دانشگاه تهران.

خبرگزاری ایرنا: آنچه در پی می آید یادداشتی است به قلم دکتر سیّد صادق سجادی استاد تاریخ ، تمدن و فرهنگ ملل اسلامی و مدیر دانشنامه ی تاریخ جامع ایران، که به صورت اختصاصی در اختیار گروه اندیشه ی خبرگزاری ایرنا قرار گرفته است :

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

باستانی پاریزی نویسنده ای ادیب و موّرخی بس تیز بین با طبعی روان و قلمی شیوا و کم مانند بود. تاریخ نگاریِ باستانی پاریزی اساساً از سه خصیصه ی مهم و بلکه منحصر به فرد در ایران برخوردار است.

نخست آنکه باستانی بر خلاف روش رایج ولی نا مقبول در تاریخ نویسی ایران، اولاً به زندگی مردم و مخصوصاًعامه، و تأثیر حوادث و سیاستها بر آن، و تغییرات و تحولاتی که بر آن عارض می شد ، عنایت داشت.

ثانیاً به جزئیات متن و حواشی حوادث، که این مورد چه بسا اهمیتش در تحلیل و تبیین حوادث و سیاستها از خود حادثه مهمتر باشد، می پرداخت.

ثالثاً وی تاریخ را به بهترین وجهی به میان مردم برد زیرا از تکلّفات و مطنطنات در تاریخ نو یسی به شدت خودداری می کرد. به همین سبب همه ی آثار خواندنی و ماندنی او مشحون از این نگاه و مملو از جزییاتی است که نویسندگان به ندرت به آن پرداخته اند. به دیده ی من اهمیت نوشته های شادروان باستانی پاریزی روز به روز بیشتر جلوه خواهد کرد.

اینجانب درگذشت استاد باستانی پاریزی ، عضو شورای عالی علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی را از طرف مدیریت و همکاران دایره المعارف بزرگ اسلامی به جامعه ی فرهنگی - پژوهشی کشور تسلیت عرض می نمایم و امیدوارم روح این استاد فرزانه قرین رحمت واسعه ی الهی قرار گیرد.

روحش شاد و یادش گرامی باد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج