adexo3
۱۲۵۷۵۳۱
۱۱۹
۱۱۹
پ

اسلامیان: کی‌روش اقتدارش را به بازیکنان هم نشان می‌دهد

تمرینات تیم ملی فوتبال ایران در حالی روز گذشته در مرکز ملی فوتبال ایران پیگیری شد که محمود اسلامیان نایب‌رئیس سابق فدراسیون فوتبال که برای مدتی نیز در کنار کی‌روش و تیم ملی در اردوهای خارجی به‌منظور مدیریت امور سرپرستی حضور داشت؛ در تمرین حاضر شد و با سرمربی پرتغالی تیم ملی به صورت صمیمانه‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد.

فرهیختگان: تمرینات تیم ملی فوتبال ایران در حالی روز گذشته در مرکز ملی فوتبال ایران پیگیری شد که محمود اسلامیان نایب‌رئیس سابق فدراسیون فوتبال که برای مدتی نیز در کنار کی‌روش و تیم ملی در اردوهای خارجی به‌منظور مدیریت امور سرپرستی حضور داشت؛ در تمرین حاضر شد و با سرمربی پرتغالی تیم ملی به صورت صمیمانه‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد. به همین بهانه با نایب‌رئیس سابق فدراسیون فوتبال که از چهره‌های سیاسی نیز به شمار می‌رود دقایقی به صحبت پرداختیم. گفت‌وگو با اسلامیان را در ادامه می‌خوانید.

چطور شد به تمرین تیم ملی رفتید؟ از شما دعوت کردند یا اینکه خودتان احساس مسئولیت کردید تا این اقدام را انجام بدهید؟

در هر صورت خاطرات زیادی با آقای کی‌روش در گذشته‌های نه‌چندان دور داریم. او مربی خوبی بوده و هست و برای کشور ما زحمت زیادی کشیده است. وقتی هم که نبود همیشه جای خالی‌اش احساس می‌شد. به قول حدیث شریف «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» هر که سپاس مردم نعمت‌دهنده را نگوید، سپاس خدای بزرگ را نگفته است و باید از او بابت زحماتش تشکر می‌کردم. ایشان وقتی که آمد یک تحولی را در فوتبال ایران ایجاد کرد تا جایی که این تحول فقط به تیم ملی ختم نشده و او حتی در باشگاه‌ها نیز تاثیرگذار ظاهر شد و به هر حال با تدابیر این سرمربی توانستیم برای اولین بار دو بار پیاپی راهی جام‌جهانی شویم. برای دفعه سوم هم درست است که آقای اسکوچیچ زحمت اصلی را کشیدند اما اگر ترکیب تیم ملی را ببینید، 90 تا 95 درصد این اسامی را همان شاگردان قدیمی کی‌روش تشکیل می‌دهند. بنابراین درست است که اسکوچیچ زحمت کشید اما این اتفاق با محصولی که کی‌روش بنای آن را نهاده بود به نتیجه رسید و حالا برای سومین بار پیاپی است که راهی جام‌جهانی می‌شویم. در هر صورت به اردو رفتم تا بابت زحماتی که می‌کشد از او تشکر کنم و کار خاص دیگری نداشتم.

چه صحبت‌هایی بین شما ردوبدل شد؟

من فقط برای تقدیر و تشکر رفتم و بحث خاصی نبود. رفتم تا به او خسته نباشید بگویم و به هر حال ان‌شاءالله که ایشان به همراه تیم ملی در جام‌جهانی هم نتیجه لازم را بگیرند تا مردم خوشحال شوند. صحبت‌هایی از گذشته هم مطرح شد و از آنجایی که در ادوار قبلی خدمت ایشان بودم به خودشان هم گفتم که وقتی کاری را قبول می‌کند با همه قلب و روح و جسم، کار را با تعهد تمام جلو می‌برد و این‌طور نیست که باری به هر جهت فقط پولش را بگیرد و بقیه موارد برایش اهمیت نداشته باشد. او مثل برخی مربیان خارجی نیست که با وجود آنکه می‌دانند ما تحریم هستیم و مشکل پرداخت و انتقال داریم؛ دو سه ماه کار می‌کنند و بعد هم می‌روند و می‌خواهند کل پول‌شان را هم بگیرند. این کار هم ترفند و تاکتیک این‌گونه مربیان است که از فضای تحریم سوءاستفاده می‌کنند تا بابت کار نکرده پول بگیرند. البته منظور من همه مربیان خارجی نیستند و در بین آنها مربیان متعهدی مثل کی‌روش هم پیدا می‌شود. او مطلقا این‌طوری نیست. من همیشه از او دفاع کرده‌ام. یک زمانی بود که چند ماه حقوقش عقب می‌افتاد اما کنار می‌آمد و از بابت این مسئولیت‌پذیری و درک و تعهدی که دارد از وی تشکر کردم. او هیچ‌گاه به این مسائل ورود نمی‌کرد و حرفی درباره خودش نمی‌زد و هر وقت هم نقدی بود به تیم ملی برمی‌گشت و او به دنبال منافع تیم ملی بود تا بهترین شرایط و امکانات برای این تیم مهیا شود. الان هم در شرایطی هستیم که می‌بینیم که معدود دشمنان ما در رسانه‌های خارجی با اینکه ایرانی هستند بحث تحریم تیم ملی در جام‌جهانی را مطرح می‌کنند اما کی‌روش از معدود مربیانی بود که چند سال پیش درخصوص تحریم‌ها نسبت به این موضوع انتقاداتی را مطرح کرده و از مواضع ما دفاع کرد.

شما همیشه نسبت به عدم حمایت دولت از فوتبال انتقاداتی را مطرح کرده‌اید. هنوز هم بر سر مواضع خود هستید؟

دولت باید از تیم ملی و فوتبال حمایت و کمک کند. بارها این حرف را زده‌ام و باز هم تاکید می‌کنم که اگر برخی مشکلات حل نشود فوتبال ایران به قدرتی که در شأن این تیم هست سخت خواهد رسید. ما واقعا پتانسیل‌های بسیار بالایی در فوتبال کشورمان داریم. وقتی تیم ملی فوتبال ساحلی ما برزیل را شکست می‌دهد و قهرمان جهان می‌شود این موضوع نشان می‌دهد که فوتبال این کشور چه ظرفیت‌هایی دارد. با همه این تفاصیل  مشکل بزرگ فوتبال این کشور این است که چرخ اقتصادی‌اش خوب نمی‌چرخد. صداوسیما متاسفانه حق پخش که درآمد اصلی فوتبال محسوب می‌شود را نمی‌دهد هرچند آخرش مجبور می‌شوند که این حق را بدهند اما عادت بد ما این است که باید تا مرز سکته برویم تا یک کاری را انجام بدهیم. این یک امر بدیهی است و نمی‌آیند در همان ابتدا این بدیهیات را مرتفع کنند. این در حالی است که امروز 70 درصد از معیشت مردم به دست دولت افتاده است ولی نمی‌دانم چرا فکری برای حق پخش نمی‌شود. یک‌سری بدیهیات در کشور داریم که اگر این‌ها حل شود گشایش‌های خوب و بزرگی نیز حاصل می‌شود. حق پخش هم یکی از همین بدیهیات است. 150 میلیون یورو عددی بود که چند سال پیش با کارشناسی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حق پخش سالیانه در فوتبال ایران تعیین شده است اما این رقم را نمی‌دهند این در حالی است که تیم ملی می‌خواهد به جام‌جهانی برود و با قدرت‌های برتر دنیا بجنگد اما می‌بینیم که این حق را نمی‌دهند.

اتفاقا به همین تازگی آجورلو مدیرعامل سابق استقلال به قدری روی این موضوع پافشاری کرد که در نهایت از کار برکنارش کردند.

بله درست است و مدیرعامل سابق استقلال هم این صحبت‌ها را مطرح کردند. باز هم تاکید می‌کنم که این مسائل بدیهی هستند و باید آنها را مرتفع کرد. پیامبر ما 1400 سال پیش فرموند اطلبوا العلم ولو بالصین یعنی علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد. در هر صورت آن زمان چین آخر دنیا بوده است ضمن اینکه منظور از علم، فقه نبوده بلکه دانشی است که به انسان کمک می‌کند. یعنی اینکه فلان موضوع را در دنیا چگونه حل کرده‌اند، اقتصاد را دولتی حل کرده‌اند یا آزاد؟ همین چین کمونیست 50-40 سال پیش فهمید مسیرش غلط است و از همان سال مسیر را عوض کرده و اقتصادش امروز دارد از آمریکا هم پیشی می‌گیرد. یا همین روسیه کمونیست که از شرق تا غربش 12 ساعت با پرواز فاصله است، یک آرایشگاه یا تاکسی خصوصی نداشت اما ظرف پنج سال همه چیز را به مردم واگذار کردند. الان پژو و پراید در ایران تولید چه کسی است؟ دولت! ما خودرو را به دولت دادیم و این شده نتیجه‌اش که در سال چند هزار نفر در حوادث بین‌جاده‌ای با همین تولیدات تلف می‌شوند. اما به‌طور مثال در صنعت لبنیات مردم را دعوت به همکاری کردیم و امروز برندهایی مانند کاله و میهن و... را می‌بینیم که محصولات‌شان می‌تواند با محصولات جهانی رقابت کند و راحت می‌توانند محصولات خود را صادر کنند. پس سایر مسائل را هم به مردم بدهید و از انحصار خارج شوید. یکی از همین مسائل هم حق پخش است. اما پولی نمی‌دهند. حیف این تیم و این مربی است که آمده و با حداقل حقوق قبول کرده است تا در جام‌جهانی ایران را هدایت کند. پس باید یک کمک درست و حسابی بشود. وقتی صداوسیما حق میلیاردی تیم‌ها را نمی‌دهد حداقل مبلغی را اختصاص بدهند که تیم ملی بتواند درست و حسابی برای حضور مقتدرانه در جام‌جهانی مهیا شود. در این اوضاع و احوالی که کشور دارد و مشکلاتی که وجود دارد لااقل تیم ملی می‌تواند موجب اتحاد، شادی و همدلی مردم را پدید بیاورد این در حالی است که فکر نمی‌کنم تا الان کمک درستی به این تیم شده باشد.

شما خاطرات خوبی از زمان حضور در تیم ملی همراه با کی‌روش داشتید. به نظر می‌رسد با حضور در تمرین، این خاطرات زنده شد.

بله همین‌طور است. واقعا خوشحال شدم و ایشان هم خیلی به بنده ابراز لطف کردند. در این مدت فرصت نشده بود که به خدمت او برسم و روز گذشته این فرصت دست داد. به نظر من برای حضور تیم ملی در جام‌جهانی آقای تاج انتخاب بسیار خوبی داشتند. او به همه مسائل پیرامونی تیم ملی دوباره یک نظم خاصی داده این در حالی است که امروز یکی از مشکلات فوتبال ایران به پول‌های بلوکه شده در فیفا و کنفدراسیون آسیا مربوط می‌شود. بنابراین دولت باید ورود کرده و به تیم ملی کمک کند. امروز در فلان شرکت دولتی چند هزار میلیارد بالا و پایین می‌شود اما حق فوتبال را نمی‌دهند این در حالی است که این پول فقط برای فوتبال نیست بلکه برای شادی و دلخوشی 85 میلیون نفر است. نمی دانم چرا تصمیم نمی‌گیرند و یک کمک جزئی نمی‌کنند و این موضوع را واقعا نمی‌فهمم.

قبول دارید اخلاق کی‌روش حسابی تغییر کرده است؟ او حتی با بزرگ‌ترین منتقدش یعنی سیدمهدی رحمتی مواجه می‌شود و به گرمی از وی استقبال می‌کند.

اینها به تجربه انسان‌ها برمی‌گردد. انسان‌ها دو دسته هستند یک دسته که از تجربیات گذشته درس می‌گیرند و دسته‌ای که کار خودشان را تحت هر شرایطی انجام می‌دهند این در حالی است که کی‌روش نشان داد که از گذشته درس می‌گیرد و تصمیمات غلط خود را اصلاح می‌کند. همه ما می‌توانیم در زندگی تصمیم اشتباه بگیریم اگر به این موضوع پی ببریم و رفتارمان را اصلاح کنیم خیلی خوب است و کی‌روش هم نشان داده با رویکردی درست به تیم ملی بازگشته است. او هم به این نتیجه رسیده که باید روند امور در گذشته را اصلاح کرد. من خیلی خوشحال شدم که او با رحمتی دیدار کرد. به همین واسطه حتی به رحمتی هم پیام دادم و از او تشکر کردم که این کار خداپسندانه را انجام داد. از ما آدم‌ها چیزی جز مهر و محبت و مهربانی به یادگار نمی‌ماند. اگر همه قرآن را بخوانید انتهای آن این است که خدا به دنبال این است که انسان باشیم و مهر و محبت بورزیم. بر همین اساس به رحمتی پیام دادم و از او تشکر کردم. در هر صورت فکر می‌کنم فضای تیم ملی با وجود برخی مشکلاتی که در کشور داریم مطلوب و قابل قبول است.

روزی که کی‌روش می‌خواست از ایران برود شما مخالف رفتنش بودید و گفته بودید که این جدایی به نوعی ریسک است.

بله درست است. به هر حال مقامات این تصمیم را گرفته بودند و ان‌شاءالله که خدا حال همه‌مان را خوب کند.

نکته جالب اینکه وقتی که کی‌روش بعد از جام ملت‌های آسیا 2019 از تیم ملی جدا شد در یک بیانیه اعلام کرد که شما و مهدی تاج جوابش را ندادید و او مجبور شد تا به فیفا شکایت کند.

نه. این‌طور نبود که مطرح شد. کی‌روش دو جنبه دارد؛ یک جنبه او این است که با وجود آنکه در ظاهر آدم مقتدری است اما یک جنبه مهربانی هم دارد. یادم هست که در دور قبلی که یکی از بازیکنان را به ناچار خط زد، یکی دو ساعت با وی صحبت می‌کرد و نشان داد که مثل یک پدری مهربان برای تیم ملی می‌ماند. از جنبه دیگر در جایی که لازم باشد او اقتدار هم دارد. اما در هر صورت به نظر من عمده رفتار او جنبه پدری و مهربانانه‌ای است که با بچه‌ها و کادر دارد اما به وقتش هم آدمی است که اگر لازم باشد اقتدار خودش را نشان می‌دهد. به نظر من یک مدیر و مربی خوب باید این دو خصوصیت را با هم داشته باشد.

با کی‌روش می‌توانیم به درخشش تیم ملی در جام‌جهانی امیدوار باشیم؟

بله، کسی که سال‌ها دستیار فرگوسن بوده حتما توانمندی این کار را دارد. او رزومه بالایی دارد ضمن اینکه در ایران هم آثار او همین امروز مشخص است. ما در گذشته هر چند دوره یک بار به جام‌جهانی می‌رفتیم اما از زمانی که وی آمد ساختاری را برای تیم ملی تشکیل داد که حالا برای سومین بار پیاپی تیم ملی ایران به جام‌جهانی می‌رود تا با قدرت‌های بزرگ فوتبال جهان رقابت کند. بالاخره همه مربیان و مدیران باشگاه‌ها و هیات‌های فوتبال همه زحمت می‌کشند و باید از آنها تشکر کرد اما پرچم دست کی‌روش بوده و خدا را شکر که حضور در جام‌جهانی استمرار داشته و ان‌شاءالله همه باید کمک کنند تا بهترین اتفاقات برای تیم ملی در جام‌جهانی بیفتد.

یعنی هرکسی در هر جایی که هست باید کمک کند تا این رقم بخورد. تیم ملی وارد بزرگ‌ترین رویداد ورزش دنیا شده و این رقابت‌ها نیز بغل گوش‌مان برگزار می‌شود و باید همه با هم برای موفقیت یکدل شویم. اختلاف نیز در همه جوامع هست و هر جایی بروید تضاد عقاید وجود دارد، به‌هرحال یک سیر تحولی دارد اما ما باید اختلافات را کنار بگذاریم و یک کاری کنیم که در آخر همه‌مان شادمان باشیم. در هر صورت دشمنان از جمله سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها عزت و افتخار ما را نمی‌خواهند و ما هم یک موقعیت ژئوپولتیک داریم که اگر ان‌شاءالله عقلانی عمل کنیم می‌توانیم در همه حوزه‌ها به عزت و افتخار برسیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج