اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۳۶۶۲۹
۲۶۱۰
۲۶۱۰
پ

این استقلال، بهترین تیم تاریخ ایران بود!

در اواخر دهه ۷۰ منصور پورحیدری تیمی ساخت که در آسیا هم رقیب نداشت.

ورزش سه: در اواخر دهه ۷۰ منصور پورحیدری تیمی ساخت که در آسیا هم رقیب نداشت.

 در روزهایی که استقلال اصلا حال و روز خوشی ندارد، پیج رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا امروز پستی در مورد دومین قهرمانی استقلال در سطح قاره منتشر کرده و به تمجید از منصور پورحیدری، سرمربی فقید و پرافتخار این باشگاه پرداخت. مردی که حدود سه دهه پیش، استقلالی بنا کرد که به هیچ تیمی حتی در قاره آسیا نیز رحم نمی کرد.

در اواسط دهه ۶۰ استقلال مانند فصول اخیر تحت سیطره درخشش رقیب دیرینه بود و پرسپولیس تحت هدایت علی پروین با ستاره های بزرگ خود تمامی جام های داخلی را درو می کرد. اما در اردیبهشت سال ۶۹ بود که منصور پورحیدری دست به خریدهای بزرگی زده و در نهایت یک ماه بعد و پس از غلبه بر ملوان و پرسپولیس، موفق به فتح لیگ قدس شد. این سرآغاز رقم خوردن بهترین فصل تاریخ استقلال بود و آبی پوشان در مرداد ۶۹ و در مرحله مقدماتی جام باشگاه های آسیا، السد که مجید نامجومطلق را در اختیار داشت با درخشش صمد مرفاوی مغلوب کرده و راهی دور بعد شدند.

این استقلال، بهترین تیم تاریخ ایران بود!
استقلال پرستاره و بی رقیب سال 70، بازیکنانی که بهترین روزهای تاریخ باشگاه را رقم زدند

اما حمله عراق به کویت و جنگ سهمگین خلیج فارس باعث شد مراحل بعد این تورنمنت یک سال به تعویق افتاد و در تابستان سال ۷۰ بود که استقلال پرستاره و آماده تحت هدایت پورحیدری، در طی مسابقاتی فشرده در نهایت به فینال رسیده و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

استقلال پرستاره آن فصل که نقش مهمی در اولین قهرمانی ایران بعد از انقلاب در پکن داشت، قرعه خوبی نیز در این تورنمنت داشت و بعد از برتری برابر محمدان بنگلادش، در نیمه نهایی نیز با درخشش شاهرخ بیانی از سد پلیت جایا از اندونزی گذشت و راهی دیدار فینال شد. در نهایت استقلال در بازی فینال با دو گل رضا حسن زاده و صمد مرفاوی برابر لیائونینگ از چین نیز پیروز شده و برای دومین و آخرین بار قهرمان آسیا شد.

این استقلال، بهترین تیم تاریخ ایران بود!
خط دفاعی پرستاره و حضور عابدزاده که در اوج آمادگی بود، دیواری بتنی مقابل دروازه استقلال ساخته بود

تنها به لیست تیم پرستاره و آماده تحت هدایت منصور پورحیدری توجه کنید: شاهرخ و شاهین بیانی، عباس سرخاب، غفوریهای اصل، عابدزاده، شاهین بیانی، مرفاوی، مهدی فنونی زاده، ایمان عالمی، میرشاد ماجدی، صادق ورمزیار، رضا نعلچگر، امیر قلعه_نویی، مجید نامجومطلق (که بعد از یک سال به استقلال بازگشت) فرشاد فلاحت زاده، رضا حسن زاده و .... حتی شاید در بسیاری از سال ها تیم ملی ایران نیز اینقدر بازیکن درجه یک و آماده در اختیار نداشته و بی تردید این استقلال را باید بهترین و پرستاره ترین تیم باشگاهی تاریخ فوتبال ایران قلمداد کرد.

این استقلال، بهترین تیم تاریخ ایران بود!
این تصویری خاص و تاریخی از تیمی است که در تاریخ جاودانه شده، بازیکنان بزرگی که دومین ستاره را برای استقلال به ارمغان آوردند

جواد زرینچه نیز بدشانس بود که همان سال استقلال را به مقصد کشاورز ترک کرده و نتوانست این افتخار بزرگ را تجربه کند. جالب اینجاست او هشت سال و به عنوان کاپیتان در فینال باخت برابر جوبیلو را در نیز قبول کرد تا یکی از بدشانس ترین بازیکنان تاریخ این باشگاه لقب گیرد. تیمی که در یک سال و بیش از ۶۰ بازی رسمی حتی یک بار هم مغلوب نشده و دو بار راهیابی به فینال جام باشگاه های آسیا را تجربه کرد. حضور بونژاک در کادر فنی استقلال نقش مهمی در موفقیت این داشت و به معنای واقعی جنس استقلال برای کسب این همه افتخارات بزرگ جور بود.

این استقلال، بهترین تیم تاریخ ایران بود!
بعد از قهرمانی با لباس تیم ملی در پکن، نوبت درخشش در آسیا در رده باشگاهی برای ستاره های استقلال فرا رسیده بود

شاید در بین این همه بازیکن مشهور، این عباس سرخاب بود که خیلی زود و از گمنامی به شهرتی جاودانه رسیده و به یکی از مهم ترین بازیکنان تاریخ استقلال تبدیل شد. اما بی تردید نقش منصور پورحیدری در رقم خوردن این موفقیت از همه پررنگ تر بود. مردی که معمار استقلال نوین لقب گرفته و به تنها کسی تبدیل شد که هم قهرمانی در آسیا در لباس بازیکن و هم کسوت سرمربیگری را در این باشگاه تجربه کرده است.

این استقلال، بهترین تیم تاریخ ایران بود!
وقتی جنگ کاپیتانی تمام شد، اوضاع رختکن استقلال سر و سامان گرفت و شاهرخ و شاهین نقش مهمی در درخشش این تیم در آسیا ایفا کردند

مردی که آنقدر استقلالی بود که بهمن سال ۷۸ حتی از سمت مربیگری تیم ملی کنار کشیده و چند ماه قبل از جام ملت های آسیا، تصمیم گرفت استقلال مستاصل و درمانده آن فصول را برابر تیم بی رقیب علی پروین بازسازی کند و اتفاقا در این مسیر باز هم موفق نبود. اما فروردین ۸۱ بدترین تجربه عمر منصور پورحیدری رقم خورد و در باتلاق آزادی و برابر آنیانگ، رویای سومین قهرمانی با استقلال در آسیا را باران شدید تهران با خود برد.

حالا و در سال هایی که اوضاع اصلا بر وفق مراد استقلال نیست، این تیم به یک سرمربی باکیفیت و البته دلسوز مانند منصور پورحیدری نیاز دارد مردی که بهترین روزهای تاریخ این باشگاه را رقم زده و معمار مهم ترین موفقیت های استقلال لقب دارد. پست امروز AFC یک جمله مهم و طلای در خود دارد: به احترام منصورخان بزرگ و فقید که معمار آن نسل طلایی آبی بود، کلاه از سر بر می‌داریم. و این عجب تعریف درستی از پورحیدری است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج