اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۸۴۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

فروش کیلویی اینترنت ممنوع شد!

دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چندی پیش، تصمیم جدیدی در خصوص نحوه ارائه سرویس‌های adsl در کشور اعلام کرد.

با بازخوانی مصوبه سال ۸۷ رگولاتوری در سال جاری، از این پس سرویس‌های ADSL تنها و تنها باید بر اساس سرعت اتصال خط شناخته شوند و به جز ضریب اشتراک، هیچ مولفه‌ دیگری، معرف سرویس نخواهد بود.

دفتر نظارت بر سرویس‌های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چندی پیش، تصمیم جدیدی در خصوص نحوه ارائه سرویس‌های adsl در کشور اعلام کرد.

به این وسیله رگورلاتوری با اتخاذ این دستورالعمل اعلام کرد که "اپراتورها نباید هیچ گونه محدودیتی در میزان حجم آپلود، دانلود و زمان اتصال در طول دوره ارائه خدمات، ایجاد کنند."

این تصمیم که تفسیر تازه‌ای از یک مصوبه قدیمی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در تاریخ هشتم مهرماه سال ۸۷ است، تغییر جدیدی را برای همیشه در سرویس‌‌دهی adsl کشور ایجاد خواهد کرد؛ زیرا به این طریق، دیگر فروش حجمی اینترنت در کشور منسوخ خواهد شد و دیگر شاهد عباراتی نظیر "اینترنت adsl ۱۲۸ کیلوبیت، با ۳ گیگا بایت ترافیک ماهانه، ۱۳۶۰۰ تومان، نخواهیم بود".

رگولاتوری این اعلام نظر خود را که البته هنوز به مرحله ابلاغ به شرکت‌های pap نرسیده، در ۲ جدول "تعرفه ارائه خدمات adsl " و جدول "ظرفیت‌ها،‌ نرخ اشتراک و میزان دانلود" شرح داده است.

براساس جدول تعرفه ارائه خدمات adsl که بر مبنای ظرفیت یک خط و بر پایه نرخ اشتراک ۱ به ۱۰ (استفاده همزمان حداکثر ۱۰ نفر از ظرفیت یک خط)، محاسبه شده، تعرفه سرویس adsl ۱۲۸ کیلو بیت بر ثانیه، با حداکثر ضریب اشتراک ۱ به ۱۰ حدود ۹ هزار و ۹۲۰ تومان است.

همچنین براساس جدول ظرفیت‌ها، نرخ اشتراک و میزان دانلود،‌ در سرویس adsl ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه با نرخ اشتراک ۱ به ۱ حداکثر سرعت دانلود ۱۶ کیلو بایت بر ثانیه مهیا خواهد بود و حداکثر مقدار دانلود در این نرخ اشتراک، در طول یک ماه، ۴۱ گیگا بایت است.

همچنین در نرخ اشتراک ۱ به ۱۰ سرویس adsl ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه، حداقل سرعت دانلود ۱.۶ کیلو بایت بر ثانیه مهیا خواهد بود و در این نرخ اشتراک، حداکثر مقدار دانلود در یک ماه ۴ گیگا بایت است.

به نظر می‌رسد منظور رگولاتوری از این اعداد، این است که برای مثال سرعت اتصال ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه در نرخ اشتراک ۱ به ۱۰، حداقل سرعت دانلود ۱.۶ کیلو بایت بر ثانیه را برای مشترک مهیا می‌کند و چنانچه مشترک از ابتدای اشتراک ماهانه تا انتها، به صورت مداوم در حال دریافت اطلاعات باشد، براساس این ظرفیت خط به صورت نظری، بیش از ۴ گیگا بایت در ماه امکان دانلود نخواهد داشت.

هم اکنون نیز قیمت سرویس برخی از شرکت‌های ارائه دهنده adsl ، در برخی سرعت‌ها، تفاوت چندانی با دستورالعمل رگولاتوری ندارد؛ برای مثال هم اکنون چند شرکت بزرگ pap که در سراسر کشور سرویس ارائه می‌کنند، سرویس ۱۲۸ کیلو بیت با ترافیک ۳ گیگا بایت در ماه، را به قیمت حدود ۱۳ هزار تومان عرضه می‌کنند.

همچنین شرکت صاحب نام دیگری، سرویس ۱۲۸ را با ۲ گیگا بایت ترافیک ماهانه حتی، کمتر از تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به قیمت ۸ هزار تومان ارائه می‌کند.

بنا بر این اگرچه تفاوت ترافیک حجمی شرکت‌ها با حد مورد نظر رگولاتوری، یک یا دو گیگابیت است، اما طبق مصوبه رگولاتوری، از این پس شرکت‌ها باید ترافیک مد نظر در مصوبه را برای مشترکان خود تامین کنند.

به این ترتیب آنچه هم اکنون در بازار سرویس‌های adsl کشور جاری است، رقابت بر سر ترافیک حجمی سرویس‌ها است و ارائه کنندگان خدمات اینترنت پرسرعت با تفاوت میزان ترافیک، قیمت‌های خود را با سایر رقبا متفاوت می‌کنند.

اما با بازخوانی جدید مصوبه سال ۸۷ رگولاتوری، دیگر سرویس‌های adsl تنها و تنها باید بر اساس سرعت اتصال خط شناخته شوند و از این پس دیگر به جز ضریب اشتراک، هیچ مولفه‌ دیگری، معرف سرویس نخواهد بود.

منبع: فارس

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

فروش کیلویی اینترنت ممنوع شد!


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج