اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۸۳۹۴۵
۷۵۹۵
۷۵۹۵
پ

۱۰ تن از بهترین‌ های تاریخ فوتبال نیجریه

پس از همگروهی تیم ملی فوتبال ایران با نیجریه به بررسی ۱۰ تن از بهترین‌های تاریخ نیجریه می‌پردازیم.

خبرگزاری فارس: تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی با تیم‌های آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین در یک گروه قرار گرفته است.

نیجریه معروف به عقاب‌ها تیمی آفریقایی است که هم از نظر قدرت و هم از نظر سرعت زبانزد بوده است. آنها پس از استقلال از انگلیس در دهه ۶۰ میلادی موفق شده‌اند روز به روز قدرت فوتبال خود را افزایش دهند. آنها اما تا دهه ۷۰ برای درخشش در جام‌های جهانی منتظر ماندند.

آوریل ۱۹۹۴ اوج شکوفایی فوتبال نیجریه بود، جایی که آنها در رنکینگ فیفا به رتبه جالب توجه پنجم رسیدند. این بالاترین رتبه‌ای است که یک تیم آفریقایی در رنکینگ به آن رسیده است. برخی از افتخارهای آنها مانند سه حضور در چهار جام جهانی گذشته، سه قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا، یک قهرمانی در المپیک و مدال‌های نقره زیادی که به دست آورده‌اند نشان از قدرت این تیم دارد. آنها همچنین در تورنمنت‌هایی مانند جام جهانی موفق شده‌اند بازیکنان بزرگ بسیاری را معرفی کنند. بازیکنانی که تاریخ آنها را فراموش نخواهد کرد.

در زیر به ۱۰ بازیکن فوق العاده در تاریخ فوتبال نیجریه اشاره می‌شود.

۱۰. جان اوبی میکل

او فوتبالش را در ۱۵ سالگی آغاز کرد. سال ۲۰۰۳ او در پلاتو یونایتد مشغول به بازی شد و در جام جهانی زیر ۱۷ ساله‌ها شرکت کرد. پس از آن به تیمی در آفریقای جنوبی رفت و بار دیگر در جام جهانی زیر ۲۰ سال حضور یافت. او توپ نقره آن بازی‌ها را به دست آورد و دومین بازیکن خوب آن تورنمنت نام گرفت و پس از آن راهی چلسی انگلیس شد. در سال ۲۰۰۷ نیز عنوان بهترین بازیکن جوان فصل این تیم را از آن خود کرد. او تاکنون ۲۸۲ بار با پیراهن چلسی به میدان رفته و سه گل هم زده است.

۹. تاریبو وست

او در تیم‌های دربی کاونتی، پلی موث و اینترمیلان حضور داشته است. البته وست را بیشتر به خاطر مدل‌های عجیب و غریب موهایش به خاطر می‌آوریم اما او یکی از بهترین مدافعان در زمان خود و دارای شخصیت بسیار بالایی چه در زمین و چه خارج از زمین داشت. او پیش از بازنشستگی در سال ۲۰۰۵ موفق شد ۴۱ بار با پیراهن نیجریه به میدان برود و عضوی از تیم ملی کشورش در قهرمانی المپیک آتلانتا ایفا کند.

۸. پیتر روفایی

او فوتبال خود را از سال ۱۹۸۶ آغاز کرد. او به نخستین دروازه‌بان نیجریه‌ای بدل شد که به تیم‌های خارجی رفته است. بهترین تیمی که او در آن بازی کرده دپورتیوو لاکرونیا اسپانیا است. او ۱۱۰ بار هم پیراهن عقاب‌ها را به تن کرده و در پیروزی ۶ بر صفر مقابل اتیوپی نیز یک گل ملی به نامش ثبت کرد. در جام‌های جهانی ۹۴ و ۹۸ نیز دروازه‌بان نیجریه بود و در سال ۹۴ هم قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا را به دست آورد.

۷. ساندی اولیسه

اولیسه یکی از بهترین بازیکنان تاریخ نیجریه است که در سه باشگاه بزرگ آژاکس، بورسیا دورتموند و یوونتوس بازی کرده است. نام او به خاطر گل بسیار زیبایش در جام جهانی ۹۸ فرانسه که موجب پیروزی نیجریه مقابل اسپانیا شد بر سر زبان‌ها افتاد. او در ۳۱ سالگی و زمانی که از ترکیب تیم ملی کشورش برای جام جهانی ۲۰۰۲ بیرون ماند از تیم ملی کناره گیری کرد و چند ماه بعد هم فوتبال را کنار گذاشت.

۶. ژرژ فینیدی

زمانی او را بهترین هافبک راست دنیا می‌دانستند. در آژاکس یکی از بهترین پاسورها بود و با این تیم قهرمان هلند شد. فینیدی در سال ۹۵ به همراه آژاکس موفق شد در لیگ قهرمانان اروپا جام قهرمانی را به دست آورد و به نخستین بازیکن نیجریه‌ای بدل شود که در این تورنمنت قهرمان شده است. او پس از آن و در حالی که از رئال مادرید پیشنهاد داشت به رئال بتیس رفت که در آن روزها تیم بسیار خوبی بود.

۵. دنیل آموکاچی

او را کلمنت وسترهوف کشف کرد. خیلی زود به بروژ بلژیک رفت و به عضوی ثابت در تیم ملی نیجریه بدل شد. پس از نمایش بسیار خوبی که در جام جهانی ۹۴ آمریکا داشت راهی اورتون شد و در آن تیم هم درخشید. آموکاچی به دلیل آسیب دیدگی نتوانست دوره طولانی مدتی در تیم ملی نیجریه داشته باشد. در حالی که تصور می‌شد جام جهانی ۹۸ را از دست داده اما به این تورنمنت رسید ولی در سال ۹۹ و زمانی که در بشیکتاش حضور داشت به دوران فوتبالش پایان داد. آموکاچی در جام‌های جهانی ۹۴ و ۹۸ حضور داشت، با نیجریه در جام ملت‌های آفریقا در سال ۹۴ قهرمان شد و در المپیک ۹۶ نیز عنوان قهرمانی را به دست آورد.

۴. رشیدی یکینی

او دوران فوتبالش را در نیجریه آغاز کرد و سپس به ناسیونال ساحل عاج رفت. سپس به لیگ پرتغال رفت و در ویتوریا ستوبال خود را به عنوان یک ماشین گلزنی معرفی کرد. او ۳۴ گل در ۳۲ دیدار وارد دروازه حریفان کرد تا رکوردی در این زمینه به جا بگذارد. یکینی در ۷۰ دیدار در ترکیب عقاب‌ها ۳۷ بار گلزنی کرد که هنوز هم یک رکورد به حساب می‌آید. او نخستین گل نیجریه در تاریخ جام جهانی را به ثمر رسانده و با گل‌هایش تیم ملی کشورش را به قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا در سال ۹۴ رساند. در سال ۲۰۱۲ فوتبال نیجریه یکی از بهترین‌های تاریخ خود را از دست داد. دلیل مرگ او سرطان گزارش شد.

۳. نوانکو کانو

او که یکی از بلند قامت‌ترین بازیکنان نیجریه بوده، فوتبال خود را در ۱۵ سالگی آغاز کرد. کانو یکی از پر افتخارترین بازیکنان تاریخ نیجریه است که عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، قهرمانی در جام یوفا، لیگ برتر انگلیس و سه قهرمانی در جام حذفی انگلیس را در کارنامه‌اش دارد. او دومین بازیکن در تاریخ لیگ جزیره که ۱۱۸ بار به عنوان بازیکن تعویضی راهی میدان شده است. او در حال حاضر به عنوان سفیر یونیسف مشغول فعالیت است. در سال‌های ۹۶ و ۹۹ نیز به عنوان بهترین بازیکن فوتبال قاره آفریقا انتخاب شد. کانو از نظر هواداران آرسنال نیز سیزدهمین بازیکن تاریخ این باشگاه است. او علاوه بر قهرمانی در المپیک ۹۶، در جام‌های جهانی ۹۸ و ۲۰۰۲ نیز به میدان رفت.

۲. پتریک اولسگون اودبامی

ارنست اوکونکوو که یک گزارشگر رادیویی بود به اودبامی لقب ریاضی‌دان داد. دلیل این لقب به خاطر آن بود که او با دقت زیادی بازی می‌کرد. این بازیکن یک تحصیل کرده دانشگاهی نیز بود که از دانشگاه پلی تکنیک نیجریه در رشته مهندسی فارغ التحصیل شده است. او در دوره ۱۴ ساله حضور خود در ترکیب تیم ملی نیجریه موفق شد ۲۳ گل در ۴۶ مسابقه بزند و در سال ۱۹۸۰ برای نخستین بار این تیم را به قهرمانی در آفریقا برساند.

۱. جی جی اوکوچا

او در ۲۰ سالگی دوران موفق فوتبال خود را آغاز کرد. او در سه جام جهانی برای نیجریه به میدان رفت و تنها یک دیدار را از دست داد. در جام جهانی ۹۴ نیجریه در نخستین دیدار سه بر صفر بلغارستان را شکست داد. در آن دیدار اوکوچا با نمایش فوق العاده و نشان دادن استعداد بالایش در فوتبال همه را شگفت زده کرد. او در جام ۹۸ کاپیتان نیجریه بود و در ۲۰۰۲ نیز یکی از بهترین‌‌های تیمش لقب گرفت. اوکوچا به تنهایی نیجریه را در جام‌های ۹۴ و ۹۸ به مرحله حذفی رساند و دو بار هم به عنوان دومین بازیکن برتر قاره آفریقا برگزیده شد. از او به عنوان یکی از بهترین‌های تاریخ که هیچ جامی به دست نیاورده نام برده می‌شود. در سال ۲۰۰۴، پله از او به عنوان یکی از ۱۲۵ بازیکن برتر تاریخ فوتبال نام برد و در سال ۲۰۰۷ نیز دوازدهمین بازیکن تاریخ آفریقا لقب گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج