adexo3
۱۲۳۸۲۶۲
۲۱ نظر
۵۳۶۳
۲۱ نظر
۵۳۶۳
پ

پزشکان هندی و پاکستانی جزو محارم ایرانی‌ها می‌شوند!

هفته گذشته، محمد رئیس‌زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم بزرگداشت روز پزشک نسبت به کمبود پزشک جراح در کشور هشدار داد.

برترین‌ها: هفته گذشته، محمد رئیس‌زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم بزرگداشت روز پزشک نسبت به کمبود پزشک جراح در کشور هشدار داد و گفت: امسال هیچ کس متقاضی رشته جراحی قلب در کشور نشده و در کل کشور فقط دو فارغ‌التحصیل جراحی اطفال داریم. در رشته‌های بسیار ضروری جراح نداریم و با شرایط موجود مجبور می‌شویم با عقب‌گرد ۴۰ ساله از هند، پاکستان و فیلیپین پزشک وارد کنیم.

پزشکان هندی و پاکستانی جزو محارم ایرانی‌ها می‌شوند!

در واقع این کمبود را نمی‌توان ساده انگاشت. در صورت حل نشدن این معضل، جان مردم به مخاطره می‌افتد و نکته مهم‌تر اینکه آیا نهادهای مربوطه تا به حال به این موضوع اندیشیده‌اند یا خیر؟

احتمال بازگشت به دوره پزشکان هندی و پاکستانی

روزنامه همدلی در گزارشی احتمال بازگشت به دوره پزشکان هندی و پاکستانی را مطرح کرده. در بخشی از این گزارش که درباره چشم‌انداز نگران کننده وضعیت سلامت در کشور است، آمده:

شغل پزشکی در کشور اگرچه پیش از این جزء مشاغل لوکس و پردرآمد محسوب می‌شد اما این وضعیت به تدریج تغییر کرد و حالا کار به جایی رسیده که بسیاری از پزشکان به دلایل درآمد ناچیز و مشکلات معیشتی فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و حاضر هستند از صفر شروع کنند، اما اینجا نمانند. صحبت از حقوق‌های 10 میلیون تومانی به میان آمده و شرایط به گونه ای  است که برخی به کنایه درآمدهای خود را با آرایشگاه‌های زنانه مقایسه می‌کنند. وضعیت مهاجرت پزشکان و همچنین عدم استقبال آنها در برخی از رشته‌ها نگرانی برای کمبود پزشک در آینده نه چندان دور را تشدید کرده و زمزمه واردات پزشک و جراح از هند، پاکستان و فیلیپین شنیده می‌شود.

پزشکان هندی و پاکستانی جزو محارم ایرانی‌ها می‌شوند!

«ایران بهشت پزشکان است.» این یک خبر سوخته است. هرچند در گذشته‌ای نه چندان دور مسئولان با افتخار از وضعیت مناسب پزشکی در کشور صحبت می‌کردند، اما در سال‌های اخیر عواملی زمینه مهاجرت پزشکان را به سایر کشور فراهم کرده و در کنار آن تمایل جوانان برای تحصیل در رشته‌های پزشکی نیز کم شده و نگرانی درباره ارجاع بیماران به کشورهای همسایه را ایجاد کرده‌است.

واردات پزشک؛ اعزام بیمار به خارج!

روزنامه جهان‌صنعت نیز از علل کاهش تمایل پزشکان جوان به ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی و تبعاتش گزارش می‌دهد.

تا همین اواخر آرزوی اغلب نوجوانان و جوانان این بود که پزشک شوند، به‌خصوص جراح قلب و عروق؛ بخشی از این آرزو به خاطر کسب درآمد بود و برخی دیگر به دلیل جایگاه اجتماعی این شغل. اما در حال حاضر نه تنها قبولی در رشته‌های پزشکی آرزوی بسیاری از جوانان نیست بلکه بخش قابل‌توجهی از پزشکان متخصص و غیرمتخصص به دلایل مختلف از جمله تخریب‌های گوناگون، اعمال تعرفه‌های غیرواقعی و موارد مشابه به دنبال راهی برای بازنشستگی زودهنگام یا مهاجرت هستند. به گفته برخی پزشکان اگر وضعیت به همین روال پیش رود در آینده نه‌چندان دور هم باید دکتر وارد کنیم و هم بیماران را صادر کنیم! چنین امری به معنی برگشت به چند دهه قبل است. بیش از ۱۰ سال است که کارشناسان و مسوولان حوزه سلامت هشدار می‌دهند که در آینده‌ای نه‌چندان دور در حوزه تخصص‌های پزشکی کمبود خواهیم داشت و تازه‌ترین این نگرانی‌ها را می‌توان در اظهارات اخیر رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور به وضوح دید.

پزشکان هندی و پاکستانی جزو محارم ایرانی‌ها می‌شوند!

برخی جراحان قلب دلیل نبود متقاضی برای این رشته را میزان تعرفه‌های غیرواقعی می‌دانند. اما آیا این موضوع تازه‌ای است؟ خیر. آیا برای این چالش تدبیری اندیشیده شده‌ است؟ خیر. براساس بررسی‌ها تداوم این وضعیت یعنی تا چند سال دیگر در حالی با موج بی‌شماری از پزشکان متخصص پوست و پلاستیک و زیبایی مواجه خواهیم بود که جراح قلب، مغز و اعصاب، عروق، عمومی، زنان، پیوند اعضا و… یا متخصص بیهوشی و داخلی و کلیه نخواهیم داشت. بررسی‌های آماری هم نشان از بحرانی‌بودن وضعیت دارد. پنج‌ سال پیش نایب‌رییس انجمن جراحان قلب ایران اعلام کرده‌ بود که فقط ۲۴۰ متخصص جراحی‌ قلب در کشور داریم و این آمار در حالی است که بدانیم افزایش بیماری‌های قلبی در جوانان یکی از موارد نگران‌کننده به‌شمار می‌رود. در هر صورت سوال مهم این است که چه عواملی در گرایش دانشجویان پزشکی به انتخاب تخصص موثر است؟ شرایط جامعه، تفاوت درآمد بین رشته‌ها، سهولت و کم‌دردسربودن برخی از این تخصص‌ها، توصیه خانواده، پس ‌نیاز جامعه و نظام‌ سلامت کجای این مولفه‌های موثر در انتخاب قرار می‌گیرد؟ سوال مهم‌تر اما این است که بر هم خوردن تعادل رشته‌های مختلف در حوزه‌ بهداشت و درمان چه پیامدهایی خواهد داشت؟

همه اینها در حالی است که بدانیم آمارهای رسمی حکایت از شتاب عجیب مهاجرت پزشکان از ایران هم دارد؛ موضوعی که تاثیر شگفتی در وضعیت کمبود نیروی متخصص در سیستم سلامت کشور می‌گذارد. برخی افزایش سهمیه پزشکی را دوباره پیش کشیده‌اند اما نکته اینجاست که تربیت بیشتر پزشک به معنای پرشدن ظرفیت‌های مورد نیاز نیست؛ چرا که اگر سهمیه‌ها دو برابر شود، باز هم دانشجویان به دلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی رغبتی برای تحصیل در رشته‌های تخصصی مادر ندارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      پزشکی رانتی

    • ناشناس

      دلیلش کمبود پزشک نیست بلکه فراری دادن نخبه هاست.

    • ناشناس

      تا بحث مالیات گرفتن پیش میاد با کمبود دکتر مواجه میشیم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        هدف انحصار و عدم پرداخت مالیات است، اگر کمبود پزشک داریم چرا با افزایش ظرفیت پزشکی عمومی مخالفت میکنند؟؟؟ اگر پزشک عمومی به اندازه کافی باشد دوره تخصصی هم داوطلب به اندازه کافی خواهد داشت.

    • ناشناس

      ماکه دیگه عادت کردیم به برگشتن به عقب

    • بچه مردم

      قسم حضرت عباستو باور کنیم یا دم خروستو

    • ناشناس

      خب از بس کم دانشجوی پزشکی میگیرید ، این مافیا باید زمین بخوره

    • ایران

      همه دارن مهاجرت میکنند

    • ناشناس

      وقتی خودتون باعث شدین که تمام پزشکان و مهندسان و نخبگان

    • ناشناس

      خدا لعنتتون کنه با این مملکتی که درست کردید همه دارن میرن

    • ناشناس

      الان درآمد پزشک عمومی بعد از اینهمه زحمت و بیخوابی به اندازه ای کم است و برای طرح هم باید بروند مناطق محروم که دیگه قید تخصص را میزنند تا باقی عمر تلف نشود

    • ناشناس

      دکتر هندی بهتر از اکثر دکترهای ماست که چند دقیقه هم برای مریض وقت نمیذارند

    • ناشناس

      چون اکثر پزشکان اگر بتونند مهاجرت می کنند چرا جایی بمونند که نه مردم ارزش کارشونو می دونند نه مسئولین! با درامدی کمتر از خیلی مشاغل راحتتر،
      مسئولین هم متاسفانه بجای حل مشکل ظرفیت دانشگاه رل بالا میبرند که در نهایت با این وضعیت بازم بتونند اکثرشون ترجیح می دهند ایران نمونند، متاسفانه مردم ما نمک نشناسند، چوبشم میخورند

    • بدون نام

      مگه جان مردم برای دولت ارزشی هم داره مفت ترین چیز برای این دولت جان مردم بینوا است

    • ناشناس

      یه مشت متخصص بی سواد. اول پول درمیارن بعد مهاجرت میکنن خارج ،فکر میکنن سوپرآدمن.همهشون دنبال پولن. تعرفه ها هم شدیدا زیاد شده درامدا هم میلیاردی شده. چتونه؟ چه غمی دارید؟ نکنه باز میخواید تعرفه های جراحی قلب را بالا ببرید . ما که مشکلی ندارید توی این خراب شده بمیریم بهتر از اینه که پولمون را حروم شما کنیم.!

    • خانم ز. م

      کی گفته دیگ کسی نمیخواد پزشک شه. بیشتر پزشک بگیرید خب. تا حرف مالیات میاد تهدید میکنن.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        دانشجوی پزشکی بیشتر بگیرن بازم فارغ التحصیلان جدید مهاجرت میکنن

    • قاسمی

      اهان فلیپین ؟؟همون جایی که دکترو مهندس قلابی صادر میکننه ؟؟!!!باید به حال چنین مملکتی خون گریست

    • ناشناس

      چند سال پیش که دکتر ماندگار میگفت انقدر جراح قلب داریم که دیگه نیاز نداریم رزیدنت بپذیریم تو ایران

    • بی نشان

      این که دیگه فرزند آوریتون نشد کیلو ای بچه بیارید توش بمونید
      به سر پزشک قانونی بزنید متوجه میشید چرا واقعا احمقید یا اداش رو در میارید

    • سجاد

      از بس دنبال پول هستن در قبال نیازهای جامعه احساس مسولیت نمی کنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج