اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۵۳۷۹
۱۲۰ نظر
۵۱۰۲
۱۲۰ نظر
۵۱۰۲
پ

دخترها هم می توانند به خواستگاری فکر کنند؟

نمی توانیم به طور قطع بگوییم دخترها پیشقدم بشوند یا نه؛ فقط می توانیم درباره یک گروه مشخص سنی صحبت کنیم. ضمن اینکه همین سوال، پنج سال قبل یا حتی ۱۰ سال بعد جواب های متفاوتی داشته و دارد.

دخترها هم می توانند به خواستگاری فکر کنند؟
همشهری جوان : نمی توانیم به طور قطع بگوییم دخترها پیشقدم بشوند یا نه؛ فقط می توانیم درباره یک گروه مشخص سنی صحبت کنیم. ضمن اینکه همین سوال، پنج سال قبل یا حتی ۱۰ سال بعد جواب های متفاوتی داشته و دارد.

الان پسرهای دهه ۶۰ و ۷۰ با دخترهایی روبه رو هستند که فردیت وسیع تری دارند. نسلی از زنان را داریم که درس خوانده اند. دنیا را گشته اند. استانداردهای جدیدی در زندگی شان دارند و در خیلی از جاهای زندگی شان نسبت به قبل انتخاب های بیشتری دارند. خود به خود این توانمندی انتخاب به مساله ازدواج هم می رسد.

دخترها هم می توانند به خواستگاری فکر کنند؟

سوال این است، آیا این دختر باید انتخاب بکند یا نکند؟ اگر انتخاب نکند و تن به ازدواج سنتی بدهد تا حدی با فردیتش ناسازگاری دارد و احساس کالا بودن دارد. او خیلی مرد را در تفاوت آنچنانی با خودش نمی بیند و بنابراین جایگاه انتخابگری را به او نمی دهد. در صورت یکه قبلا این جایگاه را می داد. چون مرد خیلی دنیا دیده تر از او بود و مسوولیت اجتماعی داشت. اما الان این موقعیت ها یکسان است.

پس چامعه زنانه ای که ما الان داریم درباره شان صحبت می کنیم، جامعه خیلی متفاوتی با جامعه قدیم زن هاست. اما نکته ظریف این است که همین دخترها اگر به سمت ازدواج سنتی هم بروند، خیلی اوضاع حادی برایشان پیش نمی آید و مشکلات زیادی ندارد. هرچند که سنت گرایی در این نسل تا حدودی از مد افتاده این در حالی است که ازدواج سنتی قابل نقد است، اما قابل نفی نیست.

گیج می شوند، نمی دانند چه کنند!

سوال دقیق تر این است که در جامعه ما، اگر دختر به پسر موردعلاقه اش ابراز علاقه کند، چه می شود؟ باید گفت که زن در جامعه فعلی ما نسبت به مرد غیرسنتی تر است. چون میزان تاثیر مدرنیته در زنان خیلی بیشتر از مردان است. به نظرم زن اگر به مرد ابراز علاقه کندف بازخورد خوبی نمی بیند. مردهایی که این موضوع را درک کنندف خیلی کم هستند. البته اگر مرد فهمیده باشد، این ازدواج ها خیلی موفق هم می شوند. این مردها، مردهایی هستند که در خانوده فرق اطاعت کورکورانه از خانواده و احترام به خانواده را تشخیص می دهند.

اما واقعیت این است که اکثر مردها ما پسر بچه های بزرگی می شوند و در برابر چنین موقعیت نمی دانند چه کنند. طبیعی است سوال بعدی این باشد که اگر مرد سنتی با چنین موقعیتی روبه رو شود، چه وکنشی نشان می دهد؟ هرچند حکم کلی نمی شود داد اما اغلب در مورد دختر اشتباه فکر می کند و جوگیر می شود به جای حس »من خوب هستم»، ناگهان حس «من خیلی خوب هستم» را تجربه می کند و اگر زمینه خودشیفتگی هم داشته باشد، خیلی وحشتناک می شود.

مردهای ما عادت به شکارچی بودن دارند و اینکه شکار با پای خودش به سراغشان بیایدف خیلی برایشان خوشایند نیست. البته این مرد، یک مرد خیلی سنتی است که مردانگی اش را در هیچ جای دیگری تعریف نکرده. ما برای این موقعیت، مردی می خواهیم که فهمیده و مودب باشد و در عین حال، بعضی جاها بتواند نقش مدیر مقتدر را بازی کند.

زندگی مدرن، ازدواج سنتی!

ما باید بدانیم که داریم درمورد کدام زن و مرد صحبت می کنیم خیلی از مردها منطقی هستند و ابراز احساسات زن برایشان تعریف شده است. البته بیشتر دخترها مادر این موقعیت ها به فاز انفعال می روند و ناخواسته نمی گذارند اتفاقی بیفتد. آنها در عین حال که در جامعه رشد کرده اند، نمی خواهند این موقعیت را به دیگر ابعاد زندگی مانند ازدواج وارد کنند و ترجیح می دهند ازدواج را همچنان سنتی و محافظه کارانه نگه دارند. رویه ای که کار را هم برای خودشان و هم پسرها سخت می کند.

به نظر من مرد همیشه باید سکاندار کشتی زندگی باشد و زن هم تا هر جایی که می خواهد رشد کند، اما اگر رشد تا حدی باشد که در هیچ کشتی ای جا نشود، حماقت است. در این صورت ما باید به دختران موفق مجرد بسنده کنیم، دخترانی که بعدا خیلی تلخ می شوند. هنری میلر در مورد زنان آمریکایی می گوید: «آنها همه چیز دارند به جز زنانگی!»

از طرفی وقتی داریم درباره یک دختر که ممکن است به مرد مطلوبش ابراز علاقه کند صحبت می کنیم، قطعا آن مرد هم در همین طبقه است و رفتار منطقی دارد. این زن باید به مرد حق بدهد که ممکن است او را نخواهد و این هیچ ربطی به ابراز علاقه از طرف زن ندارد. جامعه ما در این بحث خیلی خردسال است و ماجرا بیشتر به شکل آزمون و خطا دارد پیش می رود.

حد وسط را باید پیدا کرد

بین ابراز علاقه مستقیم و شیوه سنتی یک حد وسطی هم وجود دارد؛ مثلا من به عنوان یک دختر در آستانه ازدواج وقتی یک پسر مناسب را می بینم، باید به او بفهمانم که به او علاقه دارم. نه با این شکل که بروم بگویم من به شما علاقه دارم، مثلا با تعریف کردن از شغلش، عکسش. باید خاص بودنش را به او نشان بده.

در همین حد کافی است؛ مثلا با جمله ای مثل اینکه: «تو این کلاس یک نفر هست که آدم مطمئن باشه می تونه ازش جزوه خوب بگیره.» متاسفانه نگاه دخترهای ما به پسرها خیلی دبیرستانی است. البته این قابل انکار نیست که بعضی از پسرها واقعا رفتار دبیرستانی دارند اما باید توجه کنیم که اگر نگاه ما به پسرها دبیرستانی باشدف آنها هم همیشه در همان حد و اندازه ظاهر می شوند.

نکته مهم بعدی این است که کل این بحث در مورد سنین مختلف متفاوت است. مسلما اگر یک دختر ۲۵ساله، یک پسر مطلوب زندگی اش را ببیند، باید بیشتر ابراز علاقه کند و حتی از روش مستقیم هم استفاده کند اما این نسخه در مورد دختر ۲۰ ساله درست نیست. پیشقدم شدن دختر در سنین پایین مخرب است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یلدا

      فقط همین مونده که دخترها خواستگاری بکنند! لابد بعد عروسی هم آقایون میگن: ای وای چرا اومدی خواستگاریم من و بدبخت کردی شاید هم بگن: اصلا اشتباه کردم به تو بله گفتم کلی خواستگار خوب قبل از شما داشتم اصلا اشتباه کردم دختر خاله ودختر دایی و دختر عموم رو رد کردم و ...

      پاسخ ها

      • خشایار

        دقیقا مثل حرف هایی که دخترا به پسرا میزنند ؟ خوبه خودتون اعتراف میکنید :دی

      • ملیکا

        خیلی باحال بود

      • بدون نام

        اتفاقا بد هم نیست کلی بهشون میخندیم

      • باران

        احتمالا آقایون بیشتر منفی دادن خوی یلدا راست میگه دیگه از بس مردها بی جنبه هستن...

      • سی سی

        خب دیگه این مسئله واضحه که یلدا پربیراه هم نمی گه!...این آقایون بخوان پس فردا بزنن تو سر ما خانوم ها که نمی شه!...پس چرا ما خودمون رو کوچیک کنیم ؟!

    • فاران

      خیلی دوست دارم این مطلب باعث رکورد زنی در کامنت گذاری بشه ، من با خواستگاری دخترها از پسرها موافقم و دلایل زیادی هم دارم ببینم عکس العمل بقیه ی دوستان چیست ؟

      پاسخ ها

      • صورتی(سحر سابق)

        میشه دلایلتونو بگید
        شاید قانع شدیم و از پسرا خواستگاری کردیم!!!!!!!!

      • ویروس

        شما باید اول دلایلتون رو بگین تا ما بگیم موافقیم یا نه.

      • nili

        فاران جان دختر واسه خودش غرور داره. شکننده هست. زود ناراحت میشه اگه پسر نه بگه ولی برای آقایون اینجوری نیست.اگه قانع نشدین بیشتر توضیح میدم! شما هم دلایلتونو بگین

      • صورتی

        آقا فاران رفتی گل بچینی؟زیر لفظی میخای؟!
        :)

      • سی سی

        بله، دلایلتون رو بگید که ...

      • Melody

        agha faran dalayeleton chiye?ha

      • reyhoon

        سلام اقا فاران چرا دلایلتونو نمیگین؟؟/

    • SANSIZ

      با خشایار کاملا موافقم البته اینو بگم برادر من تو چنین موقعیتی ازدواج کرد یعنی یه زن بیوه بهش پیشنهاد ازدواج داد اونم قبول کرد ولی بعد 3 سال از هم جدا شدند

    • roza

      injoori dava nakonid khoobe bala neveshte bood jame ma dar in bare khordsal ast pas taeidesh nakonid

    • fire flower

      بهتره به ياد بياريد كه پيامبرمون هم همين طور ازدواج كردن.
      حضرت خديجه از حضرت محمد (ص) خوششون اومد و به يكي پيغام دادن كه مايلن با ايشون ازدواج كنن.
      پيامبر هم بعد از شنيدن تحقيق كردن و ديدن زن خوبيه و با ايشون ازدواج كردن.
      ثمره ازدواجشون هم حضرت فاطمه هستن كه مادر همه اماماي معصوم ماهست.
      اين مدل رو هستم.
      اما مشكل اينجاس!!!
      پسر خوبي كه ارزش اين كارو داشته باشه خيلي كمه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اما این فرهنگ برای ما هنوز جا نیفتاده.وگرنه خیلی خوبه.
        چرا باید پسرا از هرکی خوششون اومد خواستگاری کنن اونوقت دخترا محدود باشن از بین خواستگارا یکیئ انتخاب کنن؟!

      • fire flower

        بله همين طوره فرهنگش جا نيفتاده.
        اما بالاخره بايد از يه جا شروع بشه كه سنتاي بي خود قديمي برداشته بشه.

      • nili

        عزیزم آقایون امروزی مثل پیامبرن آخه؟

      • رها

        ناشناس جاندختر ها محدود یستند
        شما هم می تونی با یه واسطه که بهش اطمینان داری موضوع علاقه ات رو به کسی که دوستش داری بگی اونم اگه موافق بود بیاد خواستگاریت به همین سادگی

      • fire flower

        من هرگز نگفتم كه پسرهاي اين دوره و زمونه برابر يا مثل پيامبرمونن هرگز!!!!
        من فقط گفتم ميتونيم از زندگي پيامبرمون الگوبرداري كنيم.
        آفرين به رها كه گرفت حرفمو.

      • مستانه

        حضرت خدیجه و حضرت محمد رو نمیشه با هیچ بنی بشری مقایسه کرد

      • nili

        fire jan gereftam harfeto be nazar mantegi miad vali yekam bishtar fek koni be natijeye dorost tari miresi.

      • fire flower

        عزيزم من نگفتم مقايسه كنيم.
        فقط گفتم ميشه الگوبرداري كرد.
        البته من خودم هرگز اين كارو نخواهم كرد.
        چون خدا از روحيه ي لطيف زن كاملا آگاه بوده كه گفته مردها از زن ها خواستگاري كنند.
        ضربه اي كه با شنيدن نه از يه پسر به روح دختر وارد ميشه هرگز التيام پيدا نميكنه.
        اگه كسي واقعا فرد ايده آلشو پيدا كرد به صورت كاملا غير مستقيم مي تونه اونو متوجه خودش كنه. اما در غير اين صورت بهتره كه عزت نفس خودشو حفظ كنه .

      • سی سی

        بللللله!این هم از یه جایی شروع میشه و بعد یه مدّت جنجال و سروصدا(مثل مدل موهای وحشتناک)عادی میشه!

      • رها

        ممنون fire flower جان

      • امیتریس

        میشه به پسر فهموند ولی نه اینکه با ننه بابا و یه جعبه گل و شیرینی بری خونشون.اون موقع حتما مهریه هم میخواد دیگه

    • Mami

      به نظر من درباره این موضوع اول باید فرهنگ سازی بشه.و چون این مسئله در کشور ما مرسوم نیست به مشکلات فراوانی برخورد میکنه و جای بحث فراوانی داره.اگه همه چیز به خوبی حل بشه و مقام وشان دو طرف چه دختر وچه پسرحفظ بشه ......چرانه؟

      پاسخ ها

      • پریا

        توی جامعه ما دختر و پسرا حتی اجازه ندارن با هم صحبت کنن...چه برسه به این که این امر توسط مسولان یا هر قشر دیگه ای بخواد فرهنگ سازی بشه...
        تازه دختر پسرای ایرونی چون از بچگی جدا از هم بودند و توی یک جامعه مشترک فکری بزرگ نشدن تا یه نفرو میبینن زود عاشق میشن و میفتن توی چاه....

    • hiva

      زن بیشتر دوس داره معشوقه باشه تا عاشق و مرد بیشتر دوس داره عاشق باشه تا معشوقه.....
      من به هیچ عنوان مخالف این مساله نیستم فقط میگم باید روحیات و صفات ذاتی دو طرف رو کاملا مد نظر داشت چون روحیات دخترا و پسرا با هم خیلی فرق میکنه اونقدر فرق میکنه که میگن دختر و پسر مکمل همن و با هم کامل میشن........

      پاسخ ها

      • رها

        (+)

      • سی سی

        مثل همیشه عالی !!!....ولی با وجود فرهنگ امروزی حتّی بین دخترا هم این مسئله فرق می کنه!

    • سپیده

      تصورشوکن بری خواستگاری یه پسراونم بگه فعلا قصدازدواج نداره ومیخوادادامه تحصیل بده یااینکه چندماه دیگه جواب میدم میخوام فکرکنم چقدرحرص آدم درمیادخدااون روزونیاره

      پاسخ ها

      • fire flower

        اون موقع جواب برترين هارو بهش ميدي و ميگي ازدواج كه قصد نمي خواد كه !
        پول مي خواد كه تو نداري اما بيا من مي سازم با بي پوليت عزيزم!!!
        :))))))

      • مستانه

        با مزه ترش اونجاست که تو دعواها رو میکنه بهت میگه ای بابا زن!!!من اگه عاقل بودم کلی کیس داشتم نمیدونم چیشد دهنم بسته شد، قبولت کردم و الا من تو خونه بابام داشتم نونو ماستمو میخوردم!!!!!!!!!

    • مری

      پسرای مملکت ما جنبه ندارن.خودشون میرن خواستگاری کلی منت میکشن بهد چند وقت دم در میارن .تا جواب سلامشونو میدی میگن من نمیخوام زن بگیرم.خواهشا این چرندیات رو پخش نکنید.

      پاسخ ها

      • یلدا

        +++

    • nili

      پسرا بی جنبه ان فردا پس فردا میگن این دختر منو می خواست ولی من نخواستم. میدونین چقدر واسه دختر بد میشه؟

      پاسخ ها

      • سی سی

        +++++++++++++++++++++++++++++

    • رها

      آقا فاران منم دوست دارم در مورد این مطلب حسابی بحث بشه
      من با خواستگاری دختر ها از پسرها اصلا موافق نیستم
      زن نازه و مرد نیاز
      این کار باروحیه و ذات دختر ها اصلا سازگار نیست گرچه بعضی از دختر ها سعی کردن این کار رو بکنند ولی مطمئن باش بعد ها در زندگی این موضوع آزارشون میده
      مخصوصا با مردهای امروزی که شدیدا بی جنبه و بی ظرفیت هستند.

      پاسخ ها

      • صورتی

        +

      • nili

        رها جان کاملا موافقم(+) اگه مرد ظرفیت نداشته بهشه بعدا همش این موضوع رو میزنه سر دختره

      • رها

        صورتی و نیلی جون ممنونم دوستای خوبم.

      • صورتی

        خواهش میکنم رها جان قابلی نداشت

      • کیمیا

        شدید موافقم رها جان

      • رها

        ممنون کیمیا جون

    • 120

      بهترین راه اینست که دختر اگر به کسی علاقه دارد خواسته خود را غیر مستقیم بیان کند.

      اصلا صحیح نیست دختری جواب منفی بگیرد, چون خیلی زود دلشان میشکند.

      پاسخ ها

      • مستانه

        اینو موافقم

      • صورتی

        ++++++++++

      • سی سی

        عالی!

      • Melody

        +++++++++++++++++++++====

      • 120

        ممنون دوستان عزیز;
        مستانه , صورتی , سی سی , Melody

      • Melody

        khahesh mishe 120 jan

    • sara

      khube

    • مستانه

      بنظرمن خواستگاری دخترا از پسرا اشکالی نداره اما!اما! چون روحیه دخترا خیلی لطیفه و بعضی از آقایون هم خدا نکنه بفهمن که آره خبریه و خواهان دارن خدا رو دیگه بنده نیستن بهتره دخترا همچین اقدامی نکنندمیگن پیشگیری بهتر از درمانه!!!!

    • پیمان

      منم که همچنان فیلترم

      پاسخ ها

      • رها

        مگه چی گفتی؟؟؟

      • پیمان

        نمیدونم .

    • الناز

      سوال اینجاست چه کسی می تواند موضوعی را مورد بررسی علمی و عقلی قرار دهد ؟
      اولا : آن موضوع را از لحاظ تجربی و عقلی در اختیار داشته باشد ثانیا احاطه کامل علمی و عملی بر آن داشته باشد . دختر جامعه ما حتی 30 ساله از روی احساسات تصمیم می گیرد و این بر همگان واضح است .
      در ضمن حتی در گیاهان هم سلول نر به طرف ماده می رود . اگر یک دختر جواب رد بشنود ممکن است ضربه ای بخورد که سالیان سال برطرف نشود اما در مورد اکثر پسران این موضوع بسیار عادی تر و قابل حل تر است (به دلیل تسلط عقل بر احساس )

      پاسخ ها

      • رها

        زدی لهمون کردی که الناز جان؟؟؟

      • پیمان

        چیز بدی نگفت که

      • ترمه

        ببخشید شما گیاه هستید که خودتون رو با گیاهان مقایسه میکنید؟؟؟
        همه خانمها هم احساسشون بر عقلشون غالب نیست الناز خانم.

    • hiva

      چه جالب !!!!! نظر رها دقیقا نظرمنه !همونی که گفتی زن نازه و مرد نیاز..............................
      منم همینو تایپ کردم ولی چون زیاد توضیح دادم واسه اینکه نظرم کوتاه شه حذفشون کردم اما در هر صورت کلا با این مساله مخالف نیستم... nili جونم راس میگه واقعا.

      پاسخ ها

      • رها

        ممنون عزیزم

    • مهدی

      دختر خانوم ها توجه داشته باشن که اگر این فرهنگ جا بیفته و جای دختر و پسر ها با هم عوض بشه کلی خوش به حالشون میشه .... چراکه از اون به بعد هر چی تیکه که بهشون انداخته میشه به پسرا گفته میشه مثلا "ترشیده بودن" و "خرافاتی بودن"و ..... هرچی که خودشون میتونن تصورکنن....

    • رها

      حالا این نه شنیدن به کنار
      دختر ذاتا دوست داره خواهان داشته باشه
      دوست داره معشوق باشه
      دوست داره بخوانش
      ولی دختری که رفته باشه خواستگاری و جواب مثبت هم گرفته باشه بعد یه مدت زندگی افسردگی می گیره و همه اش احساس می کنه تحمیل شده و اصلا نمی تونه با خودش کنار بیاد.
      تازه مطمئنا پسر هم بعد یه مدتی احساس خوب نخواهد داشت
      چون خیلی راحت و بدون هیچ سختی دختر رو به دست اورده

      پاسخ ها

      • 120

        با رها موافقم(+)

      • رها

        ممنون 120 جان

    • MOHSEN

      واي....
      هههههههههههههههههههه....هههههههه
      تنها پسر بابام ا ز دس رفت...
      حالا ديگه دخترا پاشنه ي درمون رو از جا مي كنن...
      .
      .
      .
      .
      .
      .مام ميگم {فكرامو بكنم يه سال ديگه جواب ميدم......}

      پاسخ ها

      • صورتی

        فک کنم دلت خیلی از خانوما پره
        چندبار جواب رد شنیدی؟!

      • سایه

        خخخخخخخخخ یه درصد فک کن به پسرا بگن ترشیده خخخخخخخخ

    • فاران

      رها خانم سلام : ممنون از یاد آوری شما .


      دو سئوال :
      1 - چرا دختر نباید به پسر دل ببندد ؟
      2 - چگونه میتواند این دلدادگی رو بیان کند ؟
      ببینید دوستان :
      در جامعه ای زندگی می کنیم که معتقد به دین مبین اسلام هستیم و مقید به آن ، آیین و سنن مختلفی را در گوشه و کنار کشور می بینیم که شاید چندان هم با دین ما همخوانی نداشته باشد و صد البته عکس این موضوع هم صادق است .
      سنتها گاها" زیبا هستند و گاهی هم دست و پا گیر ، خصوصا" سنتهای که از دیرباز در کشور بوده و هیچ سنخیتی با دین ما ندارد .
      یکی از این آیینها خواستگاری کردن است ، برای دختر و پسر شئوناتی در نظر گرفته اند و قرنها است که آن را به عنوان یک الگو بکار گیری کرده و از آن تبعیت می کنند .
      اما همه ی ما می دانیم که بسیاری از الگوها به مرور زمان بایستی تغییر کنند
      یک پرسش : آیا ما انسانها همان انسانهای چند قرن پیش هستیم ؟
      آیا فرزندان این زمانه با چند دهه گذشته تفاوتی ندارند ؟
      خانمی را در نظر بگیرید که شیفته جوانی شده است ( بدون تعارف در کشور ما زیاد است ) چگونه می تواند این احساس را به او منتقل کند و در واقع به او بفهماند که دوستش دارد ؟

      حال اگه این فقط یک احساس نباشد و یک عشق معقول باشد چی ؟
      1 - چون پایبند یکسری آداب و سنن است نمی تواند چیزی بگوید و این عشق را در خود سرکوب می کند .
      2 - دل به دریا می زند و یک ارتباط دوستانه با او برقرار می کند که از عاقبت و فرجام آن هیچگونه اطلاعی نداریم .

      واقعا" راه سومی نباید باشد ؟؟؟
      از خود شما می پرسم : بهترین گزینه برای ابراز علاقه یک دختر به یک پسر چیست ؟؟
      بهتر نیست که از یکسری از تنگناها با قوت قلب و بدون واهمه عبور کنیم ؟؟
      آیا تو جامعه ما نداریم دخترانی رو که قلبا" عاشق یک پسر شده اند و تمام کوره راهها را رفته اند و به بن بست رسیده اند ؟؟
      فکر می کنید علت این بن بست ها چیست ؟؟
      می دانم که همه تون در خصوص احترام به فرشته زمینی خدا ( مادر ) و بهترین حامی و یاور دوران زندگی ما ( پدر ) همفکر و هم عقیده اید و معتقدید همه ی برنامه ها باید از این کانال گذر کنند ،
      اما یک دختر چگونه می تواند ضمن احترام به والدین ، عشق و علاقه ی خود به شریک آینده اش را بیان کند ؟
      چرا نباید در جامعه ی ما این زمینه فراهم شود که سوای سنت قدیمی ( خواستگاری پسر از دختر ) بتوان اسرار نهفته در دل دختران را در خصوص نحوه ی ابراز علاقه به پسران ابراز کرد؟؟

      کامنت من طولانی شد ببخشید منتظر نظرات دوستان عزیز هستم و خواهش می کنم جدی و مشروح بیان کنید .

      پاسخ ها

      • amir

        فاران عزیز مطالب بیان شده طرح سوال و درگیر کردن بقیه افرادی که مطلب رو میخونن اما نظری از شما در مورد راه کارها دیده نمیشه ولی با همین روش شما من به ذکر چند سوال می پردازم:
        وقتی انسان مورد توجه قرار گیرد نا خود آگاه دچار غرور میشود این غرور ممکن است در نوع جوابگویی تاثیرگذار باشد و لطمه ای به طرف مقابل بزند حال فرض کنیم ابراز کننده یک دختر باشد آیا ضربه روحی ممکن قابل توجیه است؟؟؟
        این مسئله در صورت ابراز علاقه از طرف آقایون نیز صادق است و حتی جواب منفی نیز باید با بیانی شیرین و تامل شده باشد
        البته نکته قابل توجه نظر خود من نسبت به ابراز علاقه یا بیان مسایلی که اشاره کردید مثبت است در صورتی که شان طرف مقابل حفظ شود
        مورد دوم فلسفه وجودی دختر و پسر است
        دختر چگونه می تواند به شرایط یک پسر واقف شود؟؟؟
        و آیا این ابرز علاق در سطح وسیع مانند خانواده قابل درک است؟؟؟
        پس بهتر نیست بجای ایجاد صورت مسئله های بیشتر به طرح روشی پرداخت سپس روش مورد نظر را نقد و بررسی کرد

      • فاران

        امیر عزیز سلام :
        ممنونم که مثل گذشته تو این مقوله هم شرکت کردی
        من عمدا" چند سئوال از دوستان کردم تا همگی به هر شکل ممکن دیدگاههای خود رو بیان کنند
        بله حق با شماست ، در فرهنگ ما ایرانیها اینگونه جا افتاده که آقا از خانم خواستگاری کند و اگر هم پاسخ منفی شنید ناراحت نمیشود ( که خب صد در صد اینگونه هم نیست )
        می دونیم که در بسیاری از مواقع ، وقتی پسری از دختری خوشش می آید و درخواست ازدواج می کند خانواده دختر تمام شرایط پسر رو می سنجند و وقتی ببینند مناسب دخترشون نیست پاسخ منفی میدهند که همین جا با دو مسئله روبرو می شویم .
        1 - با توجه به مخالفت خانواده ، آیا دختر هم با این خواستگاری مخالف است ؟
        شاید دختر در معذوریت خانواده باشد !!
        ممکن است او مشتاق این پیوند باشد اما به دلایل مختلف و از جمله تکیه به این جمله که ( هر چی پدر و مادرم گفتند ) از بیان علاقه اش خودداری کند و چنانچه والدین او در آینده همسری را برای او انتخاب کردند که باب طبعش نبود میدانید چه عاقبت شومی در انتظارش خواهد بود !!
        امیر جان اینا واقعیاتی است که در گوشه گوشه ی جامعه ی ما به عینه وجود دارد .
        2 - گاها" می بینیم که با توجه به پاسخ منفی خانواده دختر و حتی خود دختر ، اصرار خانواده پسر بر صورت گرفتن ازدواج ، کار رو به جاهای باریکی میرساند طوری که پسر دست به کارهای غیر منطقی میزند و به روشهای مختلف سعی در جلب اعتماد خانواده دختر می نمایند و در صورت مداومت خانواده دختر و عدم رضایت آنها حادثه ی تلخی مانند ربودن و ... پیش می آید
        امیر عزیز :
        میدانیم که این روش نابهنجار در کشورمون زیاد دیده میشود و در بسیاری از مواقع در جراید و مجلات و خبرنامه ها ، اخبار این چنینی زیاد می بینیم ، معضلی که تاکنون لاینحل مانده است .
        همین الان هم در کشورمون دختران زیادی هستند که به پسرها علاقه مندند اما همان شیوه ی قبل رو پیش میگیرند : ( یک صحبت کوتاه با پسر و ذکر این جمله که ، اگر مایل هستی با خانواده ات به خواستگاری بیا )
        وقتی علاقه ی اولیه ایجاد شد مشکلات بعدی که بیشمارند شروع میشود
        والدین پسر !
        والدین دختر !
        شرایط ازدواج !
        و...

        امیر جان : اجازه میخوام شما و بقیه دوستان ادامه این بحث رو به معرض دید سایر دوستان بذارید .

      • رها

        آقا فاران نظرات منو خوندید؟؟؟
        اگه آره فکر می کنم جواب شما توی اون نظرات باشه
        به هر حال خوشحال میشم اگه نکته مبهمی بود با هم در موردش بحث کنیم.

      • Melody

        Faran jan salam;farmayeshe shoma sahih ama fek nemikoni ta in sonat avaz beshe ma hamamon fosil shodim?(taze agar avaz beshe)man fekr mikonam age ye dokhtar be ye pesar alaghe peyda kone aval ye jorayi befahme ke pesare behesh tavajoh va meyl dare ya na taze pesaram nabayad maghror beshe va be dokhtar bi ehterami kone chon rohe dokhtara hasas va latife mamnonam;

      • رها

        آقا فاران من با مورد اول جوابتون به امیر موافق نیستم.
        امروزه دیگه دختران زیر بار حرف زور نمیرند و اغلب خودشون برای آیندشون تصمیم می گیرند.
        فکر می کنم مواردی که دختر علی رغم میل پدر و مادر با فردی ازدواج کرده که اکثرا بعدها پشیمون میشن بیشتره
        بعدشم نادرند پسران و خانواده ی پسرانی که جنبه و ظرفیت اعلام علاقه دختر به پسر رو ندارند.

      • nili

        اینو جدی میگم اگه دختر به کسی که دل بسته احساسشو بگه و طرف بگه نمیخواد دختر تا مرز جنون پیش میره.راه حل اینه که غیر مستقیم بفهمونه ازش خوشش میاد و بازم میگم پسر پیش قدم بشه.یه دختر خوب میدونه چیکار باید بکنه تا طرف ازش خوشش بیاد. دختر ظریف و شکننده هست. این اصل هیچوقت با گذشت زمان عوض نمیشه هیچوقت... پس با اطمینان میگم دختر رک و راست نباید بگه

    • MOHSEN

      ايول همه خودشئن رو لو دادن.................
      يه چيزي ميگم :خداييش هركي - بده نامرده....
      فكر ميكنم همه ي بچه هاي اينجا عاشق هستن بجز من.
      هركي اگه كسي رو دوس داره
      {و تا حالا عاشق شده }يه+ بده.
      لطفا.

      پاسخ ها

      • Melody

        man ba eftekhar behet + dadam MOHSEN jan

      • مستانه

        +++++واقعا تا حالا هیشکیو دوست نداشتی؟!!چرا آقا محسن؟!!امکاناتش نبوده!!!

      • رها

        تنها تو نیستی خیلی ها هستند که عاشق نیستند.

      • سایه

        ای خاک تو سر من کنن+

    • fire flower

      من به جاي جواب دادن به سوال هاي شما مي خوام مراحل روش ابراز علاقه رو از ديد خودم بيان كنم:
      مرحله ي اول دختر به پسري دل مي بنده و تمام آمال و آرزوهاش رو در زندگي دركنار اون فرد مي بينه.
      مرحله ي دوم كمي طول ميكشه تا خودش به عشق خودش اقرار كنه. مخصوصا اگه از طرف پسر هيچ توجه و علاقه اي وجود نداشته باشه.
      مرحله سوم بايد تحقيق راجع به خود آن فرد اعم از تاهل و دين و مذهب و اخلاق و منش و....، خانوادش، دوستانش، حسن شهرت و خيلي چيزاي ديگه تحقيقات مفصلي كنه تا مطمئن بشه فرد مورد نظرش هم تراز خانواده ي خودش باشه.
      مرحله ي چهارم در ميان گذاشتن موضوع با مادر خود كه فكر ميكنم از مادر نزديك تر به دختر كسي نيست.
      و يا يه دوست صميمي و قابل اطمينان براي مشاوره و دريافت راهكار.
      مرحله پنجم ديدار و صحبت راجع به موضوع با دوست صميمي پسر يا برادر بزرگترش يا داماد پسر و يا هر كدام از فاميل پسر مثل پسرعو.
      توي اين ديدار ها بايد فردي به غير از خود دختر به نمايندگي از اون كه بهتره يه پسر باشه چون آقايون بلدن چطور باهم صحبت كنند ،كاملا وضع رو تشريح كنه و اطلاعات كامل و مفيدي راجع به خانواده ي دختر رو بگه.
      در فرصتي اون دوست يا برادر پسر هم ميتونه تحقيقات خودش رو انجام بده.
      مرحله ششم اينه با يه نقشه ي از پيش تعيين شده اون دوست پسر توجه پسر رو به دختر جلب كنه و بدون دادن آشنايي بگه كه اخلاقياتش به تو ميادو از فلاني شنيدم خونواده ي خوبين و واس شوخي هم مثلا بگه از چشاش عشق به تورو مي بينم و چند وقتي از تبليغات مثبت از دختر انجام بشه تا انشالله ذهن پسر درگير دختر بشه و توي خلوت خودش بهش فكر ميكنه.
      مرحله ي هفتم و آخرين مرحله پسر به دختر دل مي بنده و به خواستگاريش ميره و اين طوري دختر به عشقش ميرسه.
      ببخشيد طولاني شد و مثل داستان هفت خان رستم!!!
      اما به نظرم راهكار خوبيه.

      پاسخ ها

      • Melody

        ++++++++++++++++++++

      • fire flower

        ممنون ملودي جان.

      • Melody

        khahesh mikonam fire fiower jan

    • فاران

      نظر دوستان ( رها خانم - ملودی خانم - محسن عزیز و fire flower رو خوندم .
      1 - رها خانم نظرات شما رو خوندم و پاسخ من مثبت نیست که توضیح بیشتری میدم .
      2 - نظر ملودی خانم رو هم خوندم و شبیه کامنت رها خانم است .
      3- آقا محسن مطابق معمول طنز ، اما دوست عزیزم fire flower ایده ی جالبی دارند
      خاطره ای رو براتون تعریف کنم :
      شام خونه ی اقوام دعوت بودیم یکی از آشنایان که پست دولتی داشت رو تو اون مجلس دیدم .
      شنیده بودم که دخترش در سن پایین ازدواج کرده ، ماجرا رو جویا شدم .
      ایشون گفت : اون آقا رو که می بینی ( اشاره به پسر جوون مجلس ) داماد من است
      پرسیدم فکر نمی کنی دخترتون کمی زود ازدواج کرده ؟ ( 15 سالگی )
      پاسخ داد نه به دو دلیل :
      1 - اجازه ندادم به گناه بیفته ( که خب اینهم ایده ی ایشون بود )
      2 - وقتی این پسر رو دیدم و از تمام ابعاد او رو سنجیدم ، متوجه شدم شوهر مناسبی برای دخترم خواهد بود ، با او و خانواده اش صحبت کردم و نظر دخترم رو پرسیدم و چون مانعی در کار ندیدم مقدمات کار رو فراهم کردیم که به شکر خدا همه چیز به خیر و خوبی انجام شد .
      برام کمی تازگی داشت ، پدر دختر از خانواده پسر بخواهند که دخترش رو به عنوان عروس خانواده قبول کنند
      جالب اینکه زندگی خوبی رو آغاز کرده اند .
      دوستان در باره ی حساسیت و غرور دختر صحبت کرده اند که کاملا" متین و منطقی و اینکه اگر پاسخ منفی بشنوند صدمه ای شدید به روح آنها وارد میشود و شاید هم جبران ناپذیر باشد
      می خوام دو نکته ی دیگر رو مطرح کنم و ادامه ی بحث رو بذارم در اختیار شما :
      1- میدانید که دختران زیادی هستند که به پسری علاقمند شده اند اما موانع زیادی برای این ابراز علاقه پیش روی خود می بینند و راههای سخت و دشواری رو می خواهند تجربه کنند تا به خواسته ی خود برسند که در بیشتر مواقع به بن بست ختم میشود ! چاره چیست ؟

      2 - خانواده های زیادی در این جامعه هستند که پسر شان به دلایل زیادی از جمله حجب و حیا ، عدم ارتباط با دیگران ، خود کم بینی و ... بعد از به پایان رساندن تحصیلات عالیه و حتی اشتغال به کار ، یادشان می آید که باید ازدواج کنند
      اما با چه کسی ؟؟ نمی دانند !
      پدر یا مادر را واسطه می کنند که یکی را برایش در نظر بگیرند و بعد هم مراسم خواستگاری و ...

      آیا این روشی اصولی و منطقی برای آغاز یک زندگی است ؟؟
      می دانید چند درصد طلاقها از سوی تحصیل کرده ها صورت میگیرد ؟؟
      فکر میکنید وقتی یک فرد تحصیل کرده درخواست طلاق میدهد ( دختر یا پسر فرقی نمی کند ) چه عواملی در این درخواست دخیل بوده است ؟؟

      کامنت من طولانی شد نظر دوستان موافق و مخالف رو ببینم ، خواهش میکنم نظر همه ی دوستان عزیز و محترم رو بخونید و نسبت به اونها ایده های ذهنی تون رو بیان کنید .

      پاسخ ها

      • Melody

        Faran jan mamnon az nazari ke dadi ama man hanozam ro harfam hastam ama ye bar khode man pish ghadam shodam baraye hamin tajrobe daram va ta omr daram az in karam pashimonam baraye hamin migam behtare ye dokhtar sharayeto besanje ya had aghal az ye bozorgtar komak bekhad omidvaram vazeh gofte basham

      • nili

        ببخشید ولی زن ناز میکنه مرد نازشو میکشه...
        این توی ذات جفتشون هست و هیچ کدوم خوششون نمیاد جاشونو باهم عوض کنن و اگه کسی کار طرف مقابل رو انجام بده نتیجه ی جالبی بدست نمیاد ولی یادت نره توی همه چیز استثنا هم داریم! و این استثناها باعث نمیشه قانون عوض بشه. شک نکن. مطمئن باش

    • عسل

      به نظر من تو فرهنگی که هنوز آقایون خانمها رو توی خیلی از مسائل قبول ندارند این خیلی که گفتم یعنی خیلی بیشتر از خیلی حالا فکر کنین که یه دختر بیاد از یه پسر خواستگاری کنه به فرض اینم که اون پسر قبول کنه ولی بعد از ازدواج پای پسر به هر مانعی گیر کنه این مسئله رو توی سر دختر میکوبه که تو منو میخواستی و هزار حرف دیگه. حالا اگه قبول نکنه که دیگه فاتحه اون دختر خونده است چون دخترا بسیار دل نازکند و چون عمیق دل میبندند اونوقت ضربه ای که میخورند خیلی شکننده تر از اونیه که بشه به راحتی درستش کرد.

    • fire flower

      خيلي ممنون آقا فاران.
      البته من چندين ايده ي ديگه به ذهنم رسيد اما قرار نيست ما اينجا راهكار بديم.

    • hiva

      من رو نظر خودم هستم. با عرض پوزش آقا فاران نظر شما خیلی احساسیه! به اطرافتون دقت کنین و واقعیتو ببینین همه چی اونقدر که فک میکنین ساده نیست ..اگه دیدین یه نمونه موفق بوده دلیل نمیشه که بگین همیشه خوبه ...فرهنگ و آدابو رسوم هر کشوری تاثیر خیلی زیادی میزاره رو زندگی آدمای اون کشور.مثلا شنیدم تو هند دخترا میرن خواستگاری... و یا تو خیلی از کشورهای متمدن ملاک خواستگاری کردن دختر یا پسر نیست ولی آمار طلاقشون خیلی بالاست .... تو ایران اگه یه دختر به پسری ابراز علاقه کنه کلاش پس معرکه س چه برسه به خواستگاری اونم بین خانواده ی داماد که دیگه نیشو کنایه هارو نمیشه جمش کرد اگه اینو قبول ندارین پس تو ایران زندگی نمیکنین!!!اینایی که گفتم فقط یه طرف قضیه س.. شما مردی فقط تا حدودی میتونی شرایط خانوما در ایران و احساسات و نیازاشونو درک کنی ... تا دنیا دنیا بوده تو ایران مرد سالاری حاکم بوده و اینو نمیشه یهویی عوضش کرد و این غیر قابل انکاره که آثار و نتایجش کاملا مشهوده (گیر الکی دادن به رانندگی خانومها و... !!!) ....... اگه اینو بشه درستش کرد خانومها باز نمیتونن با این مساله کنار بیان (استثنا هم داره ولی دیدتون کلی باشه ) .. به طبیعت نگا کنین بین تمام موجودات این مساله هست که نر عاشق شدن و .... میخواد و زن ناز و خواسته شدن ... طبیعت مردها و زنها اقتضا میکنه که هر چیزی سر جای خودش باشه ..اگه یه دختر پسری رو دوس داشته باشه فقط در صورتی میتونه به خواسته ش برسه که پسر بهش ابراز علاقه کنه و اونو بخواد نه اینکه به پسره بگه من تو رو میخوام بامن ازدواج کن ! (( در طول تاریخ نقش دختر ها و پسر ها در زندگی تغییر کرده چون نقش اونها قراردادیه اما نیازها و عواطف دختر ها و پسرها قراردادی نیست ..ذاتیه .. مثل هم نیست که بتونن جاشون و نقششونو باهم عوض کنن مکمل بودن دختر ها و پسرها همیشه یادتون بمونه )) .............

    • بیتا

      من فکر می کنم ایده همه دوستانی که موافق خواستگاری دختر بودند در تئوری جواب می ده وقتی پای عمل برسه ناکام می مونه ، به این دلیل این حرف می زنم که درسته ما جوانها سعی کردیم که مدرن باشیم و روشن فکر کنیم ولی جامعه ی ما یک جامعه سنتی هست و ما هم تربیت سنتی شدیم و این دو باهم در تضاده شاید این قضیه برای دو سه نسل دیگه جواب بده ولی در حال حاضر خواستگای از پسر لطمه ی بزرگی به شخصیت دختر هست ، و این رو به عینه دیدم ... دخترهایی که حتی با واسطه از پسر خواستگاری کردند و بعد از مدت کوتاهی چه قبل از عقد و چه بعد از عقد به مشکل بزرگی که منشا اون همون نحوه خواستگاری بود برخورند ...
      در جواب نظر آقا فاران که می فرمایند همین شکل ازدواج رو در اقوام دیدند باید بگم که من فکر می کنم اگر پدر اون دختر یک فرد معمولی بود و داراری پست دولتی نبود شرایط ازدواجشون اینقدر راحت بنظر نمی رسید و از طرفی هم اینقدر زود نمی شه در مورد خوشبخت بودن نظر داد چون با توجه به سن کمی که دوتاشون دارند( البته با توجه به حرف آقا فاران که می فرمایند که دختر 15ساله است و در نهایت پسر هم نمی تونه بیش از20 -22 ساله باشه ) معمولا اختلافها زمانی پیش می آید که زوجین از سنین بسیار جوانی خارج می شن و به مرز 30سالگی می رسن ... ایده آلها تغییر می کنه مخصوصا اگه تحصیل هم بکنند دیدگاهها در مورد زندگی و اهداف اون تغییر چشمگیری پیدا می کنه و اینجاس که اختلافها نمایان می شه حال اگه این وسط دختر از پسرهم خواستگاری کنه دیگه بدتر...
      من با نظر رها خانم موافقم بنظر من هم دختر ها ذاتی و بالفطره طوری هستن که باید خواهان داشته باشن و اگر خودشون اقدام کنن در دراز مدت صدمه می بینند و هر مشکلی در زندگی پیش بیاد فکر می کنند متاثر از نوع خواستگاریه
      البته این اصلا دلیل نمیشه که بگم دخترها حق هیچ انتخابی ندارن بلکه بنظر من فقط در حد ابراز علاقه جزئی خوبه .. اگه پسر هم شرایطش رو بپذیره مطمئنا حرکتش رو نادیده نمی گیره و این علاقه دو طرفه می شه ... همونطور که در مقاله ی بالا عنوان شد. و البته باز هم محیط زندگی ، تربیت ، خانواده و دیدگاه فردی نقش بسزایی در این مورد داره و یادمون باشه که در مورد هر چیزی نسبیت وجود داره !

    • رها

      سلام اقا فاران
      ممنون از نظراتتون
      ولی فکر نمی کنید بهتره به جای اینکه کلی درباره ی هرچیز نظر بدید به نظرات بقیه اشکال بگیرید تا زمینه برای تبادل افکار پیش بیاد؟؟؟
      یا مستقیم نظرتون رو درباره ی موضوع بگید تا ما دلایل مخالفت و موافقتمون رو بگیم؟؟؟
      فکر می کنم اینطوری راحت تر بشه تبادل نظر کرد و به بحث نشست.
      نظرات شما خیلی جامع و مفید هستند و همه ازش استفاده می کنیم و از این بابت هم ازتون ممنونم.
      خلاصه ببخشید دیگه...

    • fire flower

      دوستان عزيز سلام.
      با اينكه سايت خيلي دير كامنتم رو گذاشت اما دوست دارم همه تبريك صميمانه ام رو بپذيريد.
      http://www.bartarinha.ir/fa/news/26806

    • مستانه

      آقا فاران نظراتتونو خوندم اما بنظر من تا چند سال آینده هم این ایده جواب نمیده اگر هم موردی بوده مثل همون خاطره شما جزء استثنائاته. باور کنید من بارها شاهد این قضیه بودم که بعد از ابراز احساس دختر به پسر مورد علاقش و شنیدن نه،چه اتفاقات جبران ناپذیری افتاده. شاید نوع طرح کردن مسئله مشکل داشته ،زمانش مناسب نبوده در هر صورت عواقب بدی رو داشته.
      اما در کل امیدوارم شرایطی محیا بشه که دخترها بتونن احساس واقعیشونو بیان کنن و در صورت نه شنیدن فکر نکنن دنیا به آخر رسیده.
      درمورد شرایط هم باید بگم آقا فاران اکثر ما تو خونواده هایی زندگی میکنیم که پدرومادرامون سنتی فکرمیکنند و این نسل به نسل چرخیده و حالا بما رسیده همیشه تغییر سنت و روال عادی زندگی یه نوع ترسی با خودش همراه داشته ،اگه من بخوام خلاف این سنت پیش برم چی میشه؟!!!این سوالیه که هر کدوم ما حداقل یه بار بهش فکر کردیم.اکثرا هم راه حلی منطقی براش نداشتیم.

    • تبسم

      من اتفاقاً با اين موضوع كاملاً موافقم،ولى :
      ١-در كشور ما،ازدواجها معمولاً سبك و سياق سنتى خود را حتى در مدرن ترين نوع اشنايي دنبال ميكنند،اگر توجه كنيد وقتى دختر و پسر با هم اشنا ميشوند و معاشرت ميكنند تا وقتى كه پاى مسائل به خانواده كشيده نشده و ازدواج جدى نشده،مشكلى نيست اماوقتى كار به خواستگارى و ... ميرسد ناگهان همه سنت ها بايد با ريز ترين جزييات اجرا بشه!
      خب اين يعنى چى؟!
      اگه من و شما دو ادم متفكر و روشن و با ديد باز هستيم و شرايط طرف مقابل رو ميبينيم،ديگه چاپيدن طرف به انحاء مختلف(مهريه،طلاى سنگين،جهيزيه مفصل،جشن و ريخت و پاش انچنانى...)بى معنيه!
      اگر هم نه،پس بايد از اول به اين سنت ها پايبند بود ،نه از وسطش!
      ٢-كتاب اسمانى ما ،قران ،قوانين رو به صورت كلى براى همه چيز معين كرده و تفسير ريز ان را به عهده پيامبر(ص)و امامان (ع) و سپس فقيه "جامع الشرايط" گذاشته،يعنى"بنا به شرايط جامعه،چيزهاى ريزى كه زندگى را دست و پا گير ميكند،تغيير دهيد،بنا به مصلحت جامعه"

      خب ،حالا چرا ما در رابطه با سنتهايي كه دست و پاگير هستن اين كار رو نميكنيم؟!
      اين موضوع رو بايد از چند نقطه نظر بررسى كرد:
      الف-ترس از طرد شدن از سوى طرف مقابل
      ب-ترس از قضاوت طرف مقابل
      ج-در صورت قبول پيشنهاد،نگرانى از اينده و صدمه عاطفى خوردن
      د- قضاوت خانواده همسر و فاميل و....در نهايت جامعه
      ه-و در نهايت اينكه تزلزل عاطفى ناگفته كه هميشه فرد در نهايت احساس ميكند(من هميشه عاشق تر بودم،اون چه احساسى به من داره و ...)

      همه اينها به كنار،طرز تربيت فرزندان مذكر ما مهم ترين نقش را دارد
      ما هميشه عادت كرديم كه زن يعنى ناز و مرد يعنى نياز(به قولرها جان) در صورتى كه هم مرد و هم زن ناز و نياز دارند
      چرا زنان ما عادت دارند احساسات خود را مخفى كنند(همسرمون پر رو ميشه!)
      چرا مردان ما به زنان خود عشق اصيل خود را ابراز نميكنند(به زن نيايد زياد رو داد!)
      اينها همه ريشه در فرهنگ سنتى ما دارند،متأسفانه،ما در ملغمه اى از سنت و مدرنيته زندگى ميكنيم كه خودمان هم سردر گم هستيم كهچه بايد بكنيم؟!!
      اگر فرزندان ما ياد بگيرند كه ابراز عشق،سخيف كردن خود نيست به نشانه روح بلند يك انسان است،
      اگر به قول فروغ فرخزادفكر كنيم كه "اگر عشق ،عشق باشد زمان حرف احمقانه اى است"(در رابطه با فاصله هاى سنى)
      اگر اين باور را داشته باشيم كه پسر و دختر مكمل يكديگرند،نه رقيب،نه دشمن،نه يكى رييس و ديگرى مرئوس
      ان زمان ميتوان به اين مسئله هم فكر كرد كه:
      "چه اشكالى داره دختر بره خواستگارى پسر؟!!"







       

      پاسخ ها

      • رها

        تبسم جان منظور من از جمله ی ( زن نازه و مرد نیاز ) این نیست که زن (ناز) مطلقه و مرد (نیاز) مطلق
        این یک چیز نسبیه
        ولی اگه شما کلی نگاه کنی این جمله ذات خانم ها و آقایونه
        خانم ها دوست دارند ناز کنند و آقایون هم دوست دارند ناز بکشن. اینا با هم مکمل هستند.
        به نظر خواستگاری دختر از پسر فی نفسه هیچ اشکالی نداره اما این ظرفیت ها و تفکر آدم هاست که اینو اشکال دار می کنه

      • nili

        تبسم جان درسته که مرد هم به محبت نیاز داره ولی بحث تو شروع هست که اول زن ناز میکنه!!!! و مرد هم از همین خوشش میاد البته به حدش.باور کن!!! ولی بعدا زن هم با محبتش به مرد نشون میده چقدر دوسش داره و محبتای مرد روش تاثیر گذاشته. ولی این فکرا هم غلط هست که محبت کنم پر رو میشه و...

      • فاران

        تبسم جان سلام :
        انتظار هم می رفت که شما به این موضوع با عمق و توجه ی بیشتری نگاه کنی
        میدونیم که تو فرهنگ مسلمانان و خصوصا" ما ایرانیها این موضوع به سادگی جا نمی افتد
        اما مشکلی است که تقریبا" همیشه دامنگیر ما انسانها بوده است
        انتخاب همسر از سوی پسر یا دختر نباید آنقدر معضل و مشکل بزرگی جلوه کند که بزرگترین این مشکل عدم انتخاب زوج مناسب از سوی خانم باشد
        در واقع پسر و دختر میبایست هر دو از یک نوع انتخاب عقلانی ، صحیح و مناسب برخودار باشند
        اما ...
        خوشحالم که می بینم مطابق معمول خیلی دقیق و کنجکاوانه به موضوع نگاه می کنی
        هرچند تو جامعه ما از طرح تا اجرا فرسنگها فاصله است
        زیرا ابتدا باید باورها را تغییر داد که خود کاری بس طاقت فرسا و بعضا" محال است .
        یکبار دیگر از التفات و توجه شما با بینشی عمیق به موضوع تشکر و سپاسگزاری می کنم
        از همه ی دوستان دیگر که به نحوی نظرهای زیبای خود را در این صفحه به معرض دید گذاشتند قدردانی می کنم
        سبز باشید .

    • fire flower

      من با اينكه موافق اين موضوع هستم ، اما خودم ديدم كه دختري به پسري ابراز علاقه كرد و هديه اي بهش داد و آدرسشون رو هم داد و گفت كه به خواستگاريم بيا.
      پسر هم هديه رو به مادرش داد تا ببره و به دختر پس بده.
      جامعه اين طوريه درسته دوستان ، اما تا كي ؟؟؟؟
      اگه قراره فعاليتي صورت بگيره چرا ما پايه هاشو نسازيم؟
      شما مي خوايين دست رو دست بذارين تا همه چيز تغيير كنه كه اين غير ممكنه!!!!
      خداوند فرمودند سرنوشت قومي تغيير نخواهد كرد مگر آنكه خودشون سرنوشت خودشون رو تغيير بدن.
      كمي جسارت ، كمي تفكر عميق ، كمي انديشيدن راجع به آفريده ي خدا به نام انسان. انساني كه دو جنس داره ، زن و مرد. و خدا به صراحت بيان كرده كه هييييچ تفاوتي بين اين دو جنس وجود نداره.
      اما يه سوال از شما آقا فاران :
      شما كه فردي متشخص و با ايمان و نماز خون و كوشا و با اخلاق هستين ، حتما در اطرافتون دختراني وجود دارند كه شيفته ي شما هستند ، اگر روزي متوجه عشق و علاقه ي اون فرد به خودتون بشين چه عكس العملي دارين ؟؟؟
      چي بهش مي گين ؟
      به خودتون مغرور ميشين؟ سعي مي كنين دلشو نشكونين؟ دربارش تحقيق مي كنين؟ دوست دارم جوابتون رو بدونم. اگه از صحبتم ناراحت شدين ، عذر مي خوام اما منتظر جوابتونم.

      پاسخ ها

      • فاران

        سلام دوست عزیزم :
        قسمت اول مطلب شما زیبا بود ممنونم از شما
        اما در خصوص پرسش شما :

        همه ی ما انسانها برای شروع یک زندگی زیبا باید اصول و الگوهایی رو ملاک قرار دهیم و خدای ناکرده احساسی و به قول معروف ( چشمم دید و دلم خواست ) تصمیم نگیریم .
        این یک اصل است ، هم برای دختر و هم برای پسر .
        اگر تصمیم یک دختر برای ابراز علاقه ، سطحی و احساسی باشه معلومه که آغازگر یک زندگی زیبا نیستند
        در انتخاب همسر ، دختر و پسر باید ضمن بررسی تمامی جوانب این انتخاب ، ایده و علاقه خود رو نشون بدند و ظاهر بینی و ظاهر پسندی و چند جمله صحبت کردن و ادامه اش خندیدن و ... نمی تواند راهکار باشد
        خوب بودن با خوب جلوه کردن تفاوت بسیاری دارد و عواقب سخت و دشواری در پی آن است
        وقتی یک زوج جوان پس از آغاز یک زندگی اختلافات زیادی در ادامه مسیر زندگی دیدند و خیلی زود پای آنها به دادگاه باز شد معضل جامعه نیست ؟؟
        مگر این زندگی با آغاز خواستگاری از سوی پسر انجام نشد ؟؟
        دختری که در این خواستگاری هیچ ضربه ی روحی و جسمی به او وارد نشد چرا باید طی مدتی کوتاه ضربه سخت حضور در دادگاه را تجربه کند ؟؟
        مگر این همان دختری نیست که پسر از او خواستگاری کرد ؟؟
        آیا تو کشورمون سراغ نداریم زنان بسیار متشخص و با اصل و نسب و با حجب و حیا در گوشه گوشه ی کشور با پدیده ای به نام طلاق روبرو شدند همین سنت و آداب نادرست باعث تداوم زندگی سخت و طاقت فرسای او شده ؟؟
        واقعا" بین دوستان ، اقوام و همکاران نمی بینید که خانمی بعد از طلاق عزلت نشنی کرده و جز شنیدن ناسزاهای فامیل و حتی پدر و مادر آینده ای تیره و تاریک رو تجربه می کند ؟؟
        آیا این نتیجه وابستگی و پایبندی ما به سنت نادرست ما نیست ؟؟
        شما فکر می کنید سرکوفت زدنها به خانمی که مطلقه شده کمتر از خواستگاری کردن اولیه ی اوست ؟؟
        همه ی ما می گوییم که از سنتها نمیشه گذشت به دلایل مختلف و البته به نظر من دلایل واهی !!
        همین سنتهای دست و پا گیر است که فرجام زندگی جوانان رو به این مرحله رسانده است
        گستاخی به آنجا رسیده که بازیچه قرار دادن زنان امری بسیار عادی تلقی میشود
        من و شما همیشه از وضعیت زندگی زنان در کشورمون نالیده ام اما همچنان به همان عادات و رسوم به ارث رسیده شدیدا" پایبندیم و اصلا" هم کوتاه نمی آییم .
        ما به زنان اعتماد نمی کنیم ، راستی و صداقت را از آنان دریغ کردیم ، دوستی با دوستان را بر دوستی و مودت بر آنان ترجیح دادیم ، عقاید و گفتارشان را که از خلوص نیت آنهاست رو به تمسخر گرفته ایم و ...
        اینگونه تصورات و اعمال نتیجه اش جز سختی زندگی و به بن بست رسیدن است ؟؟
        آیا باعث و بانی این کلاف سردرگم که به مسئله ای بغرنج تبدیل شده غیر از خود ماهاست ؟؟

        دوست عزیزم fire flower

        من و امثال من اگر فردی منطقی و متعهد باشیم چنانچه دختری با خصوصیات اخلاقی و رفتاری و دارای ایده های نزدیک به هم داشته
        باشیم می توانیم آغازگر یک زندگی خوب و درخشان باشیم و اگر هر کدام از ما ( دختر یا پسر ) دارای نقصهایی باشیم که نتوانیم آن را از بین ببریم غیر از تخریب آینده زوج همسان چیزی نصیب ما نخواهد شد و تخریب آینده یک فرد در زندگی هیچگونه ارتباطی به نحوه ی ابراز علاقه ی دختر به پسر و یا بالعکس ندارد

        ببخشید کامنت من طولانی شد .

      • fire flower

        با سلام و عرض خسته نباشيد ،
        ممنون از جوابتون ، من جوابم رو گرفتم.
        قسمت اول مطلب هم چيزي هست كه بهش ايمان دارم ، به چيزي كه ايمان و اعتقاد ندارم به زبون نميارم. خوشحالم كه مورد پسند بوده.
        موضوع طلاق به كنار حتي زناني كه همسرشون رو به علت بيماري يا تصادف هم از دست دادند ، از اين نيش و كنايه ها مصون نيستند.
        يكي از اقوام نزديك من همسرش رو به علت بيماري از دست داده ، همسري كه دوستش داشته ، زندگي عاشقانه ي اون ها زبانزد عام و خاص بوده ، همسري كه انتخابش كرد و تا آخر عمر دوستش داشت .
        اما حالا با فوت اون آقا زندگي دختر تيره و تار شده ، نه فقط به خاطر از دست دادن همسر نه! به خاطر حرف مردم.
        از قديم گفتند در دروازه رو ميشه بست اما دهن مردم رو نميشه بست.
        ما كه براي حرف ديگران زندگي نمي كنيم.
        جامعه ي ما با كلي فرهنگ و رسوم پوچ و بي پايه دست و پنجه نرم ميكنه اما تا وقتي كه ما در برابرشون هيچ حركتي نكنيم افسار زندگيمونو داديم به يه سري خرافات و سنن باطل يا به قول بعضيا عرف!!!
        راه پيروزي استفاده از قدرت فكر ، اين هديه ي الهي و جسارت هست.
        ممنون كه وقت گذاشتين و مطلب من رو خوندين.

    • رها

      دوستانی که گفته بودند اگه دختر به کسی علاقه داشته باشه هیچوقت نمی تونه ابرازش کنه و به عشقش برسه باید اینو در نظر داشته باشند که :
      ممکنه یه پسر از یه دختر خوشش بیاد که دختره علاقه ای به پسره نداشته باشه و ممکنم هست که یه دختر از یه پسر خوشش بیاد و پسره علاقه ای به دختره نداشته باشه
      این یه قضیه ی 2 طرفه است
      پسر می تونه مستقیم علاقه اش رو ابراز کنه و جواب بگیره دختر هم می تونه غیر مستقیم ابراز کنه علاقه اش رو و جوابش رو بگیره

      پاسخ ها

      • فاران

        ممنونم از شما رها خانم
        تا حدودی با نظر شما موافقم .

    • کیمیا

      من نظر خاصی ندارم ولی اینو میدونم که باید فرهنگ سازی بشه تا مشکلی پیش نیاد نمیشه خیلی راحت این موضوعو قبول کرد.چون تو کشورای دیگه هم زیاد این موضوع نیست.

    • تبسم

      رهاى نازنين و نيلى عزيز
      ممنون از حسن توجه شما،اما من هر دو مطلبى كه مورد انتقاد شما دو عزيز قرار گرفته رو با يك"چرا" شروع كردم،يعنى خودم هم به اون انتقاد دارم
      اگر بچه هاى ما از بچگى ياد بگيرند كه نياز عاطفى مايه خفت نيست،يعنى اگر به كسى(پدر و مادر و خانواده و....در انتها و بعدها همسر)ابراز علاقه كنى ليبل نميخورى،متهم به بچگى و لوسى و ...(در انتها زن و شوهر ذليلى!!!)نميشى،خوب بچه ها در بزرگسالى هم ابايي از اين موضوع نخواهند داشت
      مرد وزن براى نزديك شدن به هم نياز دارند كه از نظر عاطفى مكمل هم باشند
      اما اين داستان خواستگارى به دلايلى كه در بالا ذكر كردم نياز به فرهنگ سازى عميقى دارد كه زمان طولانى خواهد برد
      اگر تو اين چند روز نتونستم جواب براى كامنت هاى بعدى بگذارم ،مسافرت هستم و دسترسى به اينترنت ندارم
      باز هم ممنون از شما دوستان نازنين

    • صورتی

      آقا فاران هیچکدوم از خانوما موافق این کار نیستن.
      لطفا بیخیال شید.

      پاسخ ها

      • fire flower

        من موافقم عزيزم.

      • فاران

        سلام دوست عزیز
        فقط خواستیم تو این صفحه در این خصوص بحث و تبادل نظر بشه
        ممنون از شما .

      • صورتی

        میدونم آقا فاران
        اما اگه هم این کار بشه فک کنم حدود یه قرن طول بکشه که فرهنگش جا بیوفته و ما اون موقه زنده نیستیم که ازین فرصتا استفاده کنیم!

    • رها

      تبسم جان
      در نظر بگیر که اصلا تمام جامعه این قضیه رو پذیرفته بودن و هیچ مشکلی نداشت.
      شما خودت حاضر بودی به خواستگاری یه آقا پسر بری؟؟؟
      خدا وکیلی حاضر بودی همچین کاری کنی؟؟؟

    • hiva

      آقا فاران آخرين کامنت طولاني شما رو صد در صد قبول دارم خوشحالم که يه مرد ايراني اينقدر اين مسائل رو توي ايران ميبينه و بفکر چاره س ... من توي اولين کامنتمم گفتم و ميگم به هيچ عنوان با خواستگاري خانوما مخالف نيستم مخصوصا اگه شرايط و فرهنگش محيا باشه ... اما چيزي که مدام تکرارش ميکنم وشما راجبش نظر نميدين که روشنتر شه مساله نياز و صفات ذاتي دختر و پسره شما فقط از بعد جامعه و فرهنگ ساز ي صحبت ميکنين..... خانوما ميشه بعداز يه کم فک کردن بگين که اگه همه چي واسه خواستگاريتون محيا باشه و شما به خواستگاري کسي رفتين شرايط و احساسات بعد از ازدواج رو بيان کنين؟اينکه اگه از هر نظر مشکلي پيش بياد به خودتون نميگين اون که منو دوس نداشت من رفتم خواستگاريش؟؟؟اشتباه نکنين اين تحميل نيست اين نيازه شما اينو انکار ميکنين ؟ آقا فاران خوشحال ميشم اگه از اين بعد اين موضوع رو روشنتر کنين .....

    • تبسم

      در ابتدا عذرخواهى ميكنم كه يك هفته مسافرت بودم و نتونستم جواب لطف دوستان رو بدم
      فاران بسيار عزيز
      از شما و محبت و نظر لطفت بي نهايت سپاسگزارم،من نظر خودم رو گفتم،شايد از نظر بعضى دوستان غير قابل قبول باشه،ولى به نظر من اين"ما" هستيم كه براى محبت مرز ميگذاريم و وظيفه تعيين ميكنيم و ...

      فاران جان
      مسائل فرهنگي ما همانطور كه شما دوست عزيز بهتر از من مستحضر هستيد نياز به تأمل و كنكاش بسيار داره كه از حوصله اين بحث خارجه
      اما بايد از جايي و زماني شروع كرد،كه ميتونه از امروز و اينجا باشه
      از شما باز هم ممنونم

      و اما رهاى نازنينم(كه گاهى هم زود از كوره در ميري ها!!)
      به جرأت ميگم،اگر با همسرم (كه الان سالها است با هم زندگى عاشقانه اي داريم)به اين جا ميرسيدم كه من بايد اين كار رو بكنم تا بتونيم با هم زندگى كنيم،اين كار رو ميكردم،چون ارزشش رو داشت و بزرگترين لطفي بوده كه خدا در حق من كرده تا بتونم با مردى كه هميشه عزيزترينم بوده و بهترين دوستم و صميمى ترين اون ها،زندگي كنم...

      چرا كه نه رها جان؟اگر كسى رو داشتى كه عاشقش بودى و باهاش تفاهم داشتى و ديدي ارزش محبت تو رو داره اين كار رو بكن،باور كن ضرر نميكنى
      از محبتت ممنونم و ببخشيد دير شد تا جواب بدم

    • بابک

      چرا فکر نکنند؟ تو این وانفسای بی شوهری چه کاری از این بهتر البته بگم من الان قصد ازدواج ندارم و می خوام ادامه تحصیل بدم تازه پرنسس بیاد با وزیرش با دربارش آیا بله را بگم آیا نگم، از الان گفته باشم ، بقول مامانم پسرمو از سر راه که نیاوردم همینجوری بدم برن

    • یه دختر

      فقط می خوام به عنوان دختری که در این مورد تجربه داره به همه ی دخترا بگم که هرگز این کارو نکنن چون اگه پسری شما رو بخواد خودش میاد جلو مطمئن باشین اون بیشتر از شما حواسش جمعه و دنبال زن میگرده هرگز اون رو از احساس خودتون مطلع نکنید بعدا خودتون رو هرگز نمی بخشید خیلی سخته خیلی سخته وقتی فهمید که دوستش دارم و گفت منو فراموش کن و حرفای دیگه خیلی لحظه بدی بود و هیچ وقت فراموش نمی کنم

    • ناشناس

      مسئله این که خیلی وقتها دخترا این کارو می کنن و بعدشم ادعا می کنن که پاکن و پسره بهشون التماس کرد . نمونه ش این دختره همکلاسی خودم که دیگه خودشو داشت می کشت و انقد برا پسره چاپلوسی و خود شیرینی می کرد و خودشو لوس می کرد و باهاش سر صحبت سر چیزای چرت وپرت رو باز می کرد و گپ می زد و پسره هم بیچاره کاریش نداشت ها و نسبت بهش بی توجه بود . این انقد خودشو اعمال کرد که آخر سر کار خودشو کر د و بعد هم مدعی شد که پسره التماسش کرد. آقا یه چیزی بگم هر وقت یه جایی مثل دانشگاه و محیط کار و این جور جاها دیدید که یه ادواجی صورت گرفته بدونید که دختره به همین صورتی که توضیح دادم التماس کرده . حالا این واقعیت . چه خوشتون بیاد چه نیاد.

    • صدیقه

      سلام
      تروخدا هیچ دختری این کار رو نکن من گفتم و الان پشیمونم دقیقا نظر اون کسی رو که به عنوان یه دختر نظر گذاشته رو دارم ..من گفتم ولی تا الان از همون حرفم دارم میسوزم و ....بگذریم فقط این کار رو نکنید خواهش میکنم..بخطر خودتون میگم....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج