اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۹۱۹
۵۱۷۷
۵۱۷۷
پ

معماري داخلي در خدمت مديريت سازماني

اتاق يك مدير اينگونه است

احساس لذت بخش تابش نور خورشيد روي پوست‌تان را حتما تجربه كرده ايد.خورشيد سرچشمه گرما، آرامش و نمادي از اعتماد است كه در بسياري از اساطير قديمي به‌عنوان مظهري از قدرت و پاكي بيان شده است.

اتاق يك مدير اينگونه است


اتاق يك مدير اينگونه است

احساس لذت بخش تابش نور خورشيد روي پوست‌تان را حتما تجربه كرده ايد.خورشيد سرچشمه گرما، آرامش و نمادي از اعتماد است كه در بسياري از اساطير قديمي به‌عنوان مظهري از قدرت و پاكي بيان شده است. اگر به نقاشي‌هاي قديمي دقت كنيد، مي‌بينيد كه براي نشان دادن قداست و پاكيبزرگان نوري پشت سر ايشان نقاشي شده كه به موجب آن اعضاي چهره‌ به وضوح ديده نمي‌شود.

شما به محض ديدن يك تابلو با اين تفاسير به‌سرعت انسان خوب و پاك را مي‌شناسيد و ناخودآگاه به او اعتماد مي‌كنيد. اين سبك نور پردازي ريشه در نقاشي‌هاي قبل ازميلاد دارد در اين سبك از نقاشي براي نمايش قداست و پاكي از خورشيد بسيار استفاده مي‌شده و بعدها وارد نقاشي‌ شده است.


نورپردازي اتاق آقاي رئيس

همان‌طور كه شخص اول در يك تابلو با استفاده از نورپردازي قابل تشخيص است، در يك دفتر كار نيز، اتاق يك مدير مي‌تواند با پرهيز از هزينه‌هاي سرسام آور و فقط با يك نورپردازي ساده از ساير اتاق‌ها متمايز باشد.

روش اصولي نورپردازي براي مطالعه تابش نور از سمت چپ است و اگر شخص پشت به نور قرار بگيرد سايه خودش روي ميز مي‌افتد اما با توجه به تاثير اين نور از لحاظ بصري و رواني، مي‌توان اين مشكل را با استفاده از نورپردازي مناسب حل كرده و روي ايجاد عواملي براي جلب اعتماد ارباب رجوع تمركز كرد. شايد شما به‌عنوان يك ناظر اصلا متوجه نباشيد كه دليل اعتمادي كه ناگهان به فرد پشت ميز پيدا كرده‌ايد چيست يا برعكس چرا مايل هستيد هر چه سريع‌تر از اين اتاق خارج شويد!

اين چه عوامل بصري است كه به‌طور ناخودآگاه باعث قضاوت فرد بيننده مي‌شود؟ براي مثال ورود به فضايي روشن و باز حس آرامش و امنيت بيشتري به ما مي‌دهد تا قرار گرفتن در يك فضاي بسته و تيره. اگر دقت كرده باشيد از اين مسئله در برنامه‌هاي تلويزيوني نيز استفاده مي‌شود. در برنامه‌هايي كه پشت مجري يك پنجره قرار گرفته، درنتيجه فضاي صحنه به بيننده حس اعتماد القا مي‌كند، يك فواره در صحنه به بيننده حس پيروزي و يك اختلاف سطح رو به بالا به او حس پيشرفت و آينده نگري را منتقل مي‌كند.


حس اعتماد و ورودي‌هاي شيطونكي

در مرحله اول بايد اهداف خود را از دكوراسيون تعيين كنيد، اين‌كه مي‌خواهيد در بيننده چه حسي القا كنيد؟! حس اقتدار مديريت، حس صميمت، يا حس اعتماد؟

براي يك مدير فروش، جلب اعتماد مشتري مهم‌ترين عامل موفقيت اوست. مشتري با ورود به اتاق بايد درك كند كه مي‌تواند به حرف‌هاي مدير اطمينان داشته باشد، جدا از طرز برخورد و ظاهر مدير، چيدمان مبلمان و جزئيات مربوط به آن، حتي مدل و سبك صندلي‌ها نيز از اهميت خاصي برخوردار است. يك صندلي بلند و پرابهت به مشتري مي‌گويد كه با يك مدير قدرتمند روبه‌روست كه البته بدش نمي‌آيد اين قدرت را به رخ بكشد، در واقع اين دكوراسيون به شما مي‌فهماند كه مدير، قواعد خاص خودش را دارد.

در معماري امروز سعي مي‌شود، ميز مدير پشت به نور قرار بگيرد تا نخستين صحنه‌اي كه به چشم مراجعه‌كننده مي‌خورد نور باشد.اين نور كه از پشت سر مدير مي‌تابد به مشتري حس اعتماد داده و بحثي روشن و صادقانه مدير را انتظار مي‌كشد.اتاق مدير مي‌تواند يك در خصوصي براي ورود و خروج خود او داشته باشد. اين نحوه رفت‌وآمد مدير از نظر روان‌شناسي بسيار مهم است. زيرا كارمندان و مراجعان اين‌طور برداشت مي‌كنند كه مدير همواره در اتاقش حضور دارد. اين در، براي اتاق رئيس مي‌تواند به يك اتاق خصوصي ديگر راه داشته باشد كه او بتواند قبل از ملاقات با مهمانانش خود را مرتب كند و گاهي درصورت نياز استراحت كند. اين مسئله براي مطب پزشكان نيز صادق است.

فرض كنيد در اتاق انتظار يك مطب دندان‌پزشكي هستيد و مي‌دانيد دكتر هنوز نرسيده است، تحمل اين انتظار همراه با درد دندان خيلي سخت‌تر از آن است كه تصور كنيد دكتر در مطب بوده و هر لحظه ممكن است انتظارتان پايان يابد. اين قضيه براي خانه‌هاي مسكوني هم كاربرد دارد. اگر ديد مهمان‌ها به محل ورود و خروج افراد خانه محدود نباشد، حريم خصوصي و حجاب ساكنان حفظ مي‌شود. در اين صورت اگر مهمان‌ها زودتر از يكي از اعضاي خانه رسيدند، مي‌توانند بدون اشراف به اين موضوع منتظر بمانند. اين قبيل ورودي‌ها و خروجي‌ها به‌اصطلاح شيطونك ناميده مي‌شوند.


اتاق يك مدير اينگونه است

كلاسيك در دل مدرن

براي اينكه اتاق رئيس را متفاوت نشان دهيد مي‌توانيد از موقعيت اتاق در ساختمان هم استفاده كنيد. بهتر است در بالاترين يا پايين‌ترين طبقه ساختمان باشد يا اينكه همه نقاط مجموعه با گرايش به مركزيت به اتاق رئيس ختم شوند.

به ورودي اتاق رئيس نيز بايد توجه شود. اين ورودي بايد دعوت‌كننده باشد، دري كه در يك حفره داخل ديوار قرار گرفته يا مصالح خاصي براي ساخت آن به كار رفته يا از نورپردازي ويژه‌اي در كناره‌هاي آن استفاده شده، مي‌تواند يك ورودي متفاوت باشد. وقتي وارد اتاق مي‌شويد قبل از هر چيز بايد خود رئيس را پشت ميزش ببينيد، حال اينكه در بسياري از دفاتر بايد براي ديدن رئيس از كنار ميز كنفرانس بگذريد تا بتوانيد او را ببينيد.

سلسله مراتب چيدمان اتاق رئيس بايد به‌گونه‌اي باشد كه مراجعان نخستين چيزي كه مي‌بينند ميز مدير باشد نه ميز كنفرانس يا كتابخانه. براي پذيرايي خودماني‌تر، يك نيم ست جلوي ميز رئيس نيز گزينه ايده‌آلي است. ميز كنفرانس هم بهتر است درصورت امكان به اتاقي در جوار اتاق رئيس منتقل شود يا در همان فضا كنار ديوار قرار گيرد. براي جدا‌سازي‌ قسمت‌هاي مختلف اتاق مي‌توان از ديوارهاي جداكننده متحرك نيز استفاده كرد. براي متفاوت جلوه دادن اين فضا نسبت به ساير قسمت‌ها، مي‌توان از مصالحي متفاوت و با كيفيتي بالاتر استفاده كرد يا سبك اين اتاق را به‌طور كلي تغيير داد. براي مثال در مجموعه‌اي مدرن مي‌توان اتاق مديريت را كلاسيك طراحي كرد.


اتاق يك مدير اينگونه است

ميز كنفرانس كه در كنار ميز رئيس قرار دارد با نورپردازي ويژه خود اين قسمت را از كل فضا جدا كرده است.
در كل دموكراسي و برابري حرف اول را مي‌زند، پس عنصر اعتماد هم در فضايي ايجاد مي‌شود كه رئيس خود را با بقيه افراد برابر ببيند، هرچند دكوراسيون تاثير مهمي روي جلب اعتماد مراجعان دارد اما براي كاركنان يك شركت برخورد خود مدير حائز اهميت است نه ميز و صندلي اتاقش!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج