adexo3
۲۰۳۹۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

توصیه های مفید سلامتی و خانه داری

نکته های کوچک برای نجات جان شما درسال ۹۱

ما به شما مي‌گوييم كه چطور پاستايي بخوريد و چه جور قهوه‌اي، چه نوع موزي انتخاب كنيد و هويج و گوشت را چگونه بپزيد؟ اين توصيه‌ها را جدي بگيريد و به آن‌ها عمل كنيد

نکته های کوچک برای نجات جان شما درسال 91

برترین ها: نكته‌هاي كوچك ممكن است نتايج مهمي را رقم بزنند، هميشه به اين نصيحت گوش كنيد و از نكته‌هاي كوچك غفلت نكنيد. براي مثال در مورد غذاخوردن اگر به برخي نكته‌هاي كوچك دقت كنيد مي‌توانيد سلامت خود را تضمين كنيد و به بدن خود غذاهايي سالم‌تر برسانيد. دكتر جوليان كلاو، متخصص تغذيه و دكتر كانرز والدرمن، فوق‌تخصص بيماري‌هاي داخلي به شما مي‌گويند كه رعايت چند نكته كوچك در آشپزخانه مي‌تواند به سلامت شما كمك زيادي بكند.


نکته های کوچک برای نجات جان شما درسال 91

اين يكي كنسروش بهتر است

خيلي از مردم تصور مي‌كنند، كنسروها ارزش غذايي پاييني دارند و هميشه استفاده از مواد غذايي تازه بهتر است. خب، شايد اين تصور درستي باشد و در مورد اكثريت مواد غذايي به خصوص سبزي‌ها و ميوه‌ها واقعا بهتر است از تازه‌هاي آن استفاده كرد، اما اين وسط يك استثنا هم وجود دارد: ذرت. محققان دانشگاه كورنل نيويورك در مطالعات خود به اين نتيجه رسيدند؛ دمايي كه براي كنسرو كردن دانه‌هاي ذرت به كار گرفته مي‌شود ميزان آنتي‌اكسيدان‌هاي ذرت را حدود ۴۵درصد افزايش مي‌دهد. آنتي‌اكسيدان‌ها با راديكال‌هاي آزاد در بدن مبارزه مي‌كنند. راديكال‌هاي آزاد مواد مضري هستند كه به سلول‌هاي بدن آسيب مي‌رسانند و باعث بروز بيماري‌ها و حالت‌هايي مثل انواع سرطان‌ها و بيماري‌هاي قلبي در بدن مي‌شوند. در مجموع اگرچه كنسرو كردن ذرت از ميزان ويتامين C آن مي‌كاهد اما افزايش ميزان آنتي‌اكسيدان‌هاي آن به واسطه حرارت ديدن باعث مي‌شود، كنسرو ذرت يك منبع غذايي عالي غني از آنتي‌اكسيدان باشد.


نکته های کوچک برای نجات جان شما درسال 91

بگذاريد تا سرد شود

وقتي سيب‌زميني را مي‌پزيد سلول‌هاي موجود در آن شروع به ورم كردن مي‌كنند و سپس مي‌شكنند اين روند باعث مي‌شود، هضم نشاسته در بدن انسان راحت‌‌تر انجام شود. دركل اين روند «ژلاتينيزيشن» مي‌گويند اما يك نكته مهم در اين ميان وجود دارد: اگر سيب‌زميني پخته سرد شود، بعضي از اين سلول‌هاي شكسته شده با هم تركيب مي‌شوند و به شكل كريستال‌هاي كوچك درمي‌آيند كه به آن‌ها سلول‌هاي مركب مي‌گويند. اين «سلول‌هاي مركب»، مثل فيبرها، نه در روده كوچك كه در روده بزرگ هضم مي‌شود و در نتيجه به تنظيم عملكرد روده بزرگ كمك مي‌كند. در مطالعه‌اي كه در دانشگاه منچستر انجام گرفته مشخص شد؛ سيب‌زميني‌هاي پخته و سرخ شده داغ حدود ۵ تا ۷درصد و سيب‌زميني‌هاي پخته شده، سرد شده حدود ۱۳ تا ۱۵درصد سلول‌هاي مركب دارند. در نتيجه بهتر است كه هميشه سيب‌زميني‌هاي پخته و سرخ شده را پس از سرد شدن مصرف كنيد. در ضمن يادتان باشد، اگر سالاد سيب‌زميني درست مي‌كنيد به جاي استفاده از سس مايونز، از مخلوط ماست، پياز قرمز و پيازچه استفاده كنيد تا يك سالاد سالمي داشته باشيد.


نکته های کوچک برای نجات جان شما درسال 91

روغن زيتون به درد اين كار نمي‌خورد

روغن زيتون جزو مواد غذايي بسيار مفيد براي بدن است. اين روغن غني از امگا۶ است كه باعث جلوگيري از التهاب سلولي و رقم خوردن بيماري‌هايي مثل ورم و درد مفصلي، بيماري‌هاي قلبي و سكته‌ها مي‌شود. به دليل خواص بسيار خوب روغن زيتون بسياري از مردم از آن در غذاهاي خود به كرات استفاده كرده و حتي برخي از آن به عنوان روغن پخت و پز استفاده مي‌كنند اما يادتان باشد كه روغن زيتون كمتر از ديگر روغن‌هاي پخت و پز موجود در بازار فرآوري شده است و براي همين درجه دود آن- كه دمايي است كه در آن به خاصيت‌هاي خوراكي روغن آسيب وارد مي‌شود- پايين است. اگر روغن زيتون در حرارت زياد قرار بگيرد مولكول‌هاي مفيد آن مي‌شكنند و ممكن است مواد آسيب‌رسان توليد كند. در دماي بالا روغن زيتون، راديكال‌هاي آزاد توليد مي‌كند كه براي بدن بسيار مضر است. براي همين اگر مي‌خواهيد مواد غذايي را در دماي بالا يا به مدت طولاني نپزيد از روغن زيتون استفاده نكنيد.


نکته های کوچک برای نجات جان شما درسال 91

هويج را بخارپز نكنيد

هويج يكي از خوراكي‌هاي محبوب است كه هم به صورت خام و هم به صورت پخته مورد استفاده قرار مي‌گيرد. حالا محققان ايتاليايي در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه پختن هويج در آب جوش بهتر از بخارپز كردن آن است. در واقع با پختن كامل هويج ميزان كار وتنوئيدهاي آن (آنتي‌اكسيداني كه بدن از آن ويتامين‌A مي‌سازد كه براي رشد، توليدمثل و دفاع سلولي بدن و نيز داشتن پوست و مويي سالم و جوان بسيار ضروري است) افزايش مي‌يابد. در اين مطالعه ايتاليايي‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه در هر ۱۰۰گرم هويج خام ۳۱ ميلي‌گرم كاروتنوئيد وجود دارد. اين در حالي است كه در هر ۱۰۰گرم هويج كاملا پخته، ۲۸ ميلي‌گرم و در هر ۱۰۰گرم هويج بخارپز، فقط ۱۸ميلي‌گرم كاروتنوئيد وجود دارد.


نکته های کوچک برای نجات جان شما درسال 91

بي‌خيال كباب‌پزي شويد

يكي ديگر از علائق ما ايراني‌ها كباب‌پزي است. در واقع كباب‌پزي روي اجاق‌هاي سنتي، مدرن يا روي باربكيو يكي از تفريحات بسياري از مردان و زنان ايراني است اما حواس‌تان باشد كه دانشمندان فرانسوي در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيده‌اند كه پختن گوشت به صورت كبابي ۲ ماده هتروسيكليك آمين (HCL) و پلي‌سيكليك آروماتيك هيدروكربن (PAH) را آزاد مي‌كند كه اثرات سرطان‌زايي آن‌ها ثابت شده است. در واقع بهتر است گوشت را با آتش ملايم و به صورت تدريجي بپزيد. اگر به گوشت ادويه مناسب بزنيد موادغذايي پرارزشي به آن اضافه كرده‌ايد. همچنين اگر رزماري و دارچين اضافه كنيد مي‌توانيد از تشكيل مواد مضر هنگام پختن آن‌ هم تا حدودي جلوگيري كنيد.


نکته های کوچک برای نجات جان شما درسال 91

چاي سرد نخوريد

چاي حاوي پلي‌فنل‌هاي مختلف است. اين تركيبات شيميايي از سلول‌هاي قلبي را محافظت مي‌كند. پلي‌فنل‌ها فقط زماني آزاد مي‌شوند كه چاي گرم شود. دكتر كاري راكستون، فوق‌تخصص تغذيه آزمايشگاهي مي‌گويد: «چاي بايد حداقل ۲ تا ۴ دقيقه كاملا داغ شده تا پلي‌فنل‌هاي آن آزاد ‌شود و براي همين اگر مي‌خواهيد چاي مربوط به ساعت‌هاي قبل را بخوريد، حتي اگر چاي هنوز گرم است ابتدا آن را حسابي گرم كنيد سپس بنوشيد.» در ضمن برخي افراد به چاي خود شير اضافه مي‌كنند اما محققان ايتاليايي مي‌گويند؛ اين كار باعث مي‌شود، بدن در جذب پلي‌فنل‌ها به مشكل بر بخورد.


نکته های کوچک برای نجات جان شما درسال 91

موز سبز بخريد

همه ما وقتي مي‌خواهيم ميوه انتخاب كنيم موزهاي رسيده را انتخاب مي‌كنيم البته گاهي هم موزهاي كال سبز مي‌خريم اما آن‌ها را مي‌گذاريم تا كاملا برسند، ولي اين كار اشتباه است! حالا دانشمندان انگليسي به اين نتيجه رسيده‌اند، با خوردن موزهاي سبز شما ضمن رساندن پتاسيم و ساير مواد مغذي موز، كالري كمتري به بدن‌تان خواهيد رساند. در ضمن با خوردن يك موز سبز مدت زمان بيشتري احساس سيري خواهيد داشت و در نتيجه احتمال چاقي در شما كاهش خواهد يافت.


نکته های کوچک برای نجات جان شما درسال 91

چه قهوه‌اي بخوريد؟

در مورد قهوه و نوشيدن آن ميان پزشكان اختلاف نظر وجود دارد برخي قهوه را به دليل خاصيت‌هاي محافظت قلبي، افزايش تمركز، كاهش احتمال ابتلا به ديابت و نيز رساندن مايعات به بدن نوشيدني مناسبي مي‌‌دانند و برخي ديگر آن را به دليل افزايش نامنظمي ضربان قلب، بر هم زدن چرخه خواب و مسائل ديگر مناسب نمي‌دانند اما در كل اكثريت پزشكان معتقدند، نوشيدن تا ۳ فنجان قهوه در روز براي بدن انسان ضرري ندارد ولي چه نوع قهوه‌اي بهتر است بخوريم؟ محققان مي‌گويند، خوردن قهوه‌هايي كه ميزان كافئين آن زياد نباشد اما ميزان آب آن زياد باشد (مثلا قهوه آمريكانو) بهتر از قهوه‌هاي كم‌حجم ولي پر از كافئين مثل قهوه ترك است. در ضمن اضافه‌كردن شير به قهوه هم انتخاب چندان خوبي نيست زيرا شير پرچربي مي‌تواند كالري زيادي را به قهوه اضافه كند. براي مثال تحقيقات نشان داده، يك فنجان بزرگ كافه لاته حدود ۲۲۵ كالري در حالي كه يك فنجان قهوه آمريكانو فقط حدود ۶۰ كالري در خود دارد.



نکته های کوچک برای نجات جان شما درسال 91

پاستا را ايراني نپزيد

با آن‌كه پاستا و ماكاروني غذايي فرنگي است اما حالا جاي ثابتي در برنامه غذايي بسياري از ايراني‌ها پيدا كرده است اما يك مسئله جالب اينجاست كه ما ايراني‌ها پاستا را به شكلي ايراني مي‌پزيم، يعني آنقدر رشته‌هاي ماكاروني را مي‌پزيم تا كاملا سفت شوند اين در حالي است كه مطالعات نشان داده، پاستاي كاملا پخته نشده باعث سيري زودتر شده و فرد ديرتر گرسنه مي‌شود و براي همين باعث جلوگيري از چاقي مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج