۲۰۳۹۱
۵۰۳۰
۵۰۳۰
پ

در تعطيلات مهم اين است كه وزن اضافه نكنيد

۵ + ۱۰ نكته براي آغاز سال نو

اين روزها، روزهاي تعطيلات و زمان جشن و خوش‌گذراني با اقوام و دوستان است. متاسفانه براي بعضي از ما، اين فصل معني‌اي جز پرخوري و اضافه‌ وزن ندارد.

5 + 10 نكته براي آغاز سال نو

5 + 10 نكته براي آغاز سال نو

برترین ها: اين روزها، روزهاي تعطيلات و زمان جشن و خوش‌گذراني با اقوام و دوستان است. متاسفانه براي بعضي از ما، اين فصل معني‌اي جز پرخوري و اضافه‌ وزن ندارد.
تحقيقات نشان داده، پرخوري در تعطيلات مي‌تواند باعث اضافه‌شدن يك يا حتي 2 كيلوگرم وزن در سال شود. اگر اين مقدار را طي چند سال جمع كنيم به رقم خيلي بزرگي مي‌رسيم اما با تمركز بر تغذيه سالم، فعاليت و تفريح و در نظر داشتن چند نكته ساده زير مي‌توانيم سلامت خود را در طول تعطيلات تضمين كنيم.


5 + 10 نكته براي آغاز سال نو

  • واقع‌بين باشيد
تعطيلات وقت مناسبي براي وزن كم‌كردن نيست. به‌جاي اين‌كار فقط به ثابت نگه‌داشتن وزن‌تان اكتفا كنيد.

  • زماني را به ورزش اختصاص دهيد
ورزش باعث كمترشدن استرس‌هايي مي‌شود كه ممكن است در طول تعطيلات با آن مواجه شويد و همين‌طور مانع از افزايش وزن‌تان مي‌شود. هرچه ميزان خوردن‌تان زياد مي‌شود، بيشتر ورزش كنيد تا جبران پرخوري خود را بكنيد. ۱۰ تا ۱۵ دقيقه پياده‌روي تند ۲بار در روز راه‌حلي ساده و عالي است.

  • ته‌بندي كنيد
قبل از رفتن به مهماني، با خوردن اسنك‌هاي سبك مثل سبزي‌هاي خام يا يك ميوه، خود را سير كنيد. با اين‌كار كمتر به خوردن در مهماني فكر مي‌كنيد.

  • قبل از پر كردن بشقاب‌، تمام غذاها و خوراكي‌ها را بررسي كنيد
آن غذاهايي را كه از همه بيشتر دوست داريد را انتخاب كنيد و سعي كنيد اولويت‌هاي بعدي را كمتر در ظرف خود بچينيد. حتما سعي كنيد كه جايي براي سبزي‌ها و ميوه در ظرف‌تان خالي بگذاريد.

  • تا جايي بخوريد كه احساس رضايت كنيد
خودتان را سير نكنيد. تنقلات را در وعده‌هاي كوچك و كم بخوريد. يك توصيه خوب اين است كه زودتر از بقيه غذاي‌تان را تمام كنيد و بعد به مبل يا صندلي تكيه دهيد و بشقاب‌تان را روي ميز بگذاريد و از حرف‌زدن لذت ببريد.

  • در نوشيدن ماء‌العشير زياده‌روي نكنيد
اين روزها ماءالشعير طرفدارهاي زيادي پيدا كرده و به‌جاي نوشابه در مهماني‌ها از اين نوشيدني استفاده مي‌كنند. با اين‌كه اين نوشيدني از نوشابه سالم‌تر است ولي هنوز هم مقدار زيادي كالري و شكر دارد. پس در خوردن آن زياده‌روي نكنيد.

  • وعده بعدي را سبك بخوريد
اگر روزي ۵۰۰ كالري بيشتر از استاندارد بدن‌تان بخوريد، طي ۲ هفته يك كيلوگرم چاق مي‌شويد اما با تنظيم تعادل بين خوردوخوراك‌تان مي‌توانيد از اين اتفاق جلوگيري كنيد. اگر يك بار در يك وعده زياده‌روي كرديد در وعده بعدي كمتر بخوريد.

  • تمركزتان را از غذا به حاشيه‌هاي آن منحرف كنيد
دور هم جمع‌شدن دوستان و خانواده در اين روزها فقط معني خوردن نمي‌دهد. بازي‌كردن يا قدم‌زدن‌هاي گروهي بهتر از يكجا نشستن و خوردن است. چه اشكالي دارد به هواي نشان دادن دكوراسيون جديد اتاق‌هاي‌تان باعث شويد مهمان‌هاي‌تان كمي از جاي‌شان تكان بخورند؟

  • غذاي خودتان را همراه ببريد
اگر به خانه دوستاني مي‌رويد كه با آن‌ها رو دربايستي نداريد، غذاي خودتان را همراه ببريد.

  • غذاهاي كم چرب و سالم بپزيد
حالا كه وقت بيشتري داريد، مي‌توانيد با دقت بيشتري مواداوليه آشپزي‌تان را انتخاب كنيد. با اين‌كار سلامت خود و خانواده‌تان را ارتقا دهيد.


نکته تکمیلی

با چند نكته ساده زير هم مي‌توانيد غذاهاي سنتي را طوري درست كنيد كه سالم‌تر باشند

آبگوشت: موقع پاك‌كردن گوشت، تمام چربي‌هاي آن را بگيريد. اين‌كار باعث مي‌شود در هر بشقاب از غذا حدود 60‌گرم چربي كمتري داشته باشيد.

دورچين‌ها: به جاي اين‌كه دور غذاي‌تان را با نان تزئين كنيد، با حلقه‌هاي پياز، سير، كرفس يا سبزي‌ها را پر كنيد. اين‌كار هم شكيل‌تر است و هم رنگ و روي بهتري به غذا مي‌دهد.

پوره سيب‌زميني: از شيرخشك، آب مرغ، سير يا پودر سير و پنير پارمسان به‌جاي شير و كره استفاده كنيد. مزه بهتر و متفاوتي به غذا مي‌دهد.

يك دسر سريع و سالم براي تعطيلات: 4 موز، يك‌ونيم پيمانه شير خشك يا شير سويا، يك‌ونيم پيمانه ماست كم‌چرب، كمي پودر جوز هندي تازه. تمام مواد به جز، جوز هندي را در مخلوط كن بريزيد تا به شكل پوره يكدستي درآيد. با پودر جوز هندي هم آن را تزئين كنيد.

دسرها: اگر كيك‌تان پف نكرد مي‌توانيد به‌جاي 2 سفيده تخم‌مرغ از يك تخم‌مرغ كامل استفاده كنيد. موقع درست‌كردن چيزكيك و پاي‌هاي كرم‌دار، به جاي خامه از شير خشك استفاده كنيد و روي دسرتان را با ميوه تازه، سس ميوه يا كمي پودر شكر تزئين كنيد.

با درنظر گرفتن اين چند نكته از تعطيلات‌تان بيشتر لذت ببريد. با تحرك و خوردن غذاي سالم، مي‌توانيد بدون استرس از خوراكي‌هاي مورد علاقه خودتان لذت ببريد. با اين‌كار ذهن و بدن‌تان از شما ممنون خواهند شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج