adexo3
۴۴۵۲
۵۰۷۵
۵۰۷۵
پ

همه چیز درباره چای

هرگز در ليوان‌ يك‌بار مصرف چای نخورید

شايد شما هم از آن دسته افراد باشيد كه براي رفع خستگي، ‌توليد نشاط يا از بين بردن خواب‌آلودگي ناشي از چند ساعت كار هيچ‌چيز به اندازه نوشيدن يك فنجان چاي سرحال‌تان نياورد اما بايد بدانيد مصرف بي‌رويه چاي خطراتي به دنبال دارد كه در اين جا به چند نكته اشاره مي‌كنيم.

هرگز در ليوان‌ يك‌بار مصرف چای نخورید

هرگز در ليوان‌ يك‌بار مصرف چای نخورید

ضد سكته

زعفران خواص درماني زيادي دارد از جمله اين‌كه براي درمان افسردگي استفاده مي‌شود. دريافت مقداري دم كرده زعفران موجب احساس شادي و خوشحالي مي‌شود. از تركيب زعفران و چاي، نوشيدني خوش‌طعمي به دست مي‌آيد. چاي زعفران از تجمع كلسترول در رگ‌ها و به اين ترتيب از بيماري‌هاي قلبي جلوگيري مي‌كند.


چاي سفيد دوست داريد يا سياه؟

دركل، چاي به 3 نوع سفيد، سياه و سبز وجود دارد. چاي سفيد به دليل آن‌‌كه خيلي گران است در ايران به ندرت يافت مي‌شود. در صورتي‌كه برگ تازه چاي را به سرعت خشك كنند، چاي سبز به دست مي‌آيد، در اين شرايط اجازه تخمير به چاي داده نمي‌شود كه اكثر فوايد درماني چاي را به آن نسبت مي‌دهند. مصرف چاي سبز اخيرا در ايران رو به افزايش است. از مهم‌ترين خواص آن مي‌توان به خاصيت ضدپوسيدگي دندان به علت فلورايد بالا، ضدسرطان معده، ضدخارش و التهاب حاصل از گزش حشرات و تقويت سيستم ايمني بدن اشاره كرد. اين چاي را مي‌توان مانند چاي سياه دم و مصرف كرد. در صورتي‌كه روي برگ تازه چاي سياه عمليات تخمير صورت گيرد و تغييراتي در رنگ، بو و مزه و اثرات آن نسبت به چاي سبز ايجاد مي‌شود. پس از مراحل تخمير آن را خشك كرده و بسته‌بندي مي‌كنند. اين نوع چاي كه همان چاي سياه است بيشترين نوع تجاري چاي را تشكيل مي‌دهد. در ايران معمولا حدود 95 درصد مردم، تمايل به استفاده از چاي سياه دارند.


چاي كله‌مورچه‌اي دوست داريد؟

چاي سياه انواع مختلفي دارد كه هرنوع آن طرفداران خاص خود را دارد. بيشترين مقدار چاي سياه از كشورهاي سريلانكا و سيلان يا از هندوستان و به مقدار كم از كينا به ايران وارد مي‌شود. چايي كه از كنيا وارد ايران مي‌شود به چاي «كله مورچه‌اي» معروف و شبيه باروت است كه فقط با سليقه عده‌ كمي جور درمي‌آيد. در ايران بيشتر چاي سيلان و كلكته موردتوجه است و اين به دليل رنگ بيشتر آن‌ها است. از تركيب چاي سيلان و كلكته كه طعم بهتري دارد مي‌توان چاي خوش‌طعم و رنگي به دست آورد.

قيمت چاي كلكته از كيلويي ۸ هزار تومان به بالا و چاي سيلان از كيلويي ۵ هزار تومان به بالاست. چاي سيلان از نظر ظاهري انواع مختلفي دارد كه چاي درشت‌تر به قلم، متوسط به شكسته و ريز به باروتي شهرت دارند. نوع باروتي آن در ايران كشت مي‌شود ولي كيفيت پايين‌تري دارد. معمولا برندهاي چاي در ايران، چاي وارداتي را با درصدي از چاي داخلي مخلوط و به بازار ارائه مي‌كنند. البته مصرف چاي‌هاي توليد داخل در گذشته زياد بود ولي حالا به نظر مي‌رسد ذائقه مردم با چاي‌هاي وارداتي بيشتر سازگاري دارد. قيمت بعضي از چاي‌هاي وارداتي تا كيلويي ۶۰ هزار تومان هم مي‌رسد ولي يك چاي خوب را مي‌توان در حدود قيمت كيلويي ۱۲ هزار تومان خريداري كرد.


در ليوان پلاستيكي چاي ننوشيد

شايد شما هم از آن دسته افراد باشيد كه براي رفع خستگي، ‌توليد نشاط يا از بين بردن خواب‌آلودگي ناشي از چند ساعت كار هيچ‌چيز به اندازه نوشيدن يك فنجان چاي سرحال‌تان نياورد اما بايد بدانيد مصرف بي‌رويه چاي خطراتي به دنبال دارد كه در اين جا به چند نكته اشاره مي‌كنيم.

1- مصرف چاي (مخصوصا پس از غذا كه سال‌هاست عادت بسياري از ايرانيان شده) جلوي جذب آهن موجود در غذا را مي‌گيرد و در نتيجه منجر به بروز بيماري كم‌خوني مزمن در مصرف‌كنندگان آن مي‌شود.

2- مصرف زياد چاي، دندان‌ها را لك‌دار و سياه مي‌كند.

3- چاي، ترشح اسيدمعده را تحريك مي‌كند همچنين به دليل ماهيت اسيدي خود در بروز زخم معده موثر است.

4- به دليل وجود مقدار زيادي ماده كافئين در چاي، اين نوشيدني براي عده‌اي باعث تحريك اعصاب يا تپش قلب مي‌شود. همچنين چاي پررنگ براي خانم‌ها احتمال ابتلا به سرطان سينه را افزايش مي‌دهد.

5- يكي از مواردي كه در جامعه مرسوم شده است خصوصا در مراسم‌ها، مصرف زياد چاي در ليوان‌هاي يك‌بار مصرف پلاستيكي است كه اين ظروف به‌خصوص در مجاورت با نوشيدني‌هاي داغ به سرعت موادسمي و خطرناك نفتي آزاد مي‌كنند.


چاي انرژي‌زا

آب ليموترش و اسانس آن براي بدن مفيد است. اسانس ليمو به واسطه انرژي‌زا بودن آن مشهور است پس سعي كنيد در نوشيدني‌هاي‌تان از آبليمو استفاده كنيد. نوشيدن اين مايع همراه با چاي باعث مي‌شود بدن سالم‌تري داشته باشيد.


چاي ضدسرطان

دانه‌هاي هل، حاوي تركيبات مفيدي است كه دم‌كردن آن خواص بيشتري از دانه را به بدن مي‌رساند. تهيه چاي حاوي هل به اين ترتيب بهتر است؛ 3 دانه هل به ازاي يك قاشق چاي‌خوري چاي سياه، دم شود. چاي هل براي درمان ناراحتي‌هاي گوارشي، درد معده و نفخ شكم مفيد است همچنين چاي هل نقش مهمي در پيشگيري از سرطان روده بزرگ دارد و از سلول‌هاي روده‌اي محافظت مي‌كند.


قبل از دم كردن چاي، هنگامي كه آن را در قوري مي‌ريزيد با كمي آب‌جوش آن را بشوييد (بيشتر به علت شستن تانن چاي) سپس به مقدار كافي آب جوشيده در آن بريزيد و آن را به مدت ۵ تا ۶ دقيقه دم كنيد. قوري چاي بايد چيني و از نوع لعاب‌دار مرغوب و بدون سرب باشد. بعد از دم كشيدن چاي بهتر است برگ‌هاي چاي را از آن جدا كرده در اين‌صورت دم كرده مطبوعي به دست خواهد آمد كه ميزان تانن آن كم است.


هشدار، هشدار

1- از دم كردن چاي در قوري استيل اكيدا خودداري كنيد زيرا چاي به‌ دليل مقدار قابل توجهي تانن با آهن قوري استيل باعث تشكيل رسوب مي‌شود.

2- برگ چاي اگر در جاي مرطوب نگهداري شود، ممكن است دچار كپك‌زدگي ‌شود. گاهي مصرف اين نوع چاي ممكن است خطراتي در برداشته باشد.

3- در مناطقي كه ميزان فلوئور در موادغذايي كم است مي‌توان كمبود آن را با خوردن چاي جبران كرد.

4- هرگز نبايد چاي را درحالت داغ مصرف كرد به علت آن‌كه تانن چاي در حرارت بالا اثر بدي بر مخاط بدن از جمله مخاط مري مي‌گذارد.

5- براي تهيه چاي روزانه خود حتما از چاي دم‌كردني استفاده كنيد و براي انتخاب بهترين چاي، بهتر است بدانيد چاي درشت‌تر از نظر كيفيت و خواص تغذيه‌اي بهتر از چاي ريز و پودري است همچنين چاي بدون عطر استفاده كنيد. چراكه چايي كه داراي بوي تند و رنگ قرمز پررنگ باشد، بسيار مضر است.

6- از هل، دارچين يا چند قطره ليموترش در چاي استفاده كنيد چراكه خواص ضدباكتري چاي را چندبرابر كرده و از جذب نشدن آهن در بدن مي‌كاهد.

7- براي معطر كردن چاي مي‌توان به آن مقداري گل ياس، گلسرخ، گل بهارنارنج، نعنا، هل يا زعفران اضافه كرد.


دارچين براي روزهاي سرد

چاي دارچين نوعي نوشيدني دم كردني است كه به صورت گرم سرو مي‌شود. براي تهيه چاي دارچين، قطعات پودرنشده پوست درخت دارچين را داخل قوري حاوي آب جوش و چاي گذاشته و پس از چند دقيقه چاي دارچين آماده مصرف است. چاي دارچين بيشتر براي روزها سرد مناسب است. از اين نوشيدني به عنوان تب‌بر و پيشگيري كننده از سرماخوردگي هم استفاده مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج