adexo3
۱۲۲۸۶۹۵
۳۳ نظر
۸۶۴۰
۳۳ نظر
۸۶۴۰
پ

تازه‌ترین شکست صداوسیما؛ ما انتظار «شاهکار» داشتیم!

«مستوران» تازه‌ترین سریال شبکه یک سیما و «سازمان رسانه‌ای اوج» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و سیدجمال سیدحاتمی است.

برترین‌ها: «مستوران» تازه‌ترین سریال شبکه یک سیما و «سازمان رسانه‌ای اوج» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و سیدجمال سیدحاتمی است. این سریال داستانی تخیلی دارد که در قالبی تاریخی روایت می‌شود. به نظر می‌رسد که نمادپردازی‌های این سریال اشاره‌ای به رویارویی ایران و غرب دارند. اما کیفیت هنری سریال پایین است و چیز زیادی جز دیالوگ‌هایی ضعیف و روایتی کشدار و کسل‌کننده به مخاطب نمی‌دهد.

تازه‌ترین شکست صداوسیما؛ ما انتظار «شاهکار» داشتیم!

خلاصه داستان و عوامل مجموعه

«مستوران» روایتگر ماجراهایی جذاب در زمان صفویان و غزنویان است. فصل اول این سریال که برگرفته از قصه‌های کهن ایرانی است در ۲۶ قسمت تولید خواهد شد.

حمیدرضا آذرنگ، نازنین فراهانی، رویا میرعلمی، بیژن بنفشه خواه، الهام جعفرنژاد، علی دهکردی و رابعه اسکویی تیم اصلی بازیگران فصل اول سریال مستوران را تشکیل می دهند.

تبلیغات باورنکردنی

امیرمحمد سلیمانی در ویجیاتو می‌نویسد: این که یک سریال تولیدشده برای سازمان صدا و سیما صاحب بیلبوردهای تبلیغاتی شود اساسا پدیده رایجی نیست. معمولا این فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی هستند که فرصت تصاحب بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر را دارند. اما سریال مستوران یک استثنای بزرگ لقب می‌گیرد. این سریال از مدتی پیش از آغاز پخش خود صاحب تابلوهای تبلیغاتی شد و همین مسئله نشان می‌دهد که سازمان اوج حساب ویژه‌ای روی جدیدترین محصول خود گشوده است.

تازه‌ترین شکست صداوسیما؛ ما انتظار «شاهکار» داشتیم!

نیازی به یادآوری نیست که بیلبورد بزرگی که در میدان ولیعصر تهران نصب شده هم متعلق به سازمان اوج است. در چنین شرایطی، منطقی به نظر می‌رسد که سازمان اوج بخواهد برای بیشتر دیده‌شدن سریال تلویزیونی‌اش هزینه کند. از آن‌جایی که سازمان اوج یکی از ثروتمندترین نهادهای فرهنگی کشور هم لقب می‌گیرد، اختصاص بودجه تبلیغاتی برای نخستین سریال تلویزیونی آن‌ها منطقی به نظر می‌رسد. اما این همه هیاهو و تبلیغات برای سریال مستوران اساسا منطقی است؟

داستانی کهن

داستان سریال مستوران اقتباسی آزاد از افسانه‌های کهن ایرانی است. منابع بسیاری از داستان‌ها و افسانه‌های کهن ایرانی به کمک فیلم‌نامه سریال مستوران آمده‌اند تا فیلم‌نامه این سریال را غنی کنند. نتیجه ماجرا اساسا چنگی به دل نمی‌زند. منابعی که سریال در تیتراژ نهایی خود لیست می‌کند اساسا پتانسیل بیشتری از آن‌چه در سریال مستوران به تصویر کشیده، دارند. همین مسئله نشان می‌دهد که سریال مستوران در فیلم‌نامه ضعف دارد.

تازه‌ترین شکست صداوسیما؛ ما انتظار «شاهکار» داشتیم!

فیلم‌نامه‌نویسان سریال سازمان اوج هم شناخته‌شده نیستند و به همین دلیل ضعف سریال چندان هم عجیب به نظر نمی‌رسد. داستان سریال در شهری به نام زابل‌جان روایت می‌شود. اگرچه مسیر روایت داستان سریال مستوران در محدوده واقعی تاریخ نیست اما سریال مدعی می‌شود که داستان خود را به دوران صفویان و غزنویان پیوند زده است. داستان سریال پس از معرفی شهر و شخصیت‌هایش به سمت هیجان‌انگیزی می‌رود؛ وقتی یک کودک از خانواده‌اش دزدیده می‌شود، آن‌ها همه تلاش خود را می‌کنند تا فرزند ربوده‌شده‌شان را پیدا کنند اما چالش‌های بسیاری وجود دارد.

دیالوگ‌های پیش‌پا افتاده و بی‌دقت

علیرضا اسماعیل‌زاده در فرارو نوشت: در اولین سکانس از قسمت اول یک نفر دارد با اعضای قبیله‌اش حرف می‌زند و سراغ خنجر گمشده‌اش را می‌گیرد. یکی از جملات او این است: «هر که خنجرم دزدیده همین‌جاست؛ میان یکی از شما». میان یکی از شما؟! می‌شود گفت «میان شما» یا «یکی از شما»؛ اما «میان یکی از شماست» به وضوح اشتباه است. شاید بگویید این یک اشتباه جزئی است، اما به نظرم از همین‌جا می‌شود فهمید که دیالوگ‌ها چقدر بی‌دقت نوشته شده‌اند و هیچ وسواس و ملاحظه‌ای هم برای بازنگری آن‌ها وجود نداشته است.

تازه‌ترین شکست صداوسیما؛ ما انتظار «شاهکار» داشتیم!

در همین جمله یک نکتۀ دیگر هم هست که در سراسر دیالوگ‌های سریال می‌شود نمونۀ آن را دید و آن حذف نشانۀ مفعولی «را» است. ظاهرا مهم‌ترین ترفندی که نویسندگان دیالوگ‌ها برای کهن جلوه دادن زبان سریال به ذهنشان رسیده، این بوده که تا می‌توانند از «را» استفاده نکنند. «هر که خنجرم دزدیده»، «بوی کثافت کفترانت می‌دهد»، «حرفت بزن صمصام»؛ این‌ها فقط چند نمونه از جملات پرتعدادی هستند که حرف «را» در آن‌ها بدون هیچ توجیه دستورزبانی یا زیبایی‌شناسانه‌ای حذف شده است. واقعا معلوم نیست که با وجود استفادۀ فردوسی و سعدی و بیهقی از «را»ی مفعولی، نویسندگان «مستوران» به چه دلیلی از کاربرد آن ابا داشته‌اند. البته در همین مورد هم یکدستی و انسجام وجود ندارد. در موارد اندکی بازیگران از «را»‌ی مفعولی استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد که هیچ قاعده و قانون خاصی بر ساختار دیالوگ‌ها حاکم نبوده است.

صرف‌نظر از این جزئیات باید گفت که دیالوگ‌های سریال در کل به هیچ وجه «فاخر» از کار درنیامده‌اند؛ نه از حیث محتوا و نه از حیث صورت ادبی. با اینکه بیشتر زمان سریال در قالب گفتگو سپری می‌شود، اما تقریبا هیچ جملۀ درخشانی که روی مخاطب تاثیری بگذارد یا در ذهنش باقی بماند وجود ندارد. از دیالوگ‌های شکوهمند و درخشان علی حاتمی که بگذریم، فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی دیگری مثل «ابن سینا»، «سربداران» و حتی «مختارنامه» را می‌شود مثال زد که اغلب دیالوگ‌هایشان قدرتمند و استوار بوده‌اند و بعضی از آن‌ها بعد از سال‌ها در ذهن مخاطبان باقی مانده‌اند. اما اغلب دیالوگ‌های «مستوران» پیش‌پا افتاده و آبکی هستند و بعضی وقت‌ها حتی مضحک به نظر می‌رسند.

مضمون سریال؛ ایران در برابر غرب؟

سریال «مستوران» محصول «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» است و از همین‌جا می‌شود حدس زد که قرار است چه نوع مضمونی را شاهد باشیم. غرب‌ستیزی یکی از مضامین غالب آثار این سازمان است و در «مستوران» هم اشاره‌ها و نمادپردازی‌های نسبتا واضحی وجود دارد که همین مضمون را منتقل می‌کنند.

تازه‌ترین شکست صداوسیما؛ ما انتظار «شاهکار» داشتیم!

قبیلۀ وحشی‌ها در این سریال ظاهرا نمادی از غرب (در معنای سیاسی) است و شهر مستوران هم نمادی از ایران. وحشی‌ها شکل و شمایل و لباس پوشیدنشان متفاوت از مردم شهر مستوران است (شکل و شمایلی که بی‌شباهت به شخصیت‌های سریال «وایکینگ‌ها» نیست). آن‌ها مال و ثروت فراوانی دارند و کارشان غارت اموال و «امنیت» دیگران است؛ البته بین خودشان قوانین سفت و سختی برای جلوگیری از دزدی دارند. آن‌ها در شهر مستوران حداقل یک «نفوذی» هم دارند که اسمش «جهاندخت» است (کنایه‌ای که در این اسم وجود دارد کاملا روشن است). این نفوذی همان کسی است که عامل اصلی ربودن کودک «نخبه» و باهوش اهل مستوران است (کنایه‌ای به تلاش برای حذف یا جذب نخبه‌های ایرانی). این دزدی اتفاقی است که به قول راوی سریال، «امنیت» را در شهر به واژۀ غریبی تبدیل می‌کند. در بین وحشی‌ها یک فالگیر یا جادوگر هم هست که به لطیفه می‌گوید باید برای پیدا کردن پسرش از شوهرش جدا شود (احتمالا اشاره به تلاش‌های فرهنگی برای سست کردن نهاد خانواده در ایران).

در کل، عناصر و اشارات زیادی در سریال وجود دارد که آن را اثری دارای بار سیاسی و ایدئولوژیک جلوه می‌دهد. البته این به خودی خودش چیز بدی نیست که یک شخص یا گروه بخواهد دیدگاه‌های سیاسی و فرهنگی‌اش را در قالب فیلم و سریال به مخاطب ارائه کند؛ کشور‌های دیگر هم این کار را می‌کنند. اما چیزی که سازندگان این سریال و آثار مشابه به درستی متوجه آن نشده‌اند یا نتوانسته‌اند از عهدۀ اجرایش برآیند این است: قبل از اینکه بخواهید دیدگاه‌هایتان را در قالب آثار هنری ارائه کنید، باید آنقدر هنرمند باشید که بتوانید جاذبه و گیرایی کافی در اثرتان ایجاد کنید. «مستوران» در کل اثری نازل و سطح پایین است که توان رسوخ به قلب و ذهن مخاطب را ندارد و بنابراین هیچ محتوایی را هم به درستی و به نحو مطلوب منتقل نخواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      سریال مزخرف وترویج جادوگری!طنزبسازید،طنزقوی!خنده بازارباهمان عواملش خوب بود!

    • ناشناس

      تلویزیون مگه می دیدید؟ از مزخرفات اینترنتی بهتره لااقل با زنهای بزک کرده جلب مخاطب نکردند

    • ناشناس

      اتفاقا سریال آموزنده و قشنگیه ایکاش بجای خرید و پخش n باره سریالهای کره ای از داستانهای کهن ایران سریال ساخته بشه بعد از مدتها صدا سیما یه سریال ایرانی عمیق پخش کرد که هم نکته های اخلاقی داره هم سطحی نیست

    • ناشناس

      سریال خوبیه بعد از نود و بوقی صدا سیما یه سریال خوب پخش کرد

    • شهروند زیر خط فقر

      سریال باید بروز باشه این همه خرج برای نشان دادن چه چیزی؟!

    • ناشناس

      من که سریال مستوران رو خیلی دوس دارم مخصوصا اون بخشهایی که کوتوله ها و دوال پا هم بود،با تشکر فراوان از دست اندرکاران سریال مستوران

    • ناشناس

      طراحی لباس و صحنه واقعا خوب هست اما انتخاب بازیگر و دیالوگها خیر

    • ناشناس

      خیلی مزخرفه
      ۵دقیقشم نمیشه دید
      حیف پول بیت المال

    • ناشناس

      حیف بودجه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        بودجه زیادی خرجش نشده حتما یه قسمتشم ندیدی

    • رضا

      سریال حوب وجذاب و هیجان انگیزی

    • ناشناس

      کاملا درست گفتید سریال زیبا و آموزنده است

    • ناشناس

      سریال خوبی است

    • ناشناس

      چطور سریالهای قدیمی کره ا یی خوبه سریال تاریخی ایرانی خوب نیست؟ اندکی تفکر

    • ناشناس

      عالی بود

    • ایرانی

      خانواده ما همه سریال مستوران را دوست داریم اتفاقا پراز پند واندرزه، چه لباسهای زیبایی دارند، دستشون درد نکنه،

    • ناشناس

      تلویزیون نمی بینند ولی اولین نفر انتقاد می کنند

    • ناشناس

      واقعا

    • ناشناس

      سریال بسیار عالی و جذابی است. بعد از مدتها یک فیلم با کیفیت رائه شد.

    • امیرحسین

      نمیدانم شکست چی تعریف میکنید اما در تلوبیون بازدید خوبی داشت

    • ناشناس

      قشنگه که!
      اتفاقا نگاه جدیدی بود و بسیار زیبا...
      ...کجاش بد بود؟

    • ناشناس

      اتفاقا خیلی قشنگه.مخصوصا بازی بیژن بنفشه خواه.ازعمری بازی کمدی یهو نقش تاریخی اونم منفی

    • آیدا

      طراحی لباس و صحنه و گریم بازیگران به شدت ضعیف.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        سریال خوبیه فقط طراحی لباس و صحنه اش بده که متاسفانه این در تمام سریالهای تاریخی که مال ایرانه بوده

    • ناشناس

      سریال بی هدف و مزخرفی هست.که همان اول کار حوصله ادمو سرمیبره...

    • ناشناس

      والا راستش دم مقازه دسترسی جزء تلوزیون نداریم.تاحالا چندبار به اجبار این سریال از روی ناچاری نگاه کردم..ولی هیچ جذابیت یا چیزخواستی که باعث بشه پیگیرش باشم نبوده...واکثرموقعها وقتی نوبت پیام بازرگانی میشه.دیگه زدم یه کانال دیگه.حسی به دیدن ادامه اش ندارم.خیلی بی معنی و خودهست..فقط حیف پولی بیت المالی که صرف دکور و لباسها شده..مثلا فیلم تاریخی هست.والا بجاش فیلم سلطان شعبان پخش میشد مخاطبهای زیادی داشت..هرچند سلطان شعبانم الان بااین وضع واوضاع منشوری شده صد درصد

    • ناشناس

      سریال قشنگ و خوبیه من و همسرم سریال و دنبال میکنیم

    • اهوازیم

      سریال خوبی
      ضعف هایی داره... اما بهتر از شبکه های بی محتوای ماهواره هست

    • ناشناس

      همش شعره ما اشکانیان داریم مادها وهخامنشیان و ساسانیان سلسله های نامدار داشتیم کاش حداقل در حد جومونگ ی سریال ایرانی می‌ساختند تا مجبور نشیم همش جومونگ و امپراطور دریا ببینیم

    • ناشناس

      حیف از این همه پول و سرمایه که خرج صداوسیمای مزخرف و بدون مخاطب میشه.

    • ادم

      لعنت به شما که بیت المال رو حیف و میل می کنید

    • بدون نام

      بهترین فیلم واقعا

    • ناشناس

      عالی عالی خیلی دوسش داریم خانوادگی می بینیم خیلی جالبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج