adexo3
۶۵۰۰۵۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

رئال مادريد – بارسلونا؛ فوتبال عليه باتوم

رئال مادريد و بارسلونا امروز از ساعت ١٥:٣٠ به وقت تهران در ورزشگاه سانتياگو برنابئو به مصاف هم مي‌روند تا نه‌تنها حساس‌ترين بازي اين هفته از رقابت‌هاي لاليگا را برگزار کنند، بلکه درمجموع حساس‌ترين بازي اين فصل از فوتبال اسپانيا را هم رقم بزنند.

روزنامه شرق: رئال مادريد و بارسلونا امروز از ساعت ١٥:٣٠ به وقت تهران در ورزشگاه سانتياگو برنابئو به مصاف هم مي‌روند تا نه‌تنها حساس‌ترين بازي اين هفته از رقابت‌هاي لاليگا را برگزار کنند، بلکه درمجموع حساس‌ترين بازي اين فصل از فوتبال اسپانيا را هم رقم بزنند. حساسيت اين موضوع بيشتر به اين خاطر است که بسته به شرايطي، تکليف قهرمان لاليگا از همين بازي مي‌تواند مشخص شود! بارسا پيش از اين بازي ١١ امتياز از رئال مادريد بيشتر دارد (رئال يک بازي کمتر دارد) و با برتري احتمالي در اين ديدار، اختلاف امتيازش با رقيب ديرينه را به ١٤ مي‌رساند. با توجه به رقابت حساس و هميشگي که بين اين دو تيم وجود دارد، مادريدي‌ها به‌خوبي مي‌دانند که رقم‌خوردن اختلاف ١٤ امتيازي با بارسلونا و بدون درنظرگرفتن اتفاقات غيرمنتظره يعني وداع با قهرماني در اين فصل لاليگا.

بااين‌حال اين «ال کلاسيکو» فارغ از حساسيت فني‌ای که دارد، بيش از هر زمان ديگري رنگ‌وبوي سياسي به خود گرفته؛ اگرچه پيشينه اختلافات اين دو باشگاه هم سياسي است و همواره مادريدي‌ها به‌عنوان پايتخت، حاضر به پذيرش استقلال کاتالونيايي‌ها نشده‌‌اند، ولي در اين مقطع، اين موضوع برجسته‌تر هم شده است. همين دو ماه پيش بود که کاتالونيايي‌ها اقدام به برگزاري رفراندوم براي استقلال ايالتشان از اسپانيا کردند؛ اقدامي که اگرچه با حمايت گسترده مردم بارسلونا همراه شد، ولي منجر به درگيري فيزيکي بين پليس مادريد و مردم کاتالونيا هم شد! درست در روزي که رأي‌گيري براي رفراندوم در حال برگزاري بود، پليس با باتوم، گلوله‌هاي پلاستيکي و گاز اشک‌آور به جان مردم افتاد و بيش از ٧٠٠ نفر را زخمي کرد، البته که مادريد و در رأس آن، ماريانو راخوي، نخست‌وزير اسپانيا، هم اين رفراندوم را غيرقانوني دانست و دستور به برکناري و حبس مقامات کاتالونيايي داد؛ دستوري که دست‌آخر باعث شد کارلوس پوچدمون، رئيس دولت منطقه‌اي کاتالونيا، به بلژيک پناهنده شود تا از حبس در امان بماند، هرچند که بقيه وزراي کابينه او خوش‌شانس نبودند و بيشتر آنها همين حالا هم در حبس هستند. اين اتفاقات تأثير زيادي روي فوتبال در اسپانيا و در رأس آن روي دو باشگاه بارسا و رئال مادريد گذاشت؛ جايي که ابتدا اجازه برگزاري بازي با حضور تماشاگران به بارسلونا داده نشد و در سوي ديگر هم در مادريد، تماشاگران با پرچم‌هاي اسپانيا به ورزشگاه آمدند تا فوتبال بوي سياست شديدي به خود بگيرد.

حکومت عليه استقلال‌طلب

بعد از اتفاقات رفراندوم براي همه‌پرسي، رئال مادريد و بارسلونا براي اولين‌بار است که با هم ديدار مي‌کنند؛ اگرچه رئال با قهرماني در جام جهاني باشگاه‌ها سعي کرده با روحيه بالا پا به اين ديدار بگذارد، ولي براي پيکه و همبازي‌هايش، به‌ويژه آنها که کاتالونيايي هستند، اين «ال‌کلاسيکو» فرصتي است تا انتقام باتوم‌هاي خورده‌شده هوادارانشان را بگيرند؛ هرچند که در زمين فوتبال، هم او و هم بقيه بارسايي‌ها مي‌دانند کار دشواري مقابل رئال مادريدي دارند که از روزهاي معمولي اوايل فصل فاصله گرفته و به روزهاي خوبش رسيده‌ است، البته اين سکه روي ديگري هم دارد؛ ماريانو راخوي، نخست‌وزير اسپانيا که طرفدار مادريدبودنش را پنهان نمي‌کند، بدش نمي‌آيد از سوی همين تيم رئال درسي مهم به بارسا که شاخص‌ترين نماد استقلال‌طلبي در ايالت کاتالونياست بدهد. شايد مادريدي‌ها امروز فرصت خوبي داشته باشند تا بار ديگر با تکان‌دادن پرچم‌هاي بي‌شمار اسپانيا در برنابئو، نشان دهند که همچنان زور حکومت بر استقلال‌طلب‌ها مي‌چربد.

تقابل دوباره مسي و رونالدو

فارغ از مباحث سياسي، ال‌کلاسيکو امروز محل تقابل چندباره کريستيانو رونالدو و ليونل مسي هم هست؛ دو ستاره بي‌چون‌وچراي يک دهه اخير فوتبال دنيا که هرکدام با بردن پنج توپ طلا نشان داده‌‌اند تأثير شگرفي بر فوتبال داشته‌اند. مسي از سال ٢٠٠٥ تجربه حضور در ال‌کلاسيکو‌ها را به دست آورده و کريس رونالدو در سال ٢٠٠٩ اولين ال‌کلاسيکویش را انجام داده؛ بااين‌حال ميانگين آمار گلزني اين دو در ال‌کلاسيکو‌ها تقريبا يکسان و حول‌وحوش ٠,٦ گل زده در هر بازي است. هرچند که لئو با زدن ٢٤ گل در ٣٦ ال‌کلاسيکو، عنوان برترين گلزن تاريخ اين جدال را دارد و رونالدو با ١٧ گل در رده سوم اين رده‌بندي ايستاده است، البته کريس اين فرصت را دارد که امشب خودش را به‌عنوان برترين گلزن تاريخ باشگاه رئال در ال‌کلاسيکوها معرفي کند؛ او بالاي سرش دي استفانو، اسطوره قديمي رئال را مي‌بيند که ١٨ گله است و با زدن يک گل ديگر به رکورد اين اسطوره قديمي خواهد رسيد.

اين دو تيم تابه‌حال در رقابت‌هاي رسمي ٢٣٥ بار با هم بازي کرده‌اند؛ ٩٥ بار رئال مادريد برنده شده و ٩١ بار هم بارسايي‌ها به برتري رسيده‌اند. در ٤٩ مسابقه هم که دو تيم با تساوي به کارشان پايان داده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج