اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۵۰۰۵۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ال کلاسیکو با دسر سالاد‌ فصل

رقابت و دشمنی دیرینه دو غول فوتبال اسپانیا و جهان، چه در رقابت‌های قهرمانی لیگ این کشور، لالیگا، چه در جام حذفی آن‌ها موسوم به کوپا دل‌ری و چه در لیگ قهرمانان اروپا‌، یا حتی بازی‌های دوستانه بین این دو تیم، همواره توجه بسیاری از علاقه‌مندان فوتبال جهان را معطوف به‌خود می‌کند.

آسمان آبی: رقابت و دشمنی دیرینه دو غول فوتبال اسپانیا و جهان، چه در رقابت‌های قهرمانی لیگ این کشور، لالیگا، چه در جام حذفی آن‌ها موسوم به کوپا دل‌ری و چه در لیگ قهرمانان اروپا‌، یا حتی بازی‌های دوستانه بین این دو تیم، همواره توجه بسیاری از علاقه‌مندان فوتبال جهان را معطوف به‌خود می‌کند. در شرح این بازی، همواره از لفظ داربی (شهرآورد) استفاده می‌شود و هرچند این دو‌تیم از دو شهر مختلف با هم رقابت می‌کنند اما باید توجه داشت استفاده از لفظ داربی برای این دیدار، به هیچ‌وجه اشتباه نیست. ظاهر قضیه این است که داربی بین دو تیم همشهری برگزار می‌شود اما استثنائاتی هست که از بازی دو تیم غیرهمشهری هم با این نام یاد می‌شود. مانند داربی شمال انگلستان، بین تیم‌های لیورپول و منچستریونایتد. که این دیدار هم یکی از پربرخوردترین و پرحاشیه‌ترین داربی دنیاست.
البته این‌که گفته می‌شود دیدار پسران نیوکمپ و قوهای سپید برنابئو، مهم‌ترین و حساس‌ترین داربی جهان است، جای بحث دارد. بدون شک حساس‌ترین داربی دنیا مربوط به رویارویی تیم‌های فنرباغچه و گالاتاسرای استانبول است. این داربی یک وجه تمایز بسیار عجیب نسبت به بقیه داربی‌های جهان دارد. دیداری که بین دو همشهری از دو قاره مختلف برگزار می‌شود! تعجب نکنید، داربی استانبول واقعا تقابل دوتیم از قاره‌های آسیا و اروپاست که در یک شهر وجود دارند. مختصات جغرافیایی شهر استانبول به‌گونه‌‍‌ای است که درست در مرز اوراسیا قرار گرفته‌است. فنرباغچه در قسمت آسیایی و گالاتاسرای در بخش اروپایی این شهر مهم ترکیه که گاه اشتباه به‌عنوان پایتخت محسوب می‌شود، حضور دارند. آن‌جا، فوتبال نه بخشی از زندگی، که خود زندگی است و تاریخ ورزش دنیا همواره از درگیری‌های خونین بین هواداران دو تیم که گاه به زد و خورد شدید و حتی قتل می‌انجامد، حرف می‌زند.

صلیبی که دل صلیب سرخ را شکست!

پس از تقابل پرحاشیه تیم‌های استانبولی، عجیب‌ترین داربی دنیا متعلق به اسکاتلندی‌ها و دو تیم گلاسکورنجرز و سلتیک گلاسکو است. تیم‌هایی که هوادارانی از دومذهب مختلف مسیحی (کاتولیک و پروتستان)‌ دارد. سلتیک، تیم سبز و سپیدپوش شهر گلاسکو، متعلق به کاتولیک‎‌های اسکاتلند است. سبز و سپیدی که نشان از اتحاد کاتولیک‌های اسکاتلند با ایرلندجنوبی در اعتراض به الحاق اسکاتلند به امپراطوری بریتانیا بود، اما گلاسکو به پروتستان‌ها تعلق دارد. سال‌ها پیش در جریان یکی از بازی‌های این دو تیم، زمانی که یکی از بازیکنان سلتیک موفق به گلزنی مقابل رقیب سنتی می‌شود، از روی احساسات در زمین بازی روی سینه خود با دست علامت صلیب کشید.
اتفاقی که به‌شدت هواداران رقیب را عصبی و تحریک کرد و آن بازی به جنجالی بزرگ تبدیل شد و درگیری هواداران به جنگی خونین بدل شد. سال 2011 هم در جریان یکی از دیدارهای این دو تیم پلیس اسکاتلند، 275‌نفر از هواداران این دو تیم را دستگیر کرد تا از این حیث هم داربی گلاسکو رکورد عجیبی داشته باشد. یک سال بعد اما تیره‌روزی‌های رنجرز آغاز شد و این تیم پس از ورشکستگی به دسته چهارم سقوط کرد و سال‌ها این داربی برگزار نشد. رئال‌مادرید، تیمی منتسب به دستگاه حکومتی اسپانیاست. سال 1902 میلادی و زمانی که شاه آلفونسوی سیزدهم در اسپانیا به‌قدرت رسید. تیم رئال‌مادرید با نام رؤیال مادرید (مادرید سلطنتی) معروف بود. زمان که جلوتر رفت و با قدرت گرفتن ژنرال فرانکو در اسپانیا، بازهم این رئال، تیم پایتخت بود که مورد لطف دیکتاتور پرآوازه تاریخ اروپا و جهان قرار گرفت. او از فوتبال و رئال‌مادرید برای رسیدن به اهداف سیاسی خود سود می‌برد. در سوی مقابل، با نگاهی به تاریخ جنگ‌های داخلی اسپانیا درمی‌یابیم که بارسلونا،‌ تیم ایالت جدایی‌طلب کاتالان، همواره در قلب مردم این ایالت و مخالفان حکومت‌های خودکامه اسپانیا جا داشته‌است.
گذشته از مقوله سیاسی، این دو تیم در مسائل اقتصادی هم با یکدیگر درگیری داشتند. بندر بارسلون، یکی از بندرهای مهم تجاری اروپاست و بخشی از گردش پولی در این بندر باید به پایتخت انتقال می‌یافت و این موضوع هم همیشه روابط تیره و تار کاتالان‌ها و حکومت مرکزی را تشدید کرده‌است. به هرحال دیدار سنتی فوتبال اسپانیا، مانند سالادی است که همه‌چیز در خود دارد. افشره‌ای از سیاست، اقتصاد، مسائل اجتماعی، فرهنگی و حتی هنر بر این رقابت سایه افکنده‌‌‌است. رئال همواره اسطوره‌اش رائول گونزالس و بازیکنانی فراموش‌نشدنی مانند فرناندو هیرو، لوئیس فیگو، رونالدو نازاریو دالیما (رونالدوی چاق)، فرانس پوشکاش (بازیکن فراموش‌نشدنی فوتبال مجارستان که پس از اشغال روسیه جلای وطن کرد و در اسپانیا ماند) می‌نازد و آن سوی میدان هم بارسایی‌ها چهره‌های بزرگی مانند دیه‌گو مارادونا، هریستو استوئیچکوف، یوهان کرویف، رونالدینیو، روماریو، گئورگی هاجی، رونالد کومان و لوئیز انریکه داشته است. بازیکنانی که حالا خاطراتشان در نبرد رونالدو و مسی انگار محو شده‌است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج