۱۲۱۱۹۹۷
۷۱۹۴
۷۱۹۴
پ

محتوای حمایت‌شده

کامپوزیت دندان جلو چیست؟|مراحل،مزایا،عوارض،قیمت و مراقبت‌ها

کامپوزیت دندان های جلو میتواند تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره ی شما داشته باشد. این مقاله بهترین روش ها و انواع کامپوزیت دندان های جلو را بررسی میکند تا شما را به لبخندی زیباتر برساند.

 کامپوزیت دندان‌ های جلو امروزه مورد توجه و استفاده افراد زیادی قرار گرفته‌ است و این افراد تمایل دارند که دندان‌ های جلو روشن‌ تر و صاف‌ تر از حالت طبیعی خود باشند. چون این دندان‌ ها بیش تر در معرض دید هستند و تاثیر بسزایی بر روی زیبایی هر فرد دارند. کامپوزیت دندان‌ های جلو معمولاً بر روی ۸ الی ۱۰ دندان جلو امکان‌ پذیر است. کامپوزیت ماده‌ ای است که از آن برای پر کردن دندان‌ ها استفاده می‌ کنند. این ماده معمولاً به‌ صورت خمیری رنگ و هم‌ رنگ با دندان هاست که یک لایه‌ نازک از آن را بر روی دندان‌ ها قرار می‌ دهند. به‌ علت اهمیت کامپوزیت دندان‌ های جلو ما نیز در این مقاله به آشنایی با کامپوزیت، مزایا و مراحل انجام کامپوزیت دندان‌ های جلو می‌ پردازیم. پس لطفاً با دقت تا آخر این مقاله را بخوانید.

کامپوزیت دندان جلو چیست؟|مراحل،مزایا،عوارض،قیمت و مراقبت‌ها

برای مشاوره با دکتر آناهیت افراسیابی همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۶۶۳۷۰۳

۰۹۱۲۰۰۳۶۲۴۶

کامپوزیت دندان چیست؟

طرح لبخند زیبای یکی دغدغه‌هایی است که زیبا جویان همواره توجه زیادی به آن دارند.کامپوزیت دندان روشی مناسب برای افرادی است که می‌خواهند به اصلاح نواقص دندان خود بپردازند. در خدمات زیبایی مربوط به  کامپوزیت دندان‌های جلو برای اصلاح نواقص از  ونیر یا همان روکش نازک از جنس کامپوزیت استفاده می‌کنند تا دندان‌ها به فرم و رنگ دلخواه برسد.

آشنایی با کامپوزیت دندان‌ های جلو

همان‌ طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، کامپوزیت به ماده‌ ای گفته می‌ شود که به‌ صورت خمیری و هم‌ رنگ دندان‌ ها است و از آن برای پر کردن دندان‌ های معیوب استفاده می‌ کنند. این ماده به‌ صورت یک لایه‌ نازک بر روی دندان‌ ها قرار می‌ گیرد و سپس دندان‌ پزشک با فرم می‌ دهد. پس‌ از فرم دهی نیز نوری آبی رنگ بر روی دندان‌ ها تابیده می‌ شود تا ماده کامپوزیت به‌ طور کامل فیکس شود. کامپوزیت انواع مختلفی دارد و معمولاً افراد بر روی دندان‌ های جلو این کار را انجام می‌ دهند، چون دندان‌ های جلو بر روی زیبایی هر فرد تاثیر بسزایی دارند و هنگام لبخند زدن و صحبت کردن دیده می‌ شوند. بنابراین افراد بسیار زیادی تمایل به کامپوزیت دندان‌ های جلو دارند و سعی می‌ کنند بیش تر از دندان‌ های عقب این، دندان‌ ها را تعمیر و بازسازی کنند. کامپوزیت معمولاً بر روی ۸ الی ۱۰ دندان جلویی امکان‌ پذیر است. کامپوزیت دندان‌ های جلو انواع مختلفی دارد که شما می‌ توانید نوع متناسب با دندان‌ های خود و آن‌ چیزی را که دندان‌ پزشک شما پیشنهاد می‌ دهد، انتخاب کنید.

کامپوزیت دندان جلو چیست؟|مراحل،مزایا،عوارض،قیمت و مراقبت‌ها

انواع کامپوزیت دندان های جلو

 کامپوزیت دندان‌ های جلو یا هر نوع دندان دیگری انواع مختلفی دارند و از مواد رزینی تشکیل شده‌ اند که بر اساس اندازه و تعداد ذرات شان در دسته‌ های مختلفی طبقه‌ بندی می‌ شوند و کاربردهای مختلفی نیز دارند. اما به‌ طور کلی مواد کامپوزیتی به ۴ گروه تقسیم‌ بندی می‌ شود که عبارت هستند از:

1.کامپوزیت نوع هیبرید

کامپوزیت نوع هیبرید شامل کامپوزیت دندان‌ های خلفی می‌ شود که ذرات بزرگ‌ تر و استحکام بیش تری دارند و از نوع هیبرید می‌ باشند.

2.کامپوزیت میکروفیلد

کامپوزیت میکروفیلد نیز برای ترمیم دندان‌ های جلویی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که ذرات ریزتر دارد و استحکام کمی دارند. اما معمولاً پس‌ از پولیش سطح براق‌ تر و درخشان‌ تری به جای می‌ گذارند. هر چقدر که سطح کامپوزیت صاف‌ تر باشد، در نتیجه نیاز به پولیش های دوره‌ ای و رنگ گرفتن آن کم تر خواهد بود.

کامپوزیت دندان جلو چیست؟|مراحل،مزایا،عوارض،قیمت و مراقبت‌ها

3.کامپوزیت نانوفیلد

کامپوزیت نانوفیلد نوع دیگری از کامپوزیت است که امروزه در بازار یافت می‌ شود. استفاده از این کامپوزیت ها هم‌ زمان زیبایی و استحکام در ترمیم دندان‌ ها را ایجاد می‌ کند.

4.کامپوزیت IPS ونیرها

آی‌ پی اس ونیرها یا کامپوزیت آی‌ پی اس نوع دیگری از کامپوزیت است که جدیداً وارد بازار شده‌ است. این نوع از کامپوزیت ها که به کامپوزیت های سرامیکی نیز معروف هستند به‌ علت داشتن ذرات سرامیکی دارای استحکام و ثبات رنگ بیش تری نسبت‌ به نسل‌ های قبلی هستند و از طرفی تشابه ظاهری بسیار بیش تری به لمینت های سرامیکی دارند.

مزایای کامپوزیت دندان‌ های جلو

کامپوزیت دندان‌ های جلو مانند هر نوع از روش درمانی برای دندان، مزایای بسیار زیادی دارد که موجب شده‌ است امروزه افراد بسیار زیادی تمایل به انجام این کار داشته باشند، به‌ همین دلیل ما در زیر به برخی از این مزایا اشاره می‌ کنیم.

فرم‌دهی به دندان‌ها

در صورت داشتن دندان‌های نامتقارن، با کمک کامپوزیت دندان‌های جلو می‌توانید به اصلاح آن‌ها بپردازید.این روش برای متقارن سازی دندان‌ها و داشتن لبخندی زیباتر به شما کمک خواهد کرد. 

اصلاح کردن فاصله بین دندان‌ها

داشت فاصله بین دندان‌ها از جمله شایع‌ترین مشکلاتی است که باعث می‌شود افراد لبخند خود را دوست نداشته باشند. این فاصله با روش‌های مختلفی مانند ارتودنسی و دیگر رووش‌ها قابل اصلاح است اما یکی از بهترین روش‌های اصلاح فاصله بین دندان کامپوزیت است.

امکان  ترمیم دندان‌های دچار شکستی یا پریدگی

دندان‌های جلویی در هنگام رخداد حوادث گوناگون بیشتر در معرض شکستی قرار دارند.این شکستگی‌ها بر روی لبخند و زیبایی دندان‌های شما تاثیر زیادی دارند.کامپوزیت دندان با رفع این شکستگی‌ها باعث تولد دوباره دندان شما می‌شود.

اصلاح رنگ دندان‌ها

رنگ دندان به دلایل مختلف ممکن است تغییر کند.داشتن دندان‌های سفید و شفاف از شروط داشت یک لبخند زیباست که با کامپوزیت دندان‌های جلو می‌توان به آن رسید.

هزینه مقرون به صرفه

کامپوزیت دندان نسبت به سایر روش‌هایی که برای اصلاح طرح لبخند وجود دارد دارای هزینه کمتری است برای همین کامپوزیت می‌تواند اولین انتخاب برای داشتن لبخندی زیبا باشد.  

روشی سریع

به نسبت روش‌های اصلاحی دیگر مانند ارتوئنسی که در طی مدت زمان طولانی‌تری به نتجه می‌رسند، کامپوزیت دندان بسیار سریع‌تر به نتجه می‌رسد و در طی 2الی3 جلسه به اتمام می‌رسد.

کامپوزیت دندان جلو چیست؟|مراحل،مزایا،عوارض،قیمت و مراقبت‌ها

مراحل انجام کامپوزیت دندان های جلو

 کامپوزیت دندان نیز مانند دیگر روش‌ های ترمیم دندان، دارای مراحلی است که عبارت هستند از:

 

کامپوزیت دندان جلو چیست؟|مراحل،مزایا،عوارض،قیمت و مراقبت‌ها

  • تمیز کردن دندان

در ابتدا سطوح دندان‌ ها به‌ طور کامل با برس تمیز می‌ شوند، مقداری از مواد کامپوزیتی با رنگ مورد علاقه فرد داوطلب به‌ صورت آزمایشی بر روی دندان قرار می‌ گیرد تا فرد رنگ آن را ببیند و تایید کند. برای این کار می‌ توان از رنگ‌ های بسیار سفید یخچالی تا رنگ‌ های طبیعی استفاده کرد. حتی می‌ توانید با پزشک خود نیز در این‌ مورد مشورت کنید.

کامپوزیت دندان جلو چیست؟|مراحل،مزایا،عوارض،قیمت و مراقبت‌ها

  • قرار دادن مواد بر روی دندان‌

پس‌ از خشک شدن دندان فرآیند درمان شروع می‌ شود، مواد بر روی دندان قرار می‌ گیرد و سپس توسط نور آبی سفت می‌ شود.

  • صیقل دادن دندان

در مرحله آخر مواد اضافه از گوشه‌ و کنار دندان برداشته می‌ شود و یک سطح کاملاً صاف و درخشان به وجود می‌ آید. به این نکته مهم توجه داشته باشید که تمامی این مراحل بدون هیچ‌ گونه بی‌ حسی و تزریق آمپول و در طی یک مرحله انجام می‌ شود، یعنی شما تنها با یک‌ بار مراجعه می‌ توانید کامپوزیت دندان‌ های جلو را انجام دهید. نکته دیگر قابل‌ توجه این است که حتما پیش‌ از انجام این کار با دندان‌ پزشک مورد نظر خودتان در این باره مشورت کنید.

عوارض کامپوزیت دندان

حساس شدن دندان‌ها نسبت به گرما و سرما

مواد کامپوزیت بعد از وصل شدن به دندان‌های طبیعی شما ممکن است اعصاب مینای دندان را تحت تاثیر قرار دهد.با حساس شدگی اعصاب،دندان‌ها در مقابل سرما و گرما شدید بیشتر واکنش نشان می‌دهند و ممکن است باعث ایجاد درد بشوند.

احتمال شکستگی کامپوزیت

به طور قطعی نمی‌توان گفت که احتمال شکستگی در کامپوزیت دندان صفر است اما باید گفت این احتمال بسیار نادر است.در حوادث غیرقابل پیش بینی ممکن است شکستگی دندان کامپوزیت به وجود بیاید اما می‌توان این شکستگی را ترمیم کرد.

کامپوزیت دندان جلو چیست؟|مراحل،مزایا،عوارض،قیمت و مراقبت‌ها

مراقبت بعد از انجام کامپوزیت دندان جلو

فشار نیاوردن به دندان ها

بهتر است تا چندین ماه بعد از کامپوزیت دندان‌های جلو،فشار زیادی با آن‌ها وارد نکنید تا از هرگونه احتمال شکستگی و آسیب دیدگی جلوگیری شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان

با وجود احتمال ایجاد عفونت در لثه‌ها بعد از هرگونه اقدام دندان‌پزشکی،بهتر است از سلامت دهان و دندان خود اطمینان لازم را حاصل کنید.

کاهش مصرف مواد خوراکی رنگ زا

بسیاری از مواد غذایی و تنقلات روزمره دارای رنگ دانه‌های مضری هستند که ممکن است رنگ دندان‌های شما بعد از کامپوزیت را تغییر دهند.کاهش مصرف این مواد غذایی تا زمانی که رنگ دندان‌های شما تثبیت شود بسیار مهم و ضروری است.

اجتناب از مصرف سیگار و دخانیات

همه ما خوب می‌دانیم مصرف دخانیات یکی از عوامل ایجاد پوسیدگی در دندان‌هاست.برای جلوگیری از خطرات ناشی از مصرف دخانیات بهتر است از مصرف آن‌ها را بعد از کامپوزیت دندان محدود یا قطع کنیم.

قیمت کامپوزیت دندان

هریک از انواع و روش‌های کامپوزیت دندان مانند کامپوزیت ماکروفیل،کامپوزیت هیبرید،رزین کامپوزیت و... دارای قیمت و هزینه مستقلی هستند.قیمت هریک واحد از انواع روش‌های کامپوزیت باهم متفاوت است پس بهتر است قبل از انجام جراحی کامپوزیت نوع کامپوزیت خود را مشخص کنید تا هزینه آن به طور دقیق مشخص شود.

کامپوزیت دندان جلو چیست؟|مراحل،مزایا،عوارض،قیمت و مراقبت‌ها

دکتر آناهیت افراسیابی

  • متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی
  • دارای بورد تخصصی-استادیار دانشگاه

برای مشاوره رایگان کلیک کنید.

 

کامپوزیت دندان جلو چیست؟|مراحل،مزایا،عوارض،قیمت و مراقبت‌ها

همین حالا تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۶۶۴۳۵۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۷۰۳

۰۹۱۲۰۰۳۶۲۴۶

کامپوزیت دندان جلو چیست؟|مراحل،مزایا،عوارض،قیمت و مراقبت‌ها

نمونه‌های بیشتر را از اینستاگرام ببینید.

@dr.anahit.afrasiabi

کامپوزیت دندان جلو چیست؟|مراحل،مزایا،عوارض،قیمت و مراقبت‌ها

تهران، جردن، دستگردی( بین جردن و ولیعصر)، پلاک ۳۵۴، طبقه ۴، واحد ۷

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج