۱۲۱۶۶۷۲
۱۱۳۶
۱۱۳۶
پ

رپورتاژ آگهی

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری به تخصص ویژه نیاز دارد.این مشکل در جامعه بسیار زیاد است اما اصلاح آن با جراحی سختی های زیادی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات راجب اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری این مطلب را از دست ندهید.

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری

به انحراف زانو رو به پایین و یا انحنای غیرطبیعی پا ضربدری می‌ گویند. اگر چنین حالتی در هر فرد باشد وقتی زانوهای خود را به هم نزدیک کند، فاصله بسیار زیادی بین ساق پا و زانوها به وجود می‌ آید و پاها دقیقاً کنار هم قرار نمی‌ گیرند. البته زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری تفاوت دارد چون در زانوی پرانتزی پاها خم و فضای بین مچ پا کم می‌ شود. این مشکل ممکن است در افراد زیادی وجود داشته باشد و همواره به فکر درمان زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری خود باشند. به دلیل اهمیت این‌ موضوع ما نیز در این مقاله به اصطلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری می‌ پردازیم. پس لطفاً با دقت تا آخر این متن را بخوانید.

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟همین حالا با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۸۶۷۵۱۸

۰۲۱-۲۲۸۶۱۵۹۵

آشنایی با اصلاح زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری

همان‌ طور که در مقدمه نیز به آن اشاره کردیم، به انحراف زانو رو به پایین و انحنای غیرطبیعی آن زانوی پرانتزی یا ضربدری می‌ گویند که ممکن است در افراد زیادی به ویژه در سنین کودکی مشاهده شود. این مشکل در ابتدا ممکن است کمی ساده و پیش‌ پا افتاده به‌ نظر آید، اما اگر برطرف نشود احتمالاً می‌ تواند خللی در رشد کودکان به وجود آورد. بنابراین اگر موارد زیر را در کودکان خود اشاره احساس کردید حتما باید با پزشک مشورت کنید.

  1. اگر فاصله ایجاد شده بین دو مچ پای کودک تان بیش‌ از ۱۰ سانتی‌ متر است.
  2. هنگامی‌ که کودک سفت ایستاده باشد و بین زاویه زانو به سمت پایین پاها اختلاف به‌ وضوح دیده شود.
  3. زاویه دو قسمت داخلی پاها یا رو به خارج زانوها بیش تر از مقدار طبیعی خود باشد.
  4. کودکان احساس زانو درد داشته باشند و این موضوع باعث ناراحتی آن‌ ها باشد.
  5. کودک به‌ سختی و حتی گاهی مواقع به‌ صورت غیرطبیعی و نادرست راه برود.

البته این عارضه‌ ها گاهی در افراد بزرگسال نیز دیده می‌ شود و حتی افراد مسن نیز به بیماری‌ هایی مانند آرتروز یا روماتیسم مفاصل دچار می‌ شوند که به‌ تدریج بر اندام‌ های دیگر بدن مانند مفاصل لگن یا ران کمر و پا و حتی کف پا تأثیرات سوء می‌ گذارد و موجب لنگان‌ لنگان راه رفتن آن‌ ها می‌ شود.

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

برخی از عوامل مؤثر در به وجود آمدن پای ضربدری

1.بیماری نرمی استخوان

بیماری نرمی استخوان معمولاً به علت کمبود ویتامین دی است. البته بسیار نادر می‌ باشد و تنها ممکن است رشد استخوان‌ های کودکان را دچار اختلال کند. علاوه‌ بر نور خورشید؛ تخم‌ مرغ، ماهی چرب و برشتوک صبحانه ویتامین دی فراوانی دارند که با مصرف آن‌ ها می‌ توان جلوی بیماری نرمی استخوان را گرفت. از طرفی وجود عفونت‌ های استخوانی نیز ممکن است در دفرمه شدن استخوان‌ ها و پای ضربدری مؤثر باشد.

2.کمبود ویتامین

کمبود ویتامین‌ هایی مانند ویتامین سی نیز می‌ تواند اثرات سوئی بر مفاصل و استخوان‌ ها داشته باشد و موجب مشکلاتی مانند پای ضربدری یا پای پرانتزی شود.

3.چاقی و اضافه وزن

چون بر اثر اضافه‌ وزن فشار مضاعفی بر روی زانوها ایجاد می‌ شود، می‌ تواند موجب ایجاد پای ضربدری یا زانوی پرانتزی شود.

4.عوامل ارثی و ژنتیکی

 برخی از ناهنجاری‌ های خانوادگی می‌ تواند عامل زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری باشد یا مثلاً شکستگی‌ هایی که به‌ درستی جوش نخورده‌ اند و حتی بیماری‌ هایی مانند استئوآرتریت و روماتیسم می‌ تواند پای ضربدری ایجاد کند. زانوی ضربدری موجب فشار آمدن بیش تر به زانوها می‌ شود که خود آن یکی از دلایل ابتلا به آرتروز می‌ باشد.

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

برای مشاهده نمونه‌های بیشتر از اینستاگرام بازدید نمایید.

@atelclinic

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

روش‌ های درمان و اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری

 از آن جایی که این مشکل معمولاً در سنین رشد کودک به وجود می‌ آید، بسیار حائز اهمیت است. البته گاهی ممکن است زانوی پرانتزی در سن رشد، کمی طبیعی به‌ نظر برسد. ولی با این‌ حال باید پاهای کودک را تحت نظر داشته باشید تا در صورت عدم اصلاح یا عدم بهبودی از طریق روش‌ های مختلف برای درمان آن اقدام کنید. اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری در واقع به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد و از طریق درمان علائم و علل آن صورت می‌ پذیرد. مثلاً ممکن است که مصرف مکمل‌ های ویتامینی یا مواد معدنی به همراه ورزش‌ های سنگین برای بهبود این عارضه ها مؤثر باشند. اما اگر به وجود آمدن پای ضربدری یا پرانتزی به علت مشکلات ساختاری استخوانی باشد، احتمال آن که نتوان آن را با روش‌ های غیر جراحی درمان کرد، بسیار زیاد است. ولی مشکلات زانوی ضربدری و زانوی پرانتزی اگر به‌ علت مشکلات زمینه‌ ای مانند ضعف عضلات پا ایجاد شده باشد، به‌ راحتی می‌ توان آن را با اصطلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری درمان کرد. به‌ همین دلیل امروزه بیش تر افرادی که به‌ علت مشکل زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری به پزشک مراجعه می‌ کنند، معمولاً پزشکان پیش‌ از آن که اقدام به عمل جراحی کنند، اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری را مطرح و سعی می‌ کنند از شیوه‌ های مختلفی برای درمان این مشکل استفاده بهره بگیرند.

روش‌ های مختلف درمان زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری

شیوه‌ های مختلفی برای درمان اصطلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری وجود دارد که هر کدام از آن‌ ها می‌ توانند برای افراد خاص و در موارد خاصی مفید و مؤثر واقع شوند، بدون آن که نیاز به عمل جراحی باشد. ما در زیر به برخی از این درمان‌ های غیر جراحی اشاره می‌ کنیم.

  • استفاده از زانوبند یا بریس

 مدت‌ زمان استفاده از زانوبند یا بریس با توجه به سن کودک و البته میزان انحراف زانوها و طبق نظر و تأیید پزشک متخصص تعیین می‌ شود. این وسیله پرکاربرد می‌ تواند مچ پاها و زانوها را در زاویه‌ ای مناسب قرار دهد و از ایجاد حالت پرانتزی یا ضربدری در آن‌ ها جلوگیری کند. هم چنین می‌ تواند موجب بهبود وضعیت فرد به‌ هنگام دویدن یا راه رفتن شود. برخی افراد ممکن است کفش‌ های طبی را نیز در درمان ضربدری پا مؤثر بدانند، اما این موضوع صحت ندارد و تاثیر چندانی بر روی پای ضربدری بزرگسالان ندارد و تنها می‌ تواند موجب تسکین درد پا و کاهش درد آن شود. از سوی دیگر اگر زانوی ضربدری یا پرانتزی به حالتی خفیف باشد، حرکات ورزشی و تقویتی می‌ تواند آن را اصلاح و بهبود ببخشد. حتی نرمش‌ های ملایم و آرام موجب تنظیم شدن مجدد پاها و قرار گرفتن آن‌ ها به‌ طور مستقیم و بهبود یافتن حالت ضربدری و پرانتزی پاها شود.

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

  • فیزیوتراپی

یکی دیگر از روش‌ های مؤثر برای اصطلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری فیزیوتراپی زانو است که یکی از روش‌ های بسیار مؤثر برای درمان و بهبود پای ضربدری به حساب می‌ آید. متخصصان فیزیوتراپی با توجه به میزان انحراف پای بیمار و وضعیت آن و بهره‌ گیری از تمرین‌ های ورزشی و حتی حرکت‌ های کششی مناسب برای زانو به کاهش درد و اصلاح وضعیت بیمار کمک می‌ کنند. فیزیوتراپیست‌ ها با تقویت کردن پاهای بیمار به او کمک می‌ کنند تا بدن خودش را در یک وضعیت مناسب نگه دارد. به‌ این‌ ترتیب از بروز آسیب‌ های احتمالی مانند آرتروز جلوگیری می‌ شود.

دیگر روش‌ های مختلف درمان زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری

علاوه‌ بر دو مورد مهمی که به‌ عنوان اصطلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری ذکر کردیم، روش‌ های دیگری برای برطرف کردن این مشکل در مبتلایان به آن وجود دارد که در زیر آن‌ ها را نیز مورد بررسی قرار می‌ دهیم. که تمرین‌ های اصلاحی و حرکتی برای درمان زانوی ضربدری هستند.

  • لانگز پهلو

لانگز پهلو به این معناست که فرد مبتلا به زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری باید به حالت ایستاده پاهای خودش را تا عرض لگن باز کند، سپس دمبل‌ ها را در کنار بدن خود نگه دارد و با پائین نگه‌ داشتن باسن ها، گام‌ های بلندی بردارد، به‌ طوری‌ که گویی قصد دارد وزنه‌ ها را در کنار پاهای خودش بگیرد. این حرکت باید به سمت چپ نیز انجام بگیرد و هر بار ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار شود. لانگز پهلو را می‌ توان با یک با وزنه یا بدون وزنه نیز انجام داد.

  • بال‌ زدن پروانه

 بال‌ زدن پروانه در واقع نوعی از حرکات یوگاست که در آن  کشکک زانو و عضله‌ های پیرامون آن کشیده می‌ شوند، به‌ طوری‌ که همراستایی آن‌ ها اصلاح می‌ شود. در این روش هر چه پاهای تان را بیش تر باز کنید و زانوها را روی زمین بیاورید، با گذشت زمان حالت تراز زانو بهتر می‌ شود.

  • دوچرخه‌ سواری

یک ورزش ساده و البته بسیار مؤثر برای درمان زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری دوچرخه‌ سواری است، یعنی اگر فرد مبتلا به‌ طور روزانه و هر روز به مدت ۳۰ دقیقه دوچرخه‌ سواری کند، قطعا زانوهای پایش در وضعیت بسیار بهتری قرار می‌ گیرد.

  • سومو اسکوات

حرکت اسکات سومو زانوها را به قسمت بیرونی سوق می‌ دهد. این حرکت‌ ها به هل دادن کاسه زانو و هم چنین ماهیچه‌ های پیرامون آن به محل مناسب کمک می‌ کند، به‌ همین دلیل است که تمرین‌ های اسکوات سومو به یکی از بهترین تمرین‌ ها برای اصلاح زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری تبدیل شده‌ است.

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

ادامه روش های مختلف درمان زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری

حرکات ورزشی و نرمشی بسیار زیادی در اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی زانو ضربدری مؤثر هستند که در بالا نیز به چند مورد از آن‌ ها اشاره کردیم، برخی دیگر از این حرکات مؤثر عبارت هستند از:

  • پلانک از پهلو

پلانک از پهلو بیش تر برای تقویت عضله‌ های شکم انجام می‌ شود، اما برای بهبود ضربدری و پرانتزی پا بسیار مؤثر است. برای انجام این حرکت ابتدا به پهلوی راست خود دراز بکشید، سپس پاهای خودتان را نیز دراز کنید و دست‌ چپ را روی مفصل ران تان بگذارید. ضمن این‌ که عضلات شکم خودتان را به داخل می‌ کشید، مفصل‌ های زانو و ران را از زمین بلند کنید و یک دقیقه به همان حالت نگه دارید.

  • بالا آوردن پا در حالت صاف

 بالا آوردن پا در حالت صاف برای تقویت عضلات جلوی ران مؤثر است. روش انجام آن نیز به این طریق است که ابتدا روی صندلی نشسته و کف پاهای خودتان را روی زمین قرار دهید، سپس یکی از زانوهای تان را راست کنید و پای تان را از زاویه ۹۰ درجه به ۱۸۰ درجه برسانید، چند لحظه‌ ای پا را در این حالت نگه دارید و سپس کف پا را روی زمین بگذارید. این تمرین باید به مدت ۲۰ تا ۲۵ بار انجام شود.

  • خم کردن زانو

برای تقویت شدن عضلات پشت ران خم کردن زانو مفید است. در این روش ابتدا به حالت ایستاده یکی از زانوهای خودتان را خم می‌ کنید و پای خودتان را به عقب می‌ برید، به شکلی که پا با باسن برخورد کند. این حرکت را می‌ توانید زمانی‌ که روی شکم خوابیده‌ اید نیز انجام دهید.

 برخی دیگر از راه‌ های مؤثر برای اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری عبارت‌ اند از: لیفت پا به‌ صورت کشیده، حرکات کششی ران، ماساژ درمانی، ورزش‌ هایی مانند ایروبیک، دویدن، والیبال، بسکتبال، فوتبال و غیره.

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

کلینیک تخصصی ارتوپدی فنی آتل

  • ساخت انواع پروتزهای دست و پا
  • ساخت کفش ها و صندلهای طبی
  • اسپلینت های مخصوص دست و پا
  • کرست های تخصصی ستون فقرات
  • دست مایوالکتریک
  • پروتز چشم
  • پروتزهای ورزشی
  • پروتزهای دیابتی
  • ساخت انواع ارتز و پروتزهای پیشرفت
اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

همین حالا با ما تماس بگیرید.

۰۲۱-۲۲۸۶۷۵۱۸

۰۲۱-۲۲۸۶۱۵۹۵

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

برای مشاهده نمونه‌های بیشتر از اینستاگرام بازدید نمایید.

@atelclinic

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟@Atelclinic

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

برای اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه نمایید

attel.ir

اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟اصلاح غیر جراحی زانوی پرانتزی و زانوی ضربدری چگونه انجام می شود؟

تهران، خیابان شریعتی، سید خندان، ضلع شمال شرقی پل، نبش کوچه خیرمندی، ساختمان پزشکان لاله، پلاک ۳۴، طبقه چهارم، واحد شرقی

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج