آوینا_استیکی 2
adexo3
۱۲۲۵۶۷۱
۴۲ نظر
۲۸۴۹
۴۲ نظر
۲۸۴۹
پ

پاسخی به روزنامه جوان: صداوسیما ارث پدری کسی نیست

روزنامه اصولگرای جوان در حمله به مجری سابق سیما و پوشش متفاوتی که او پس از بیرون آمدن از سازمان انتخاب کرده، مطالبی نوشته که قابل تامل است.

برترین‌ها - سعید بیات: روزنامه اصولگرای جوان در حمله به مجری سابق سیما و پوشش متفاوتی که او پس از بیرون آمدن از سازمان انتخاب کرده، مطالبی نوشته که قابل تامل است.

قابل تامل از این نظر که نشان‌دهنده نگاه خاص و نامتعارف بعضی جریان‌های سیاسی در ایران به زندگی شهروندان و کارکرد رسانه است. در اینجا به نکاتی از مطلب مفصل روزنامه جوان درباره نجمه جودکی می‌پردازیم و توضیحاتی که دوستان به آن توجه ندارند.

پاسخی به روزنامه جوان: صداوسیما ارث پدری کسی نیست

یک- این روزنامه در ابتدای مطلب خود آورده است:« در دنیای حرفه‌ای نمی‌توان یک مجری یا گوینده را پیدا کرد که اینگونه به مقررات اخلاقی رسانه‌ای که در آن فعالیت می‌کرده، دهن‌کجی کند، حتی اگر امروز دیگر رابطه سازمانی با آنجا نداشته باشد.»

همانطور که مشخص است، نویسنده روزنامه جوان نمی‌داند یا نمی‌خواهد بداند که در دنیای حرفه‌ای رسانه‌ها به لباس و خورد و خوراک و همه جزییات زندگی پرسنل‌شان کاری ندارند و بعید است در دنیا رسانه‌ای پیدا شود که مثل صداوسیما، حتی پس از ترک کار هم بخواهد در همه امور شخصی و خصوصی افراد دخالت کند.

این شیوه تسلط و امرو و نهی البته که خاص صداوسیما نیست. امروز بسیاری از نهادها در کشور دارند بودجه می‌گیرند که درباره لحظه‌لحظه شهروندان نظر بدهند و محدودیت ایجاد کنند و مشخص است این نقد روزنامه جوان هم از حاصل همین نگاه است. چیزی که در تمام دنیا استثناست و ربط دادنش به دنیای حرفه‌ای و اخلاق رسانه‌ای شوخی تلخی است.

پاسخی به روزنامه جوان: صداوسیما ارث پدری کسی نیست

دو- جوان می‌نویسد:«سلبریتی‌زدگی حاکم بر صداوسیما باعث شده مجریان سابق این سازمان بعضاً حتی در مقام اپوزیسیون سیاسی هم ظاهر شوند و گاهی با ایراد سخنانی سیاسی ضدیت با رسانه‌ای را که آن‌ها را به شهرت رسانده علنی کنند.»

سوال این است که مجریان سابق صدا و سیما چه تعهدی دارند که حتی پس از ترک کار هم نتوانند درباره رسانه‌ملی اظهارنظر کنند؟ یعنی تا چند سال و چند نسل بعد باید تابع و مطیع سیاست‌های موردنظر باشند؟ بعد هم چگونه است که اگر مجریان سیاست‌های سیما را تابع‌ النعل بالنعل تکرار و تایید کنند ایرادی ندارد، اما اختلاف‌نظر ایراد دارد؟ صداوسیمایی که خودش روزانه ده‌ها گاف و نظر متفاوت تولید می‌کند؛ دیدگاه و رویه سیما زبان‌مان لال حرف خدا و پیغمبر که نیست.

سه- جوان می‌نویسد: «تلویزیون را می‌توان کارخانه ایجاد شهرت دانست. محلی که افراد گمنام را به چهره‌های مشهور تبدیل می‌کند. تحقیقات جهانی نشان داده که نزدیک به ۶۰ درصد از شهرت افراد یا کالاها منوط به حضور آن‌ها در تلویزیون است. افرادی که بدون حضور در تلویزیون یا هرگز شناخته نمی‌شدند یا شهرتشان هیچ‌گاه به حد فعلی نمی‌رسید. به‌طور خواسته یا ناخواسته، مجریان و گویندگان تلویزیون، نه تنها شهرت خود را بلکه آینده شغلی خود را هم مدیون تلویزیون هستند.»

تکرار این بدیهیات برای چیست؟ برای گفتن این که مجریان و گویندگان مشهور به تلویزیون بدهکارند و باید از سیاست‌های سازمان تبعیت کنند؟ پس خدمات و ارزش افزوده مجریان و چهره‌های موفق برای تلویزیون چیست؟ تلویزیون چرا مدیون آنها نباشد؟ الان عادل فردوسی‌پور و بسیاری از چهره‌هایی که بیرون از سیما هم محبوب‌اند و جامعه منتظر بازگشت‌شان به سیماست، باید خود را مدیون سازمان بدانند و سر خم کنند؟ پس خدمتی که آنها کرده‌اند و بیننده‌ای که به همراه آورده‌اند چه؟

پاسخی به روزنامه جوان: صداوسیما ارث پدری کسی نیست

سوال این است، اگر چهره‌ها و مجریان لیاقت و توانایی جذب مخاطب و ارائه برنامه جذاب ندارند، چرا آمده‌اند؟ اگر دارند که چرا سرشان منت می‌گذارید؟ تلویزیون باید بابت ده‌ها مجری و چهره‌ بی‌استعدادی که آورده و ساعت‌ها دوربین بهشان داده و برایشان هزینه کرده پاسخگو باشد، در حالی که حالا مدعی کسانی است توان و عرضه‌ای دارند. سوال بنیادی این است که سیما بدون مجری‌ها و چهره‌هایش اصلا چی هست؟

پاسخی به روزنامه جوان: صداوسیما ارث پدری کسی نیست

پاسخی به روزنامه جوان: صداوسیما ارث پدری کسی نیست

اگر اینقدر اعتبار و اهمیت ذاتی دارد و می‌تواند هر کسی را مشهور کند، پس چرا حقوق‌های میلیاردی به چهره‌های بیرون از صداوسیما و مهران مدیری‌ها و رامبد جوان‌ها می‌دهد؟ سوال دیگر جامعه این است که رسانه‌ای با صفت ملی چرا به خواست عمومی توجه نمی‌کند و بنا بر سلیقه‌های شخصی و دیدگاه‌های تنگ و ترش‌ش مدام دایره را کوچک‌تر می‌کند؟ سوال این است که چرا مجری‌های مجرب بیرون می‌مانند. مدیران سازمان بهتر است به اینها پاسخ بدهند، به جای این که طلبکار باشند.

پاسخی به روزنامه جوان: صداوسیما ارث پدری کسی نیست

چهار- جوان در ادامه می‌نویسد:«تا به حال چندین مجری و گوینده تلویزیون به واسطه شناخته شدن در قالب شبکه‌های صداوسیما به عنوان روابط‌عمومی وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های دولتی فعال شده‌اند. برخی نیز به واسطه حضور در تلویزیون و کسب شهرت پس از کنار رفتن از صداوسیما، فعالیت‌های سیاسی یا اجتماعی را شروع کرده‌اند. شاید نبود یک تعهد اخلاقی بلندمدت باعث شده برخی از این افراد از شهرتی که به واسطه تلویزیون و صداوسیما کسب کرده‌اند به عنوان ابزاری برای خدشه وارد کردن به منافع صداوسیما استفاده کنند.»

مسئله همان است که گفتیم. مدیران صداوسیما و بخشی از جریانات سیاسی حداقلی در کشور باورشان شده که رسانه ملی هم مثل بسیاری دیگر از سرمایه‌های عمومی ارث پدری‌شان است و باید هرطور که میل‌شان می‌کشد با آن رفتار کنند. فکر می‌کنند مردم نوکر رسانه‌ملی هستند و نه بالعکس. فکر می‌کنند صداوسیما بخشی از مایملک‌شان است و اگر به کسی دوربین می‌دهد لطف می‌کند و اگر پرسنل‌‌اش خلاف جهت بروند باید پایشان را قلم کند. این اسمش تعهد متقابل و دوطرفه نیست. دوستان افراطی ما مدام فراموش می‌کنند که هزینه سرسام‌آور صدا و سیما را هم مثل هزار جای دیگر مردم می‌دهند.

پاسخی به روزنامه جوان: صداوسیما ارث پدری کسی نیست

مردمی که بسیاری‌شان آه در بساط ندارند. اما هر سال باید هزاران میلیارد تومان بدهند تا سیما با آن فخر بفروشد و منت سرشان بگذارد. هزاران میلیاردی که می‌توانست هزینه ده‌ها شبکه موفق و پربیننده شود اما برای بسیاری از مردم کمترین فایده را ندارد. سریال‌های بی‌رمق و برنامه‌هایی که فقط ساعت را پر می‌کنند.

سیما بابت اینها هیچ احساس مسئولیتی نمی‌کند. بابت مردم فقیری که در جای‌جای این کشور دارند هزینه حقوق‌های نجومی و برنامه‌های بی‌سروته را می‌دهند احساس مسئولیت نمی‌کند. اما اگر یک مجری پس از بیرون آمدن از سیما بخواهد مطابق میلش زندگی کند و لباس بپوشد فریادها به هوا می‌رود.  

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • ناشناس

      صداوسیماراساختند برای تبلیغ اجناسشون چیپس و پفک اجناس مونده دیگه شوند

      پاسخ ها

      • فامیل دور

        نقد نوشته شده بسیار درسته اما بعضی سازمانها هستن که ابتدای استخدام از فردی که اومده یه تعهد بلند مدت میگیرن که مثلا حتی پس از اخراج یا استعفا از اون سازمان مثلا تا سال حق نداره به شرکت های رقیب بره یا مثلا تو نیروهای مسلح داریم که حتی بعد از بازنشستگی هم برای خروج از کشور محدودیت هایی دارن و صدا سیما میتونه برای زندگی شغلی پرسنلش با گرفتن یه تعهد بدو استخدام این کار رو بکنه اما بر روی زندگی شخصی و اینکه طرف بعد از استعفا یا اخراج چی میپوشه یا چجوری میگرده دیگه نمیتونه اظهار نظر کنه...

    • ناشناس

      میلی کیهان جوان وطن امروز همشهری فکر میکنن ایران ارث پدریه

    • ناشناس

      همشون دروغ میگن

    • ناشناس

      آخه از یک روزنامه بی ارزش و بی محتوا مثل جوان یا کیهان یا تسنیم که فقط برای تمیزکاری شیشه ها استفاده میشوند چه انتظاری دارید

    • naser

      درود،قشنگ گداوسیماروشست

    • ناشناس

      حقیقتاً ننگ ما صدا و سیمای ما .

    • ناشناس

      رفته رفته تنفرم از این سیستم بیشتر میشه

    • ناشناس

      ممنون از نویسنده مطلب. که با تسلط کامل به موضوع مشت محکمی بر دهان این یاوه گویان کوبیده

    • ناشناس

      هزاران درود بر نویسنده ی متن.حرف دل مردم رو زدی.

    • ناشناس

      نقش سیمادر قالب کردن افراد بیکفایت به مجلس و دولت چقدراست؟؟؟؟

    • بدون نام

      احسنت به نویسنده ی این مطلب که چقدر دقیق و موشکافانه به تمام نکات مهم اشاره کرده. من دورا دور دست شما میبوسم و بسیار تشکر میکنم .👏👏👏

    • ناشناس

      مردم درلباس پوشیدن مختارن وهمه میدونن که محل کاروخانه وجاهای دیگه فرق داره.چرابمردم اینقدرگیرمیدن درموردپوشش .

    • بیکار و سرگردان

      فعلا که مال خودشونه و هر کی را میخوان راه میدن مردم برایشون اصلا مهم نیست

    • ناشناس

      کلا صدا و سیما شده مرکز دروغگویی مسئولین

    • ناشناس

      ارث خون شهداست پس خوب مواظب باشید که نلغزید

    • ناشناس

      فعلا که اثر پدری عده ایی هس!

    • ناشناس

      فعلا که ارث پدری عده ایی هس!

    • ناشناس

      بودجه ی صدا وسیماحرام است،چون خودش ازتبلیغات درآمدزایی می کند.

    • ناشناس

      لاااااااااایک

    • مگه میشه؟

      دقیقا

    • مگه میشه؟

      ما هم

    • ناشناس

      دمت گرم جاناسخن ازدل مامیگویی

    • ناشناس

      اصلا به شما چه مگر چه گلی به سر مردم زدید که اینهمه از ملت طلبکارید شما مثلا خواستید ابرودرست کنید زدید چشمشم کور کردید مردم در بدبختی ومشکلات اقتصادی دارن دست وپا میزنن بعد شما وامثال شما به فکر امیال سیاسی خودتون هستین اگه راست میگین بیاین به نفع اکثریت مردم هم حرف بزنین که فقروگرونی وتورم هستش

    • کاربر

      وقتی صدا وسیما از تجمع قشر زحمت کش کارگرا بازنشستگان معلمان پرستاران و .... برای حق و حقوق خودشون تجمع کردن هیچ خبری کار نمیکند اما همین تجمع در جاهای دیگه کشورهای آمریکا و فرانسه و انگلیس با چه ذوق و شوقی حرف میزنه انگار ایرا ن گل و بلبله

    • ناشناس

      لایک

    • ناشناس

      همشون ی پوخند

    • ناشناس

      کشور صاحب ندارد و گرنه حساب در کار بود

    • ناشناس

      افرین براین نقد

    • عمار

      اتفاقا روزنامه حوان کاملا درست گفته
      اینا با صدا و سیما به شهرت میرسن بعد میشن منتقد و دم در میارن فکر می کنن خبری هست

    • ناشناس

      روزنامه جوان کاملاً درست نظر داده.

    • ناشناس

      مگر کسی هم به صداوسیما نگاه می کند دچارافشرده کی شود

    • ناشناس

      اتفاقا جوان خیلی بی ربط حرف میزنه'مجری بواسطه شغلش تو این سازمان هست و هیچ تعهدی خارج از سازمان ندارند'مثل همه مردم .در واقع هیچکس آزادی پوشش و حجاب نداره'بیچاره همه مردم

    • ناشناس

      صدا وسیما از عوامل خود ریا کار ودو رو متاسفانه خروجی اش میشود از بسکه نا هنجاری درونش هست

    • .حمید..ب

      خدا رحمتش کند ..فعلا که ارثیه پدرشونه.

    • ناشناس

      همه میدونن در این روزنامه بجز اباطیل و چرت و پرت گویی مطلبی نوشته نمی شه

    • ناشناس

      جدای از تمام اشکالاتی که به صداوسیما وارده اما هنوز هم برنامه های اندکی داره که بیننده داره اما روزنامه هایی مثل جوان و تسنیم و کیهان که بنگاه نفرت پراکنی و توهین و افترا هستند و از سفره انقلاب ارتزاق میکنند و هیچ استفاده ای جز شیشه پاک کردن ندارند بهتر است یک نظرسنجی واقعی انجام دهند تا از اوج نفرت مردم از خودشان باخبر شوند

    • علی ایرانی

      صدا و سیما ابزاری برای سه قوه و چنان نمایش میدهد که انگار در مملکت گل و بلبل است.و مردم هیچ گونه مشکلی ندارند و در کمال آرامش و آسایش دارند زندگی میکنند این شده کار صدا و سیما و برای همین است که منزجر کننده شده و مردم کنارش گذاشته اند

    • ناشناس

      سیمای بی خاصیت با هزینه سرسام آور

    • ناشناس

      اصلاکسی نگاه نمیکنه .همین اخبارداغ کافیه.

    • ناشناس

      فعلا کل ایران ارث پدری یکسری است

    • کامبیز

      #دورو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج