۱۲۳۸۵۲۶
۲۰۲۱
۲۰۲۱

۱۱ پاسخِ هوشمندانه به تعریف‌های دیگران

یکی از بهترین آموزه‌های ما در زندگی سپاس‌گزاری است. جامعه مدام به ما یادآوری می‌کند که در قبالِ دیگران و رفتارشان سپاس‌گزار باشیم.

فرادید: یکی از بهترین آموزه‌های ما در زندگی سپاس‌گزاری است. جامعه مدام به ما یادآوری می‌کند که در قبالِ دیگران و رفتارشان سپاس‌گزار باشیم. اما اگر این درست است و از همه انتظار می‌رود که مراتب قدردانی‌شان را در جامعه ابراز کنند؛ چرا پذیرفتنِ تعریف و سپاس‌گزاری از طرفِ دیگران تااین‌حد سخت است؟

پذیرفتنِ تعریف از طرف دیگران زمانی سخت می‌شود که ما در طول دوران عمرمان یاد گرفته باشیم فقط دهنده باشیم نه گیرنده. اما یادگیریِ چگونگیِ پاسخ‌دادن به تعریف‌های دیگران به‌اندازه ابرازِ سپاس‌گزاری مهم است.

۱۱ پاسخِ هوشمندانه به تعریف‌های دیگران

تعریف چیست؟

تعریف یعنی ابرازِ حق‌شناسی و احترام یا بیانِ کلماتِ ستایش‌آمیز در قبالِ شخصی دیگر. تعریف کردن از دیگری باعث می‌شود که او حسِ دیده و شنیده‌شدن پیدا کند. کاربردِ عباراتِ مثبت نسبت به شخصیت یا رفتار دیگری باعثِ ارتقا خلق، عمیق‌تر شدنِ روابط و کاهشِ اضطراب می‌شود. تعاریف، عباراتِ قدرتمندی هستند که هر کسی شایسته دریافتشان است.

بااین‌حال، تعریف هدیه‌ای است که به ندرت به دست کسی می‌رسد. آخرین‌باری که کسی از شما تعریف کرد را به خاطر دارید؟ از‌آنجایی که تعاریف کالا‌های نادری هستند، دریافت آن‌ها حسِ عجیبی به فرد می‌دهد. بنابراین، واکنش به عباراتِ ستایش‌آمیز دیگران برای برخی مردم اغلب ساده نیست. پس اگر در واکنش به تعریفِ دیگران مشکل دارید، بدانید تنها نیستید.

پذیرشِ ستایشِ دیگران می‌تواند به ما حس آسیب‌پذیری یا معذب‌بودن بدهد. اما نباید اجازه بدهید این واکنش‌های ابتدایی مانع از پذیرش و قدردانیِ ستایشِ دیگران از شما بشود. بهترین کاری که در قبالِ تعریف‌های دیگران می‌توانید انجام دهید، پذیرش این تعریف‌هاست، زیرا شایستگی آن‌ها را دارید.

نخستین‌چیزی که در هنگام واکنش به تعریف باید به خاطر داشته باشید تشخیص این نکته است که شما برای شنیدنِ این تعریف‌ها ارزشمند هستید. نگذارید عزتِ نفس منفی بر نگرشِ مثبتی که نسبت به شخصیت‌تان دارید، سایه بیندازد. تعریف‌ها باید عزت نفس‌تان را تقویت کنند نه آنکه آن را پایین بیاورند. این شمایید از که واکنشِ مثبت به تعریفِ دیگران نسبت به خودتان حس بهتری پیدا می‌کنید.

هم‌چنین، اگر بدانید بیش‌تر پاسخ‌هایی که به تعریف داده می‌شود، در قالبِ تعریف از شخصی است که از شما تعریف کرده، باعثِ تسلی خاطر است. شما خیلی سریع با نمایشِ قدردانیِ برابر در قبالِ کسی که از شما تعریف کرده است می‌توانید به تعریفِ او پاسخ بدهید، زیرا مطالعات نشان می‌دهند که تعریف کردن به اندازه دریافتِ تعریف سودمند است.

پس اگر کسی از شما تعریفی می‌کند با قدردانی این تعریف را بپذیرید و در پاسخ از او تعریف کنید. اکنون که جنبه‌های مثبتِ تعریف کردن را می‌دانید بیایید تا به شما چند روش برای پاسخ‌گویی به تعریف یاد بدهیم.

۱. تصدیق

خجالت‌کشیدن یکی از شایع‌ترین واکنش‌هایی است که به تعریفِ دیگران نشان داده می‌شود. یک مرهمِ طبیعی برای درمانِ حس خجالت خروج از موقعیت در سریع‌ترین زمانِ ممکن است. ممکن است موضوع را عوض کنید یا تعریفِ دیگران را به کل نادیده بگیرید. شما این اظهارات را نادیده می‌گیرید تا از حسِ خجالتِ ناشی از آن خودتان را خلاص کنید.

یادتان باشد، تعریف برای آن است که حسِ خوبی پیدا کنید و هیچ‌مشکلی ندارد. درنهایت، حسِ ناامنی‌تان نسبت به خودتان کم‌تر خواهد شد. پس کافی‌ست که تعریفِ دیگران را بپذیرید. به‌رسمیت شناختنِ تعریف عزت نفس و اعتماد‌به‌نفس‌تان را افزایش می‌دهد.

تعریف: «پروژه را خیلی عالی ارائه دادی. همه تحتِ تأثیر قرار گرفتند.»

پاسخ نادرست: «باید قبل از ملاقات با مشتری‌ها یک‌بار دیگر آن را مرور کنم.»

پاسخ درست: «خیلی‌ممنون که بهم گفتی. خیلی روش کار کرده بودم به خاطر همین حسِ خوبی بهم داد!»

۲. قبل از حرف زدن فکر کنید

بدترین کاری که هرگز نباید انجامش بدهید این است که در قبالِ تعریف‌ِ دیگران بی‌ادبانه با آن‌ها برخورد کنید. برخی‌اوقات، حالاتِ چهره یا زبانِ بدنِ ما با تن صدای‌مان هم‌خوانی ندارد. برقراریِ تماس چشمی و لبخند زدن در حینِ شنیدنِ تعریف دیگران یکی از روش‌های عالی برای پاسخ‌گویی به این تعریف‌هاست.

قبل از پاسخ‌دادن صدای‌تان را صاف کنید و به واژگانی که می‌خواهید بگویید فکر کنید. خیلی راحت می‌توان دچار لکنت زبان شد و کلماتِ درهم‌برهم و بی‌معنی گفت. وقتی می‌خواهید تعریفِ کسی را بپذیرید به واژگانی که می‌خواهید بگویید فکر کنید، اما خیلی فکر نکنید. با‌این‌کار به جای آنکه پاسخی نادرست بدهید، جوابی صحیح می‌دهید.

تعریف: «کیک فنجانی‌های‌تان خوشمزه است، می‌توانید سرآشپز شوید!»

پاسخِ نادرست: «تو همه چی می‌خوری بابا، واسه همین خوشت اومده!»

پاسخ درست: «می‌دونم چقدر کیک فنجونی دوست داری برای همین شنیدنِش از طرفِ تو حسِ خوبی بهم داد!»

۳. فروتن باشید

تعریف را باید ارج نهاد. لطفاً شنیدنِ تعریف و ستایش از سوی اشخاص را برای خودتان تبدیل به عادت نکنید. احساس غرور عالی است، اما حسِ غرورِ زیادی از رشد پیش‌گیری می‌کند.

ستایش و تحسینِ مداوم توانایی‌تان برای خطرپذیری را کم می‌کند. برخی اشخاص بیش‌تر از سایرین تعریف دریافت می‌کنند. اگر شما یکی از این افراد هستید، خاکی ماندن و گم نشدن در دریای تحسین و تعریفِ دیگران برای‌تان ضروری است. تعریفِ دیگران را مؤدبانه بپذیرید و فروتنانه به کارتان ادامه دهید.

تعریف: «آن آواز را عالی خواندی. چطور اینقدر برایت آسان است؟»

پاسخ نادرست: «می‌دونی من از بچگی دارم آواز می‌خونم. به‌نظر آسان آمدن، چون واقعاً برای من کاری نداشت.»

پاسخ درست: «شما لطف دارید. راستش تا جایی که می‌تونم تمرین می‌کنم.»

۴. امتیاز را با دیگران سهیم شوید

اگر برای یک کار تیمی و گروهی مورد تحسین قرار گرفته‌اید، بهتر است که امتیاز آن را با بقیه اعضای تیم نیز سهیم شوید. کار تیمی از استعداد تک‌تک افراد استفاده می‌کند. از ملزوماتِ بخشی از تیم بودن آن است که به همه اعضای تیم مراتب قدردانی را انتقال دهید.

ستایش از اعضای تیم بهره‌وری را افزایش می‌دهد، سلامت افراد را بهبود می‌بخشد و شادی بیش‌تری برای افراد به ارمغان می‌آورد. بنابراین، اگر به دلیلِ یک پروژه خوبِ کاری از شما تقدیر می‌شود، یادتان باشد که نام سایر اعضای تیم را هم که به نحوی به شما کمک کردند بیاورید.

تعریف: «مقاله‌ای که نوشتی برنده جایزه شده که به‌نظرم طبیعیه، چون خیلی زیبا نوشته شده است.»

پاسخِ نادرست: «موافقم. می‌دونی چند هفته نخوابیدم که بنویسمش؟»
پاسخ درست: «ممنون که خوندیش. بدونِ کمک ویراستاران نمی‌توانستم انجامش بدهم. آن‌ها از روز اول تا آخر همراهم بودند.»

۵. تصحیح‌شان نکنید

تعریف یک هدیه است. خیلی بی‌ادبانه است اگر به کسی بگویید که هدیه‌اش را دوست ندارید. پس اگر کسی از شما تعریفی می‌کند و برخی جزئیات را به اشتباه جا میندازد، بهتر است که اشتباه او را تصحیح نکنید. تعریف با نیت خوب انجام می‌شود، بنابراین اگر آن را تصحیح کنید، خرابش می‌کنید. اما، استثنا هم وجود دارد.

اگر حس می‌کنید که به اشتباه از شما تعریف شده و باید از کسِ دیگری تعریف می‌شد، حتماً این قضیه را تصحیح کنید که تعریف به دستِ صاحبِ اصلی‌اش برسد. درغیراینصورت، تعریف را با لبخند بپذیرید و این هدیه را با قدردانی قبول کنید.

تعریف: «نقاشی شما زیبا بود و من را یاد ونگ‌گوگ انداخت.»

پاسخِ نادرست: «نقاشی‌های من بیش‌تر شبیه آثارِ مونه است، اما ممنونم.»

پاسخِ درست: «وای ممنون! خوشحالم که سبکِ امپرسیونیسم به نقاشی‌ام وارد شده.»

۶. بپذیرید و از آن بگذرید

از تحسین و تعریف نباید به عنوان اهرمی برای رسیدن به فرصت‌های دیگر استفاده کرد. اگر کسی خالصانه از شما تعریفی می‌کند، بهتر است که از این مهربانی سواستفاده نکنید. شما نمی‌خواهید که آن شخص را به خاطر تحسینِ شما پشیمان کنید. خودتان چه حسی داشتید اگر کسی از مهربانی‌تان استفاده ابزاری می‌کرد تا به خواسته‌اش برسد؟ بنابراین، اگر کسی از شما تعریف کرد، سعی نکنید از این تعریف چیزِ بیش‌تری نصیب خود کنید.

بپذیرید که آن‌ها فقط مهربانی‌شان را به شما نشان داد‌ه‌اند و از آن عبور کنید. علاوه‌بر‌آن، واژگان و کلام آن‌ها می‌تواند اعتمادبه‌نفسِ شما را ارتقا دهد که سخت‌تر کار کنید و برای رسیدن به اهداف‌تان بیش‌تر تلاش کنید.

تعریف: «شما از آن یکی بازیکن بیش‌تر تمرین کرده‌اید. شایسته بازی در خط حمله هستید.»

پاسخِ نادرست: «می‌شه اینی که به من گفتید رو به مربی هم بگید؟ اگر شما بگید خیلی اثرگذاره.»

پاسخ درست: «ممنونم. امیدوارم چیزی که شما دیدید را مربی هم ببیند.»

۷. تعریف را تلافی کنید

پذیرشِ تعریف برای اشخاصی که عادت به دریافت تحسین یا تمجید ندارند، کار سختی است. اگر از دهنده بودن بیش‌تر از گیرنده بودن لذت می‌برید، تلافی و جبرانِ تعریف ناامنی‌های‌تان را درباره پذیرش تعریف کاهش می‌دهد.

دفعه بعدی که کسی از شما تعریف کرد، سعی کنید روشی برای تلافیِ آن تعریف پیدا کنید. رسیدن به عبارتی برای جبران تعریف در لحظه چالش‌برانگیز است. لازم است که فهرستی از تشکر و قدردانی را برای موقعیت‌های مختلف تمرین کنید. در انتهای این مطلب چند مثال برای موقعیت‌های مختلف برای شما خواهیم آورد.

تعریف: «این لباس توی تنت فوق‌العاه است!»

پاسخ نادرست: «او.. اِه... این؟» ممنونم، شما هم همین‌طور!»

پاسخ درست: «وای، ممنونم!» من عاشق آرایش موهات شدم!»

۸. مسابقه ندهید

بازگرداندن و جبرانِ تعریف دیگران به آن‌ها حس خوب می‌دهد. اما نباید در آن زیاده‌روی کنید. به دیگران اجازه بدهید از شما تعریف کنند، زیرا نشان دادن اینکه برای‌تان اهمیت قائل هستند به خودشان حسِ خوب می‌دهد. اگر تلاش کنید در پاسخ به هر تعریفی که از شما می‌کنند یک تعریف از آن‌ها بکنید، این کار تبدیل به مسابقه می‌شود.

لطفاً وقت‌تان را با تلاش برای یافتنِ راهی برای تحسین از فردی که دوست دارد حسش را نسبت به شما ابراز کند، هدر ندهید. درعوض، اجازه بدهید که آن‌ها از شما تعریف کنند تا حسِ ارزشمندی‌تان تقویت شود. بالاخره رابطه شما با فردی که برای‌تان خاص است عمیق‌تر می‌شود. بنابراین، تعریف آن‌ها را با عشق بپذیرید و اجازه بدهید که احساساتِ واقعی‌شان را به شما ابراز کنند.

تعریف: «صادقانه شما شگفت‌انگیزترین آدمی هستید که من می‌شناسم.»

پاسخ نادرست: «کافیه، شما خودت شگفت‌انگیزی. صادقانه می‌گم شما کامل، مهربان، مؤدب و دوست‌داشتنی هستی.»

پاسخ درست: «وای، حس خوبی بهم دادی. وقتی کنارتم خیلی خوشحالم.»

۹. ارزش قائل شوید

تعریف می‌تواند ترسناک باشد. به‌ندرت تعریفی که شایستگی‌اش را داریم دریافت می‌کنیم. رئیسان، اعضای خانواده و دوستان خیلی راحت تحسین کردن را فراموش می‌کنند. اگرچه ممکن است که بیش‌تر بخواهید، اما همیشه و هر زمانی از شما تعریف شد باید قدردان باشید.

لطفا برای بیانِ جزئیاتِ بیش‌تر درخواست ندهید و نخواهید که به تعریف کردن از شما ادامه بدهند. یادتان باشد که گرچه تعریف عزت‌نفس‌تان را افزایش می‌دهد، نباید به این تعریف‌ها وابسته شوید.

اگر به اندکی کمک نیاز دارید که حس خوبی نسبت به خودتان پیدا کنید باید روزانه برنامه خودتأییدی را تمرین کنید تا اعتمادبه‌نفس‌تان افزایش پیدا کند. اگر چنین نیست، باید بتوانید همه تعریف‌ها را، هرقدر کوچک، قدردانی کنید.

تعریف: «این ویدویی که آپلود کردی واقعاً خنده‌داره. انقدر خندیدم دل‌درد گرفتم.»

پاسخ نادرست: «دیگه چی رو دوست داشتی توی این ویدیو؟ فهمیدی موسیقی گذاشته بودم روش؟ دارم فکر می‌کنم که یه سری از این ویدیو‌ها را بسازم. فکر کنم خنده‌داره، و مطمئنم بقیه هم همین فکرو می‌کنند. تو چی فکر می‌کنی؟»

پاسخ درست: «ممنونم که گفتی! می‌خوام سریال درست کنم که بتونم به خندوندنِ آدم‌ها ادامه بدم.»

۱۰. ازخودمتشکر نباشید

حقیقت این است که هیچ‌کسی دوست ندارد کسی که هم‌اکنون از خودش متشکر است را تحسین کند.

اشخاصی را تصور کنید که برای خودشان نوشابه باز می‌کنند و درباره موفقیت‌های‌شان داد سخن می‌دهند. اگر در زمره کسانی هستید که به خودتان می‌بالید، تعریف‌ها دیگر آنقدر‌ها روی شما اثر نمی‌گذارند.

وقتی کسی از شما تعریف می‌کند برای‌تان دعوت‌نامه نمی‌فرستد که از خودتان بیش‌تر تعریف کنید. درعوض، به تعریفی که از شما شده است فکر کنید و قدردانِ کسی باشید که برای‌تان وقت گذاشته و از شما تعریف کرده است. از تعریفِ کسی به عنوان فرصتی برای تعریف کردن از خودتان استفاده نکنید.

تعریف: «فکر می‌کنم اون شغل رو می‌گیری. سابقه کاریِ تأثیرگذاری داری.»

پاسخ نادرست: «من آی‌کیو‌ام بالاست و با بالاترین نمره کلاسمون فارغ‌التحصیل شدم. اگر من رو استخدام نکنن که خودشون ضرر کردن.»

پاسخ درست: «متشکرم، نظرت برام ارزشمنده. امیدوارم که مصاحبه خوب پیش بره.»

۱۱. ساده‌اش کنید

روشن‌ترین و درعینِ‌حال اثرگذارترین روش برای پذیرش یک تعریف گفتنِ متشکرم است. تعریف و تمجید‌ها لایق قدردانی هستند. اگر کسی وقت می‌گذارد و به خاطر عالی بودن‌تان از شما تقدیر می‌کند، رفتار مؤدبانه آن است که از او تشکر کنید. برای جبرانِ تعریف زیاد فکر نکنید، یک تشکرِ ساده کار را به خوبی انجام می‌دهد. اما برای آنکه هوشمندانه تشکر کنید، می‌توانید از توصیه‌های این مقاله به خوبی استفاده کنید.

تعریف: «مهربانی‌تان را ستایش می‌کنم. شما آدمِ مهربانی هستید.»

پاسخِ نادرست: «اوکی، مرسی.»

پاسخ درست: «متشکرم، از لطف‌تون ممنون.»

نکاتِ نهایی

تعریف را دوست‌داشته باشید یا نه باید به درستی به آن پاسخ بدهید. بنابراین، دفعه بعدی که از شما تعریف می‌کنند آن را با متانت و قدردانی بپذیرید. یادتان باشید با تمرین کردن است که افراد در مهارت‌ها عالی می‌شوند؛ بنابراین این فهرست را مدام بازخوانی کنید تا تکنیکی که بیش‌تر از همه برای‌تان مفید است را پیدا کنید.

یادتان نرود که قدردانی کردن ضروری‌ترین جنبه پاسخ‌گویی به تعریف است. سپاس‌گزاری می‌تواند روابط‌تان را تقویت کند، مثبت‌اندیشی را تشویق کند و بهره‌وری‌تان را افزایش دهد.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

گوناگون

سایر رسانه‌ها

    مطالب خواندنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج