۱۲۴۳۱۱۹
۲۲۲۰
۲۲۲۰

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

اینبار می‌خواهیم درباره چیزی صحبت کنیم که شاید باورش برایتان خیلی راحت نباشد، درباره «مد و جنگ».

چی بپوشم: اینبار می‌خواهیم درباره چیزی صحبت کنیم که شاید باورش برایتان خیلی راحت نباشد، درباره «مد و جنگ». باید بدانید آیتم‌هایی که ابتدا برای استفاده در میدان‌های جنگ ابداع شده بودند؛ حالا هر روز از تن ما هم نمودی دارند، در حالیکه تاریخ آنها را که پی می گیریم به زمان و مکان تلخی وصل می شویم که جان خیلی ها در آن گرفته شده است.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

میدان‌های جنگ در دو جنگ جهانی، الهام بخش بسیاری از لوازم و اقلام مورد استفاده در مد بوده که هنوز هم در کمد لباس‌های مردم سراسر جهان تا امروزه یافت می‌شوند. در تنگنای جنگ، طراحی و ابداع لباس‌های جدید و خلاقانه ضروری بود.

پارچه های سرسخت و کم بخت

ضرورت و التزام: بسیاری از پارچه‌ها و اکسسوری های جدید، در زمان جنگ طراحی و ابداع شده اند، به یک دلیل ساده: نیاز فوری به آیتم‌های بادوام که بتوانند در شرایط سخت مقاومت کنند.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

متریال نظامی: در طول جنگ جهانی اول، مردها با یونیفرم‌های کاربردی‌تری که نسبت به لباس فرم‌های سنتی، حرکت در آن‌ها آسان‌تر بود، سریعا سازگار شدند.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

پارچه های جدید: در طول جنگ جهانی دوم، به دلیل جیره بندی ها و تحریم های تجاری، متریال و مواد اولیه‌ای که معمولا برای تولید لباس استفاده می‌شد، کمیاب شده بود. به این معنی که نیاز بود گزینه‌های جدیدی که به راحتی قابل دسترس باشند، ایجاد شود.

ابریشم نایاب شد

ازجنگ تا خیابان: تجارت ابریشم از ژاپن به بازارهای اصلی آن در ایالات متحده و پاریس، به دلیل جنگ به حالت تعلیق درآمده بود، بنابراین جوراب‌های زنانه به راحتی قابل دسترس نبودند.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

نایلون: به دلیل کم‌یاب شدن ابریشم و با این ضرورت، نایلون اختراع شد. این محصول توسط یک شرکت شیمیایی با الیاف مصنوعی مناسب برای تولید جوراب و چترنجات ساخته شد.

نایلون به متریال ویژه‌ای در میان زنان تبدیل شد. در نیویورک در سال ۱۹۳۹، جوراب‌های نایلونی به طور باورنکردنی محبوب شدند و در عرض یک سال ۶۴ میلیون جفت از آن فروخته شد.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

امروزه، پارچه های نایلونی یکی از محبوب‌ترین پارچه‌ها از نظر مقاومت و دوام به خصوص در برابر سرماست و اغلب برای دوخت کت و لباس ورزشی از آن استفاده می‌شود.

کمربندهای سگکی

یک ژنرال بریتانیایی به نام سام براون، بازوی خود را در نبردی در هند از دست داد. او با یک سگک کمربندش را به دور بدنش پیچید و با یک کمربند و سگک دیگر آن را به شانه‌اش وصل کرد تا شمشیر خود را در آن نگه دارد. بعد از آن کمربند سام براون بخشی از لباس نظامی شد. این نوع کمربند به قدری مفید بود که در قرن نوزدهم به یکی از لوازم جانبی بسیار رایج تبدیل شد.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

در طول جنگ جهانی اول، سربازان آمریکایی از آن استفاده کردند و حتی برای آدولف هیتلر هم در سال ۱۹۴۰ از این کمربندها تولید می‌شد.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

ما هنوز از این کمربندهای سگکی در سبک‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

عینک هوانوردی

در دهه ۱۹۲۰، هوانوردان به چیزی نیاز داشتند تا از چشمان خود در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت کنند، که وزن سبک‌تری نسبت به عینک‌های مرسوم پرواز داشته باشد.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

در سال ۱۹۴۰، پزشکان آمریکایی با همکاری برند ایتالیایی عینک آفتابی Ray-Ban، لنزهای ویژه‌ای را طراحی کردند که به طور خاص برای جلوگیری ازایجاد تداخل تابش نور خورشید با دید خلبانان طراحی شده بود.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

امروزه این مدل از عینکهای آفتابی یکی از اکسسوری‌های اصلی و کاربردی در مد هستند و به سبک‌های مختلف از این مدل ایده گرفته‌اند و سبک‌های جدید تولید شده اند.

کاپشن‌های بُمبر یا خلبانی

کتهای چرمی سنگینی که فرانسوی‌ها استفاده می‌کردند، کوتاه‌تر شدند تا برای خلبان‌های جنگی کاربردی‌تر باشند. تا سال ۱۹۱۷، کاپشن‌ها با آستر پشمی تولید می‌شدند تا خلبان‌ها هنگام پرواز سردشان نشود. با ادامه یافتن جنگ جهانی دوم، آن‌ها زیپ‌ها و جیب‌های جلویی‌ای به این کاپشن‌ها اضافه کردند.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

کاپشن‌های کوتاه از دهه ۱۹۸۰، زمانی که شلوار جین و کت‌های چرمی رایج بودند، آیتمی مورد علاقه در مد شدند. این کاپشن‌ها یک آیتم ضروری مد در نظر گرفته می‌شوند.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

بارانی یا کت‌های تِرِنچ

کت‌های بلند در ابتدا برای پوشاندن اندام سربازان تا زانو استفاده می‌شد که آن‌ها را از آب و هوای بد و انفجار در سنگرها محافظت کند. در سال ۱۹۰۱، ارتش بریتانیا نسخه‌ای کمی متفاوت از «بارانی»، که شامل جیب‌های داخلی برای نگه داشتن و گذاشتن نقشه، جعبه‌های پودر و چاقوها بود را تولید کرد.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

بارانی‌ها به قدری کاربردی و مفید بود که توسط ارتش‌های سراسر جهان کپی شد و بعدها در میان مردم غیرنظامی به ویژه زنان تبدیل به یک مد شد. امروزه نیز این مدل بارانی‌ها به طور گسترده در جهان استفاده می‌شود و جزئی از مد روزمره است.

کلاه فرانسوی یا بِرِت برای تانکی ها

اولین کلاه‌هایی که برای ارتش فرانسه ساخته شد، مخصوصا متصدیان و اپراتورهای تانک که نمی‌توانستند کلاهای پشمی در روزهای گرم سال بپوشند، از این کلاه‌ها استفاده کردند. در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش‌های مختلف، در رنگ‌های مختلف تولید شدند. نازی¬ها از رنگ¬های تیره استفاده می‌کردند. بعدها، مبارز چریکی چه گوارا نیز از این اکسسوری استفاده کرد.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

امروزه این کلاه‌ها هنوز هم بسیار محبوب هستند، زیرا هم ظاهر جذابی دارند و هم شما را از سرما محافظت می‌کنند.

چکمه ایمنی یا لاستیکی

چکمه‌های لاستیکی که در فرانسه ساخته شدند و در ابتدا توسط کشاورزان استفاده می‌شد، به دلیل مقاومت و نفوذناپذیری خود که پاها را از رطوبت و گل در امان نگه می‌داشتند در زمان جنگ مورد استفاده قرار گرفتند.

این آیتم‌ها، برای جنگ است نه استایل روزمره!

این چکمه‌ها برای سربازان در سنگرها در طول جنگ جهانی اول بسیار مفید بود. ارتش بریتانیا دو میلیون جفت از این چکمه‌ها خرید. در روسیه آن‌ها را به عنوان چکمه‌های سوسیالیسم می‌شناختند.امروزه این چکمه‌ها هنوز در هوای بارانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در رنگ‌های مختلف وجود دارند و یک آیتم عالی برای تکمیل تیپ پاییزی شما هستند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

گوناگون

سایر رسانه‌ها

    مطالب خواندنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج