۱۲۷۱۳۰۱
۲۸۴۹
۲۸۴۹

چگونه از بروز سنگ صفرا جلوگیری کنیم؟

​اکثر مردم هرگز به سلامت کیسه صفرای خود فکر نمی‌کنند؛ ارگانی که در سطح تحتانی کبد قرار دارد و وظیفه آن نگهداری مایع زرد رنگ صفرا است.

ایسنا: اکثر مردم هرگز به سلامت کیسه صفرای خود فکر نمی‌کنند؛ ارگانی که در سطح تحتانی کبد قرار دارد و وظیفه آن نگهداری مایع زرد رنگ صفرا است.

این مایع به هنگام ورود مواد غذایی به معده، از کبد ترشح می‌شود و سپس از طریق مجرایی به کیسه صفرا انتقال می‌یابد. این مایع به هضم چربی‌ها در بدن کمک می‌کند.

چگونه از بروز سنگ صفرا جلوگیری کنیم؟

اما بر خلاف قلب، کبد، کلیه‌ها و... اغلب افراد در صورت ابتلا به مشکلات کیسه صفرا از آن بی‌اطلاع هستند. سنگ کیسه صفرا در درصد کمی از مردم با علائمی از قبیل درد شکم، تهوع، نفخ، استفراغ، بروز می‌کند. هنگامی که علائم سنگ صفرا مکرر و عود کننده باشند، درمان، جراحی و برداشتن کیسه صفرا است.

در این میان اگرچه رژیم غذایی به طور مستقیم باعث بروز مشکلات کیسه صفرا نمی‌شود اما حفظ وزن سالم و اتخاذ رژیم غذایی مناسب، می‌تواند در جلوگیری از بروز سنگ‌های صفراوی موثر باشد.

رژیم غذایی و خطر سنگ صفرا

 عوامل خطری که منجر به تشکیل سنگ صفرا می‌شوند شامل سابقه خانوادگی و جنسیت است؛ به گونه‌ای که  زنان دو برابر مردان بیشتر به این عارضه مبتلا می‌شوند. وزن بدن نیز یک عامل خطر است. خطر سنگ صفرا در افرادی که چاق و دارای اضافه وزن هستند، بیشتر است.

رژیم‌های غذایی سرشار از چربی و کلسترول و رژیم‌های کم فیبر نیز در این میان نقش بازی می‌کنند.

اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن اضافه خود را به تدریج از دست دهید؛ چون بین کاهش وزن سریع و شکلگیری سنگ صفرا ارتباط وجود دارد.

غذاهای سالم برای کیسه صفرا

حتی اگر قرار نباشد به سنگ صفرا دچار شوید رژیم غذایی سالم، کم چرب و کم کلسترول با میزان متوسط تا بالای فیبر برای سلامت عمومی بدن شما لازم است. میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، محصولات لبنی کم چرب و ... همگی غذاهای سالم برای کیسه صفرا و بدن شما هستند.

مصرف بیشتر غلات سبوس‌دار نیز می‌تواند به کاهش کلسترول کمک کند. در این میان مصرف جو بیشتر از سایر غلات توصیه می‌شود اما با این حال مصرف گندم سبوس‌دار نیز به پیشگیری طبیعی از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

روغن زیتون نیز روغن سالم‌تری تلقی می‌شود؛ زیرا نسبت به سایر روغن‌ها، چربی اشباع نشده بیشتری دارد. همچنین میزان چربی اشباع شده روغن زیتون از کره کمتر است.

افزودن رایحه بیشتر به غذا با سیر و ترب کوهی از دیگر راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا است؛ زیرا سیر و ترب کوهی به طور طبیعی موجب کاهش کلسترول می‌شوند.

غذاهای خاص در این میان توانایی بالقوه برای جلوگیری از مشکلات کیسه صفرا دارند. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که نوشیدن قهوه خطر سنگ صفرا را در میان زنان و مردان کاهش می‌دهد. در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که حداقل یک وعده بادام زمینی در روز می‌خورند 20 درصد کمتر از سایرین ناچار به برداشتن کیسه صفرا با جراحی می‌شوند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، فراموش نکنید نوشیدن آب فراوان در طول روز به همراه کاهش استرس نیز به پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

گوناگون

سایر رسانه‌ها

    مطالب خواندنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج