۱۳۱۴۱۲۵
۳۹۴۳
۳۹۴۳
پ

طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی

داشتن که فضای سبز زیبا و با صفا یکی از آرزوهایی است که بسیار از افراد شهرنشین در حسرت آن‌ هستند. امروزه با پیشرفت صنعت، طراحی فضای سبز و اجرای آن امری دور از ذهن نیست و می‌توان به آن دست یافت.

فضای سبز مکانی است که سطح آن به واسطه ی درختان،گیاهان همچون گل و چمن پوشیده باشد..ساخت فضای سبز در اطراف ساختمان های مسکونی به منظور ایجاد محیطی پاکتر از اهمیت بالایی برخوردار است و همچنین یکی از بهترین روش ها، برای سالم سازی و افزایش کیفیت زندگی و تعامل دوباره ی انسان ها با طبیعت،ساخت فضای سبز است.اولین گام برای ساخت فضای سبز اجرای اصولی و کارآمد با اصول فنی است. طراحی فضای سبز کار تخصصی است و آماده کردن طرح اولیه تنها از افراد متخصص این حوزه بر می آید.

مراحل طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا 

  • ​بررسی محیط و زمین مورد نظر

​این مرحله بررسی زمین مورد نظر از همه لحاظ از جمله بررسی شرایط آب و هوایی و عناصر موجود در زمین،ابعاد مساحت، نحوه ی دسترسی به منابع آبی،جهت وزش باد و... است.که از این لحاظ می توان اطلاعات دقیق از شرایط و شکل زمین از جمله پستی ها ناهمواری ها بدست آورد که در مراحل بعدی اطلاعات مفیدی هستند که به کارمان می آیند.

  • تعیین اولویت ها برای طراحی وایده پردازی

​با توجه به اطلاعاتی که در مرحله اول از بررسی زمین و شرایط آن بدست آوردیم،طراح با توجه به نیاز مشتری فهرستی از عناصر تهیه می کند   اهمیت آن ها را اولویت بندی می کند،علاوه بر اینکه به طراح کمک میکند همچنین امکان کنترل بودجه را برای کارفرما فراهم می کند.

طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی
طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازیطراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی
طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازیطراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی

  • نقشه و طرح اولیه

در مرحله سوم و پس از ارزیابی ها و اصول و قواعد که صورت می گیرد،طراح یک طرح اولیه آماده می کند،که در این طرح تمامی اصول اولیه طراحی فضای سبز و محوطه باید رعایت شود.

  • برآورد هزینه و زمان

بر اساس طرح و نقشه ی اولیه که توسط طراح آماده می شود در این مرحله باید برآورد هزینه و زمان صورت گیرد.بودجه ای که کارفرما در نظر گرفته است در طراحی بسیار موثر هستند و کارفرما می تواند با توجه به بودجه ی مورد نظر خواستار تغییراتی در طرح شود همچنین در این مرحله باید برآورد  هزینه مصالح،گیاهان و ... نیز لحاظ شود. 

  • طراحی نهایی فضای سبز

با توجه به الویت و بودجه ای که در مراحل قبل تعیین شد در این مرحله باید طراحی نهایی فضای سبز ارائه شود.این طرح نهایی باید تمامی جزئیات را در خود داشته باشد تا در هنگام اجرا هیچ گونه ابهامی وجود نداشته باشد.

  • شروع ساخت و اجرای فضای سبز

در مرحله ششم وارد مرحله اجرایی می شویم.این مرحله به المان هایی که قرار است لحاظ شود بستگی دارد که شامل اقدامات مختلفی مانند گود برداری،خاک برداری، باغبانی،  کاشت گل و گیاه،آبیاری، اجرای نورپردازی،اجرای مسیرهای پیاده روی و...است.  

انواع محوطه سازی سبز

برخی از انواع محوطه سازی سبز مربوط به موارد زیر هستند که در ادامه به آن‌ها میپردازیم:

فضای سبز ویلا

ویلاهای مسکونی معمولا دارای فضای سبز چشمگیری هستند که بخش عمده این ویلاها را تشکیل می‌دهد. همچنین باید بدانید فضای سبز ویلا یکی از مورادی است که سازندگان فضای سبز به آن توجه زیادی می‌کنند.

 طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازیطراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی  

فضای سبز حیاط

حیاط منازل همواره بخشی مهم از خانه بوده‌اند.پرداختن به فضای سبز این حیاط‌ها علاوه بر زیبایی ظاهری خانه، باعث ایجاد احساس آرامش در ساکنان نیز می‌شود.

طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی

فضای سبز سنتی ایرانی

سبک معماری خانه‌های ایرانی به گونه‌ای است که در آن‌ها حیاط و فضای سبز سنتی به شمار می‌رود. در پرداخت به فضای سبز این منازل از سبک خاصی از فضای سبز استفاده می‌شود.

طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی

بام سبز یا روف گاردن

در معماری مدرن بام سبز و روف گاردن‌ها جای حیاط منازل را گرفته‌اند. پرداخت به فضای سبز این محوطه در خانه هزینه بالایی دارد و ممکن است برای افراد زیادی مناسب نباشد.

طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی

فضای تراس سبز

یکی دیگر از محوطه‌هایی امروزه نیازمند فضای سبز هستند، تراس منازل است. ساخت فضای سبز تراس‌ها معمولا به شکل مصنوعی انجام می‌شود و در آن به شکل محدود از گیاهان طبیعی استفاده می‌شود.

طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی

فضای سبز پاسیو

فضای پاسیو معمولا در کمتر خانه‌ای دیده می‌شود اما با این حال پرداخت به فضای سبز این محوطه یکی از مهم‌ترین انواع فضای سبز است.

طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی

فضای سبز حیاط خلوت

حیاط خلوت منازل  مکانی دنج و سرشار از آرامش است که در صورت پرداخت به فضای سبز این محوطه می‌توانید میزان زیبایی و آرامش این مکان را بالاتر ببرید.

طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی

اصول محوطه سازی سبز

 پهنه بندی و تقسیم بندی مناسب برای درختان و گیاهان

​یکی از اصولی طراحی فضای سبز پهنه بندی و تقسیم بندی مناسب برای درختان و گیاهان است.درختان و گیاهان طوری کاشته می شوند که پس از رشد نیز فضای کافی برا استقرار داشته باشند و آسیب نبینند.

رعایت اصول زیبایی شناختی

به کارگیری اندازه گیاهان که باعث ایجاد ​توازن و ترتیب در محیط شود از لحاظ زیباسازی فضای سبز مهم است وهمچنین رعایت کنتراست و هارمونی میتواند جلوه ی زیبایی به فضای سبز شما ببخشد..

طراحی ورودی اصلی

​ یک محل مشخص برای ورود به محوطه فضای سبز

تعیین فضای استراحت

یک محل مشخص برای استراحت کردن در فضای سبز

تبیین مسیر گذر

تبیین مسیر گذر یکی از بخش‌های اصلی اصول محوطه سازی سبز اسن قبل از هر چیز باید به آن پرداخته شود. این مسیر باید بسته فضای سبز تعیین شود و در حالت استاندارد باشد.

مزایای ساخت فضای سبز

برخی از مزایای  ساخت فضای سبز مربوط به موارد زیر است:

کاهش استرس و تنش

بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از فضای سبز یکی از روش‌های موثر برای از کاهش استرس و تنش به شمار می‌رود که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد.

کاهش گرمای محیط

استفاده از گیاهان و رطوبت، باعث کاهش گرمای محیط برای شما خواهد شد و لذت شما را از بودن در فضای سبز دوچمدان می‌کند.

کاهش آلودگی‌های محیطی

یکی دیگر از مزایای ساخت فضای سبز، کاهش آلودگی‌های محیطی است. گیاهان در بسیاری از موارد حکم پاکننده‌های محیطی دارند که آلودگی‌ها را از بین میبرند.

کاهش تأثیر اثرات گلخانه‌ای

استفاده از گیاهان طبیعی حجم زیادی از اثرات گلخانه‌ای را از بین می‌برند و سلانتی و نشاط خاصی به شما می‌رسانند.

المان های مهم در ساخت فضای سبز

نورپردازی

​نورپردازی یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کرد زیرا یکی از عناصر تاثیر گذار در زیبای فضای سبز به شمار می رود.

گیاهان

​انتخاب نوع گیاه با توجه به نوع آب و هوای منطقه ومنابع آبی یکی از نکات مهم است که باید به آن توجه کرد. و برای انتخاب آن باید از افراد متخصص کمک گرفت.

دیوار سبز

یکی از المان های جذاب در محوطه سازی دیوار سبز است،شما می توانید به جای خریدن گلدان های متفاوت یک دیوار سبز که درآن انواع گل وگیاهان وجود دارد تهیه کنید.  

طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی

کاربرد چمن در فضای سبز

چمن بیشترین نقش در تصفیه هوا را دارد و از آن به عنوان زمینه ی فضای سبز استفاده می کنند.برای طراحی فضای سبز ابتدا محل گل و درختان و سپس چمن کاری را در فضا های خالی انجام می دهند.

حوضچه و نهرهای مصنوعی

ساخت حوضچه و نهرهای مصنوعی با ایجاد صدای دلنشین و زیبایی آن باعث می شود افراد برای کسب آرامش و استراحت به این مکان بروند.

فلاور باکس

 فلاور باکس یا جعبه گل جعبه ای مختلف است که از آن برای محیط سازی فضای سبز استفاده می کنند.

طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی

 سمپاشی باغچه و باغ یکی از مهم ترین قسمت نگهداری فضای سبز می باشد.یک برنامه سمپاشی خوب باعث می شود گیاهان مشکل ساز و ناخوشایند نشوند.مشکلاتی مانند آفت یا قارچ می تواند گیاهان را تحت تاثیر قرار دهد

نمونه پروژه طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی
طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازیطراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی
طراحی فضای سبز از ایده تا اجرا + اصول محوطه سازی

هزینه ی طراحی فضای سبز

هزینه فضای سبز را به طور دقیق نمی توان مشخص کرد و به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله:

متراژ محوطه

سبک طراحی محوطه

گیاهان و پوشش گیاهی

متریال مورد استفاده

عناصر به کار رفته در محوطه

دستمزد تیم طراحی و اجرا

حقوق فضای سبز شهری

با افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی انسان ها از طبیعت دور شده و تراکم بیش از حد جمعیت نیاز انسان ها رابه فضای سبز  افزایش داده است. که برای رفع این نیاز انسان های شهرنشین اقدام به احداث فضای سبز نموده اند.کارکرد فضای سبز شهری در کلان شهرها بسیار بوده است.اهمیت فضای سبز شهری بسیار زیاد است و می تواند فشار های روحی روانی و جسمی انسان ها را کاهش بدهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج