شاسیبلند لوکس چینی به مرز سه میلیارد رسید
فونیکس FX برقی با افزایش قیمت ۱۱۰ میلیون تومانی همراه بود که این خودرو را در مرز سه میلیارد قرار داده است.
خودروبانک: فونیکس FX برقی با افزایش قیمت ۱۱۰ میلیون تومانی همراه بود که این خودرو را در مرز سه میلیارد قرار داده است.

شرکت مدیران خودرو در اطلاعیهای رسمی، قیمت جدید و قطعی فونیکس FX برقی مدل ۲۰۲۵ را اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه، این کراساوور الکتریکی که یکی از اولین محصولات تمام برقی مونتاژی در بازار ایران محسوب میشود، با افزایشی ۱۱۰ میلیون تومانی، از قیمت ۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومان رسیده است.
این افزایش قیمت، فونیکس FX برقی را در آستانه روانی و نمادین ۳ میلیارد تومان قرار میدهد؛ قیمتی که این خودرو را مستقیماً وارد قلمرو خودروهای وارداتی پریمیوم، چه بنزینی و چه هیبریدی میکند.
جدول قیمت جدید فونیکس FX برقی

مشخصات فنی و پلتفرم؛ فراتر از یک FX بنزینی
قلب تپنده FX برقی یک موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم است که بر روی محور جلو نصب شده است. این موتور قادر به تولید حداکثر توان ۲۰۱ اسب بخار (معادل ۱۵۰ کیلووات) و گشتاور چشمگیر ۳۴۰ نیوتنمتر است. نکته کلیدی در مورد خودروهای برقی، در دسترس بودن تمام این گشتاور از لحظه شروع حرکت (دور صفر) است.
این ویژگی، شتابگیری بسیار سریعی را برای این کراساوور ۱۷۱۰ کیلوگرمی به ارمغان میآورد. شتاب صفر تا صد رسمی فونیکس FX برقی حدود ۷.۶ ثانیه اعلام شده است که آن را به مراتب سریعتر از بسیاری از کراساوورهای بنزینی همرده و حتی گرانتر در بازار ایران بدل میکند.
حداکثر سرعت این خودرو نیز بهصورت الکترونیکی روی ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. انتقال قدرت از طریق یک گیربکس تکسرعته اتوماتیک به چرخهای جلو صورت میگیرد.
منبع تغذیه این مجموعه، یک پک باتری به ظرفیت ۶۱ کیلووات ساعت است. نکته فنی مثبت در مورد این باتری، استفاده از تکنولوژی LFP (لیتیوم آهن فسفات) است. باتریهای LFP نسبت به انواع قدیمیتر NMC (نیکل منگنز کبالت)، ایمنی حرارتی بالاتری داشته، در برابر آتشسوزی مقاومترند و طول عمر چرخهای (تعداد دفعات شارژ و دشارژ) بیشتری دارند.
مدیران خودرو برد حرکتی این خودرو را با یک بار شارژ کامل، ۴۳۰ کیلومتر (بر اساس استانداردهای تست، احتمالاً CLTC) اعلام کرده است. این خودرو از شارژ سریع DC پشتیبانی میکند و طبق اعلام رسمی، میتواند در مدت زمان حدود ۳۰ دقیقه، ظرفیت باتری را از ۳۰ به ۸۰ درصد برساند. شارژ کامل با جریان AC خانگی یا شهری نیز حدود ۷ ساعت به طول میانجامد.
نقطه ضعف بالقوه: چالش اصلی این خودرو، مانند تمام برقیهای دیگر در ایران، کمبود شدید زیرساخت شارژ سریع (DC) عمومی است. برد ۴۳۰ کیلومتری روی کاغذ مناسب است، اما در عمل، مالکان به شدت به ایستگاههای شارژ خانگی یا ایستگاههای بسیار محدود عمومی وابسته خواهند بود. همچنین، برخی بررسیهای فنی اشاره کردهاند که پک باتری در زیر شاسی، اندکی بیرونزدگی دارد که میتواند در مواجهه با دستاندازهای شدید یا رمپهای غیراستاندارد، یک نقطه آسیبپذیر تلقی شود.
FX برقی، زبان طراحی "Art in Motion" اومودا ۵ را حفظ کرده است؛ طراحی که با خطوط سیال و ظاهر تهاجمی، جوانان را هدف قرار داده است. تفاوتهای اصلی نسخه برقی شامل یک جلوپنجره کاملاً بسته (به دلیل عدم نیاز به رادیاتور بزرگ سنتی) است که به بهبود ضریب آیرودینامیک کمک شایانی میکند.
همچنین رینگهای ۱۸ اینچی آلومینیومی دارای طراحی آیرودینامیک (اصطلاحاً "Aero-disk") هستند تا مقاومت هوا را در کنارهها کاهش دهند. در نمای عقب نیز، حذف کامل خروجیهای اگزوز، هویت پاک این خودرو را فریاد میزند. ابعاد خودرو با طول ۴۴۲۴ میلیمتر و فاصله محوری ۲۶۳۰ میلیمتر، آن را در کلاس کراساوورهای کامپکت شهری قرار میدهد.
در داخل کابین، برجستهترین ویژگی، نمایشگر یکپارچه عظیم ۲۴.۶ اینچی است که از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مجزا برای کلاستر (صفحه آمپر) و سیستم اطلاعات-سرگرمی تشکیل شده است. با حذف دستهدنده سنتی از کنسول میانی و انتقال آن به پشت فرمان (بهصورت اهرم الکترونیکی)، فضای ذخیرهسازی بسیار خوبی در کنسول مرکزی ایجاد شده است.
فونیکس FX برقی در سطح بالایی از تجهیزات رفاهی و ایمنی عرضه میشود. از جمله امکانات کلیدی میتوان به سقف پانوراما، سیستم صوتی با ۸ بلندگو از برند سونی، شارژر بیسیم تلفن همراه، نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ، صندلیهای جلوی برقی مجهز به گرمکن و سردکن، و گرمکن فرمان اشاره کرد.
در بخش ایمنی، این خودرو به ۶ کیسه هوا و مجموعه کامل سیستمهای همیار راننده (ADAS) سطح ۲.۵ مجهز است. این مجموعه شامل کروز کنترل تطبیقی (ACC)، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، سیستم حفظ خودرو بین خطوط (LKA)، رادار نقطه کور (BSD) و هشدار ترافیک عبوری از عقب (RCTA) میشود.
رقابت در بازار نوپای برقیها
با قیمت ۲ میلیارد و ۹۹۰ میلیون تومانی، فونیکس FX برقی در جایگاه سختی قرار میگیرد. رقیب مستقیم این خودرو در بازار ایران، لاماری ایما برقی (Lamari Eama EV) است که از نظر مشخصات فنی و ابعاد، بسیار به FX نزدیک است. همچنین خودروهایی مانند اسکایول ET5 (Skywell ET5) از کرمان موتور نیز، اگرچه در سگمنت بزرگتری قرار دارند، اما از نظر قیمتی در همین محدوده رقابت میکنند.
ارسال نظر