کممصرفترین خودروهای بازار ایران کدامند؟
سه نرخی شدن قیمت بنزین توجه خریداران را بیش از پیش به سمت خودروهایی با مصرف پایین سوق داده است. با این اوصاف کممصرفترین خودروهای بازار ایران کدامند؟
گجت نیوز: با اجرایی شدن سیاست سهنرخی بنزین از ۱۵ آذر سال جاری و افزایش هزینه سوخت برای بخشی از مصرفکنندگان، توجه خریداران ایرانی بیش از هر زمان دیگر به سمت خودروهایی با مصرف پایین سوخت معطوف شده است. تغییر رفتار بازار بهگونهای است که حتی در میان خانوادههای متوسط، معیارهای خرید از قدرت موتور و امکانات رفاهی به سمت صرفهجویی و بازدهی سوخت تغییر یافته است. طبق آخرین اخبار خودرو، در چنین شرایطی رتبهبندی کممصرفترین خودروهای بازار ایران اعم از داخلی و مونتاژی اهمیت ویژهای یافته است.

کممصرفترین خودروهای داخلی بازار کشور
با اجرایی شدن مصوبه بنزین سهنرخی از ۱۵ آذر، نگاه بسیاری از رانندگان و خریداران خودرو در کشور بیش از گذشته به میزان مصرف سوخت مدلهای مختلف معطوف شده است. در شرایطی که افزایش هزینه سوخت به دغدغهای جدی برای صاحبان خودرو تبدیل شده، مقایسه میان کممصرفترین و پرمصرفترین خودروهای تولید داخل بیش از پیش اهمیت یافته است.

در میان محصولات داخلی، دنا پلاس اتوماتیک آپشنال عنوان یکی از پرمصرفترینها را به خود اختصاص داده است. این تیپ با گیربکس ششسرعته و موتور ۱.۷ لیتری، بهطور ترکیبی ۸.۱ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. این عدد حتی از مدلهای اقتصادیتر نظیر شاهین یا تارا بالاتر است. در مقابل پراید با موتور ۱.۳ لیتری در نقطه کاملاً مخالف ایستاده و با میانگین مصرف ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، همچنان کممصرفترین خودرو داخلی محسوب میشود. این خودرو هرچند از سال ۱۳۹۹ با توقف تولید مواجه شده است، اما بهدلیل تیراژ بالا هنوز در بازار دستدوم نقش پررنگی دارد.

در گروه موتورهای TU3 پژویی نیز پژو ۲۰۷ با موتور TU3، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۲۰۶ تیپ ۵ تقریباً در سطح پراید عمل میکنند و مصرف سوخت آنها در شرایط استاندارد حدود ۶.۴ تا ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این عددها عملاً آنها را در رده خودروهای کممصرف داخلی قرار میدهد. رده بعدی به خودروهایی تعلق دارد که در سالهای اخیر نقش اصلی در بازار اقتصادی سایپا ایفا کردند؛ تیبا، ساینا و کوییک با موتورهای ۱.۵ لیتری مصرف سوختی زیر 7 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارند و از نظر صرفه اقتصادی در استفاده روزمره گزینههای مناسبی محسوب میشوند.
در نقطه میانی جدول، دنا پلاس ششدنده دستی قرار دارد که علیرغم موتور بزرگتر، عملکرد نسبتاً مطلوبی از خود نشان داده و مصرف ترکیبی آن حدود ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است. در سمت مقابل، خودروهایی با موتورهای قدیمیتر و حجم بالا همچنان بیشترین مصرف را دارا هستند. پژو پارس با موتور XU7 حدود ۹.۱ لیتر بنزین برای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند و از نظر اقتصادی در دسته پرمصرفها قرار میگیرد.
رکورددار نهایی اما پیکان است که گرچه سالهاست از خیابانها کنار رفته، ولی به لحاظ تاریخی با مصرف ترکیبی بیش از ۱۰ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر، پرمصرفترین خودرو داخلی محسوب میشود. با اجرای طرح بنزین سهنرخی، کارشناسان پیشبینی میکنند توجه به مصرف سوخت در تصمیم خریداران بیش از پیش تعیینکننده شود. در واقع، خودروهایی با مصرف زیر ۷ لیتر احتمالاً در ماههای آینده به انتخاب غالب خانوارهای ایرانی بدل میشوند، در حالی که مدلهای پرمصرف ممکن است با کاهش تقاضا مواجه شوند.
خودروهای کممصرف مونتاژی

در بازار فعلی خودروهای مونتاژی نیز توجه به میزان مصرف سوخت ترکیبی اهمیت بسیاری یافته است. در این میان مدلهایی که از پیشرانههای سهسیلندر جدید استفاده میکنند، بهطور طبیعی مصرف پایینتری نسبت به موتورهای چهارسیلندر ردهقدیمی دارند، زیرا ضمن کاهش حجم و وزن پیشرانه، فناوری تزریق مستقیم و بهینهسازی در سامانه احتراق موجب راندمان بهتر شده است. نمونه قابلتوجه در این گروه، ام وی ام ایکس ۲۲ پرو دندهای است که مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۷ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده.
در همین محدوده، ام وی ام ایکس ۳۳ کراس نیز عملکرد مناسبی دارد و برای پیمایش صد کیلومتر تنها به ۶.۱ لیتر بنزین نیاز دارد و جزو کممصرفترین محصولات چینی مونتاژ داخل محسوب میشود. در میان خودروهای جدیدتر که در ماههای اخیر شمارهگذاری شدهاند، وضعیت متفاوتی حاکم است. با اجرای طرح بنزین سهنرخی، خودروهای تازه پلاکشده از فهرست دریافتکنندگان سهمیههای ۱۵۰۰ یا ۳۰۰۰ تومانی بنزین خارج شدهاند، به همین دلیل مصرف واقعی سوخت و راندمان اقتصادی خودروها بیش از گذشته در تصمیم خرید اثرگذار شده است.

مدلهای میانردهای مثل جک J4 نیز مصرفی در محدودهی ۶ تا ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارند و از نظر اقتصادی عملکرد قابلقبولی ارائه میدهند. در سوی دیگر نباید از چری تیگو ۸ پرو هیبرید غافل شد؛ این خودرو با ترکیب موتور بنزینی و برقی، مصرف سوخت را به حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسانده است که با توجه به وزن و اندازه بزرگ بدنه، عددی چشمگیر است. در سدانهای چری، آریزو ۵ اسپرت و آریزو ۶ پرو نیز در رده کممصرفها قرار میگیرند و مصرفی زیر ۷ لیتر دارند و با پیشرانههای توربوشارژ و گیربکس CVT، راندمان مناسبی در استفاده شهری و جادهای ارائه میدهند.
اما در سمت دیگر جدول باید سراغ خودروهایی رفت که در برابر هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، بیش از ۸ لیتر بنزین به شکل ترکیبی مصرف میکنند؛ یعنی در زمره مدلهای پرمصرف بازار قرار میگیرند. تیگو ۷ پرو پرمیوم از جمله این خودروهاست که بر اساس مشخصات فنی رسمی، مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۸.۴ لیتر اعلام شده است. فیدلیتی پرستیژ نیز با متوسط ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در همین محدوده جای میگیرد، و نسخهی فیدلیتی الیت هم تفاوت چندانی ندارد و در دسته خودروهای با مصرف بالای ۸ لیتر قرار میگیرد.
ارسال نظر