۹۶۵۷۱۷ ۲ نظر

کشف قابلیت سکونت در یک سیاره فراخورشیدی

ایرنا: ستاره شناسان انگلیسی متوجه شده اند که یک سیاره فراخورشیدی بزرگ که دو برابر سیاره زمین است بالقوه می تواند قابل سکونت باشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی آی.تی.وی، این کشف، زمینه را برای جستجوی حیات در سیاره هایی باز می کند که به اندازه قابل توجهی بزرگتر از زمین اما از نپتون کوچکتر هستند.

گروهی از محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از دادههای جرم، شعاع و جو سیاره فراخورشیدی K۲-۱۸b، مشخص کردند که احتمال وجود آب مایع در شرایط قابل سکونت در زیر جو غنی از هیدروژن این سیاره وجود دارد.

سیاره K۲-۱۸b، در فاصله ۱۲۴ سال نوری از زمین قرار دارد؛ شعاع این سیاره ۲.۶ برابر و جرم آن ۸.۶ برابر زمین است. این سیاره به دور ستاره خود در منطقه قابل سکونت منظومه شمسی می چرخد. منطقه قابل سکونت منظومه شمسی است، ناحیه ای است که در آن دمای هوا اجازه وجود آب مایع را می دهد.

سال گذشته نیز دو گروه مختلف از محققان گزارش دادند که در اتمسفر غنی از هیدروژن این سیاره فراخورشیدی بخار آب کشف کرده اند؛ سیاره فراخورشیدی به سیاره ای گفته می شود که در خارج از منظومه شمسی قرار دارد.

گوناگون