۱۲۰۲۵۰۱
۳۱ نظر
۹۹۱۷
۳۱ نظر
۹۹۱۷
پ

استایل‌های دهه شصتی بازیگران؛ از فُکُل مهناز تا اِپُلِ نیکی

مهناز افشار به تازگی در صفحه اینستاگرام‌اش عکسی از آلبوم خانوادگی‌اش را منتشر کرده که در این عکس در کنار خواهرش ایستاده و در توضیح‌اش نوشته: «قتی من و خواهرم خودمون یک پا رویا نهنگ عنبر بودیم. فقط چرا حالا فقط دوتا شاخک رو پیشونی گذاشتیم؟!» مهناز از دیگران هم خواسته تا عکس‌های آن دوره خود را رو کنند.

چی بپوشم: مهناز افشار به تازگی در صفحه اینستاگرام‌اش عکسی از آلبوم خانوادگی‌اش را منتشر کرده که در این عکس در کنار خواهرش ایستاده و در توضیح‌اش نوشته: «قتی من و خواهرم خودمون یک پا رویا نهنگ عنبر بودیم. فقط چرا حالا فقط دوتا شاخک رو پیشونی گذاشتیم؟!» مهناز از دیگران هم خواسته تا عکس‌های آن دوره خود را رو کنند.

نهنگ عنبر فیلم نیست، خاطره است

استایل‌های دهه شصتی بازیگران؛ از فُکُل مهناز تا اِپُلِ نیکی

نهنگ عنبر شاید برای شما جوان تر‌ها یک فیلم باشد اما برای مهناز افشار و هم نسلی های‌اش نه یه فیلم است و نه یک خاطره؛ بلکه سال‌ها از زندگی کسانی است که در دهه ۶۰ زندگی کرده‌اند و در آن دوران نوجوان و جوان بوده اند. از آنجایی که لباس‌های هر دوره نشانه‌هایی از اتفاق‌های زمانه حتما در خودش دارد باید برای بررسی این استایل که امروز خنده دار به می‌رسد و در چهار دهه پیش برای خودش همراه با تشویق و «wow» ی زمانه‌اش بود؛ نگاهی هم به آن سال‌ها حتما انداخت.

سال‌های جنگ و رنگ‌های سرد و تیره

استایل‌های دهه شصتی بازیگران؛ از فُکُل مهناز تا اِپُلِ نیکی

اوایل سال‌های دهه ۶۰ ایران هنوزدرگیر جنگ با عراق بود اما مردم آنقدر امید و دل و دماغ داشتند که نرخ باروری رشد کرده بود و بچه‌های زیادی از جمله شاید خود شما و خواهر و برادرهایتان در همان سال‌ها به دنیا آمده باشید. سالهای دهه ۶۰ وقتی رو به آخر رفت و جنگ تمام شد و مردم نفس راحتی کشیدند و توانستند به آسمان نگاهی کنند و به خاطر انتظار بمب و موشک، ببینند هوا ابری است و یا برف و آفتابی، پوشاک که در زمان جنگ تنها در حد رفع نیاز بود؛ توانست راه‌های جدیدی را برود و مدل‌های جدید از آنجا بود که یکی یکی رو شدند.

هرچند جنگ تمام شده بود و چند سالی هم از انقلاب گذشته بود اما رنگ‌ها هنوز تیره و سرد بودند و مانتوها تا جایی که می‌شد بلند. مهناز افشار هم که یک مانتوی سبز یشمی پوشیده و خواهرش که مشکی‌پوش است، شاهد این ادعا هستند.

سفیدپوشان جسور و ستاره

استایل‌های دهه شصتی بازیگران؛ از فُکُل مهناز تا اِپُلِ نیکی

اما در میان این رنگ‌های دلگیر، کسانی هم بودند که دل به دریا می‌زدند و رنگ سفید را که آن زمان پوشیدن‌اش جسارت خاصی می‌خواست و صبر خاص‌تری در تحمل نگاه دیگران، برای مانتوی خود انتخاب می‌کردند. مثلا عکسی از نیکی کریمی هست که مانتوی سفید اپل دار پوشیده و می‌درخشد. البته که عکس در زمان فیلم عروس گرفته شده است. یکی از فیلم‌های پرسر و صدای آن دوران که دو ستاره جوان را کنار هم گذاشت و پسر و دخترها را همزمان اسیر فیلم کرد. نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب طرفداران خیلی زیادی پیدا کردند.

استایل‌های دهه شصتی بازیگران؛ از فُکُل مهناز تا اِپُلِ نیکی

پرستو صالحی و سی و سه پل روی شانه‌ها

استایل‌های دهه شصتی بازیگران؛ از فُکُل مهناز تا اِپُلِ نیکی

قبل از مهناز افشار، پرستو صالحی هم همین کار را کره بود و عکسی از خودش را منتشر کرده بود و نوشته بود: «لامصب اِپل نیست سی و سه پله. چرا فکر می‌کردیم قشنگه!؟ بعد من یک جفت اِپل سیار هم داشتم با سنجاق قفلی زیر تیشرت هامم وصل می‌کردم.»

استایل‌های دهه شصتی بازیگران؛ از فُکُل مهناز تا اِپُلِ نیکی

اما با اینکه پرستو حسابی اپل های‌اش را ملامت می‌کند، اما اپل برای خودش در آن زمان و اصلا در هنر خیاطی برو و بیایی داشته است. اولا که نشانه آدم‌های اهل مد و خوش تیپ بوده و برای خوش حالت نشان دادن سرشانه‌ها استفاده می‌شده و هنوز هم استفاده می‌شود اما در دوره‌هایی بیشتر کاربرد مد بودن پیدا می‌کند که در همان زمان، بهترین به حساب می‌آید و بعدش بدترین می‌شود.

اگر دوست دارید تاریخچه دقیقش را بدانید کافی است در سایت ما کلمه «اپل» را جست و جو کنید تا از زیر و روی تاریخ و مدش باخبر شوید.

مدل موی اوشین با طعم ایرانی

استایل‌های دهه شصتی بازیگران؛ از فُکُل مهناز تا اِپُلِ نیکی

اگر به عکس‌های مهناز دقت کنید مدل موهای او هم ویژه است. این مدل تحت تاثیر موهای اوشین بود و البته با تلفیقی از چتری. مهناز و خواهرش این مدل را کامل به جا آورده‌اند اما شبنم قلی خانی و دوستش به همان فوکل بسنده کرده اند.

استایل‌های دهه شصتی بازیگران؛ از فُکُل مهناز تا اِپُلِ نیکی

دکمه‌های بزرگ و در قابلمه‌ای

استایل‌های دهه شصتی بازیگران؛ از فُکُل مهناز تا اِپُلِ نیکی

مانتوهای گشاد با دکمه‌های بزرگ که به بعضی از آن‌ها در قابلمه‌ای هم می‌گفتند، مد آن سال‌ها بودند. دکمه‌ها به نوعی سادگی و تیرگی مانتوها را تلطیف می‌کردند و بیشتر جزو تزیین لباس قرار می‌گرفتند.

استایل‌های دهه شصتی بازیگران؛ از فُکُل مهناز تا اِپُلِ نیکی

روسری‌های مشکی و کفش های براق

استایل‌های دهه شصتی بازیگران؛ از فُکُل مهناز تا اِپُلِ نیکی

در این سال‌ها هنوز شال‌ها حرفی برای گفتن نداشتن و بیشتر بر سر زنان جنوبی بودند. دخترهای جوان و بیشتر زنان هم از روسری‌های سه گوش مشکی و یا با طرح‌های ببری استقبال می‌کردند. دخترها این سمت روسری را روی شانه‌هایشان می‌انداختند و زنان سن و سال‌تر گره می‌زدن.

کفش هم یا جنس‌های براق و ورنی می‌پوشیدند و یا آدیداس‌های سفید و بزرگ!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      از عجایب سینمای ایران اینه که زنان و دخترانی که اپل و فوکول داشتن و زشت نشون میدن در صورتیکه تو عکسهای واقعی خوشگل بودن از اونطرف زنان و شاهان قاجار و که زشت بودن خوشگل و خوش هیکل نشون میدن !

      پاسخ ها

      • ناشناس

        فکل و اپل مال دهه شصت نیست نابغه های عزیز .مال اوایل تا اواسط دهه هفتاده.زبونم مو در آورد از بس گفتم! دوره جنگ لباسها اصلا این شکلی نبود و متولدین اواسط تا اواخر دهه پنجاه در زمان جنگ بچه بودند

      • ناشناس

        من متولد پنجاه و هشتم و در دهه شصت بچگیم گذشته .این مد مال اوایل دهه هفتاده .حتی اواسط دهه هفتادم فکل دیگه خز بود و فرق از وسط می گذاشتیم. هر چند خیلیها تا اواخر دهه هفتادم فکل میذاشتند و تا اوایل دهه هشتاد حتی بعضا اپل داشتند!

      • ناشناس

        دهه هفتاد این لباسهای مسخره مد بود کارگردان نهنگ عنبر خواسته از این لباسهای مسخره برای دلقک بازی بیشتر در فیلمش استفاده کنه صرفا. وگرنه کسی در نیمه اول شصت اینطوری نمی پوشید نهایتا دو سال آخر شصت .اوجش سالهای 72 و 73 بود که امثال افشار و صالحی نوجوان بودند نه جوان!

      • ناشناس

        این مد گشاد در ایران اینقدر افتضاح بود وگرنه الان هم گشاد مده و اینقدر بد به نظر نمی رسه. اون مانتوهای وحشتناک تنها انتخابی بود که در لباس فروشیها به ما داده می شد .معمولا پشت صحنه رو نمی بینند و فکر می کنند سلیقه ما این بوده.لباسهای خارجیها در فیلمهای دهه نود رو ببینید اینقدر افتضاح نبوده.دهه پنجاهیها علاوه بر همه بدبختیهاشون هم نسل سوخته هستند

      • ناشناس

        دخترها در دهه هفتاد حق پوشیدن لباس اسپرت نداشتند وگرنه کمیته سر می رسید این حق رو از ما گرفته بودند که بتونیم پوشش متنوعی داشته باشیم حسرت اسپرت پوشیدن در نوجوانی مثل یه عقده بدخیم با من مونده.این عکسها خنده دار نیست گریه داره بخاطر بلایی که بر سر نسل ما آوردند

      • ناشناس

        دهه هفتاد هیچکس نمی تونست آرایش غلیظ کنه یا ابرو برداره محدودیت زیاد بود حق انتخاب لباسم نبود.هر چی در مانتوفروشی بود همینا بود.من یه بار اینقدر گشتم تا یه مانتوی کوتاه تر پیدا کنم،کوتاه در حد پایین زانو!! 15 سالم بود.اشتباه همه تونم اینه که صورت طبیعی زنها رو تحقیر می کنید

      • ناشناس

        اره براي منم سوال عكسارو كه نگا مي كنم دخترا خيلي خوشكلن فقط تو فيلما زشت نشونشون مي دن

      • ناشناس

        شوهای خاننده های دهه هفتادو ببینید لباسها خیلی ضایع نبوده اینجا چون محدودیت زیادی بر متولدین دهه چهل و پنجاه اعمال میشد لباسهام اینقدر بی ریخته.ایرانی جماعتم افراطیند بهرحال گند یه چی رو در میارند

      • ناشناس

        فکل دهه شصتم بود ولی اون لباسهای خیلی گشاد چین داره اره مال اوایل دهه هفتاد بود

      • ناشناس

        پنجاه و هشتی عزیز که یه ضرب کامنت گذاشتی مگه من نوشتم مال دهه ۶۰ بود ؟! نه یکی نه دو تا n تا کامنت گذاشتی مثل اون کاربری که از مازنیها بدش میاد و اون مازنیه که خودش و گیلانی جا میزنه و به بقیه بد میگه ، من فقط نوشتم زنانی که فکل و اپل داشتن و زشت نشون میدن درصورتیکه تو عکسهاشون زیبا بودن

    • ناشناس

      هیچ بازیگر یا به قول خودشون سلبریتی ما ندیدیم که بازی دلچسپ و به درد بخور انجام بده اینا همه شون یه هدف دارن اونم رفتن به اروپا و پیشرفت شخصی .... این ما مردم هستیم که به این ها کامنت و لایک و محبوبیت میدیم

    • ناشناس

      عکس اول که عکس مهناز افشار و خواهرشه با فوکول و ببینید عکس آخر که مهناز افشار و ویشکا آسایش هست و هم ببینید عکس واقعی دختران با فوکول زیباتر از فیلمهایی که براشون ساختن بودن

    • ناشناس

      این مد از اواخر دهه شصت شروع شد و تا اواسط دهه هفتاد ادامه داشت بعد اپل و چین مانتوها حذف شد و کم کم مانتوها تنگ شد که افشار در فیلمهای دهه هشتادش اون مدل لباس پوشید این عکس از نوجوانیشه .یعنی دهه هفتاد.دهه شصت اشتباهه باید بگید دهه هفتادی.

    • ناشناس

      فکل مو تا اوایل هفتاد مد بود اواسط هفتاد هر کی ادعای شیک پوشی داشت موهاشو از وسط باز می کرد و دمب موهاشو اگه بلند بود از پشت اون مقنعه های دراز می داد بیرون.تهرون شما رو نمیدونم ولی شهرستان ما همچین بود! شلوار راسته و دم پا گشادم مد بود اواسط هفتاد.شلوار خمره ای پسرها برای ما که دبیرستانی بودیم خز محسوب می شد و بهش می گفتیم شلوار خانواده

    • ناشناس

      این مد دهه هفتاده فیلمهای دهه شصت رو نگاه کنید کی سال 65 مانتوی اپل دار می پوشید؟ نهایت 68 به بعد

    • ناشناس

      دهه 90 لباسها در امریکا خیلی قشنگ بوده نمی دونم چرا تو ایران اینقدر زشت بوده

    • ناشناس

      تنها مد اون زمان این نبود مثلا همه پسرها محکوم نبودند اون شلوارهای گشادو احمقانه رو بپوشند یا فکل بذارن.امین حیایی رو در فیلمهای اون دوره ببینید که شبیه مانکنهای مرد امریکایی دهه 90 بود.یه دختر نوجوان نباید این قدر زن طور لباس بپوشه که مهناز افشار پوشیده به نظرم سلیقه خودشونم بد بوده

    • ناشناس

      مهناز افشار در این عکس باید هیجده نوزده سالش باشه یعنی سال 74-75 و خب خیلی هم رو مد نبوده چون اون سالها ما دیگه فکل نمیذاشتیم:)

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تا سالهای ۷۳ ، ۷۴ بود بعد این تیپ باعث میشد سن بیشتر به نظر برسه

    • ناشناس

      الانم خیلی از این مدها برگشته که.فقط حواسشون هست زیادی افراط نکنند بعدا مسخره نشن باز خخخخخ

    • ناشناس

      پورعرب ده سال از کریمی بزرگتره کریمی هنوز 20 سالش کامل نشده بود فیلم عروسو بازی کرد همچین می گید دو بازیگر جوانو کنار هم گذاشت انگار هم نسل بودند

    • ناشناس

      الان دوباره لباس گشاد مد سده

    • ناشناس

      اون شاخکها ربطی به هانیکو نداشت هانیکو رو دهه شصت می دادند عکس افشار باید مال وسطهای دهه هفتاد باشه

    • ناشناس

      خیلی از این لباسها بیشتر از اینکه به مد مربوط باشه مربوط یه اجبار و محدودیت بود دهه شصت و هفتادو نباید با دهه نود مقایسه کنید

    • ناشناس

      من متولد شصت و یکم و همه این لباسها رو در نوجوانی پوشیدم چه دورانی بود

    • ناشناس

      خوشبختانه من اصلا از اپل متنفر بودم و همیشه اپلها رو می کندم الانم از این قیافه ها برای خودم درست نمی کنم زیبایی در سادگی و توازنه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مد دهه نود میلادی اتفاقا خیلی قشنگ بوده

    • ناشناس

      دهه هفتاد ایران زشت ترین دوران تاریخ بشریت در لباس پوشیدن بوده

    • محمدرضا

      اپل ها بارزترین ویژگی لباس زنان در دهه مزخرف شصت بود....افسوس میخورم ک بخشی از نوجوانی در اون دهه گذشته و ای کاش حداقل ده سال دیرتر به دنیا میومدم

    • ناشناس

      تلفظ درستش اِپُل ؟ یا اُپِل!!؟ ما همیشه میگفتیم اُپِل!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج