۱۲۲۲۴۹۶
۷۶ نظر
۸۶۰۶
۷۶ نظر
۸۶۰۶
پ

دهه نودی‌های شیراز؛ آن‌ها، نه فرشته‌اند، نه شیطان

چند روز پیش بود که جمعی از اسکیت‌سواران در شیراز با هنجارشکنی‌هایی تعجب همگان را برانگیختند در حالی که ادعا می‌شد این تجمع با مجوز شهرداری شیراز بوده است.

برترین‌ها: انتشار یک کلیپ در شهر شیراز آن‌هم در ابعاد وسیع در شبکه‌های اجتماعی، درحال تبدیل شدن به یک موضوع اجتماعی است، اما کارشناسان باور دارند آنچه در شهر شیراز و رفتار هنجارشکنانه نوجوانان رخ داد، بی‌توجهی به جوانان سرچشمه می‌گیرد. چند روز پیش بود که جمعی از اسکیت‌سواران در شیراز با هنجارشکنی‌هایی تعجب همگان را برانگیختند در حالی که ادعا می‌شد این تجمع با مجوز شهرداری شیراز بوده است.

دهه نودی‌های شیراز؛ آن‌ها، نه فرشته‌اند، نه شیطان

روزنامه همدلی در گزارشی به قلم ستاره لطفی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: در ویدئوی از این مراسم که روز پنج‌شنبه، دوم تیرماه، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، شماری دختر و پسر نوجوان را در بلوار شهید چمران شیراز را نشان می‌دهد که در حال پیاده‌روی هستند، پوشش و حجاب اغلب دختران در این جمع برخلاف الگوی پوشش معمول موردپذیرش نظام سیاسی است و بسیاری از آنان از پوشیدن حجاب مرسوم خودداری کرده‌اند.

گفتنی است بلوار شهید چمران مهم‌ترین بلوار شهر شیراز است که ازنظر جغرافیایی در شمال غرب شهر قرار دارد و این بلوار مانند یک کمربندی غرب شهر یعنی پل معالی‌آباد را به شمال شهر یعنی تقاطع غیر هم‌سطح دانشجو متصل می‌کند. طبیعت زیبا و هوای دلپذیر این بلوار، آن را به محلی برای پیاده‌روی و گذران اوقات فراغت تبدیل کرده است.

ویدیوی پربازدید در اینستاگرام

تجمع نوجوانان و جدی نگرفتن حجاب دخترهای دهه هشتادی و نودی در بلوار شهید چمران شیراز به یکی از ویدیوهای پربازدید اینستاگرام تبدیل شد و این تجمع متفاوت هم از سوی مسئولان و هم از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

دهه نودی‌های شیراز؛ آن‌ها، نه فرشته‌اند، نه شیطان

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، گردهمایی دختران و پسران نوجوان شیرازی را نوعی تقابل در مقابل اجتماع «سلام فرمانده» - که این روزها در همه جای کشور با سازمان‌دهی دانش آموزان و کودکان و نوجوانان کشور برگزار می‌شود - دانستند و گفتند وقتی تلاش می‌شود همه مردم را یک جور، یک سلیقه و یک‌صدا نشان دهند، طبیعی است این تقابل‌ها صورت بگیرد، بدیهی است افرادی که وجودشان در کشور سانسور می‌شود، از هر فرصتی برای ابراز وجود و اعلام موجودیت خود استفاده کنند. برخی نیز معتقدند تجمع تفریحی شیرازی‌ها نشان از گوناگونی و تنوع آرا و سلایق در کشور دارد و همان نوجوانانی که در شیراز با ظاهری متفاوت از ارزش‌های تحت نظر نظام سیاسی ظاهر شدند، چه‌بسا پیش‌تر نیز در اجتماع سلام فرمانده حضور پیداکرده باشند و ظاهر و پوشش متفاوت نمی‌تواند نشان از تقابل و جنگ دهه نودی‌ها با هم باشد.

واکنش مسئولان به تجمع متفاوت

گردهمایی و راهپیمایی نوجوانان دختر و پسر شیرازی با ظاهری متفاوت برای آنان بی‌هزینه نیز نبود. ساعاتی پس از انتشار ویدئویی از تجمع دختران و پسران نوجوان در یکی از خیابان‌های اصلی شیراز، فرماندار این شهر اعلام کرد که مأموران نیروی انتظامی 10نفر را در این رابطه بازداشت کرده‌اند.

خبرگزاری مهر شامگاه پنج‌شنبه به نقل از لطف‌الله شیبانی، فرماندار شیراز، گزارش داد که تاکنون 10نفر از «عوامل برپایی این تجمع» بازداشت شده‌اند. شیبانی گفته: «به محض این‌که از این موضوع مطلع شدیم با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اقدامات لازم در جهت شناسایی عوامل مؤثر در برگزاری مراسم انجام شد.» به گفته فرماندار شیراز، اقدام نوجوانانی که در ویدئو دیده می‌شوند، از قبل برنامه‌ریزی‌شده بوده و آن‌ها برنامه‌های دیگری نیز برای آینده داشته‌اند. بااین‌حال،‌ ساعتی بعد، از گزارش مهر، خبرگزاری فارس به نقل از رئیس‌کل دادگستری استان فارس نوشت که تنها «پنج نفر از عوامل اصلی که تمامی آن‌ها از دست‌اندرکاران این مراسم بوده‌اند پس از شناسایی بازداشت شدند و هیچ‌ کدام از نوجوانان شرکت‌کننده در این مراسم در بازداشت نیستند.»

در ادامه، نماینده مردم شیراز و زرقان نیز گفت: «دستگاه‌های متولی عفاف و حجاب و عضو این کمیته و همچنین ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر باید به این مسائل ورود جدی‌تری داشته باشند‌.» ابراهیم عزیزی با تاکید بر اینکه در حوزه عفاف و حجاب باید مطالبه‌گری وجود داشته باشد، افزود: «رسیدگی به مشکلات این‌چنینی برنامه‌ای مدون و حساب‌شده می‌خواهد و دستگاه‌های اجرایی باید برای برخورد قاطع با آن برنامه جدی داشته باشند.»

واکنش به دستگیری‌ها در شیراز

اگرچه برخی منابع رسمی از دستگیری «عوامل برپایی این تجمع» خبر دادند، اما برخی بنا را بر دستگیری نوجوانان شیرازی گذاشتند و از این منظر، واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی ابراز شد. مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب در صفحه اینستاگرامش نوشت: «اگر شهامت اعلان شکست حجاب اجباری را ندارید، دست کم بگذارید مانند قانون ممنوعیت نگهداری تجهیزات ماهواره، مردم خود اشتباه حکومت را برطرف کنند. بازداشت جوانان شیرازی صرفا به علت رعایت نکردن حجاب، هم بی نتیجه است و هم رسوا...»

زهرا مشتاق، روزنامه‌نگار نیز با انتشار ویدیویی از تجمع دهه نودی و هشتادی‌های در بلوار شهید چمران شیراز در صفحه اینستاگرامش نوشت: «محلی در شیراز، تیر 1401، دختران و پسران جودان، احترام به سلایق و پوشش‌های مختلف در تمام کشورهای اسلامی مرسوم است. کشورهای مسلمانی چون مالزی، لبنان، اندونزی و ...»

دهه نودی‌های شیراز؛ آن‌ها، نه فرشته‌اند، نه شیطان

تجمع نوجوانان تهرانی در پردیس کوروش

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در صفحه اینستاگرامش نوشت: «با برداشتن عینک امنیتی از مسائل فرهنگی و کنار گذاشتن این باور که با بازداشت سرتیم‌ها و برخورد پلیسی می‌توانید این نسل را تسلیم خواسته خود کنید، کارشناسان و نهادهای مدنی موثر را فرا بخوانید. شاید جامعه امروز ایران و به خصوص دنیای دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها را بیشتر بشناسید.»

شاید یکی از مهم ترین واکنش ها را عباس عبدی؛ روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسایل سیاسی و اجتماعی بروز داده است. این فعال سیاسی اصلاح طلب از واکنش فرماندار شیراز به تجمع دهه نودی های در بلوار چمران این شهر انتقاد کرد. عبدی نوشت: «فرماندار شیراز درباره تجمع بلوار چمران گفته که تاکنون تعدادی از این عوامل دستگیر، ضمن اینکه «سرتیم» هم شناسایی‌شده و برای دستگیری وی اقدام شده «عوامل» و «سرتیم»؛ یعنی ماجرا را امنیتی می‌بینند و نه فرهنگی. پس قطعا مسئله حل نخواهد شد.»

سیاست‌ها در زمینه پوشش زنان ناموفق بوده است

آنچه در تجمع نوجوانان 15، 16ساله شیرازی قابل تامل است، این است که این نوجوانان محصول دو دهه‌ای است که نه تنها بودجه‌های هنگفتی برای تبلیغ پوشش مدنظر حکومت صرف شده است، بلکه آیین‌نامه‌ها و راهکارهای زیادی برای مقابله با بدحجابی و گسترش فرهنگ حجاب به تصویب رسیده‌، ابلاغ‌شده و بسیاری از آنان اجراشده است، حتی برای گسترش حجاب از ابزارهای انتظامی و امنیتی هم استفاده‌شده است، گشت ارشاد مثال روشنی بر این ادعاست. ولی با وجود تمام آیین‌نامه‌ها، ضوابط و قواعد و تلاش‌ها آنچنان که شواهد نشان می‌دهد این برنامه‌ها تاکنون نه تنها نتوانسته بخشی از متولدین دو دهه بعد از تاسیس انقلاب اسلامی را ملزم به رعایت حجاب کند، بلکه باعث ایجاد تقابل نیز شده است. موضوعی که چند وقت پیش نیز روزنامه اصولگرای رسالت نیز به آن اذعان کرد. چندی پیش این روزنامه در گزارشی ضمن اذعان به شکست پروژه گشت ارشاد نوشت: «گشت ارشاد نه‌ تنها از حجاب صیانت نکرده، بلکه بذر نفرت و کینه بین قشری از جامعه پراکنده است.»

اتفاقاتی شبیه آنچه در شیراز اتفاق افتاده است و اذعان روزنامه اصولگرای رسالت به تاثیر گشت ارشاد بر ایجاد کینه، نفرت و دودستگی در بین مردم و ... نشان دهنده ناموفق بودن سیاست‌های دولتی در زمینه پوشش زنان است. شاید وقت آن فرارسیده که نگاه اجتماعی به عفاف و حجاب تغییر کند تا زمینه‌های سوءاستفاده و مداخله سلیقه‌های شخصی و سیاسی در مورد حجاب به حداقل برسد.

نادیده گرفتن اقتضاهای سن نوجوانان

اما چرا باید چنین رفتاری رخ بدهد. یک آسیب‌شناس در رابطه با این اتفاق به روزنامه آرمان ملی می‌گوید: متأسفانه چندین دختر و پسر نوجوان 15 تا 16 ساله با ظواهری نامتناسب به عرف جامعه در پیاده‌راه سلامت شیراز در حال بازی و ورزش با اسکیت هستند. کالبد شکافی این کلیپ و رویداد از نظر تخصص رفتار شناسی و آسیب‌شناسی اجتماعی، حاوی نکاتی است که مربیان آموزشی و والدین باید بدان توجه کنند. مجید ابهری باور دارد که نوجوانان در طیف سنی هستند که نیاز شدید به تفریح، تنوع و سرگرمی دارند، هیچ شکی وجود ندارد و می‌افزاید: امری که طی سالیان گذشته مسئولان به آن بی‌توجه بودند. اگر ما برای آنها امکانات تخلیه انرژی مثبت و منطقی را فراهم نکنیم، آنها خود به‌دنبال آن خواهند رفت و آن زمان ممکن است ابزاری انتخاب کنند که مورد قبول و پسند ما نباشد. 

دهه نودی‌های شیراز؛ آن‌ها، نه فرشته‌اند، نه شیطان

توجه به این نکته از نظر تخصصی بسیار ضروری است. این نوجوانان در سنین پیش بلوغ و اوایل بلوغ قراردارند که شاید والدین نیز نتوانند آنها را کنترل و مدیریت کنند. هر چند از طریق فضای مجازی این نوجوانان می‌توانند از اینگونه مراسم همدیگر را مطلع کنند، اما قطعا اجرای چنین برنامه‌هایی نیاز به مدیریت متمرکز و دعوتی دارد که در یک نقطه آنها جمع شوند. صد البته که این امر، در شیراز و می‌تواند در سراسر کشور تسری پیدا کند، اگر ما به فکر این طیف سنی و کنترل هیجانات آنها نباشیم.

مراقب تابستان باشید

وی در ادامه گفته‌هایش می‌افزاید:  بدون شک با شروع فصل تابستان نگرانی و اضطراب خانواده‌های دارای فرزندان نوجوان و جوان آغاز می‌شود، چون وسایل تفریح و تخلیه انرژی برای این طیف سنی بسیار گران‌قیمت بوده و تامین آن برای میلیون‌ها نفر مقدور نیست. بنابراین تامین وسایل سرگرمی و تفریح برای اینگونه باید به شکلی باشد که به‌راحتی و بدون تحمیل هزینه‌های سنگین به‌ خانواده‌ها، بتوانند در اختیار نوجوانان قرار دهند. تابستان گرم و طولانی آغاز شده و نمی‌توان این نوجوانان را مدام در خانه نگاه داشت یا هزینه‌های سنگینی از سوی خانواده‌ها برای آنها متحمل شد. وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش و سایر نهادها به فکر ریشه اصلی باشند و بدون فوت وقت برای برنامه‌های سالم و دقیق و منطقی و شرعی برای نوجوانان تلاش کنند و اجازه ندهند این نوجوانان ابزاری برای موضوعات هنجارشکنانه باشند. متأسفانه کسانی که در تلاش هستند از این اتفاق، یک موضوع سیاسی بسازند، اما کاملا اشتباه است و سیاسی کردن این اتفاق نه به سود جوانان و نه به سود کشور و خانواده‌ها ست.

به فکر نوجوانان باشید

ابهری در پایان صحبت‌هایش به بی‌توجهی برخی مسئولان نسبت به مناطق محروم شهرها و روستاها از امکانات ورزشی، تفریحی و رفاهی برای نوجوانان اشاره می‌کند و می‌‌گوید: مشکلات عدیده‌ای برای خانواده‌ها و جوانان به‌وجود آمده است که در پایان هر تابستان با خیزش و رشد آمار، آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم، برگزاری مسابقات محله‌ای و شهری دسته جمعی بین نوجوانان در یک شهر و استان و نوجوانان شهرهای دیگر می‌تواند تابستان مفرح و سازنده‌ برای آنها فراهم کند. با ملاک قرار دادن حادثه شیراز، قطعا به این نکته خواهیم رسید که در پشت پرده‌ اینگونه حرکات عواملی حضور دارند که می‌خواهند از این غفلت مسئولان نسبت به نوجوانان استفاده کنند. روش‌های منطقی تخلیه انرژی منطقی و فرهنگی باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد و راه شادی واقعی را به آنها نشان داده و بیاموزند. هنوز از یاد نبرده‌ایم که برپایی مهمانی پیژاما در یکی از پارک‌های تهران و آب بازی در پارکی در کرج، اتفاق افتاد که برخی مایل بودند که به این اتفاق جامه سیاسی بپوشانند، در حالی‌که بزرگ کردن اینگونه حوادث، نه خدمت جوانان است و نه خدمت به فرهنگ کشور، بلکه ریختن آب به آسیاب کسانی است که می‌خواهند آرامش روانی خانواده‌ها را در این فصل گرم و طولانی برهم بزنند.

رسول اسدزاده، روزنامه‌نگار هم در دیدگاه خود نسبت به اتفاق شیراز را اینگونه بیان می‌کند:

از دهه ۹۰ میلادی اهمیت رای و نظرِ Teenager ها ( نوجوانان ۱۳ تا ۱۹ سال ) در سطح جوامع افزایش یافت. در آن سالها دسترسی به گوشی‌های همراه، دستگاه‌های پخش موسیقی قابل حمل و اینترنت در جهان افزایش یافته یود. همزمان با این تغییرات مجله‌های موسیقی مشهور ناگهان متوجه تغییر معناداری در جداول موسیقی آمریکا شدند. خوانندگان رپ، هیپ پاپ و ستارگان نوجوان به سرعت و با خرید و رای مردم به صدر جداول موسیقی در آمریکا رسیدند در حالی که به طور سنتی دهه‌های متمادی در کشور آمریکا سبک موسیقی راک، کانتری، پاپ و جاز حرف اول را می‌زد. دلیل این تغییر چندان عجیب و محیر العقول نبود.

دسترسی نوجوان‌ها به اینترنت، تعداد دانلود آهنگ‌ها و امکان شرکت در نظر سنجی‌ها باعث شد نظرِ نوجوانان در صنعت موسیقی آمریکا انقلابی پدید بیاورد. حالا نزدیک به سه دهه از انقلاب هیپ پاپ در آمریکا می‌گذرد. تقریبا نوجوانان تمام دنیا به جز چند کشور انگشت شمار صاحب یک کشور درون کشور خودشان هستند‌. دارای ادبیات گفتاری و سبک زندگی‌ متفاوت و گاهی متضاد با عرف و قوانین جاری در کشورهایشان هستند‌. به راحتی با هم سالانشان در باقی نقاط جهان ارتباط می‌گیرند، به دلیل بازی‌های کامپیوتری مشترک، علایق موسیقی مشترک، و Sub culture ( خرده فرهنگ‌ ) های برآمده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای با هم نسلانشان در سراسر جهان دژاوو و آشنا پنداری دارند‌.

دهه نودی‌های شیراز؛ آن‌ها، نه فرشته‌اند، نه شیطان

آب بازی مختلط دختران و پسران در پارک ایران‌زمین کرج

یک نوع دموکراسی نانوشته هم در میان این نسل وجود دارد. ساب کالچری که نوجوان‌ها را زیر یک چتر جمع می‌کند ( مثلا طرفداری از یک خواننده ) ریسمانِ اصلی پیوند دهنده آنهاست. در جمع آنها طبقه اجتماعی، نژاد و قومیت کمرنگ است. فرقی ندارد کفشِ ونس و کانوِرسی که پوشیده شده اورجینال است یا فیک، تفاوتی نمی‌کند piercing روی بینی از طلا و پلاتین باشد یا استیل، این‌ نسل‌ها که در آمریکا Generation-z و Generation-alpha نامیده می‌شوند ( متولدین ۹۷ میلادی به این سو ) برای شادباش در دنیای مجازی و حقیقی گردهم می‌آیند، به راحتی می‌خندند، به سبکِ هیپی‌های دهه شصت میلادی در ملا عام ماری جوانا می‌کشند، رفتارهای جنسیِ زودتر از ۱۸ سالگی دارند و گوششان به والدین و قانون و عرف بدهکار نیست.

البته که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. تصاویر بلوار چمران در شیراز که گردهمایی نوجوانان اسکیت سوار را نشان می‌دهد، مشت نمونه خروار است. مشابه این تصاویر در بوستان آب و اتش و اطراف پل طبیعت در تهران هر هفته وجود دارد. در ایران هم مانند بسیاری از ممالک جهان کشوری درون کشور وجود که حاکمان و باشندگان آن نوجوانان هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      شک نکن خانواده های اونها خودشون دوست دارن اینطور باشن.مثلا که حجاب رو بر دارید می خواید به چی برسید

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تجمع تنها نیست مصرف گل و ماری‌جوانا بیداد میکنه

      • ناشناس

        چرا من زن 42 ساله هنوز باید لچک و مانتو بپوشم ولی یه دختر در اوج جذابیت حق داره بی حجاب باشه؟ مگه حجاب برای پوشوندن زیبایی نیست

      • ناشناس

        یه اقلیت دارند بی حجابی رو گسترش میدن .مسئولان هم نگاه می کنند

    • ناشناس

      واقعا مثل ما دهه ۶۰ بدبخت نیستن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اونی که بدبخت بود دهه پنجاهیبها بودند که جوونی و نوجوونیشون در اوج سختگیریها گذشت.شستیها در دهه هشتاد جوونی کردند که جامعه بازتر از دهه هفتاد و شصت بود

      • ناشناس

        تا وقتی دهه پنجاهیها زنده اند شما باید ساکت باشید اما می بینیم که همچنان می چرخید و می نالید

      • ناشناس

        نسل سوخته نسل بیصداست.نه نسل ننر غرغروی پرصدا

      • پنجاه و هشتی

        حتما حجابو قبول داشتید که همچنان با مانتو روسری می چرخید .شاید هم فکر می کنید فقط دختر جوان حق داره بی حجاب باشه

    • ناشناس

      فرشته اند

    • ناشناس

      مرسی شیراز شهر فرهنگ ادب تمدن

      پاسخ ها

      • ۷۷۷

        👏👏👏👏👏👏

    • ناشناس

      چکار کردن مگه یه دور همی ساکت ایستادن تحمل اینم ندارین

    • ناشناس

      روزنامه همشهری به اختلاسگر وام رانتی گرفته بگه قالپاق دزد

    • ناشناس

      همه جای دنیا این دور همی ها طبیعیه در ایران همه چی جرمه

    • ناشناس

      بابا نوجوونها و جوونها همیشه همینطورین چون هنوز مسوولیتی در زندگی ندارن همه فکرشون خوشی و رابطه با جنس مخالف و انجام کاراییه که جامعه زیاد خوب نمیدونه

    • ناشناس

      با تصمیمات غلط سلیقه ای زندگی چند نسل رو نابود کردند برچسب میزنن توهین هم میکنن

    • ناشناس

      خجالت آوره

    • ناشناس

      نسل هایی که یک به یک نابود شدن آینده ای ندارند

    • ناشناس

      زندانی به وسعت ایران

    • ناشناس

      ایرانی شد تاسف

    • ناشناس

      دهه نودی بد سوزونده انگار

    • ناشناس

      این نودی بود 1400 رو هنوز ندیدی

    • ناشناس

      مردم مظلوم فرشته ایران

    • ناشناس

      حتما فرشته هستند چرا نباشند

    • ناشناس

      نگران ایستادن چند نوجوون در پارک هم هستند

    • ناشناس

      چرخنده دابسمش اومد گفت بیان

    • ناشناس

      خون شهدا پایمال نکنید

    • ناشناس

      اینها نتیجه تربیت غلط خانواده هستن

      پاسخ ها

      • ناشناس

        هدفشون از بین بردن خانواده‌ها است

      • ناشناس

        نمونه اش خودت

    • ناشناس

      گرونی غذا دارو مسکن مستاجرا برس

    • ناشناس

      مسئول نماها کار دیگه ندارند وقتشون رو گذاشتن روی چیزای معمولی

    • ناشناس

      همه جای دنیا این نوجوونی بازی ورزش اسکیت هست یعنی چی به همه چی دخالت میکنن

    • ناشناس

      اینا نوجوان جوان رو میخوان افسرده پیر باشه

    • ناشناس

      بچه ها فرشته اند دیگران ظالمین فرشته نیستند

    • ناشناس

      چه گیری افتادیم در ایران داغون

    • حمیدرضا

      واقعا اگر فکر کردین با اینکار میتونید به ارزش معنوی موسیقی سلام فرمانده ضربه بزنید اشتباه میکنید

      پاسخ ها

      • ناشناس

        داغون شد ضربه خورد خوابی خخخخ

    • آبی سوز .

      👍👍👍

    • وطن

      مورد دیگری نیست که مسئولین و نمایندگان محترم پیگیری کنن!!!!؟؟؟؟

    • ⭐️⭐️

      به تو مربوطه!!!!

    • ناشناس

      بی حجابی باید به طور جد جمع شود

      پاسخ ها

      • ناشناس

        امکان نداره بشه خواب

    • ناشناس

      شل گرفتن نتیجش اینه که هیچکس از پلیس نمیتوسه ولی باید درست بشه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        فعلا امثال تو ترسیدن

    • ناشناس

      مثلا ما ۶۰..۵۰خیلی خوشبخت شدیم همش زورگویی

    • ناشناس

      شهدا شرمنده ایم😭
      از خونهایی که ریخته شد برای دین و حیا و عفاف این مملکت،،از جوونهایی که پر پر شدن،،و از مادرانی که داغدار شدن شرمنده ایم!!!😔😔

      پاسخ ها

      • ناشناس

        مگه کی هستین اینو میگی اصلا

      • بختیاری

        چرا‌دزدها‌اختلاسگرا‌شرمنده‌نیستن‌

    • unco

      خب با حجاب میخواین به چی برسین؟ بحث حجاب نیست بحث بحث حق انتخوابه

    • احمدی نیا

      ایکاش این جوانان دراین مملکت غمزده وناشادبدنیانمیامدند...اینهم ازشان بد انهاست

    • بدون نام

      این حرکات هیچ ربطی به گرانی نداره

    • ناشناس

      حقشون باید بگیرند بچه های ما بدبخت شدند بسکه تو سرشون زدیم برای حمایت از شماها وعدالت وزندگی خوب وخوب به کدامش رسیدند عمرشون هدر رفت هیچی از این دنیا ندیدند هیچ لذتی نبردند دستشون درد نکنه این ده نودیها

      پاسخ ها

      • رز

        بابا ساکت میشین یا نه دهه هشتادین
        قبول دارم کارشون اصلا بد نبوده ولی هی نگید دهه نودی دهه نودی!کارهای دهه هشتادی ها رو به ما برچسب نزنید اونا از نسل دیگه ای هستن اونا مال زمانی هستن که گوشی تازه اومده بود

    • بدون نام

      عربستان همینطوره میتونی بری

    • بدون نام

      این کارا ربطی به گرانی نداره اتفاقآ اینا ازقشر مرفع جامعه هستن توخونه کسی نمیره سراغشون نمیره اومدن توخیابون

    • ناشناس

      معنی تمدن، ادب و فرهنگ اینه واقعا؟

    • جوان امروز

      فرشته های شیرازی

    • ناشناس

      بله همه چی گل وبلبله فقط حجاب مونده که اونم با فرمان شما درست میشه

    • هکتور محرابیان.

      تو خجالت اوری

      پاسخ ها

      • ناشناس

        نه تو

    • ناشناس

      پوشش ۹۰ درصد نوجوونها همینه هرکی سختشه میتونه بره افغانستان

    • ناشناس

      دهه نودیها نهایتا یازده سالشونه، به کوری چشم بدخواهان مشغول کارای مهمترین.

    • ایران

      نمایندگان ما دنبال این هستن کجا مو یک دختر نوجوان بیرون مانده پیگیری کنند لامصب کمی دنبال بدبختی مردم باشید شهری که بی حجاب هستن بارون نمیاد مشکل خودشون هست

    • زهرا لطفی

      خانوادها دربی بندوباری بچه هاشون نقش اصلی دارند.اخرش می شه بچه چند روزه از سطل آشغال

    • ناشناس

      میگویید فرزند اوری کنید که چی ؟؟ اینگونه با او رفتار کنید.
      بار سنگین مبارزه با استعمار و غرب بردوش این جوانان سنگینی میکند چون انها مسیر را باور ندارند.شما نتوانستید انها را قانع کنید .
      بازور هم نهایت موفقیت شما هجرت انهاست

    • حسین قرد

      ایول

    • ناشناس

      جادار دراین رابطه وبرای ابرازعقیده ازجامعه شناسان خبره کمک گرفت

    • ناشناس

      ما که نه نوجوانی کردیم نه جوانی،،باید به دلخواه خانوادمون لباس میپوشیدم حداقل بذارید اینا خوش باشن

    • ناشناس

      واقعا

    • ناشناس

      نتیچه لج بازی با جامعه این میشه....
      حالا باید گفت الارررم رئیس رئسای درمانده!!!

    • ناشناس

      بلی هنجارشکنی کردن به ارزشهای اسلامی دهن کجی کردن واقعا برای مسعولین فرهنگی متأسفم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اول سواد املا یاد بگیر بیسواد

    • ناشناس

      دور همی سالم نه ولنگاری

    • ناشناس

      خخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج