ناگهان شایعات درباره توقیف برنامه شهبازی پررنگ شد!
جذب مخاطب، تنها یکی از معیارهای موفقیت رسانهای است؛ معیارهای دیگری نیز وجود دارد که به میزان اثرگذاری اجتماعی، کیفیت گفتوگو و نقش رسانه در کاهش یا افزایش شکافهای عمومی مربوط میشود.
برترینها: طی روزهای اخیر دوباره و دوباره محمدرضا شهبازی بار دیگر در صدر اخبار قرار گرفته؛ مجریای که طی سالهای اخیر با برنامه «پاورقی» به یکی از چهرههای بحثبرانگیز تلویزیون تبدیل شده و لحظات خبرساز پرشماری را خلق کرده است. در روزهایی که شایعاتی درباره توقف احتمالی برنامه او در فضای مجازی منتشر شده، مجموعهای از اتفاقات و حواشی جدید بار دیگر نگاهها را به سمت این مجری صداوسیما برگردانده است.

ماجرا البته مال امروز و دیروز نیست. ۲۲ اردیبهشت کارزاری در سامانه «فارس من» با عنوان «توقف برنامه پاورقی و ممنوعالتصویری محمدرضا شهبازی» ثبت شد. در متن این کارزار، نویسنده با انتقاد از عملکرد شهبازی و برنامه پاورقی، او را به بیان اظهاراتی «تحریکآمیز» و «تفرقهبرانگیز» متهم کرده و خواستار تعطیلی کامل برنامه و ممنوعیت حضور او در رسانه ملی شده بود.
در بخشی از این درخواست آمده بود که اظهارات شهبازی درباره موضوعاتی نظیر اینترنت و نحوه مواجهه او با برخی مطالبات عمومی، نه تنها کمکی به حل مسائل نمیکند بلکه به تشدید شکافهای اجتماعی دامن میزند. هرچند کارزارهای اینچنینی در سالهای اخیر به بخشی از فضای رسانهای کشور تبدیل شدهاند و الزاماً بازتابدهنده دیدگاه همه مخاطبان نیستند، اما نفس شکلگیری چنین کمپینهایی نشان میدهد که «پاورقی» از مدتها قبل وارد محدودهای شده که صدای بخش قابل توجهی از جامعه را درآورده است.
حمله به عادل، بازیگری و شایعات توقف برنامه!
البته شهبازی چند روز پیش نیز جنجال تازهای آفریده بود. او پس از تسلیت عادل در فینال لیگ قهرمانان، خطاب به فردوسیپور گفت: «تا الان کجا بودی؟» لحظهای که خیلی زود در شبکههای اجتماعی چرخید و واکنشهای مختلفی را به دنبال داشت. برای بخشی از کاربران، این کنایه ادامه همان رویکرد رسانهای پاورقی بود؛ رویکردی که بر پایه شوخیهای تند، طعنههای سیاسی و نقدهای گزنده بنا شده است.
همزمان با این حواشی، خبر دیگری نیز منتشر شد که شاید غیرمنتظرهتر از همه به نظر میرسید؛ حضور محمدرضا شهبازی در قسمت پایانی سریال «در و تخته»! هرچند نقش او چندان دور از شخصیت رسانهایاش نبود، اما همین حضور کوتاه هم برای بسیاری از مخاطبان غافلگیرکننده بود.
در این میان، برخی کانالها و صفحات مجازی نیز از توقیف احتمالی برنامه پاورقی خبر دادند؛ دستکم تا این لحظه، نشانهای رسمی مبنی بر تعطیلی برنامه یا کنار گذاشتن شهبازی از آنتن دیده نشده و تصاویر منتشرشده از قسمتهای اخیر، ادامه پخش آن را تأیید میکند.
دو قطبی را تشدید کن و زنده بمان!
با این حال، فارغ از همه این حواشی، یک پرسش مهم همچنان باقی است؛ آیا پاورقی به نقطهای رسیده که نیازمند بازنگری در شیوه مواجهه با مخاطب باشد؟ جامعه ایران در سالهای اخیر بیش از هر زمان دیگری در معرض دوقطبیهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار داشته است. در چنین شرایطی، برخی معتقدند رسانه ملی بیش از هر چیز باید نقش کاهشدهنده تنشها را ایفا کند، نه آنکه خود به یکی از بازیگران این دوقطبیها تبدیل شود.
البته این فقط یک سوی ماجراست. در سوی دیگر این واقعیت قرار دارد که پاورقی برخلاف بسیاری از برنامههای مشابه، دیده شده است. همین موضوع نشان میدهد نمیتوان او را مجری کاملاً ناموفقی دانست. اما جذب مخاطب، تنها یکی از معیارهای موفقیت رسانهای است؛ معیارهای دیگری نیز وجود دارد که به میزان اثرگذاری اجتماعی، کیفیت گفتوگو و نقش رسانه در کاهش یا افزایش شکافهای عمومی مربوط میشود.
شاید به همین دلیل باشد که بحث درباره محمدرضا شهبازی و پاورقی همچنان ادامه دارد. برنامهای که نه میتوان آن را نادیده گرفت و نه میتوان درباره آن به یک جمعبندی قطعی رسید. فعلاً آنچه روشن به نظر میرسد این است که پاورقی همچنان روی آنتن است، شهبازی همچنان خبرساز است و مناقشه بر سر شیوه حضور او در رسانه ملی نیز ظاهراً قرار نیست به این زودیها پایان پیدا کند.
نظر کاربران
خدا را شکر
شهبازی کارش درسته.آبو اونجایی بریزید که میسوزه
پاسخ ها
متاسفم برات که برای یه آدم منفور و بیخود این حرفو میزنی !!
دم شهبازی گرم که خیلی ها رو میسوزونه
واقعا دمش گرم کارش درسته و راهشو درست داره میره
ایشون نقش بزرگی در ایجاد دوقطبی و تفرقه در جامعه داره درحالیکه در این شرایط باید با هم متحد باشیم. اگر کارهاش بعلت نادانی است خدا او را هدایت کنه و اگر کارهاش عمدی هست خدا از تقصیراتش نگذره
دمش گرم
معلومه برنامه پاورقی حسابی بهون فشار آورده
پاسخ ها
کاملا درسته
برنامه شهبازی اصلا ارزش دیدن نداره
حیف پول مردم ایران
جز یکی از منفورترین هاست واقعااااااا ،امیدوارم جوری بره تو قوطی که دیگه پیداش نشه و قیافه نحسشو نبینم،
اون کاربری هم که گفته آبو بریز اونجا که میسوزه،فکر کنم خودت بیشتر احتیاج داری. اونی که سوخته شمایی وگرنه ما که صدا و سیما رو نمیدیدم ،هرازگاهی این منفور به واسطه سرگین هایی که از دهانش خارج میشد توی شبکه های مجازی دیده میشد وگرنه ما اصلا نمیدونستیم این کدوم ...
پاسخ ها
از سنده هایی که از دهنت بیرون میاد معلومه کل برنامه هاشو نگاه میکنی ، هرکس با برنامه شهبازی زاویه داره یا درست گوش نمیکنه ببینه اون چی میگه یا خیلی بیشرف و بی وطنه چون شهبازی جز این که بگه کشور رو دوست داشته باشیم و هیچ وقت دیگران رو ترجیح ندیم کاری نکرده من تلفنهای چهار شنبه این برنامه رو شنیدم هرکس از شهبازی بد میگه فقط به چهره و خودش توهین میکنه و هیچ کس نمیاد بگه من مثلا مخالف این هستم که باید کشور چنین باشه یا چنان، کلا خاک بر سر هرچی بی وطن و بیشرف منافقه
کاربر بشناس
دقیقا باهات موافقم
متاسفانه مردم نمیشینن نگاه کنن، فقط میشنون و قضاوت میکنن
خوده من همین شکلی بودم ... متنفر بودم از این برنامه ... یه روز گفتم بذار ببینم چی میگه، دیدم بدبخت همینی که شما داری میگیو میگه ... اتفاقا ۹۰٪ حرفاش کاملا درسته ...
مردم عزیز، مردم بزرگوار من کاری ندارم مخالفی یا موافق، شهبازیو دوست داری یا نه ... یه بار این مشقت نگاه کردن این برنامه رو به جون بخر، همش ۲۰ دقیقست، اگر نظرت بعد دیدن این برنامه هم همین بود بعد حرفتو من قبول دارم ... مطمئنم نظرتون عوض میشه و حداقلش وقتی داری اینترنشنال و ... نگاه میکنی با دید بازتر میبینی و اجازه نمیدی هر جفتگی رو به خوردت بدن
اتفاقا از حرفاتون معلومه هرشب منتظر هستین تا پخش بشه ببینین😂
همیشه سوهان روح وحال بهم زن
پاسخ ها
چون وطن پرست هست اینو میگید؟
اگر وطن فروش بود دوست داشتنی میشد ؟
یکبار برنامه رو کامل و بدون غرض ورزی نگاه کنید نظرتون عوض میشه
اصلا نمیشه برنامه ش رو نگاه کرد آدم ناخوداگاه حالت تهوع میگیره
ایشالا که دیگه تو صدا سیمای میلی نبینیمش! واقعا حال بهم زنه
اگر کسی مخالف حزب مدعی اصلاحات و آزادی بیان حرفی بزند، دائما درصدد ساکت کردن و حذفش هستند، مردم، برنامه پاورقی را ببینید، یک کلام خلاف واقع نیست، فقط حرف حقیقت و آگاهی بخشی به جامعه ست.
پاسخ ها
اصحالات درسته
۹۵٪ حرفای پاورقی دقیقا درسته ... مشکل ما اینه نمیشینیم دو قسمت رو ببینیم بعدش حرف بزنیم ... من شرط میبندم اکثر کسایی که نفرت دارن از این برنامه اصلا تا حالا نشستن ببینن ... تو اینستا تکه هاشو که یه مشت بیشرف تقطیع کردن رو نگاه کردن و بر اساس اون میگن ورت و پرته
۹۵درصد عقلت پارسنگ ورداشته🖕💩
نشناخته شدن بیشتر تقصیر فضای مجازی بوده وگرنه کی برنامه اینو می بینه نمیدونم چرا فضای مجازی اینقد بهش بها میده به نظرم جواب ابلهان خاموشیست
حیفه چشامون
حیفه چشامون
اتفاقا خیلی برنامه خوبی هست
البته برای کسایی ک کل زندگیشون شده وقت تلف پای برنامه های من و تو و اینترنشنال و امثالهم باید هم آزاردهنده باشه
مگه نمیگفتین رسانه میلی؟ خوب همون اراجیف ماهواره رو ببینید و تو توهمات و خودبدبخت بینی و استقبال از عمو ترامپ بمونید
خوش به حال آقای شهبازی که تونسته انقدر موفق باشه و حسابی گل کنه! دمش گرم
ایول شهبازی عزیز و وطن پرست
معلوم برترین های اصلاح طلب چه میسوزه
تنها برنامه ارزشمند صدا سیما پاورقی هستش ، واقعا ممنون و قدردان انسانی پاک و شریف همچون آقای شهبازی هستیم ، بهترین برنامه پاورقی هستش
درود بر محمد رضا شهبازی
بحمدالله خوب عده ای بی وطن رو سوزونده
شهبازی بدجور سوزنده که بوی سوختگی تون همه جا رو گرفته...دمت گرررم شهبازی جون ..پرقدرت ادامه بده
شهبازی شریف و کار درسته..دمش گرم..دستمریزاد به خودش و پاورقی👏
پاسخ ها
زن داره نمیگیرتت💩😂
خیلی هم خوبه
وطن فروشان حق دارند از دستش ناراحت باشن
بادیدن برنامش حال همه مردم ایران بد میشه لطفا دیگه پخش نشه فقط چند نفری که قدرت فکری ندارن می بینند. تفرقه انداز هست
نگا نکنین بابا همون خرنشنال ببینید کیف کنین... اصلا به تو چه برترین ها اه
دمش گرم واقعا آدم درستیه
بهترین برنامه ی صدا و سیماست و بهترین مجری که همیشه سمت مردم بوده و حقیقت رو گفته و معلومه به شدت به یه عده وطن فروش و منافق اصلاح طلب فشار اومده که در صدد حذفش از صدا و سیما هستن
فاملیلش عوض شد شده شهنازی
😂😂😂
ببین چ برنامشو دنبال میکنن که از جزییات خبر دارن
اصحالی در خواب بیند پنبه دانه
عالی هستش برنامه پاورقی دمش گرم آتیش میزنه فقط.
ولی ما یه چیزهای دیگه ای راجع به سرنوشت این آقا شنیدیم ها .......
رسانه های اصلاح طلب چرا اینقد خوشحال هستید کسی که در دفاع از ایران در برابر رسانه های فارسی زبان ایستاده و قصد بی آبرو کردنش رو دارن اینگونه تیتر میزند چرا واکنش شهبازی به این خبر رو منتشر نمیکنی از وطن فروشانی مثل فردوسی پور و رشیدپور حمایت میکنید ازخودتون خجالت بکشید رسانه های اصلاح طلب شرم بر شما
جانم شهبازی♥️
خوب پدر سلطنت طلب و وطن فروش و خائن به نظام رو درآورده 😂
بلایی سرشون آورده که مثل سگ 🦴 پارس میکنند و فوحشش میدن
جانم شهبازی♥️
همین فرمون بگازون 🇮🇷
پاسخ ها
تجمعیه روغنی کوپنی😂😂
جیره خورنکبت بروکارکن🧨
دقیقا 👌👌👌👌😂😂😂
خو اسکول ها این جور شایعات که شهبازی رو معروف تر میکنه 😂😂😂
خواهش می کنم ابروری این بنده خدا را نبرید حالا یک اتفاقی. افتاده بزرگش نکنید
همین ها نمی گویند تلویزیون بیننده نداره.پس چرا اینجور سوختید.چون دروغ های شما و خیانت های شما آشکار میشود این جور دست و پا میزنید برنامه ای که بیننده مدارها ولش کنید
این آشغال حالا چی بوده که کسی بهش توجه کنه
یکی از بهترین برنامه های سیما. که صددر صد داره راهشو درست میره. واسه همین باعث سوختن یه عده شده. اتفاقا همینای که میگن برنامه خوبی نیست مشتری همیشگی برنامه هستن. واسه همین دقیق میدونن اقای شهبازی چی گفتن 😂شما که تلوزیون میگین نگاه نمیکنین پس چرا میسوزین. برید پای تلویزیون اینترنشنال. من وتو. خداروشکر هم که داره از بی پولی یکی یکی جمع میشن. هرشب یه مدیر تلوزیون های ماهواره ای دست گدایی دراز کردن و از مردم پول میخوان. شما که عرضه نذارین چرا تلوزیون میزنین😂دم اقای شهبازی گرم که همتونو رنده کرده😂😂😂