اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۰۰۴۲۷۰
۱۲۴ نظر
۵۰۰۹
۱۲۴ نظر
۵۰۰۹
پ

اصل ماجرای ازدواج اجباری ۲۸ساله‌ها چه بود؟

حجت‌الاسلام ادریسی در تماس با برترین‌ها با انتقاد از شیوه رسانه‌ای شدن بحث «ازدواج اجباری» گلایه داشت که کل نوشته و حتی قوانین ۱۲گانه پیشنهادی او به دو موضوع خلاصه و به آن حمله شده است. محمد ادریسی درخواست انتشار متن کامل مطلب مورد ذکر را داشت.

برترین‌ها: یکی از سوژه‌های داغ روزهای اخیر پیشنهاد قانون «ازدواج اجباری جوانان» به مجلس بوده است. سوژه‌ای که مورد توجه بسیاری قرار گرفت و تحلیل و نقد بسیاری بر آن نوشته و گفته شد. کار حتی تا صدا و سیما هم پیش رفت و به این موضوع در برنامه‌های خبری پرداخته شد. واکنش‌ها به خصوص در فضای مجازی بسیار زیاد بود و به قول معروف سوژه ترند شد. بسیاری از منتقدان به مسئله ازدواج جوانان حداکثر تا سن ۲۸ سالگی حمله کردند و عده‌ای هم به طنازی درباره آن پرداختند.

اما واقعیت ماجرا چه بود؟ آنچه که همه این موج را ایجاد کرد بحثی بود که حجت‌الاسلام محمد ادریسی بیش از دو سال قبل مطرح کرده بود. او در مطلبی نسبتا مفصل با تاکید بر لزوم ازدواج جوانان قوانینی را به شکل مدون به دولتمردان و دولت (و نه مجلس) پیشنهاد داده بود تا باعث تسریع و شتاب در امر ازدواج شود. امری که دین هم توصیه بسیاری بر آن داشته است.

حجت‌الاسلام ادریسی در تماس با برترین‌ها با انتقاد از شیوه رسانه‌ای شدن این بحث گلایه داشت که کل متن مفصل‌تر و حتی قوانین ۱۲گانه پیشنهادی او به دو موضوع خلاصه و به آن حمله شده است. محمد ادریسی درخواست انتشار متن کامل مطلب مورد ذکر را داشت تا مقدمه و موخره آن مورد توجه قرار گیرد و بر اساس بخش کوچکی از متن، قضاوت نشود. در اینجا با هم متن کامل توصیه حجت‌الاسلام ادریسی سردبیر نشریه سراج را مرور می‌کنیم و از نظرات خوانندگان درباره آن استقبال خواهیم کرد.

اصل ماجرای ازدواج اجباری ۲۸ساله‌ها چه بود؟

دو روز مهم و نفس گیر وجود دارد، یک: روزی که ازدواج می کنیم و دو: روزی که دلیل ازدواج خود را درک می کنیم و هر کس به دلیلی ازدواج می کند، یکی برای آرامش، دیگری برای نیاز جسمی، شخصی دیگر برای توالد و تناسل و یا تکامل و اکمال نصف دین و لباسی نو به تن کردن و یا حضانت و پرورش و یا امتحان و فردی دیگر برای تجربه جدید و عشق و ماجراجویی یا به هر دلیل درست یا غلط دیگر تن به ازدواج می دهد.

راه علاج

با روح های خواب آلود به واقعیات نگاه نکنیم که فعلاً تنها راه علاج و جلوگيري از انحراف جوانان، ازدواج است؛ مابقي راه‌هاي پيشنهادي شما اعم از فرهنگ‌سازي، فكر نكردن به جنس مخالف، كم‌خوري و ورزش و... حكم مُسكّن براي درد را دارد.

ازدواج های اجباری و اختیاری

چهار گروه هستند که در ازدواج های اجباری و اختیاری نقش مهمی دارند:

اول: خانواده ها و نزدیکان؛
دوم: مسلمانان و هم دینان؛
سوم: دولت ها و دولتمردان؛
وچهارم: دختران و پسران.

نخستین گروه یعنی نزدیکان و خانواده در مسئله ازدواج دو وظیفه دارند، یک: ترغیب، دو: تسهیل و اگر در فرد چهارشرط؛ قدرت عقلی و جسمی و کفویت و وضعیت مالی را مهیا دید به سمت تشکیل خانواده جدید، فرزندان خود را حرکت بدهند و مقدمات آن را هر آنچه هست فراهم کنند تا اینکه قبول مسئولیت کنند که اگر با بهترین احتمالات ممکن ازدواج موفقی حاصل شد دختر و پسر جدیدی بدست می آوردند پس بنابراین سزاوار است همانگونه که برای رفع مشکلات تحصیل فرزندان تلاش می کردند برای رفع مشکلات تزویج فرزندان خود هم تلاش کنند.

گروه دوم که هم دینان و مسلمان هستند، اگر می خواهند که خانه ها و خیابانها بیشتر از این از مجردهای شورانگیز پر نشود باید نگاه به جمال و مال و نگاه به طبقه بالا تر و ما فوق را کنار بگذارند و به پایین ترها و مادون خود نگاه کنند و از چشم و هم چشمی ها در دور همی ها دوری کنند و گرنه برفرض تشکیل زندگی دونفره جز اینکه به طلاق ها اضافه کنند کاری از پیش نمی برند و دود کارهایشان و عدم قدم و اقدام مثبتشان در چشم خودشان است که اسلام از بعضی مسلمان بیشتر ضربه خورده است تا از دشمنان اسلام و این خنده دار نیست یک واقعیت تلخ است پس بنابراین مسلمانان و هم دین ها به چند نکته توجه داشته باشند که:

اولاً: تفقد احوال و مساعدت در حد استطاعت ضروری است.
ثانیاً: آنها که اشک بر چشم ها را جاری کردند به راحتی می توانند لبخند بر لبان را هم جاری کنند.
ثالثاً: حوادث و اتفاقات را آن طور بینند که واقعاً هست نه آنچه که خودشان می خواهند باشد.

قانون دوازده گانه ازدواج برای تسریع و شتاب ازدواج

گروه سوم که دولتمردان و دولت‌ها می باشند لازم است که «قانون تسریع و شتاب ازدواج» را حمایت یا اصلاح و تدوین و تصویب و اجرا کنند که این بهترین خدمت به جامعه و افراد و خود آنها است و حفظ امنیت ازدواج ها را نیز بعدها در نظر داشته باشند که برای توسعه اقتصادی که هدف دولت‌ها و حکومت‌ها است، ازدواج یک اصل اساسی و ضروری است. چون باب‌های رزق بیشتری برای افراد جامعه به واسطه ازدواج گشود می شود و این حلقه های ازدواج در فراق انگشتان جوانان است که روز به روز به دلیل کم کاری ها گران‌تر و دست نیافتنی می‌شوند پس بنابراین یکی از مهم‌ترین زمینه های رشد و بهبود وضعیت اقتصادی ازدواج است و در اینجا قانون هایی برای شتاب و تسریع ازدواج پیشنهاد می شود واین قانون دوازده گانه ازدواج عبارتند از:

قانون اول: ابتدای دوره ازدواج اختیاری ۱۷ سال و انتهای آن ۲۸ است و اگر کسی ازدواج نکرد باید ازدواج اجباری داشته باشد.

قانون دوم: اگر کسی بعد از سن ۲۸ سالگی از ازدواج امتناع کرد از او ربع درآمد کسب و کار و صنعت یا مالیات از تجارت او گرفته می شود و به آنها که می خواهند ازدواج کنند و گرفتار فقر هستند داده می‌شود.

قانون سوم: اگر فرد در این دوره سنی ازدواج نکرد اگر بیمار بود، معالجه او مجانی است و اگر بیماری بدون علاج داشت از ازدواج او امتناع شود و اگر بیماری او معالجه شد و ازدواج نکرد باید تمام هزینه های ازدواج یک زوج را پرداخت کند.

قانون چهارم: اگر پس از دوره ازدواج اختیاری فرد ازدواج نکرد از او در مناصب مدریتی و تدریس و عضویت در هیئت علمی و کارهای کلیدی هرگز استفاده نمی شود.

قانون پنجم: اگر صاحبان مشاغل و کسب و کار به تعداد تعیین شده از جوانان که در دوره ازداوج اختیاری هستند چه دختر باشد و چه پسر وام خودکفایی و ازدواج بدهند از دو تا سه سال معاف از هرگونه مالیات و عوارض می شوند.

قانون ششم: کسی که سن او بالایی چهل سال است و فرزندی ندارد اگر به لحاظ جسمی و مالی، شرایط اش را داشته باشد موظف است که باتوجه به توانایی های او ازیک تا چهار یتیم از کودکان کار یا شیرخوارگاه یا یتیم خانه های کشور فرزند تقبل کند.

قانون هفتم: هرکس در این دوره ازدواج کرد و برادر بزرگتری ندارد که به والدینش خدمت کند استخدام رسمی ادارات دولتی می شود و همچنین یک دختر اگر برادر بزرگ تر ندارد که از والدینش مراقبت کند شوهر او معاف از مالیات و سربازی تا زمان پایان حیات والدین است.

قانون هشتم: کسی که در دوره ازدواج اختیاری ازدواج کرد اگر فقیر بود به او در نزدیک ترین محل سکونت والدین در شهر خود زمینی یا منزل مسکونی یا مغازه ای برای کسب و کار که قابل برگشت باشد از طرف دولت ها وحکومت داده می شود.

قانون نهم: کسی که در دوره ازدواج اختیاری و قبل از ۲۸ سالگی ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند شد یارانه بیشتری از دولت ها دریافت می کند.

قانون دهم: کسی که بدون ازدواج به سفرهای خارجی غیر زیارتی و علمی می رود عوارض خروج بیشتری باید بدهد واگر بدون عذر معقول همسر خود را با خود نبرد و یا در خارج ازدواج کند نصف دارایی های او برای همسر اول و فرزندان است.

قانون یازدهم: دانشجویان و طلاب تنها به دلیل تحصیل علم در داخل یا خارج از کشور تنها دو سال می توانند تاخیر در ازدواج داشته باشند.

قانون دوازدهم: گواهی گذراندن حداقل دو دوره رایگان «حقوق متقابل و مترابط زن و شوهر» و «روش تعامل و آموزش تربیت فرزندان» قبل از ازدواج اختیاری یا ازدواج اجباری باید توسط دختر و پسر ارائه گردد تا پنج درصد به وام ازدواج آنها اضافه شود.

و اما گروه چهارم که دختران و پسران متفاوت و مرموز که از آنها خواندیم و شنیدیم و بسیار هم دیده ایم که نزدیک ازدواج و حتی قبل آن که می شود بدون قصد دوست داشتن پسرها بیشتر به دختران دروغ می گویند و دخترها بهتر به پسران دروغ می‌گویند پس یکی در کمیت ها و دیگری در کیفیت ها اول است یا اینکه دختر می خواهد ازدواج کند اما پسر نمی خواهد و او مشغول شارلاتان بازی است و یا بالعکس.

دختر و پسر می خواهند ازدواج کنند اما پدر و مادر نمی پسندند و عیبجویی می کنند و هزار بهانه کوچک و بزرگ می آوردند و یا اینکه هم دختران و پسران و پدران و مادران و نزدیکان و مسلمانان و هم دینان می خواهند که وصلت ها و ازدواج ها صورت بگیرد اما دولت ها و دولتمردان نمی خواهند یا نمی گذارند.

همه نفس ها را به امید هم فرو می بریم، فرشته نجات هم نمی شویم و کی نوبت حرکت ما می شود خدا می داند، هم را می شناسیم که اهل کارستانیم اما مقصر تراش ایم و تقصیر ها را به گردن هم می اندازیم و در آخر با بی انصافی می گوییم بخت و اقبال و قسمت نیست و نبود و نشد و این یک درد کوچک نیست، داستان نیست، واقعیت است وشاید هم یک عادت که عادی شده است!

دخترگفت: ما زنان حق داریم برای محافظت از زیبایی خود بچه دار نشویم.

پسرگفت: ای کاش مادرت از زیبایی خود محافظت می کرد.

دخترگفت: من اصلاً بچه دار نمیشوم برو زنی دیگر بگیر و تو حق داری که بچه داشته باشی. پسرگفت: بچه ای که مادرش تو نباشی را نمی خواهم به دنیا بیایید، تمام.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اومد ابروشو درست گنه چشمشم کور کرد

      پاسخ ها

      • @@@@@﷼@@@@@

        برای ازدواج خط قرمز ساختن
        کسانیکه ۲۸ سال سن داشته باشند به آنها زن داده نمیشود

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        آدم خندش میگیره ،طرف خودش بچه هست که

      • اس

        دولت عرضه داشت فقط یک دونه کار و شغل بده همین دیگه طومار لازم نیست

      • سعید

        امان از شکم سیر

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        دختر فقط دختر خارجی متعهد هندیشم باشه دیگه عالیه پزم داره تو خونواده

      • بدون نام

        این بابا چیکاره است تز میده

      • بدون نام

        ببین طرحی برای جلوگیری از اختلاس و مفت خوری مدیران کشور نداری

    • بدون نام

      طرح اشتغال اجباری تا 28 سالگی را هم تصویب کنید این مهمتر
      ازدواج بدون درآمد یعنی طلاق، فسادوساختن نسلی برای جرم وجنایت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آی گفتی
        لطفا یه کاری بدید که واسه هزینه خورد و خوراک و دکتر و دندون پزشک هنوز لنگ بابا ننمون نمونیم

      • سارا

        این روزا ازدواج مساوی طلاق خیانت قتل و..
        کسی که میخواد مورد خیانت واقع نشه ازدواج نکنه بهتره چون اینروزا دختر و پسر وفادار وجود نداره

      • بدون نام

        اشتغال اجباری با حوق مکفی. وگرنه برا چندرغازهایی که وزارت کار تعیین می کنه که آدم کار نکنه بهتره

      • ایرانی

        حالا پیشنهاد من جوان ۳۱ ساله برای ازدواج
        ۱ شغل مناسب تحصیلات پسر و حقوق مکفی ۱ میلیون بالاتر از خط فقر....
        ۲ وام ۵۰۰ میلیونی برای تهیه ی مسکن با بهره ی سالانه ۴ درصد....
        ۳ بیمه درمانی مادام العمر جوری که حتی یک ریال از جیبمون خرج نکنیم چه برای عمل جراحی چه برای حتی سرماخوردگی ساده....
        ۴ شرایط فوری ثبت نام اتوموبیل بدون حضور در قرعه کشی و این مسخره بازیا....و بعد هم فرصت ۳ ساله برای ازدواج پسر....

        ۵ درصورت بچه دار شدن ۱۰۰ میلیون از اون وام مسکن کم بشه
        درصورت بوجود اومدن دومین فرزند ۳۰۰ میلیون کم بشه....
        این کارو انجام بدید من از خدامه ازدواج کنم.....چرا مجرد بمونم؟؟؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        یادت رفت بگی :و توی خونه بخوابی و بادت را بزنن

      • ایرانی

        شما بشین مسخره کن
        لین چیزایی که من گفتم یک صدم چیزهایی هست که دولت های دیگه در اختیار جوانانشون قرار میدن
        من خیلی ارفاق کردم
        برای همینم هست دارم از مسخره ترین کشور دنیا فرار میکنم و میرم....شما بمون عرق بریز ببینم ته عمرت دست بیل گیرت میاد یا نه...

      • احمد

        احسنت دقیقا چیزایی بود که باید انجام بدن
        در کشور های دیگه برای فرزند آوری خانه میدن
        اینجا باید با فقر و بدبختی و تو صف نشینی ی تیکه استخوان جلوت پرت کنن
        به عنوان یارانه نقدی یا مثلا یارانه معیشتی
        درود بر جوانان ایران که مجردی رو انتخاب کردن

      • بنام قانون

        احسنت ایرانی عالی گفتی حرفت طلاست

      • بدون نام

        کاربرایرانی گل گفتی کلی خندیدم

    • بدون نام

      تمام پیشنهادهاش احمقانه و غیر قابل اجراست از قیافشم معلومه از اون اقازادهاس ایشون نمیفهمه که ازدواج اول یک جوون کار و درامد داشته باشه مسکن داشته باشه و به اینده کمی امید با کدام امید کسی تن به ازدواج میده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آقازاده خخخخخخخ

      • بدون نام

        بدبختی از چنین کارشناسان بی سواد کشوری

    • ت.ش

      همش چرته.تا پول نباشه ازدواجی صورت نمیگیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینم همینو میگه
        به هر قیمتی ازدواج میکنین وگرنه همون نون بخور و نمیرم از جونت میکش بیرون
        خخخ

    • بدون نام

      این همه خزعبل یکجا تا حالا ندیده بودم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره والا
        منم همینطور

    • سارا

      اینا رو ولشون کن بیا بگو کی تورو قشنگت کرده؟؟؟ رنگ و وارنگت کرده؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخ دیوونه

      • مسعود

        فکرکنم یاتواین اجتماع زندگی نمیکنه یانمیخوادواقعیات جامعه مثل تورم بیکاری وتوقع بالای خونواده دختروهمچنین خوددختراروببینه

      • بنام قانون

        مسعود ، این اقا نفسش از جای گرمی در میاد

      • بدون نام

        خدا مردا وگفتار واعمال ونیات خوبش.!!!

    • علی اصغر جانباز جنگ تحمیلی

      پسر من 33 سالشه بیکاره فوق لیسانس برق داره از دانشگاه بوعلی همدان خدا نابود کنه مسببش رو که بیکاره کار نیست نه زن میتونیم واسش بگیریم نه کار جور میشه اونوقت میگید ازدواج اجباری پول بدید تا مجبورش کنیم ازدواج کنه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از سهميه ات استفاده کن

      • بدون نام

        مگه ازدواج زوريه؟

      • بدون نام

        برترینهای بی ... کامنت زیرش رو پاک کن ندیدیش یا عمدا گذاشتیش این ... به همه جانبازا توهین کرده

      • بدون نام

        خودت باعث و باني اين وضعي

    • بدون نام

      اصل ماجرا رو میدونیم اینا چه فکری میکنند

    • بدون نام

      خود این یارو تازه دیپلم گرفته

    • بدون نام

      خخخ توجیهی بیخود

      پاسخ ها

      • حسن

        سلام این اقای محترم انگار تو کشور سویس
        داره زندگی میکنه که هرقانونی که تصویبشد
        بدون کم و کاست اجرا بشه ا ونم با درامد سرانه اروپا اقا جان داری توهم میزنی اصلا
        یک کم برو مطا لعه کن ببین دور و برت چه خبره خواب خوابی

      • بینشان

        مگر ازحجه الاسلام ادریسی که چنین
        پیشنهادی داده انتظار دیگری هم
        هست مگر چه تخصصی دارد لباسی
        پوشیده غذایی خورده راهی رفته
        نه زحمت کش بوده نه خواسته با
        وام زندگی کند نشسته تز داده اونم
        چی ازدواج اجباری. سعدیا گرچه
        سخندان ومصالح گویی. بعمل کار
        برآید بسخندانی نیست حاج اقا
        سخندان ست جدی نگیرید

    • بدون نام

      کی هستند بخوان اصلا تصمیم بگیرن جای بقیه

    • سهراب

      این قوانین را کی گذاشته اونوقت کی قبول داره اصلا کجای دنیا اجرا میشه
      برو بابا نفست از جای گرم بلند میشه من 34سالمه با این وضع این مملکت بی در و پیکر شکم خودمو بتونم سیر کنم شق القمر کردم چندین ساله دور ازدواج یه خط پررنگ قرمز کشیدم هیچ احدی هم نمیتونه مجبورم کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قراره تو جمهوری اسلامی اجرا بشه ان شا الله

    • عیسی

      خداوند شفا بده به این بنده خدا

    • بدون نام

      صیغه مگه قانونی شرعی نیست پس چرا هنوز تابو هستش مرکز رسمی ثبت شده نیست

    • بدون نام

      کاری کردن هیچ کس ازدواج نکنه همش چرت پرت میگن

    • بدون نام

      در دولت امام زمان (عج) امید هست حمایت اختصاصی و مالی از جوانان بشه برای ازدواج وزندگی ان شاءالله.این دولت فعلی که فقط بلده تورم و گرونی بوجود بیاره

    • بدون نام

      حالمون اينقد خوشه كه داريم جفتك ميزنيم

    • محمدی

      این اقای محترم فکر میکنم در این کشور زندگی نمیکنند چنین پیشنهادی از روی شکم سیری میدهند مردم محتاج نان شبشان هستند چطور با این تورم سرسام اور وبی کاری تن به ازدواج بدهند

    • بدون نام

      این دوست عزیز صدایش از جای گرم بیرون میاید. ازدواج امریست مقدس ولی مقدماتی دارد اول اشتغال دوم مسکن و مابقی آن هم در طول زندگی قابل حل است. جای ازدواج اجباری بهتر است به مقدمات ازدواج رسیدگی شود.

    • بدون نام

      همه ازدواج خواهند کرد اگه خونه بنامشان کنید اجاره خونه از حقوقها بالاتره. در دادن وام ازدواج اینقدر اذیت می کنید که همه خسته شدن

    • بدون نام

      بابا یه چیزی بود که نه تصویب شد نه قانون شد این نشون میده چقدر دنبال سوژه ایم نشون میده چقدر بیکار داریم

    • بدون نام

      راهش این نیست پرفسور . ارزانی برای مردم فراهم کنید نیازی به اجباری شدن نیست. در زمان طاغوت محله ما با اینکه یک دهم جمعیت کنونی را داشت هرهفته ما عروسی میدیدیم. ولی الان بیش از یک سال است که اصلا عروسی ندیدیم.

    • یوسف فتاحی

      من با این ۱۲بند موافقم طرح خیلی خوبیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم با تو موافقم

    • بدون نام

      چقد هم حرف زده ، از بیکاری حرف بی خود زیاد میزنن ، کار برای جوانان مهیا کنید جونا خودشون زن میگیرن ، شما نشین دایه مهربانتر از مادر .

    • بدون نام

      پسر من ۳۲ سالشه بخاطر مشکل مسکن تمی تواند ازدواج کند از خداشه که تشکیل خانواده بده خیلی راحت تشویق به ازدواج میکنند ولی علت دبر ازدواج کردنشان نمیخواهن بپرسن ما پدر مادر که جگرم اتش میگیره جوانانمان را آشفته می بینیم

    • بدون نام

      چون همه چیز براش مفده حالیش نیست تا حالا برای وام ازدواج اقدام نکرده که ببینه بانک‌ها چه دهنی ازش سرویس میکنن

    • حمید

      هر بندش رو نگاه میکنی همش به نفع دولت و کلا نظامه. ازدواج نکرد یه چهارم درامدش رو ازش بگیرن و صرف سهولت برای ازدواج دیگران کنند. ازدواج نکرد یا از۲۸ سالگی سنش گذشت ۴ تا بچه یتیم و کودک کار رو سرپرستی کنه.مگه وظیفه مردمه که کودکان کار و یتیمان رو جمع کنند یا دولت؟ ازدواج کنند از خدمت سربازی معاف میشن و یارانه بیشتری میگیرند و... این قانون اجحاف کامل در حق نه تنها دختر و پسر جوان ایرانی و همه مردم ایرانه و توهین به شعور و ازادی مدنی و کاپیتالاسیون ازدواج جوان ایرانی حساب میشه.شما مسئولین یه طرح رو نام ببرید که از اول با نظم و برنامه ریزی و هدفمند تا به اخر به اتمام برسونید.

    • اواره

      مردم به نان شبشان محتاجند اقانفست از حموم بلند میشه

    • علی

      فقط هر روز یه نقشه جدید برای مردم میکشند که چطوری جیب مردم رو خالی کنند.

    • بدون نام

      هاها! اصل ماجرا همون بود كه قبلا اعلام شده بود

    • بدون نام

      هاها! اصل ماجرا همون بود كه قبلا اعلام شده بود

    • خوش سلیقه

      بزار واقعه بینانه تر نیگا کنیم
      صیغه را ترویج بدید
      چند همسری را هم تشویق کنید برای هر زن ماهانه ۱۰۰ دلار ، برای کسانی که دو همسر داند یک ماشین، سه زن دارند سهم اشتغال و بازنشستگی زودتر و چهار همسری مسکن رایگان.
      برای بچه آوری هم همینطور از بچه دوم هر بچه ۵۰ دلار معادل ارزش یارانه ای که احمدی نژاد میداد
      جون من منطقی نیس؟؟؟

      پاسخ ها

      • بامبو

        صیغه کردن و فقط برای عشق وحال میخوای وگرنه چه کاریه صیغه عقد دایم کن مسئولیت همه چیزم قبول کن نه .....دروباش

    • وحید

      در یک کلام زرشک کشورهای درست حسابی برای آدمی که کاری باشه انواع اقسام امکانات هست یعنی کار و خانه و ماشین یک چیز دست نیافتنی نیست خیلی راحت با حقوق یک ماهشون می تونن ماشین بخرن و یک خونه اقساطش پرداخت کنن و آخر سر برای خودشون خونه اینجا یک جوان اگه از صفر شروع کنه و راه کج نره تا قیام و قیامتم نمی تونه صاحب خونه بشه قدیم یک نفر کار میکرد ده نفر راحت زندگی میکرد الان همه کار میکنن یک خونه نمی گرده خیلی ها که خودین مثل این که نفسش از جای گرم در میاد ولی همه مثل شما پول مفت نمی گیرن کارم میکنن به جایی نمیرسن

    • بدون نام

      ای همه قانون لازم نداره اولا ازدواج زوری نمیشه دوم به هرجوان یک آپارتمان ۷۰ متری باصد ملیون وام بلا عوض بدهید همه ازدواج میکنن بودجه ان هم جلوی پارتی بازی واختلاس ونجومی رابگیری تامین میشه

    • ح

      ازدواج زوری
      ادای احترام زوری
      پول گرفتن زوری
      فرهنگ زوری
      نتیجه سالهای سال زورگویی ؛زورگیری وزندگی زورکی

    • قلی

      از کرامات شیخ ما ........این است
      شیره را خورد و گفت شیرین است

    • بدون نام

      طرح خیلی خوبیه ازدواج قبل از ۲۸سالگی چون خیلی از فساد وبی حجابی ها کم میشه
      چیزهایی که گفتند خیلی خوبه ولی اشکالاتی داره
      لوپ مطلب اینه که جلوی گرانی ثانیه به ثانیه رو بگیرنن بخدا مردم وام وکمک نمیخوان
      یک جوون چطور توی این گرونی ها ازجمله گرونی طلا میتونه یک گرم طلا بخره
      باید یک ماه کار کنه بتونه یک حلقه بخره

    • h

      شما بجای این همه شرایط یک کار بکیند و برای جوانها اشتغال ایجاد کنید ودرامدداشته باشند خودشان میدونن چطوری ازداج کنن نیازی به طرح وبرنامه نیست

    • بدون نام

      چون نافص هست خوب نیست!! همش از ازدواج گفتین از کار که منبع درامدی باشه از بیمه که امنیتی باشه از ارزونی مواد غذایی از مسکنی که حتی اگر ۷۰ متری باشه از عشق که از راحتی خیال باشه (که لزومش موارد بالاست) چیزی ننوشتین

    • نوید

      شما مشکل کار ومسکن را حل کنید جوانان زودتر از سن ۲۸سالگی عروسی می کنند

    • بدون نام

      چقدر حوصله و چقدر حرافی

    • بدون نام

      به جای اینها مسکن بدید کار بدید ...

    • بدون نام

      بسه دیگه فقط نسخه پیچیدن را شما تنها بلد نیستید همه میدونن امکانات باشه ازدواج چرا نکنن!؟ حداقل شروع یه زندگی هرجور برا خودتون هست برا منم باشدوگرنه اخرش که صحبت سقف میشه ؟ اول چاله بکن بعد منار پیدا کنید

    • بدون نام

      فکر میکنم خل شده

    • مرادی

      خودش پول مفت بیت المال گیرش میاد خبر از گرونی نداره

    • بدون نام

      برو سربازی وبرگرد بعدشم روزا یه چرخی بزن تو معابر وخیابانها با لباس شخصی اگه قدرت تشخیص داشته باشی میفهمی که زندگی وخانواده با حرف ورنگ وبوی سیاسی فرق دارد! شما ها دنبال خواسته های خودتون هستید از بقیه ش خبرم داشته باشید با چشم بسته ازش رد میشید!!!

    • بدون نام

      حجه الاسلام کجا هستن ایشون

    • sh

      الّلهم اشفَ کُلِ مریض

    • bita

      دوستان به زندگی خودتون نگاه نکنید خیلی ها دوست دارند ازدواج کنند خانواده موافق نیست چون پول نداره حالا اینا میگن پول میدیم اگه ازدواج کنین بنظرم راه حل بدی نیست فقط اونایی که در رفاه هستند نظر مخالف میدن .خیلی ها نیاز جنسی دارند که طبیعت بدن هست خیلی ها لاکچری زندگی میکنند و هرشب عشق وحالن.اما به طبقات متوسط که دارند پیر میشن و همسری ندارند لطفا درست فکر کنید من خیلی موافقم

    • بدون نام

      چه طوماری نوشتین، کی حوصله خوندن داره . ولی در کل با این طرحتون .

    • رحیمی

      آخه سن شما آقای روحانی به حدی نرسیده بخواهی درباره مسائل فقهی اظهارنظر کنی حکم ..حکم همان است که یک سنگی درچاه می اندازد هزارمردعاقل نمی تواننددربیاورند کمی بیشتر روی موضوعات حساس جامعه قبل از سخن گفتند فکر کنید آقا حضرت علی ع می فرمایند فکرفکرثم تکلم فکرفکرکنید قبل ازاینکه سخن گوید ...یاعلی مدد

    • بدون نام

      اخه یکی نیس به این ها بگن که شما تز ندی نمیشه واجبه که یه چیزی بگی

    • خوزستان

      چرا باید ملتی باپیشینه بلند بازیچه دست همچین افراد افراطی بشیم؟

    • بدون نام

      ای خدا تفکرات کسانی مثل اینها نابودمون نکنه باید خدارو شکر بکنیم.

    • بدون نام

      این آقا با اون عینکش فکر میکنه آپولو ساخته .مسایل اینجوری را باید جامعه شناسان روانشناسان اقتصاددانان وحقوق دانانان بررسی کنند ونظر بدهند نشستی نوشتی ۱ و۲ و۳ الی ۱۲ .مارا گرفتی ؟؟

    • بدون نام

      جناب حجت الاسلام عزیز چه فرقی بین این خبر و خبر قبلی هست که گلایه مند شدید باز همان مطلبت که. کمی به خود بیایید و مقداری اطراف را خوب بنگرید. ماشین به جاده نیندازید اول برید راه بسازید.

    • بدون نام

      دولت های لیبرال مسلک دنبال منفعت اند نه حل معضلات جامعه زیرا اصل برای آنها سود است ومادیت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما چقدر از لیبرالیسم میدونیم.لیبرالیسم بزرگین دستاورد بشر هست که هزاران دانمشند براش تلاش کردتدو هزاران نویسنده دانشمند و محقق در مسیرش کشته شدند یا جان دادندد

    • بدون نام

      مردمو گیرآوردین فقط

    • بدون نام

      تموم شد حاجی؟ الان کامل نوشتی که ما منظورتو بد نفهمیم؟

      مزخرف مطلق بود.

      اگر در جامعه امنیت اقتصادی وجود داشته باشه همه چیز روال طبیعی خودش رو طی میکنه.

    • آم ش ج

      حالا فرض که خانواده اجبارکرد ۴۰سالهارا دختری پیشنهاد داد مگه لباسه که بیارم تو اتاقش اویزون کنم خواست میپوشه نخواست نمیپوشه از کدامین کاخ نشینان هستی برای کدامین دولت حرف میزنی چندتا از این قانونها اجراشده که حرف مفت میزنی احمدی نژاد هرنوزادی بدنیامیامد همان روزاول شناسنامه یارانه یک میلیونی داداین دولت که دستش تو جیب مردم مستعضعفه که قلدورها همه قابیدن ورفتن

    • بدون نام

      عجب!
      پیغمبر صلوات الله علیه درست فرمودن که در آخر الزمان چیزی از اسلام نمیماند به جز پوستینی پاره که آن را هم وارانه به تن میکنند.

      من یک جوان 27 ساله ام. تا حالا خیلی تلاش کردم ازدواج کنم. خانواده دختری که دوسش داشتم بهم گفتن ما دختر به یه پسر غرفه دار نمیدیم. شوهرش دادن به یکی دیگه.

      ملاک مردم ما فقط پول شده. تعجبی نیست داریم در کشوری زندگی میکنیم که کمترین آمار مطالعه کتاب رو داریم. همش میگیم تقصیر دولت و حکومته ولی مقصر اصلی خودمونیم. خداوند گفته سرنوشت هیچ قومی تغییر نخواهد کرد مگر انکه آن قوم خودشان تغیر کنند. این ما هستیم گه همه چیز رو پول میبینیم و مقصر ما هستیم که اینچنین بی سواد هایی برای ما چنین قوانین مضحکی وضع میکنند.

    • بدون نام

      کسانی که سن معین برای ازدواج اجباری می دانند باید دخترهای خودشون وخواهرهای خودشون بدهندبرای اقشارپایین جامعه که نه شغل دارن ،نه خانه دارن ،نه لوازم خانگی ،نه پس انداز و نه اعتبار بانکی برای ضمانت بانک وووو.

    • خدا.........

      کاربر سارا نه مردا یکی هست ونه زن ها یکی...وفا هست مطمئن باش...من‌با اینه شوهرم‌معتاد به شیشه هست و بیکار ولی خودم مجبورم برا نون حلال ی بساطی دم در خونه بزنم و هیچ وقت خدا شاهده ت. این هشت سال ک ازدواج کردم نه خیانت کردم نه ب فکر خیانت افتادم....پ خواهشا قضاوت همه جانبه نکنید کسی ک ذاتش پاکه حتی اگه ندار هم باشه اهل خیانت نیست چون ذاتش پاکه و معرفتش بالاستتت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا با یه مرد معتاد به شیشه که درآمدی هم نداره زندگی میکنی به نظرم زودتر طلاق بگیر

    • حرف حق

      ببین..خانه از پای بست ویران است..خواجه دنبال مستی

    • بی نام

      الان یعنی متن کاملش چیز متفاوتی از مطلب قبلی میگه؟؟؟
      اینکه همونه آقای ادریسی

    • بدون نام

      تو همه چیه آدم نظر میدن
      والا
      قانون
      چند وقت بیکار بودی تو اوضاع کرونا نشستی فکر کردی به این قانون ها رسیدی
      چقد تصمیم گیرنده تو این......پیدا میشه

    • بدون نام

      فکر کنم حاجی کامنت ها رو میخونه آدم اگه مجرد باشه شب با شکم گشنه هم خوابید عیب نداره ولی آدمی که زن و بچه داشته نمیتونه مجبوره بره یک جایی یک خلافی کنه فسادی کنه پس یکی از عامل های این همه فساد و بدبختی اختلاس و دزدی ازدواج و یچه دار شدن پر کردن شکم و برآورده کردن خواسته هاشون

    • بدون نام

      فکرشو کن یه اپارتمان صد متری شده یه میلیارد
      مهریه اگه طلاق بده اصلا 100سکه باشه سکه دونه ای کم مونده 9 10 میلیون بشه چرا باید زنه ایرانی گرفت؟ اگه این قانون اجباری شه من زنه خارجی ترجیح میدم بگیرم با گذرموقت :)

    • بادرد

      ای کاش فقرا هم می تونستند نظر بدن
      قانون خوبیه زمین و خونه و مغازه میدن بهمون

    • بدون نام

      جمع کن!شمانمی توانیددرسرنوشت انسان هادخالت کنید!همه اموردست خداست!

    • شهریار

      این بنده خدا چون خودش جوونی نکرده و زود ازدواج کرده می خواد همه مثل خودش بشن.

    • ا

      هر نفر وام ازواج بهش بدید بدون واسطه یا زامن......ماهم ازواج میکنم...میدونی من عمرم چقدر 38ساله بدون ازواج.....شما داری بیخودی حرف میزنی

    • بدون نام

      یوزارسیف وارد میشود

    • عزیزی

      هرچی فحش بخوری کمه

    • عزیزی

      دس من بودی میدونستم چیکارت کنم

    • شقایق

      این آخوند از جامعه خبر نداره از این حرفها میگه .ببین کی ها نشستن پشت میز از دولت حقوق میگیرن ما های تحصیل کرده و عاقل بیکاریم

    • فرزانه

      اگه مثل قدیم امنیت شغلی باشه واجناس ارزون باشه ومسکن براحتی تهیه بشه جوونها خودبخود میرن به سمت تشکیل خانواده

    • بدون نام

      دولت خودش جلوازدواج گرفته بعدمیادطرح هم‌بده خنده دارهوالا وقتی بودجه منابع شغل ملیون ملیون ایرانی ازقصدمیده به ملیون ملیون افغانی غیرمجاز وصدهامیلیارددلار هزینشون میکنه ومیش وهمین خرج ایران وایرانی بایدبش مگه اینامسول افغانستان هستن خوب برن افغانستان

    • بدون نام

      اینا مگه به غیر از حرف زدن و مخ ملت و بکار گرفتن ، کار دیگه ای هم بلدن ؟ اصلا این آقا کی هست که لایحه بده ، چه حقی داره که برای یه ملت تصمیم گیری می کنه ؟
      ازدواج بخوره تو سرتون که تنها فکر و ذکرت همینه . برید مملکت سر و سامان بدین که هر روز یه نوجون بخاطر فقر خونوادش خودکشی نکنه . برید بمیرید با این تصمیم گیری هاتون

    • دانشمند

      بعضعی ها روشون نمیشه بگن بابا من دلم شوهر میخواد یا دلم زن میخواد اگر از اون جهت بگیم عالیه همیشه به شوخی نگیرید کی بچه اس بزڔگی به عقل است به سن نیست خیلی ها بفکر نیستند دیگه باید بزور زنش بدی یا سوهر بدی راه دیگه ای نداره

    • بدون نام

      میدونم سانسورمیکنی ولی این اقا حقوق مفتی میگیره. خبراز قشر کارگر که ازفردای خودش بی خبره نداره. بقول دوستان ازرو شکم سیری چیزی میگه. وگرنه همه دلشون میخواد که ازدواج سر بگیره چه پدر یا مادر وجوان.

    • بدون نام

      من نمیدونم مردم چرا میگن اینا بکنن اینا بیارن دولت فلان کار بکنه وقعا فکر میکنی دولت برای تو کاری میکنه؟؟؟؟

    • من

      برو بابا الان مثلا درستش کردی؟ ابروشو میخواس درست کنه چشمشو کور کرد....

    • ایرانی

      رو که رو نیست سنگ پای قزوینه....

    • بدون نام

      یکی نیست بهش بگه به تو چه ! در تمامی مسائل خصوصی زندگی مردم وارد میشن حتی اتاق خوابشون ! اونقدر شکمش سیره که نشسته به این جور چیزها فکر میکنه ! ازدواج و فرزندخواندگی زوری در کجای دین و عرف و قانون جامعه است ! مگه رابین هودی از این بگیری به اون یکی بدی ؟

    • بدون نام

      بااونی بایدازدواج کنی اگه ناراحتی غمگینی حالت گرفت نگاش کردی تمام غصه هات برطرف بشه

    • بدون نام

      کار درست کنید برا جووا خودشون دیگه ازدواج میکنن لازم به این همه طومار الکی نیست فیلسوف .برین گم شین دیگه یه تز دیگه میدن .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج