۱۰۰۹۹۱۷
۷۹ نظر
۵۲۵۵
۷۹ نظر
۵۲۵۵
پ

آیا ۸۰درصد طلاب زیر خط فقر زندگی می‌کنند؟

طلاب چقدر درآمد دارند؟ منبع درآمد آن‌ها از کجاست؟ آیا شایعه‌ی زیر خط فقر بودنِ هشتاد درصد آن‌ها صحت دارد؟ در این گزارش به شکلی دقیق پاسخ این پرسش‌ها را پیدا می‌کنید.

برترین‌ها: طلاب چقدر درآمد دارند؟ منبع درآمد آن‌ها از کجاست؟ آیا شایعه‌ی زیر خط فقر بودنِ هشتاد درصد آن‌ها صحت دارد؟ در این گزارش به شکلی دقیق پاسخ این پرسش‌ها را پیدا می‌کنید.

محمد جواد فاضل لنکرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم و رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در برنامه «دستخط» شبکه پنج سیمای جمهوری اسلامی که روز جمعه ۳۰ خردادماه به روی آنتن رفت مدعی شد: «بیش از ۸۰ درصد طلاب زیر خط فقر زندگی می‌کنند».

او گفت: «وضع معیشتی طلاب قبل از انقلاب خیلی بهتر بود. یک طلبه مثل من با یک‌سوم حقوقی که ماهانه می‌گرفتیم می‌توانستیم اجاره خانه بدهیم. اما الان یک حقوقی که طلبه می‌گیرد، دو برابر را روی این حقوق بگذارد نمی‌تواند اجاره خانه خود را بدهد! وضع معیشتی ۸۰ و بلکه بیش از ۸۰ درصد طلاب از خط فقر بسیار پائین‌تر است. ۱۵-۱۰ درصدی که شغل دولتی دارند، زندگی مرفهی دارند و مردم اینها را می‌بینند و همه را به یک چوب می‌رانند.

آیا ۸۰درصد طلاب زیر خط فقر زندگی می‌کنند؟

فاضل لنکرانی مدعی است یکی از کارهایی که رایج است نماز و روزه استیجاری که مردم به بیوت مراجع می‌دهند، چقدر از اساتید را می‌شناسم که شب‌ها ۳-۲ ساعت نماز استیجاری می‌خوانند. او می‌گوید: «حالا یک ساختمانی درست می‌شود و دو صندلی هم داخل آن گذاشته می‌شود و دو نفر هم تبلیغ می‌کنند در حالی که هیچ مجلل نیست و هیچ عنوان تشریفاتی ندارد. حوزه‌های لاکچری تهمتی است که زده‌اند. آن هم که قدر متیقن است، یکی است و آن هم به قیاس سایر مدارس، ممکن است مقداری جلوتر است، ولی آن هم لاکچری نیست.»

پیش از این در سه گزارش به موضوع تامین معیشت طلاب و روحانیون پرداخته بودیم.

گزارش اول با عنوان «وابستگی تامین معیشت طلاب به بودجه دولتی» در مهر ۱۳۹۷ منتشر شده است. گزارش دوم مقاله تکمیلی است که در ادامه گزارش اول منتشر شده است. و گزارش سوم در مراد ۱۳۹۸ با عنوان «درآمد روحانیون چقدر است» منتشر شده است. در این گزارش جدید سعی می‌کنیم ببینیم «آیا ۸۰ درصد طلاب زیر خط فقر زندگی می‌کنند؟»

برای پاسخ به این پرسش باید بدانیم:

اول: خط فقر چقدر است؟

خط فقر خیلی عدد روشنی ندارد و به سادگی نمی‌توان به این پرسش پاسخ داد. اما در برخی گزارش‌های رسمی حدود آن مشخص شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس در خرداد ۱۳۹۹ یعنی یک ماه پیش، براساس داده‌های سال ۱۳۹۸ خط فقر در یک خانواده ۴ نفره در تهران را حدود ۵ میلیون و متوسط کشوری را حدود ۲ میلیون تومان اعلام کرده است:

در برخی گزارش‌های رسمی و اظهار نظرهای کارشناسان خط فقر بیش از گزارش مرکز پژوهش‌ها برآورد شده است.

دوم: طلاب به چه کسانی گفته می‌شود؟

تحصیلات حوزوی در چهار سطح تعریف شده است. طلاب دروس پایه ۱ تا ۶، سطح یک را تشکیل می‌دهند. آنها وقتی دروس پایه ۷ تا ۹ را می‌گذرانند، سطح ۲ و با ورود به درس پایه ۱۰ سطح ۳ به حساب می‌آیند. طلاب پس از پایان ۱۰ درس پایه، اصطلاحا وارد مقطع درس خارج می‌شوند. طلاب درس خارج سطح ۴ به شمار می‌آیند که عالی‌ترین سطح طلبگی است. بنابراین به دلیل نبود آمار مشخص از تعداد طلاب هر سطح و به دلیل تفکیک نشدن تعداد طلاب ۴ سطح حوزه و روحانیونی که درس خارج را تمام کرده‌اند مجبوریم در این گزارش فرض را بر کل طلاب و روحانیون که آمار آن حدود ۹۰ هزار نفر قبلا اعلام شده بگذاریم.

سوم: منابع درآمدی طلاب چیست و درآمدشان چقدر است؟

منابع درآمدی طلاب ترکیبی از شهریه‌ای است که از سوی مراجع پرداخت می‌شود، مقرری‌هایی است که در قانون بودجه برای رفاه طلاب در نظر گرفته شده و به مرکز خدمات حوزه‌های علمیه داده می‌شود. منبع سوم درآمدی طلاب هم درآمدهای حرفه‌ای و شخصی آنها است.

شهریه مراجع: گزارش رسمی از میزان شهریه مراجع وجود ندارد، اما به طور پراکنده برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی در این باره منتشر کرده‌اند. مثلا خبرگزاری قرآنی ایکنا در ۲۳ دی ۱۳۹۷ گزارشی منتشر کرده و در آن نوشته که شهریه طلاب بستگی به تاهل و سطح آنها بین ۱۰ هزار تا ۵۶۰ هزار تومان در نوسان است.

ما نمی‌توانیم به طور مستقل این اعداد و ارقام را تایید کنیم یا بگوییم متوسط شهریه طلاب چقدر است، اما در عوض می‌دانیم که در بودجه دولتی چقدر برای معیشت و رفاه طلاب در نظر گرفته می‌شود.

کمک‌هزینه معیشت و رفاه طلاب در بودجه: اعتبارات مرکز خدمات حوزه علمیه قم در بودجه امسال ۱۱۹۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. از این مبلغ ۳۹۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به «حق بیمه طلاب و روحانیون غیرشاغل» اختصاص دارد و ۷۹۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هم برای امور مشخصی به مرکز خدمات داد می‌شود.

ریز بودجه مرکز خدمات حوزه علمیه جهت تامین معیشت طلاب در جلد اول پیوست ۴ قانون بودجه ۱۳۹۹ (صفحه ۱۶۵ و ۱۶۶) موجود است.

در این ردیف‌ها به طور مشخص برای ۸۰ هزار طلبه سالانه مبلغ ۱۳۵ هزار تومان کمک هزینه تغذیه، برای ۱۲۱،۵۳۰ طلبه سالانه ۳،۶۹۷،۶۰۰ تومان «کمک هزینه معیشتی»، برای ۱۶ هزار طلبه از کارافتاده و خانواده طلاب مرحوم سالانه ۱۵،۹۵ هزار تومان مستمری، برای ۱۵۰ هزار طلبه ۲۳۶ هزار تومان «ارائه خدمات فرهنگی، رفاهی و ورزشی» و برای ۴۱۲۵ طلبه کمک‌هزینه ۶میلیون تومانی مسکن برای ۴۱۲۵ طلبه دیگر کمک ۶ میلیون تومانی به صندوق قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این طلاب اهل سنت نیز ردیف بودجه خاص در زیرمجموعه سازمان اوقاف دارند. در این ردیف‌ها هم برای ۵۰ هزار روحانی اهل سنت هم مبلغ ۱۷۱،۹۶۰ تومان برای حمایت در نظر گرفته شده است.

در سال‌های گذشته مناطق و شهرک‌های برای اسکان طلاب ساخته شده است. از جمله می‌توان به شهرک مهدیه قم اشاره کرد که در نشریه پیام حوزه در سال ۱۳۷۴ گفته شده در آن بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی جهت اسکان طلاب ساخته و تحویل داده شده است. علاوه بر دولت، شهرداری قم نیز بابت اسکان طلاب ردیف بودجه ای برای شهرک مهدیه که متعلق به طلاب است اختصاص می‌دهد. در سال ۱۳۹۹ شهرداری قم ۵.۵ میلیارد تومان به مسکن طلاب اختصاص داده است.

درآمدهای حرفه‌ای: طلاب خصوصا طلبه‌هایی که با مدرک دیپلم وارد حوزه علمیه می‌شوند تا پایه شش ملزم به شرکت در کلاس‌ها هستند. یعنی مثل دانشجویان و دانش آموزان هر روز صبح و عصر کلاس درس دارند که باید در آن حاضر شوند و در پایان سال ششم مدرکی معادل مدرک فوق دیپلم دریافت می‌کنند. بنابراین عملا آنها امکان اشتغال ندارند.

طلاب سطح ۳ و ۴ به دلیل اینکه الزامی به حضور در کلاس‌ها ندارند و تنها می‌توانند در امتحانات شرکت کنند، عموما علاوه بر تحصیل، به تدریس، تبلیغ و انجام فعالیت‌های فرهنگی اشتغال دارند و از حقوق و مزایای اشتغال خود بهره‌مند هستند.

آماری از تعداد طلاب و روحانیون فعال در این دستگاه‌ها در دست نیست ولی می‌توان گفت بخش قابل توجهی از طلاب در این دستگاه‌ها عضویت دارند و دریافتی آنها کمتر از سایر کارکنان دولت و نیروهای مسلح نیست.

علاوه بر این برخی طلاب نیز در ایامی از سال به عنوان مبلغ مشغول فعالیت هستند. در جدول شماره هفت بودجه امسال که بودجه دستگاه‌ها را به تفکیک برنامه مشخص کرده در مجموع نزدیک ۱۳۶ میلیارد تومان اعتبارات در ارتباط با ارسال روحانیون به عنوان مبلغ در نظر گرفته شده است.

اگر فرض کنیم سالانه ۱۰ هزار مبلغ مذهبی به سراسر کشور اعزام شوند، برای هر کدام ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعتبار دولتی پیش‌بینی شده است.

آیا ۸۰درصد طلاب زیر خط فقر زندگی می‌کنند؟

جمع‌بندی

به طور عمومی درآمد طلاب از سه منبع تامین می‌شود:

منبع اول، شهریه مراجع است. در برخی رسانه‌ها مبالغ پراکنده‌ای از ۱۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان درباره شهریه طلاب گفته شده، اما هیچ گزارش مالی مستندی از حساب و کتاب مراجع وجود ندارد.

منبع دوم، بودجه دولتی و حق بیمه و کمک‌هزینه‌های معیشتی و رفاهی است که به طور مشخص در قانون بودجه سالانه تعیین می‌شود. این بودجه طبق قانون به مرکز خدمات حوزه علمیه پرداخت می‌شود که باید میان طلاب توزیع شود. در بودجه سال ۱۳۹۹ در مجموع ۱۱۹۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای مرکز خدمات حوزه علمیه در نظر گرفته شده است.

منبع سوم، هم درآمدهای حرفه‌ای است. طلابی که در سازمان‌های تبلیغاتی، سیاسی، مذهبی، دستگاه‌های اجرایی دولتی و نهادهای غیردولتی، سازمان‌های نظامی و… مشغول فعالیت هستند، دست‌کم درآمدی در سطح افراد عادی دارند.

اما خارج از نهادهای عمومی و دولتی باز هم شرایطی برای کسب درآمد حرفه‌ای برای طلاب وجود دارد. طلبه‌هایی که به طور تمام وقت مشغول تحصیل هستند نیز در برخی ایام سال مانند ماه رمضان یا محرم فرصت فعالیت به عنوان مبلغ را دارند. در بودجه دولتی برای شناسایی و اعزام مبلغان اعتباری معادل ۱۳۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه قم قرار داده می‌شود.

از دو مورد بالا تنها در مورد دوم اطلاعات نسبتا شفافی وجود دارد که آن هم نه از طریق گزارش رسمی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، بلکه از طریق بودجه دولتی به دست آمده است. حتی اگر مورد اول را هم قطعی بدانیم، باز هم اطلاعاتی در مورد منبع سوم درآمد طلاب، یعنی درآمدهای حرفه‌ای و شخصی آنها وجود ندارد. تا کنون هیچ تحقیق و آمارگیری در این باره انجام نشده یا اگر شده ما به آن دست پیدا نکرده‌ایم که نشان دهد متوسط درآمد طلاب و روحانیون در ایران چقدر است. به همین دلیل ادعای محمدجواد فاضل لنکرانی، مبنی بر اینکه «بیش از ۸۰ درصد طلاب زیر خط فقر زندگی می‌کنند» غیرقابل اثبات است.

منبع: وب‌سایت فکت‌نامه

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      ایا ؟؟؟
      واقعا ایا؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حقوق و مزایا دارن چطوری فقیرن

      • بدون نام

        سیاست درست نداشتند نباید وارد اقتصاد میشدن

      • بدون نام

        چرا کار نمیکنند سربازی نمیرن

      • بدون نام

        الان مرفه ترین قشر طلاب هستن

      • بدون نام

        همش دروغه بدون اینکه کار مثبتی انجام بدن حقوق ماهیانه دارن میگیرند

      • بدون نام

        نه چه میدونن فقر چیه

      • بدون نام

        چهل سال پیش آره الان وضعشون خوبه

      • بدون نام

        حیونکی ها

        آدم دلش می سوزه

      • عباس

        خوب اینا هم مثل بقیه مردم برن دنبال کاری که درآمد بیشتری داشته باشه عادت کردن که درامد بدون کارکردن داشته باشن دلیل نمیشه که کارنکنن و درآمد بالا داشته باشن

      • hassan.h

        طلبه ها دو گروهند
        1- در سازمانهای دولتی استخدام شده و تامین هستند
        2- به شهریه طلبگی متکی هستند و وضع مالی خوبی ندارند

      • بدون نام

        مگه قرار نیست طلبه همینطوری زندگی کنه

    • بدون نام

      طلاب 40 ساله دارن از بیت المال میخورن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طلاب مگه خونشون رنگی تره ، الان ما هم تو خط فقریم

    • بدون نام

      مگر این جماعت فعالیت اقتصادی هم میکنند که تقاضای رفاه اجتماعی دارند؟ شغل رسمیشان چیست؟
      مگر این جماعت فعالیت اقتصادی هم میکنند که تقاضای رفاه اجتماعی دارند؟ شغل رسمیشان چیست؟
      مگر این جماعت فعالیت اقتصادی هم میکنند که تقاضای رفاه اجتماعی دارند؟ شغل رسمیشان چیست؟
      مگر این جماعت فعالیت اقتصادی هم میکنند که تقاضای رفاه اجتماعی دارند؟ شغل رسمیشان چیست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا ...شغلشون ارتزاق از دسترنج دیگران

    • بدون نام

      ایناچه میدونن فقرچیه و فقیرکیه فقط سواره گرده دین شدن سواری میگیرن..برترینها مهم نیست درجش کنی یانه..مهم اینه که بدونی که میدونیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایولا

    • بدون نام

      این را که آمریکا انجام نداده این کشور را بیش از 40 سال است شما اداره می کنید.خودتان از مدیریت خودتان شاکی هستید.

    • محمد

      وقتشه دیگه برن سرکار

      پاسخ ها

      • محمد

        مثل بقیه مردم برن سرکار

    • ابراهیم

      محاله تو همین وضعیت کرونا که ملت از گوشت بدنشون میخوردن طلاب نفری ۵ میلیون دریافت کردن همون روزهای اول خدا رو شکر راه حق و شیطانو خدا بهم نشون داده .اگر زیر خط فقر بودن تو دوره کرونا مثه من خونه نشین میشدن نه اینکه بارو بندیلو ببندن و تو بهترین و خوش اب و هوا ترین جاهای ایران مستقر بشن کاش مرزا باز بود میفهمیدید چقد به کشورای دیگه مسافرت میکردن .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این که چرنده

    • ولی

      طلاب ما با سیلی صورتشونو سرخ نگه میدارن
      انشالله به زودی آمریکای جنایتکار نابود میشه و جهان درصلح و آرامش قرار میگیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سیلی رو بعدا از کسانی که حقشون رو خوردید خواهید خورد

      • فردین

        خب طلاب وضعشون خوب نیست چه ربطی به آمریکا داره

      • بدون نام

        خخخخخخخخخج

      • بدون نام

        واقعا هم خخخخخخخخخخ يارو در مورد طلاب و مظلوميتشون حرف ميزنه ولي اون مغز كوچيك زنگ زده ش دوباره رفت سراغ آمريكاي جنايتكار و نابوديش خخخخخخخ

    • بدون نام

      نه از روحانیت متنفرم و نه عاشقشون
      به عنوان یه بیطرف مقالتون قانعم نکرد

      پاسخ ها

      • حسن

        نمی خوای قانع بشی

      • بدون نام

        دقیقا. چرت محض بود

      • بدون نام

        منم همین. رفت ادعای لنکرانی رو رد کنه خودش کلی فرضیه بدون اثبات انداخت وسط. انگار بودجه مرکز خدمات حوزه تو جیب طلاب می ره که آمار بودجه مرکز خدمات میدن. با این حساب یا مردم از طلاب دورن که اصلا از کارشون سر در نمیارن یا طلاب از مردم دورن

      • بدون نام

        البته طبيعيه كه كسي كه خودشو به خواب زده بيدار نميشه كرد. بيدار كردن مال كسي هست كه به خواب رفته. اين همه عدد و رقم آورد در حد اطلاعات موجود. چي تو رو قانع ميكنه همون فرمايش آيت الاه عزيز كه فرمودند 80 درصد طلاب زير خط فقر هستن؟

    • فردین

      اصلا چه دلیلی داره طلاب از بودجه کشور ردیف داشته باشن؟ ...

    • م

      نه دوست عزیز اون طلابی که میگی زیر خط فقر هستن یا هنوز تو میدون بخور بخور نیومندن یا واقعا یه جو شرف تو وجودشون باقی مونده البته اونم 1درمیلیارد...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اکثر آنها صاحب ماشین و خانه هستند و وضع مالی آنها به مراتب بهتر از اکثریت مردم بینواست مضافا اینکه البینه درمانی رایگان و زمان تحصیلات هم مقرری دریافت می کنند در صورتیکه ...مردم عادی چی

      • حسن

        وجدان وجدان وجدانم خوب چیزی

    • سعيد

      دولت مگه پول بيت المال را ساليانه به طلاب نميدهد 40 سال است كه هر سال اين پول به حساب حوزه واريز ميشه
      مگه من ايراني نيستم سهم من از اين بيت المال چيست

      پاسخ ها

      • حسن

        بی کی قسم بخوریم زاده میشناسم از شدت گرسنگی با دست رو شکم بچش فشار داده اروم بشه

      • بدون نام

        سهم ملت سطل زباله ها

    • بدون نام

      مگه طلاب خونشون از بقیه مردم رنگین تره؟ الان طبق آمار دو سوم مردم زیر خط فقر رفتند خوب طلاب هم مثل بقیه مردم.

    • ایرانی

      آیا تا حالا یه آخوند دیدید سوار اتوبوس واحد یا مترو بشه چطور ادعا می کنند زیر خط فقر هستند وقتی همه کارگران از ساعت پنج صبح واسه یه لقمه نون از این طرف شهر ویا ا ز شهرکهای اقماری سوار اتوبوس و مترو میشن آقایان در حال سکرات هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اين دقيقا همون سواليه كه هيچكدومشون جوابي ندارن. اما جوابش از دو حال خارج نيست. يا اصلا كار نميكنن (كه نميكنن) يا ماشين شخصي دارن (كه دارن).

    • بدون نام

      طلاب هم مثل بقیه آدما...مگه ما آدم نیستیم که فرسنگها زیر خط فقریم؟ زیر خط فقرن؟خب برن کار کنن. حضرت علی چیکار میکرد؟ یا کشاورزی میکرد یا چوپانی؟کااار میکرد

    • ع،ر

      مثل‌کارگرانی‌که‌با‌دوشیفت‌کاری‌زیر‌خط‌فقر
      زندگی‌می‌کنند.

    • بدون نام

      خدا داناست!

    • بدون نام

      واقعا خجالت نکشیدید این تیترو زدین؟

    • امین

      خب وضعیت الان هم حاصل مدیریت شما و دوستان شماهست پس چرا گلایه میکنید بعدشم هم اینهمه مردم درفشار اقتصادی هستن چه اشکالی داره طلاب هم کمی از این فشار رو تجربه کنند

    • بدون نام

      چرا باید حقوق بگیرند ؟ ...

    • بدون نام

      بهتره اینطور به این موضوع نگاه کرد که بیشتر خانواده هایی که از نظر مالی و فکری در تصمیم گیری مشکل دارن سعی میکنن بچه هاشونو به حوزه بفرستن که الان این 80 % پدید میاد . بنده اصلا قصدم توهین به حوزه نیست ولی چون بدون هیچ علاقه ای جوان به حوزه میره و به اجبار والدین که در هر صورت در اینده منبع درامدی داره باعث میشه هم سطح علمی حوزه پایین بیاد هم این 80% بوجود بیاد بازدهی حوزه باید تجهد و تزهد و در نهایت عالم باشه که تقوا و تدبیر و بصیرت داشته باشه .

    • حجت

      در ادارات دولتی نماز ظهر و عصر اقامه می کنند که کل برنامه سی دقیقه می باشد اما حقوق ماهیانه دریافت می کنند ، باید بهشون گفت : خسته نباشی دلاور

      پاسخ ها

      • محمد

        نماز برا ثواب قبول هست اما اینکه نماز بخونی پول بگیری چیز دیگه هست

      • بدون نام

        دقیقا تو اداره ما واسه نماز ظهر و عصر که یه آخوند میارن.ماهی ۶۰۰ هزارتومن بابت حق القدم بهش میدن.حالا نمیدونم چه قدمی هم داره.اونوقت من از ۶صبح تا ساعت ۷و نیم شب کارمیکنم بخاطر حقوق کارگری

    • حسام

      شمایبایید ب عنوان راست ودروغی این حرف ب عنوان تحقیق وضعیت زندگی همین آخوندهای اطرافتون رو بررسی کنید,بعدش ب دروغگویی یا راست گوییشون پی میبرید

    • امیر

      شوخی میکنی ؟ شما نفس میکشین پول میگیرین از نماز میت بگیر تا خطبه عقد و منبر ... بیکاری ندارین شما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همشون اینجوری نیستن درسته باهاشون حال نمی کنم ولی قبول دارم واقعیته

    • بدون نام

      چیزی که من دارم می بینم خیلی فرق داره با حرف این
      نزدیکترین روحانی که به من هست دوتا سانتافه یه ایکس55 و یه ال نود و یه ساندرو داره و جدیدا هم یه سمند دیدم که آورد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خالى بند:)))

      • بدون نام

        دروغگو

    • عبدالرحمن

      عجله نکن صد درصدشون هم بهمین زودی میرن زیر خط فقر !

    • حاجی

      طلبه مثل دانشجو میمونه این حرف مثل اینه که بگی دانشجوها زیر خط فقر هستند تازه به گفته خودشون بعضیهاشون زیر خط فقر هستند دوما وقتی کاگر و کارمند و بیشتر مردم زیر خط فقر هستند چرا باید طلاب بالای خط فقر باشند؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طلبه مثل دانشجو نیست. طلبه حقوق میگیره و مثلا درسم می خونه. دانشجو شهریه میده و درس می خونه. طلبه سربازی نمیره و کارش از قبل بخاطر پارتی بازی حاضره. دانشجو بعد درس میره راننده اسنپ میشه. اینا خیلی فرق دارند از زمین تا آسمون

    • بدون نام

      شما سهامدار انقلاب هستيد مگه ميشه ...!!!!

    • بدون نام

      100 پست هاي كليدي تخصصي و و غير تخصصي دست شماست

    • بدون نام

      فقر اينا با فقر ما فرق ميكنه

    • بدون نام

      یکی گفته طلبه مثل داشجو میمونه. اما طلبه مثل دانشجو نیست. طلبه حقوق میگیره و مثلا درس می خونه. دانشجو شهریه میده و درس می خونه. طلبه سربازی نمیره و کارش از قبل بخاطر پارتی بازی حاضره. دانشجو بعد درس میره راننده اسنپ میشه. اینا خیلی فرق دارند از زمین تا آسمون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وای بر این همه بی اطلاعی و غرض ورزی

    • محمد

      والا ما هرچی طلاب دور مون داریم وضعشون از ما بهتره اگه اینحقوقی که به اونا میدن کمه حتما به ما دارن بجای حقوق صدقه میدن تازندگی مون بگذره

    • من

      جمع منبع دوم و سوم که بر اساس گزارش تو بودجه به طلاب تخصیص داده شده حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومنه.
      صد هزار طلبه داخل کشور داریم که با این حساب سالانه از بودجه دولت به ازای هر طلبه ۱۴ میلیون تومن سالانه پرداخت میشه.
      سرانه سالانه هر دانش آموز داخل ایران حدود ۶ میلیون تومنه.

    • من

      سرانه هر دانشجوی دانشگاه دولتی داخل بودجه هم سال ۹۷، ۲۰ میلیون تومن بوده.

    • عباس

      نمیفهمم فرق این جماعت با بقیه مردم چیه و اصولا چرا نباید کار بکنن اون تعدادی هم که در استخدام دولت هستند پول یا مفت میگیرن خدا وکیلی تا حالا دیدید یه روحانی تو اداره کاری جز شرکت در جلسات و نماز جماعت داشته باشه تا حالا دیدید یه روحانی مثلا تحویلدار بانک باشه یا کارشناسی که کار ارباب رجوع رو انجام بده من ندیدیم با این حال سطح درآمدیشئن از من کارشناس ارشد با 20 سال سابقه کار و سگ دو زدن خیلی بهتره و دریافتی و موقعیت اداری به مراتب بالاتری دارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دکتر شریعتی خیلی تاکید داشت که ما چیزی به نام روحانی نداریم.باید عالم دینی خطاب بشه

    • بدون نام

      در قرآن داريم به پيامبرى ايمان بياوريد كه از شما مزدى در ازاى رسالتش طلب نميكنه!
      بر اين مبنا چرا بايد يه طلبه انتظار داشته باشه بتونه خرج زندگيش رو از اين راه دربياره؟

    • بدون نام

      از تعداد منفى ها، ميشه فهميد كه چقدر از بازديدكننده هاى اينجا طلبه اند:)

    • بدون نام

      ۹۶درصد فقیر هستند ۴ درصدشونم بخور و نمیر، اما ما ملت ۹۶درصد غنی و ثروتمند هستیم و ۴درصد زیر خط فقر زندگی میکنیم

    • رضا

      به جای بازی کردن با آمار میرفتید یک تحقیق میدانی میکردید از وضع زندگی طلاب!!ما نه معیشت داریم نه اقتصاد داریم و فقط به عشق حضرت صاحب زنده ایم و بر قرار

    • بدون نام

      یکی گفته طلبه مثل داشجو میمونه. اما طلبه مثل دانشجو نیست. طلبه حقوق میگیره و مثلا درس می خونه. دانشجو شهریه میده و درس می خونه. طلبه سربازی نمیره و کارش از قبل بخاطر پارتی بازی حاضره. دانشجو بعد درس میره راننده اسنپ میشه. اینا خیلی فرق دارند از زمین تا آسمون . فقط باید بگم عالی بود این نوشته عالی بود

    • بدون نام

      طلابی که مااینجا داریم واقعاااا اوضاعشون خوب نیست .

    • زن طلبه

      شوهر من ۲۰ ساله طلبه هست هنوز اجاره نشینیم و واقعا شهریه مون فقط برای خورد و خوراک مصرف میشه. امروز خیلی غمگین بودم چون پول عصب کشی دندون بچمو نداریم و داشتم فکر میکردم از کجا قرض کنیم که این صفحه رو خوندم و نظراتشو. اینقدر ناجوانمردانه بود که بی اختیار دارم اشک میریزم کاش تا از چیزی درست اطلاع نداریم حرفی نزنیم که دلی بشکنه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج